Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:25

Het probleem van het stellen van zo'n vraag op een forum als Bokt is dat je antwoorden krijgt die van A tot Z gaan en compleet tegenovergesteld van elkaar zijn. De ene helft vindt 8 tot 9 uur alleen voor een hond veel te veel, een ander vindt dat het weer prima kan. Sommige zweren bij uitlaatservice/dagopvang, voor andere ben je weer een dierenmishandelaar als je dat doet. De een vindt dat een bench prima kan, de ander vindt het weer niks. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en alles staat en valt ook met de hond die je uitkiest en hoe je die opvoedt.

Het belangrijkste punt bij jullie vind ik het feit dat je twee hoog woont en geen lift heb. Dan is imo al een hond die je niet kan dragen uitgesloten want traplopen is echt niet goed voor honden. En zeker niet op twee hoog. Een hond moet gemiddeld 16 tot 18 uur per dag slapen om alle prikkels te verwerken. Een hond die dus genoeg uitgedaagd wordt maakt het echt niets uit dat hij in een appartement woont. Waar je wel rekening mee moet houden is het lawaai dat zo'n dier produceert voor je buren. Als je een blaffert hebt dan kan dat echt serieuze problemen met zich mee geven. Het belangrijkste om af te wegen is gewoon wat voor soort hond past bij ons, zijn we bereid er veel tijd in te steken en wat kunnen we een hond bieden?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:46

[quote="anjali"
Er zijn wel honden die met katten kunnen,maar helaas zijn er meer die achter katten aan gaan zitten en erger.[/quote]

Dat is echt een kwestie van opvoeden hoor. :D
De situaties die ik ken waar hond en kat samenleven zijn het “vriendjes” van elkaar die elkaar respecteren en hun plaats naast elkaar weten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:53

Goof schreef:
Duhelo schreef:
Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)

Ik val daar ook een beetje over.
Ik krijg er ook een beetje een 'moraalridder' gevoel bij; kijk ons goed zijn want onze honden zijn nooit alleen.

Er is niks mis met een hond die alleen kan blijven, mits je in de overige tijd voorziet in zijn behoeften en er een hoop tijd en energie in steekt. Prima.

Gewoon meenemen naar in mijn geval de zorgboerderij
Of als we te lang weg zijn door een verjaardag ed oppas of grote uitlaatronde regelen

Noem mij dan maar een moraalridder ik vind het belangrijk dat ze niet langer dan dagdeel alleen zitten

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:54

No way dat mijn honden 8/9 uur alleen zijn! Nog geen dag!

Als je niet de tijd hebt voor een hond , dan niet aan beginnen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:24

Er zijn honden die iedere dag zo lang alleen zitten, echt onbegrijpelijk. Maar dat zal bij de ts niet gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:17

Amandavd schreef:
Het probleem van het stellen van zo'n vraag op een forum als Bokt is dat je antwoorden krijgt die van A tot Z gaan en compleet tegenovergesteld van elkaar zijn. De ene helft vindt 8 tot 9 uur alleen voor een hond veel te veel, een ander vindt dat het weer prima kan. Sommige zweren bij uitlaatservice/dagopvang, voor andere ben je weer een dierenmishandelaar als je dat doet. De een vindt dat een bench prima kan, de ander vindt het weer niks. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en alles staat en valt ook met de hond die je uitkiest en hoe je die opvoedt.

Komt ook wel omdat mensen het een recht vinden om een hond te mogen hebben. Het is natuurlijk een leuk en lief dier en ook nog eens een leuke ontspanning om er samen op uit te trekken. Ik zou het ook moeilijk kunnen opgeven en dan ga je een situatie die net iets minder ideaal is toch positief willen bekijken.

