Hond door hek heen gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Re: Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 21:24

Dan zal ik het morgen met hem bespreken, dankjulliewel!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:33

Ik blijf het raar vinden dat je als eigenaar van de hond(en) die de aanvallende is dat niet direct meld, zo van hoop dat het meevalt maar mocht je alsnog naar de dierenarts moeten dan hoor ik het wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:50

Ik kan me voorstellen dat ook die eigenaar geschrokken is en die honden zo snel mogelijk bij TS haar hond vandaan wil hebben. En als je geschrokken bent kan je zulke dingen gewoon vergeten. Ik zou dat dus ook gewoon vergeten van de adrenaline, ook al zou ik het gewoon betalen en me echt rot voelen dat er zoiets gebeurd is. Maar op een moment dat zoiets gebeurd kunnen beide eigenaren zich doodschrikken en dan heb ik liever dat die honden zover mogelijk uit elkaar zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:42

beatje schreef:
Als je het verschil tussen een irriterend hondje en een kind niet kent heb je nog veel te leren. Je hoort gewoon bij een hekwerk weg te blijven en al helemaal af te blijven.

Als de honden hun kop/snuit door het hek kunnen steken en iets vast kunnen grijpen is dat wel een punt van aandacht lijkt mij.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:47

Jis_ schreef:
beatje schreef:
Als je het verschil tussen een irriterend hondje en een kind niet kent heb je nog veel te leren. Je hoort gewoon bij een hekwerk weg te blijven en al helemaal af te blijven.

Als de honden hun kop/snuit door het hek kunnen steken en iets vast kunnen grijpen is dat wel een punt van aandacht lijkt mij.

Zeker weten en daarom ook de reden dat ts in haar gelijk staat.

Een hekwerk moet je gewoon langs af kunnen lopen zonder gebeten te worden door een hond die zijn kop erdoor steekt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:49

@snookie ts staat sowieso in haar recht. Buurman zn hond maakt schade en moet betalen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:49

Klopt helemaal :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:28

Punt alleen blijft wel dat alle honden los liepen en blijkbaar niet voldoende onder controle.
De honden van de buurman bleven wel op eigen terrein. TS weet dat de honden niet prettig zijn en kiest zelf om daar langs te lopen, ze had ze daar niet verwacht mede omdat het hek was gesloten maar dit blijkt dus geen garantie te zijn om er dan ook maar van uit te gaan dat ze daar dan niet kunnen komen.

Mijn buurvrouw heeft het meegemaakt, zij liep hier achter buitenaf met haar hondje, had deze aangelijnd, is een klein hondje wat vaak erg uitdagend kan blaffen naar andere honden, nu ook, de hond die haar hondje greep heeft niet zijn erf verlaten omdat deze een band om heeft en dan stroom krijgt, echter kon hij wel net bij het hondje van mijn buurvrouw komen en genoeg om deze te grijpen. Mijn buurvrouw heeft niet haar gelijk gehaald ondanks dat ze haar hond had aangelijnd. Soms is recht krijgen omdat je dat wel verdiende niet altijd van toepassing.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:17

Meggiemeg, de eigenaar van het hekwerk moet zorgen voor een degelijk hekwerk zodanig dat eenieder langs dat hek kan lopen zonder gebeten te worden. En dat is hier niet het geval. Plus dat je altijd aansprakelijk bent als je hond schade maakt.
Stel je maar eens voor dat je daar met je kind loopt en zo'n hond steekt zijn kop erdoor en hapt.
Ik weet niet of je buurvrouw zaak voor de rechter is geweest maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Of ze had wel een hele slechte advocaat

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:51

beatje schreef:
Een eigenaar hoort te zorgen dat zijn hond niet door de draad heen kan bijten. Als dit toch gebeurt, dan moet de eigenaar zijn verantwoordelijkheid nemen. Eigenlijk had deze eigenaar zelf naar TS moeten gaan om te vragen of alles in orde is. Zijn hond heeft gebeten.

