Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:14

Ahh!! :-)

De oren worden wel steeds groter hè :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:19

Ja, vooral De Paus is een extreem 3hoekig model.
Prikker en [naam] wat milder daarin, Prikker heeft wel weer een heel mooi frame met hele mooie jukbeenderen. :')

Misschien leuk om te weten, De Paus heb ik zelf uit Duitsland gehaald. Prikker is met het vliegtuig uit Letland gekomen en [naam] komt uit Nijmegen vandaan. Allemaal andere windstreken maar het is echt 1 grote familie. <3

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:43

Prachtig Bobje26! Ik hou er van. Zie het probleem ook niet zo bij dit ras. Hooguit de slechte gebitten, en de traanbuizen gaan geloof ik ook wel een probleem vormen....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:57

Ik heb een sphynx x cornish rex kruising met haar. Als ik dan een filmpje zie met munchkins, dan lopen mijn ogen vol!

Vreselijk!! Wat ontzettend zielig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:09

yvetjes schreef:
Prachtig Bobje26! Ik hou er van. Zie het probleem ook niet zo bij dit ras. Hooguit de slechte gebitten, en de traanbuizen gaan geloof ik ook wel een probleem vormen....

Tanden wel bekend probleem, ogen niet echt.. Eentje heeft een vorm van niesziekte gehad (denken we) en die heeft met mindere weerstand wel eens korstjes maar die wast ze zelf weg!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:24

ik heb pagina 1 en deze gelezen, Ik vind het heel erg dat er zo katten worden gefokt. Ik heb een kruising Brits korthaar/ pers (vermoedelijk) ze komt uit het asiel, ze heeft een knik in haar staart en is klein. Twee weken geleden heb ik de rest van haar tanden en kiezen moeten laten trekken, ze vielen er spontaan uit |( Ik vind het heel erg dat er zo wordt gefokt.
Maar ook dat het blijkbaar bekend is dat er gebitsproblemen zijn en dat je daar dan zo overheen stapt 8)7
Katten met korte pootjes, katten zonder haar, met hangoortjes, echt ze mogen het van mij allemaal verbieden. wat een dierenleed -O-
En ja dat geldt zeker ook voor honden en kippen en koeien. De maakbare natuur bah. Het gaat niet om het fokken van gezonde dieren maar op smaak en economisch belang van de mens. Ik heb daar geen goed woord voor over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:58

Leuke katten die Oosterse! <3

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:23

Kippen en koeien is om economische redenen. Daar heb ik nog meer begrip voor dan dat je een dier verfokt, omdat je het mooi vindt.

Bij kippen en koeien zie je nu ook dat ze ze terugfokken tot iets gezondere dieren weer. Daar zit wel wat beweging in gelukkig. Ook dikbillen zijn aan banden gelegd.

Terug naar de katten. Er is een verschil tussen raskenmerken om nuttige redenen. De Siamees met korte vacht en grote oren heeft daar voordeel mee met de warmte. Een boskat met lange vacht, kon dat gebruiken in koudere gebieden. Bij honden idem die gefokt werden voor een bepaald nuttig doel. Die ondervonden daar geen nadeel van en vaak juist voordeel. Totdat er mensen kwamen die de extremen gingen fokken..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:51

Jessix schreef:

Ja vind ik ook. Mooie foto's ook.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:06

https://hartvoordieren.nl/verbod-op-fok ... 7BAzlooHrc

Er zou nu dus een lijst gepubliceerd zijn door Utrecht.

Opvallend vind ik dat de Devon Rex er ook op staat.. Ik ken 4 Devon Rexen en dat zijn echt gewoon actieve, gezonde katten. Hebben ook echt wel normale snorharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:29

justkid schreef:
ik heb pagina 1 en deze gelezen, Ik vind het heel erg dat er zo katten worden gefokt. Ik heb een kruising Brits korthaar/ pers (vermoedelijk) ze komt uit het asiel, ze heeft een knik in haar staart en is klein. Twee weken geleden heb ik de rest van haar tanden en kiezen moeten laten trekken, ze vielen er spontaan uit |( Ik vind het heel erg dat er zo wordt gefokt.
Maar ook dat het blijkbaar bekend is dat er gebitsproblemen zijn en dat je daar dan zo overheen stapt 8)7
Katten met korte pootjes, katten zonder haar, met hangoortjes, echt ze mogen het van mij allemaal verbieden. wat een dierenleed -O-
En ja dat geldt zeker ook voor honden en kippen en koeien. De maakbare natuur bah. Het gaat niet om het fokken van gezonde dieren maar op smaak en economisch belang van de mens. Ik heb daar geen goed woord voor over.

Zo zwart wit is het niet. Al onze katten (tot nu toe 6) heeft er 1 zeer slechte tanden gehad waarbij een hoop getrokken is. Die andere niet, die hebben weinig tot geen last. Verder zijn ze wel heel gezond, actief en super leuk dus ik zie niet in waarom je daarom een ras moet laten staan.

Hetzelfde als je weet dat je een KWPN'er merrie koopt die in het verleden een OCD gehad heeft en daar een veulentje uit fokt. Ja, kan goed en slecht uitpakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:06

IMJ schreef:
Jessix schreef:

Ja vind ik ook. Mooie foto's ook.