Een hond die 9 uur lang in een stukje van een appartement zit. Tja, wat valt daarover te zeggen?
Gaat het dier er dood van? Zo lang je het gasvuur niet vergeet uit te zetten, niet. Kan een hond eraan wennen om zo lang alleen te zijn? Zeer zeker. Maar is het de leukste dag uit het leven van de hond? Uiteraard niet.
Dus dan wordt het een kwestie van jouw eigen plezier en het plezier van de hond in de weegschaal te leggen en te kijken welke compromissen je met een goed gevoel kunt sluiten. Daarvoor moet je heel wat factoren in rekening nemen.

Ik zou namelijk de mensen de kost niet willen geven die vol goede moed aan een hond beginnen en ja ja, ik ga er dagelijks minstens 2 uur mee uit, die uiteindelijk toch op een koude, donkere winteravond na een stressy dag op het werk zich tevreden stellen met een klein blokje om of zelfs een pisje in de tuin. En wat als je collega's je meevragen voor een afterwork-borrel? Ga je altijd nee zeggen? Of doe je die dingen toch heel graag en zou je droevig worden als je sociaal leven niet meer is wat het was?

Ook de totale tijd dat de hond alleen zit is belangrijk. Op de "ergste" dag is het dus 9 uur. Als dat op de andere dagen 6 uur is, ja, dan zijn die dagen eigenlijk niet zo heel veel beter. Dan zou ik me toch wel eens flink achter de oren krabben over wat ik een hond eigenlijk te bieden heb. Zit de hond op de andere dagen maar een uur alleen, dan is dat weer voordeliger.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:35

Om in hondentaal te spreken, zal ik er dan ook nog even overheen plassen? ;)
Een groot ras in een klein appartement is totaal geen probleem, mits je voldoende met de hond doet.
En dan bedoel ik niet hollen, rennen of erger nog, ballen gooien. Maar lekker met ze werken, geestelijk moe en tevreden maken.

Wat mij wel opvalt is dat je hier drie totaal verschillende rassen opnoemt.
Ik zou eerst eens goed bedenken wat je leuk vind aan activiteiten/sporten voordat je straks met een ras zit die eigenlijk helemaal niet bij jullie past.

Zelf ben ik van mening dat een volwassen gezonde hond met de juiste bespiering (dit is bij veel honden een probleem waardoor traplopen niet wenselijk is) prima trap kan lopen.
Maar ja, dat kan niet met een pup, niet met een geblesseerde hond en niet met een senioren hond. Houd er dus rekening mee dat je in deze woning een hond moet kiezen die draagbaar is.

Wat betreft het alleen zijn, dat is een kwestie van zeer rustig opbouwen. Dan kan een paar uurtjes prima.
Zelf vind ik het zowel voor lichaam als geest van een hond niet gezond als dit met regelmaat langer is dan ongeveer 6 uur. Incidenteel, oké. Maar met een frequentie van 1x per week zou ik toch kijken naar een oplossing voor die dag.
En houd er rekening mee dat het met een pup maanden duurt eer je zover bent.

Ik snap je hondenwens helemaal en ik zou dan ook denken in oplossingen en niet in onmogelijkheden.

Patty14

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:31

Bedankt allemaal voor de reacties! Het alleen zijn is echt die 5x per maand 9u. De rest zal het max. 4/5u en zelfs dat komt maar enkel voor. Ik ben nu aan het kijken voor een honden oppas of toch een uitlaat service. Eerst even rustig uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

De rassen die ik benoemde was meer om aan te geven aan welke grootte wij zaten te denken. Al lijken ze mij alle drie erg leuk, weet ik nog niet of dat bij ons past. Ook dat wil ik eerst rustig uitzoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:40

Kijk eens op hondenoppasgezocht.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:41

Patty14 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het alleen zijn is echt die 5x per maand 9u. De rest zal het max. 4/5u en zelfs dat komt maar enkel voor. Ik ben nu aan het kijken voor een honden oppas of toch een uitlaat service. Eerst even rustig uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

De rassen die ik benoemde was meer om aan te geven aan welke grootte wij zaten te denken. Al lijken ze mij alle drie erg leuk, weet ik nog niet of dat bij ons past. Ook dat wil ik eerst rustig uitzoeken.