Met betrekking tot ongevraagd op het erf komen een tip: zorg dat enkel jij en mensen die op het erf mogen komen de poort kunnen openen. Waarom onnodige risico's lopen als je een hond hebt? Sommige mensen weten niet wat ze doen en ik vind dat je als eigenaar deze mensen tegen zichzelf moet beschermen. Zeker als je een iets pittiger ras hebt (of een hond met een pittiger karakter)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:50

Totdat hekwerk zodanig geplaatst is dat de honden met kop door hekwerk alsnog op eigen terrein waren...

Zo kun je bezig blijven met wie wel of geen recht of gelijk. Een harde leerles voor TS en hopelijk komen de buren en zij er samen uit

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 07:59

dierenfan schreef:
Totdat hekwerk zodanig geplaatst is dat de honden met kop door hekwerk alsnog op eigen terrein waren...

Zo kun je bezig blijven met wie wel of geen recht of gelijk. Een harde leerles voor TS en hopelijk komen de buren en zij er samen uit

Als je agressieve honden hebt moet je zorgen dat je terrein goed is afgesloten. Dus als je een hek plaatst in het midden waar je honden door kunnen bijten ben je ook niet goed bezig. Mensen kunnen niet ruiken of het de berm is of eigen terrein

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:55

dierenfan schreef:
Dan heb je niet goed afgesloten. Als je een hond neemt die kan bijten moet je uw verantwoordelijkheid nemen zodat het niet kan gebeuren. Je moet er niet op vertrouwen dat andere mensen weten wat ze doen wanneer ze zo'n hond ontmoeten. Jij kiest voor zo'n hond dus jij moet voldoende maatregelen nemen zodat alles voor iedereen veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:22

Hier 2 hectare grond met sloot er om heen(valt dus onder privé terrein) 6 lagen stroomdraden en nog eens 50 cm van de slootkant af.

En nog zijn er mensen die hun hond langs het draad laten lopen. Terwijl er staat op bordjes dat het prive terrein is.

Dus als hier een keer een hond door het draad gegrepen word (is eigenlijk praktisch onmogelijk) dan is het voor eigen kosten.

Mijn honden zijn niet vals en agressief. Maar bewaken wel hun terrein, als we er niet zijn. En daarvoor hebben we ze ook. 2 er van zitten in africhting en andere 2 bewust niet.

Hebben verdeeld over het draad bordjes hangen dat het op eigen risico is en privé terrein. En dat de honden waaks zijn.

Als we thuis zijn, kan iedereen gewoon het terrein op (nadat we op knopje hebben gedrukt, zodat hek opengaat) en zal er niks gebeuren. En is het eerder pas op of ze knuffelen je dood.

Maar nu houdt iedereen hier op het platteland wel rekening met elkaars erfhonden. Alleen sommige 'import' mensen willen weleens klagen. Maar dat houdt meestal zo op :=

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:36

@ Love_western: een mooi voorbeeld van je verantwoordelijkheid nemen +:)+ :-)

Wat voor honden heb je?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:08

Snooki schreef:
Meggiemeg, de eigenaar van het hekwerk moet zorgen voor een degelijk hekwerk zodanig dat eenieder langs dat hek kan lopen zonder gebeten te worden. En dat is hier niet het geval. Plus dat je altijd aansprakelijk bent als je hond schade maakt.
Stel je maar eens voor dat je daar met je kind loopt en zo'n hond steekt zijn kop erdoor en hapt.
Ik weet niet of je buurvrouw zaak voor de rechter is geweest maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Of ze had wel een hele slechte advocaat