Ga eens kijken bij verschillende hondensporten.
Als je bijvoorbeeld retrievers ziet in een jacht-of apporteer training, dan zie je de hond compleet in zijn element. Of een herderachtige tijdens GG, zo blij dat hij zijn baas mag pleasen.
Dan zie je vanzelf welke honden en welke activiteit het beste bij jullie past.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:49

Bedankt voor de tips! Daar ga ik eens naar kijken :)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:10

Hier zitten de honden ook zeker 1 dag per week zo lang alleen, en dat gaat eigenlijk prima ( 11 en 5 jaar oud) als je katten als gezelschap heb vind ik het wel kunnen.

Wel zou ik voor een wat rustiger type hond kiezen, zoals een herder vind ik daar echt niet geschikt voor, die hebby echt veel energie

Succes met het maken van je keuze

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:09

Hier 2 husky's en 1 herder die soms 2x per week 9 uur alleen zijn. Vinden ze helemaal prima. Soms zijn ze 2 weken bijna niet alleen en ook dat vinden ze prima maar zwaar vermoeiend haha.

Zou absoluut voor herplaatser gaan in jou geval van meer dan 3 jaar jong. Gewoon de wilde haren al kwijt en die al alleen thuis kan zijn.

De jongste 3 hier zouden 9 uur alleen zijn niet trekken. Die gaan ook altijd mee naar het werk. De oudste 3 gaan soms ook mee werken maar vinden dat veel te druk en vermoeiend dus blijven meestal thuis.

Hier overigens werk ik op vaste tijden en vriendin in ploegen op onregelmatige basis dus diensten kunnen in week tijd vanalles zijn qua tijden.

Vandaag 3 mee gaan werken en 3 zijn 6 uur alleen geweest. Inmiddels allen al weer uur aan het kanaal gewandeld en in diepe rust.

Ik woon overigens in een flat en heb daar een terrier mix en Duitse herder x mechelaar. Wel een lift maar qua ruimte komen ze niets tekort. Heb voorheen er een boxer, labrador x rottweiler en de duitser x mechelaar gehad en ook toen tevreden honden.

Niet te spastisch doen hoor alle honden hebben rust dagen nodig. Ideaal om dat te doen als ze zo lang alleen zijn. Meestal zijn ze dan hier alleen van 05.15 uur s ochtends tm 14.30 uur s middags. Voordien lopen ze 15 minuten en nadien een uur. Vele honden krijgen zoveel beweging nog niet eens 3x per week.

Elke situatie en elke hond is anders. Vind de passende hond voor jullie situatie en geniet lekker.

Ohhh jaaaa, rassen zijn leuk maar kruisingen zijn ook gaaf. Qua karakter passend zegt meer dan qua ras. Ons 6 tal is enorm verschillend qua rassen maar qua karakters niet. Kijk niet enkel naar de buitenkant bedoel ik maar. Ivm traplopen zou ik gaan voor hond tm 20 a 25 kg ofzo. Gewoon om in nood te kunnen tillen of leer aan in goede tijden zo'n tiltuig wat bij mogelijke blessures of ouderdom ideaal is om te gebruiken. Dan kun je de hond helpen maar kan deze ook nog eigen kracht gebruiken.

Daarnaast ieder zijn mening. Mijn honden moeten geen trap lopen maar als ze om medische redenen niet meer in staat zijn om trap te kunnen lopen of door ouderdom dan is voor mij het einde gewoon nabij.
Gewoon omdat in zo'n geval de hond zodanig pijn of ongemak heeft dat ik het geen levenskwaliteit meer vind. Echter bij blessure of na operatie moet je wel de mogelijkheid hebben om te kunnen tillen of in elk geval te helpen traplopen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:24

persoonlijk zou ik geen hond nemen als ik geen lift in het appartementen complex zou hebben, helemaal geen grote hond. zij zijn een stuk zwaarder en krijgen ook eerder last van hun gewrichten/heupen.
ga ervan uit dat je de hond 4/5x per dag minimaal uitlaat en hij dus minimaal 10x per dag trap zou moeten lopen. heup operaties zijn niet goedkoop.

dat is vragen om problemen. 8 tot 9,5 uur behoefte in moeten houden vind ik ook niet helemaal fair. zou dan wel kijken of er tussendoor minimaal 1x iemand langs kan komen zodat hij uitgelaten wordt.
aangezien het om 5x per maand gaat is dat te overzien al vinden wij 6 uur wel echt de max.
de ene hond kan beter alleen zijn dan de ander. de onze loopt gewoon los in de woonkamer en doet niks terwijl de ander de hele boel verbouwt. zolang in een bench zou ik oneerlijk vinden.

dusja, dit op een rijtje zal ik het niet doen, geen grote hond tenminste vanwege het vele trap moeten lopen. een kleine kun je optillen.

ik heb een rottweiler, wonen nu in een recreatie woning met tuin en gelijkvloers. zijn op zoek naar een andere woning en reageer alleen op appartementen waar een lift in het complex aanwezig is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:55

Ik heb op de opening post na niks gelezen.

Ik woon 3 hoog. Mijn ouders hebben een grote hond (grote van een herder).
Als mijn ouders een weekend weg gaan logeert de hond bij mij.

Dag 1 gaan de trappen nog redelijk. Maar de laatste x ben ik op dat 3 maar naar het huis van mijn ouders gegaan. Het was gewoon geen doen. De hond heeft goede heupen. Goede gezondheid en is niet oud.

Alleen daarom raad ik een grote hond die niet makkelijk te tillen is af in een appartement met alleen trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:04

dierenfan schreef:
Hier 2 husky's en 1 herder die soms 2x per week 9 uur alleen zijn. Vinden ze helemaal prima. Soms zijn ze 2 weken bijna niet alleen en ook dat vinden ze prima maar zwaar vermoeiend haha.

Zou absoluut voor herplaatser gaan in jou geval van meer dan 3 jaar jong. Gewoon de wilde haren al kwijt en die al alleen thuis kan zijn.

De jongste 3 hier zouden 9 uur alleen zijn niet trekken. Die gaan ook altijd mee naar het werk. De oudste 3 gaan soms ook mee werken maar vinden dat veel te druk en vermoeiend dus blijven meestal thuis.

Hier overigens werk ik op vaste tijden en vriendin in ploegen op onregelmatige basis dus diensten kunnen in week tijd vanalles zijn qua tijden.

Vandaag 3 mee gaan werken en 3 zijn 6 uur alleen geweest. Inmiddels allen al weer uur aan het kanaal gewandeld en in diepe rust.

Ik woon overigens in een flat en heb daar een terrier mix en Duitse herder x mechelaar. Wel een lift maar qua ruimte komen ze niets tekort. Heb voorheen er een boxer, labrador x rottweiler en de duitser x mechelaar gehad en ook toen tevreden honden.

Niet te spastisch doen hoor alle honden hebben rust dagen nodig. Ideaal om dat te doen als ze zo lang alleen zijn. Meestal zijn ze dan hier alleen van 05.15 uur s ochtends tm 14.30 uur s middags. Voordien lopen ze 15 minuten en nadien een uur. Vele honden krijgen zoveel beweging nog niet eens 3x per week.

Elke situatie en elke hond is anders. Vind de passende hond voor jullie situatie en geniet lekker.

Ohhh jaaaa, rassen zijn leuk maar kruisingen zijn ook gaaf. Qua karakter passend zegt meer dan qua ras. Ons 6 tal is enorm verschillend qua rassen maar qua karakters niet. Kijk niet enkel naar de buitenkant bedoel ik maar. Ivm traplopen zou ik gaan voor hond tm 20 a 25 kg ofzo. Gewoon om in nood te kunnen tillen of leer aan in goede tijden zo'n tiltuig wat bij mogelijke blessures of ouderdom ideaal is om te gebruiken. Dan kun je de hond helpen maar kan deze ook nog eigen kracht gebruiken.