Nou inderdaad.
Hier in het buitengebied is de enige plek binnen de gemeente waar je hond los mag lopen. Als je dan bij ieder hek waar je langs loopt moet opletten of de hysterische waakhonden niet door het hek heen kunnen komen/bijten, zou wat moois zijn. Het is gewoon jammer dat erfhonden vaak niet worden opgevoed en niets anders te doen hebben dan achter dat hek tekeer gaan.
Een goede waakhond blaft niet onnodig tegen alles en iedereen.
Is ook echt altijd zo fijn als je met je paard langsrijdt en er vliegen een paar honden tegen het hek. Nou interesseert mijn paard het maar matig, maar zit ik op de fiets doen ze het ook en ik schrik me elke keer rot. Vind het onbegrijpelijk dat dat maar zo normaal gevonden wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:19

Mijn waakhond blaft niet onnodig, maar in zijn geval een persoon die tegen zijn hek aankomt is dus wel een reden om te blaffen en flink te waken. Lopen ze gewoon langs is hij alert, maar blaft niet. Honden mogen gewoon langs lopen, maar tegen het hek aan pissen vindt hij dan weer wel een reden om te blaffen. Maar goed, ik heb dus een schutting van 2 meter hoog staan, helemaal dicht. Zodat er ook niet per ongeluk gedoe kan ontstaan door het hek (hoewel het hier langslopende honden zijn die proberen onder de poort door te komen en door het lint te gaan)

Dus nee, ik vind niet dat ze tegen alles moeten blaffen en zo moeten waken, maar ik houd mijn honden wel bij de erfafscheiding vandaan in het buitengebied. Al snap ik TS wel dat zij er niks van verwachtte, omdat die honden daar normaal niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:31

Riel schreef:
@ Love_western: een mooi voorbeeld van je verantwoordelijkheid nemen +:)+ :-)

Wat voor honden heb je?

Dankje en 4 mechelse herders.

Mensen zijn altijd verbaasd dat die van ons zo sociaal zijn. En dat ze toch hun mening over herders moeten bijdraaien.

Leven ook gewoon in huis. Zijn onderdeel van het gezin.

Maar goed doen, kun je het nooit. Want hebben al aantal keren commentaar gekregen dat we ze achter stroom houden -O-

Maar is enige wat goed werkt. Want ze klimmen met gemak over schuttingen heen van 1.80 en we willen geen gevangenis maken van ons stukje land.

Ze reageren alleen op blaffende honden, die langslopen. Bij de rest lopen ze vaak wel mee. Maar hoor je ze niet.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:45

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:54

TS wat zegt je buurman of heb ik daar overheen gelezen?
HorseTopShop schreef:
Sclimpre schreef:

Dat een muilkorf niet past is geen argument. Cru gezegd is dat jouw probleem en jij moet daar maar iets op vinden. Als je met een niet-sociale hond op openbare plaatsen komt is een leiband echt geen voldoende beveiliging.

Zolang iedereen zich aan de aanlijnplicht houd is er niks aan de hand. Zij houd er niet van als honden op haar afgestormd komen. En terecht! Dan kan ze uithalen.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid door niet naar losloop gebieden te gaan.

En wat als het een kind is of een voorbijganger?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:09

Het enige wat ik dom vind zijn sommige reacties hier!
Je wilt gewoonweg niet dat zoiets gebeurd.. TS niet, maar ook de eigenaar van de honden niet.
TS, ga idd nu al even naar de eigenaar van de honden toe en bespreek dit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:56

MyWishMax schreef:
Mijn waakhond blaft niet onnodig, maar in zijn geval een persoon die tegen zijn hek aankomt is dus wel een reden om te blaffen en flink te waken. Lopen ze gewoon langs is hij alert, maar blaft niet. Honden mogen gewoon langs lopen, maar tegen het hek aan pissen vindt hij dan weer wel een reden om te blaffen. Maar goed, ik heb dus een schutting van 2 meter hoog staan, helemaal dicht. Zodat er ook niet per ongeluk gedoe kan ontstaan door het hek (hoewel het hier langslopende honden zijn die proberen onder de poort door te komen en door het lint te gaan)

Dus nee, ik vind niet dat ze tegen alles moeten blaffen en zo moeten waken, maar ik houd mijn honden wel bij de erfafscheiding vandaan in het buitengebied. Al snap ik TS wel dat zij er niks van verwachtte, omdat die honden daar normaal niet lopen.