Daarnaast ieder zijn mening. Mijn honden moeten geen trap lopen maar als ze om medische redenen niet meer in staat zijn om trap te kunnen lopen of door ouderdom dan is voor mij het einde gewoon nabij.
Gewoon omdat in zo'n geval de hond zodanig pijn of ongemak heeft dat ik het geen levenskwaliteit meer vind. Echter bij blessure of na operatie moet je wel de mogelijkheid hebben om te kunnen tillen of in elk geval te helpen traplopen.

In jouw geval zitten de honden dan zonder mensen, maar wel met elkaar als ik het goed lees. Dat is heel anders dan TS d'r situatie, waar de hond helemaal alleen zou zijn, op twee katten na waar hij niet mee kan communiceren omdat ze niet dezelfde taal spreken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:21

Ik heb enkel je eerste bericht gelezen en verder geen reactie's, maar ik zou er echt geen hond bij nemen.
Trappen lopen voor een hond, klein of groot is al niet goed voor de heupen, dus dan zou je al een klein ras moeten nemen die je kan oppakken. Maar 5x per maand zo lang alleen, zeker als pup, is eigenlijk al te veel. Zeker in een appartement waar hij niet naar buiten kan. Persoonlijk hebben wij hier ook soms niet genoeg tijd om lange wandelingen te gaan maken, maar onze hond kan eigenlijk de gehele dag door in onze afgesloten tuin dus heeft nog nooit binnen geplast of gepoept en verder proberen wij nog 2-3 keer per dag te gaan wandelen. Soms kort, soms langer. Onze hond zit soms ook 9 uurtjes alleen, maar dan zetten wij de schuifdeur even open zodat hij toch naar buiten kan en dan vormt het geen probleem. Vergeet niet dat jou vriend eigenlijk niet in staat is om voor de hond te zorgen, dus alle verantwoordelijkheid ook op jou schouders valt en jij eigenlijk ook geen huis hebt om een hond te houden. Het lijkt allemaal heel leuk, maar ik denk niet dat het voor jullie geschikt zou zijn. Een kat is ook niet genoeg voor een hond om mee te communiceren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:20

Huis is imo niet doorslaggevend, hoeveelheid uitlaten wel. En dat hoeft echt niet elke dag uuuuuuren. Maar bij een herder zeker wel 5 vd 7 dagen. Die andere 2 dagen vinden ze het ook wel lekker even wat bij te komen.

Andere rassen heb ik dus geen verstand van. En kruisingen is altijd maar afwachten hoe het uitpakt dan is een herplaatser wel fijn. Zowiezo een pup op een flat/bovenwoning is redelijk vreselijk mbt zindelijkheidstraining }:0

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:20

XXX schreef:
dierenfan schreef:

In jouw geval zitten de honden dan zonder mensen, maar wel met elkaar als ik het goed lees. Dat is heel anders dan TS d'r situatie, waar de hond helemaal alleen zou zijn, op twee katten na waar hij niet mee kan communiceren omdat ze niet dezelfde taal spreken.

Klopt helemaal maar denk dat ze weinig communiceren gezien ze meestal ondersteboven uren maffen met tussendoor even water drinken en dsn weer verder slapen haha. Deze 3 zijn al wel 7,8 en 9 jaar en krijgen ontzettend veel uitdaging. Op werken na doen wij zelden iets zonder de honden erbij en dagelijks lopen wij in totaal andere gebieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:24

VanHuisUit schreef:
Huis is imo niet doorslaggevend, hoeveelheid uitlaten wel. En dat hoeft echt niet elke dag uuuuuuren. Maar bij een herder zeker wel 5 vd 7 dagen. Die andere 2 dagen vinden ze het ook wel lekker even wat bij te komen.