Klinkt alsof jouw honden echt wel zelfbeheersing hebben. Vind het ook niet normaal dat honden van buitenaf proberen ruzie te zoeken onder de schutting door :n

Ik weet inmiddels precies waar de blaffers zitten uiteraard, en zorg dat mijn honden aangelijnd zijn als ik daar langs loop. Maar alsnog vind ik het asociaal, ook als ik zonder mijn honden ben, dat die honden de hele dag tegen alles wat voorbij komt blaffen. Het ergste zijn die van mijn overburen. Stel nou dat ik dat van mijn honden ook zou toestaan, zou gezellig worden, kunnen ze de hele dag op elkaar reageren :roll: Zouden de andere buren die geen honden hebben ook erg waarderen...

Ik heb een zeer reactieve herderreu, maar met wat training is het vrij snel gelukt dat hij die honden negeert. Soms ligt hij op het erf naar ze te kijken, maar hij blaft niet terug. Hij vindt het wel heel moeilijk als we gaan wandelen en we er langs moeten lopen (aangelijnd uiteraard)
Mijn andere hond doe ik meestal wel los als ik er langs moet, want die is doodsbang voor ze en gaat er dan met een zo ruim mogelijke boog (lees: door de akker aan de overkant) omheen.
Ik vind dat niet normaal (ja van mijn hond wel, maar niet dat je zo door je straat moet lopen).
Ik heb ook meegemaakt dat een hond van zijn erf afstormde (stapte over het stroomdraadje heen) en mijn hond aanviel. Vervolgens werd ik door de eigenaar uitgescholden :=

Helaas is mijn conclusie dat ik mensen in het buitengebied veelal niet zo sociaal vindt. Onder het mom van het buitengebied is alles toegestaan: vuurtje stoken waarbij dikke blauwe rook over mijn weiland trekt en mijn paarden daar vol in staan, honden die tekeer gaan, keiharde muziek op welk tijdsrip dan ook, veel te hard rijden en geen gas terugnemen bij het passeren etc

Edit: sorry beetje off topic gegaan :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:44

Gillbo schreef:
TS wat zegt je buurman of heb ik daar overheen gelezen?
HorseTopShop schreef:

Zolang iedereen zich aan de aanlijnplicht houd is er niks aan de hand. Zij houd er niet van als honden op haar afgestormd komen. En terecht! Dan kan ze uithalen.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid door niet naar losloop gebieden te gaan.

En wat als het een kind is of een voorbijganger?

Tegen mensen doet ze niks..... Tegen honden ook niet. Zo lang die niet als een ongeleid projectiel op haar afgestormd komt. (En dat is precies wat hier gebeurd)
Er is ook pas 10.000 keer in het topic gezegd dat dat appels met peren vergelijken is. Pfffffffffffffff

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 10:21

Ik heb het nu al besproken met de buurman, en ook gezegd dat als we de rekening hebben we meer laten weten, misschien beetje gewaagd maar ik wist niet hoe ik het anders aan moest kaarten :=

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:24

Ben erg benieuwd naar de gehele situatie.

Jij zegt dat honden daar los mogen lopen is het een losloopgebied?
Wat ik ook heb gelezen is dat jou hondje ook als een razende tekeer kan gaan als de andere honden aanslaan. Mischien een tip om daarbij je hond beter onder je hoede te zetten. een hond aan de riem hoort zich niet zo te gedragen!
Daarnaast is het een beetje mosterd na de maaltijd, je had meteen aan de bel moeten trekken bij de buren en niet dagen erna, want ik zou het ongeloofwaardig vinden als eigenaar van de honden, wie zegt dat het mijn honden waren? ( er zijn namelijk geen getuige?)