Andere rassen heb ik dus geen verstand van. En kruisingen is altijd maar afwachten hoe het uitpakt dan is een herplaatser wel fijn. Zowiezo een pup op een flat/bovenwoning is redelijk vreselijk mbt zindelijkheidstraining }:0

Ja joh? De mijne nu 7 maanden jong en weigerd maar iets op balkon te doen haha dusssss heb 3 maanden lang ontzettend veel en vaak de lift gezien. Daarna nog een maand elke 2 a 3 uur en sinds een maand maar 5 a 6x per dag meer.

Hij was redelijk vlot zindelijk maar moest wel elk uur a anderhalf uur uit.

Mijn herder ook als pup gekomen in de winter maar deed het gelukkig wel op het balkon s nachts en s avonds. Overdag ging ik altijd gelijk met de lift ipv balkon

Maarrrr komende 10 jaar wil ik geen pup meer

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:39

VanHuisUit schreef:

Maar je moet sowieso met elke hond die niet gewoon in de tuin kan 5 keer gaan wandelen. Met een herder moet je dan nog zoals je zegt 5 keer per week echt kunnen gaan rennen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:54

Als ik dit topic zo lees vraag ik mij echt af hoe mensen dat snachts met hun hond doen. Heel veel geven aan dat je niet mag verwachten dat een hond zijn behoefte 8 uur ophoud, maar gaan jullie er snachts nog een keer uit voor een extra wandeling?

Ik vind dit dus ook prima kunnen, mits je er s ochtends eerst voldoende tijd in stopt. De vraag is natuurlijk of je dat wilt. Met mijn rottweiler ging ik dan vroeger eerst een zeer grote ronde fietsen, daarna knuffelen, dan nogmaals plassen (omdat hij de drinkbak leeg had gezopen) en daarna pas naar het werk. Dat betekend dus heel vroeg opstaan. Als ik thuis kwam lag hij dan nog met de poten in de lucht te slapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:19

quickie schreef:
Als ik dit topic zo lees vraag ik mij echt af hoe mensen dat snachts met hun hond doen. Heel veel geven aan dat je niet mag verwachten dat een hond zijn behoefte 8 uur ophoud, maar gaan jullie er snachts nog een keer uit voor een extra wandeling?

Ik vind dit dus ook prima kunnen, mits je er s ochtends eerst voldoende tijd in stopt. De vraag is natuurlijk of je dat wilt. Met mijn rottweiler ging ik dan vroeger eerst een zeer grote ronde fietsen, daarna knuffelen, dan nogmaals plassen (omdat hij de drinkbak leeg had gezopen) en daarna pas naar het werk. Dat betekend dus heel vroeg opstaan. Als ik thuis kwam lag hij dan nog met de poten in de lucht te slapen.

De reden dus hier om voordat ze 9 uur alleen moeten zijn geen zware uitdaging te geven maar gewoon 15 minuten aangelijnd slenteren. De helft hier wil namelijk niet uur later weer plassen dus dan veel te moeilijk qua ophouden.

Overigens ik loop vaak s nachts ja omdat de jongste 7 a 8 uur lang genoeg vind. Ook vind ik het heerlijk om rond 4 a 5 uur te lopen en daarna nog even terug te duiken haha

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:25

quickie schreef:

Mijn honden hun laatste ronde is om 12.30 de eerste om 5.15 dus nee mijn honden hoeven het nachts niet 8 uur lang op te houden

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:14

quickie schreef:

Wij gaan ook meestal tussen 23-01 uur slapen en dan doet de hond ook zijn laatste plasje, altijd vlak voor we naar boven gaan, de eerste die wakker is (tussen 07-08 uur) doet snel de deur open zodat de hond een plasje kan doen en nog nooit een ongelukje gehad. Daarna gaan we uiteraard nog eens gaan wandelen. Wij merken ook dat de ochtendwandeling echt de belangrijkste is van heel de dag, anders loop je de hele dag met een vervelende hond, ook al is die gewoon in de tuin geweest.