Ik heb er zelf even over nagedacht voor ik mijn Noorse Boskittens kocht, maar ben uiteindelijk toch trouw gebleven aan de Noor. Die passen qua karakter gewoon super goed bij mij en het leven wat ik ze kan bieden. Maar ben er best een beetje verliefd op!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:41

@bobje26 Dan zou je grootste doel moeten zijn om dat eruit te fokken. Ik vind het echt heel erg dat ze al haar tanden en kiezen kwijt is. Ook al kan ze er prima mee leven.
Nooit zou ik een ras kiezen waarbij gebitsproblemen bekend zijn. Of andere "doorfokmankementjes"

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:00

Er is geen dier (of mens!!) die niet bepaalde afwijkingen heeft die vaker voor komen..
Dan moeten we niet meer fokken :)
Kruisen is namelijk ook geen optie, want dan heb je net zoveel kans als dat de afwijkingen weg zijn als dat ze van beide genenpool doorgegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:07

justkid schreef:
@bobje26 Dan zou je grootste doel moeten zijn om dat eruit te fokken. Ik vind het echt heel erg dat ze al haar tanden en kiezen kwijt is. Ook al kan ze er prima mee leven.
Nooit zou ik een ras kiezen waarbij gebitsproblemen bekend zijn. Of andere "doorfokmankementjes"

Tja ik heb zelf ook geen goed gebit en dit is zeker familiair, moet ik dan ook maar niet voortplanten? En ik vind het frappant dat je zelf zegt 'al haar tanden' terwijl ik dat nergens gezegd heb. Hij heeft een aantal kiezen verwijderd gehad en is daarna niet afgevallen of iets. Dus denk dat je geen idee hebt hoe zo iets in praktijk werkt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:15

Bij mijn kat hebben we al haar tanden moeten laten trekken, ik weet heel goed waar ik het over heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:16

Dan weet je dus ook hoe een kat met plezier verder kan leven. :Y)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:20

bobje26 schreef:

:x 8)7 :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:29

justkid schreef:
bobje26 schreef:

:x 8)7 :evaw:

Dus als ik het goed begrijp heb jij de tanden van je katten laten behandelen zodat ze een zielig bestaan verder heeft? Of niet? Want ik vind het allereerst best wel irritant dat je dingen post over mijn katten die niet kloppen en dan vervolgens denkt dat mijn katten geen plezier hebben in het leven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:35

Ik denk niet dat het echt gaat om hoeveel leed een kat kan verdragen zonder ongelukkig te zijn. Katten kunnen veel ellende verdragen en vrolijk blijven. Maar betekent dat dat we dus niet onze uiterste best moeten doen om jonge dieren zo gezond mogelijk te fokken? Moeten we dan ook katten met drie poten gaan fokken, of blind? Die kunnen absoluut gelukkig zijn dus hup geen probleem?

Ik vind het echt bizar dat er mensen het fokken met kapotte dieren goedpraten op die manier! Onverantwoordelijk en dier-onvriendelijk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:36

Seriously. Hoe kun je met droge ogen beweren dat het naakte velletje van een sphynx geen handicap is?

Een gezond en vitaal gebouwd dier moet zichzelf kunnen redden 'in het wild'. Een sphynx gaat dood van de kou als je 'm nu buiten zet de hele dag. Sterker nog: bij de gemiddelde kamertemperatuur ligt ie bij voorkeur nog in een dekentje en heeft ie meer eten nodig dan een kat met vacht.

Dwerggroei, geen staart, een neus waarmee niet voldoende lucht geademd kan worden: allemaal handicaps waardoor een kat zichzelf niet meer kan redden. Dat moet je als God, pardon, mens toch niet willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:46

Ik praat het zeker niet goed maar het is een bekend iets (sowieso bij katten, heel veel slechte gebitten). Maar door een juist fokprogramma te volgen en zelf veel onderhoud en tijd te investeren kun je het wel terug dringen. Het is niet voor niets dat er 1 van de 6 last heeft gehad en de andere 5 niet. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:58

Chubby schreef:
Seriously. Hoe kun je met droge ogen beweren dat het naakte velletje van een sphynx geen handicap is?

Een gezond en vitaal gebouwd dier moet zichzelf kunnen redden 'in het wild'. Een sphynx gaat dood van de kou als je 'm nu buiten zet de hele dag. Sterker nog: bij de gemiddelde kamertemperatuur ligt ie bij voorkeur nog in een dekentje en heeft ie meer eten nodig dan een kat met vacht.

Dwerggroei, geen staart, een neus waarmee niet voldoende lucht geademd kan worden: allemaal handicaps waardoor een kat zichzelf niet meer kan redden. Dat moet je als God, pardon, mens toch niet willen?

Jij gaat ook dood in het wild. Moet ik je nu ook maar gehandicapt noemen?
Je paard gaat ook dood in het wild die is zijn natje en droogje nu ook gewend, ook maar gehandicapt?
Je hamster zal ook dood gaan in het wild.
Sterker nog, zet een Akhal Teke in Noorwegen in het wild en ook die gaat dood.

Is een dier dus meteen gehandicapt als hij zichzelf niet meer kan redden in de natuur? Want dan zijn zo'n beetje alle huisdieren gehandicapt.

Een Sphynx zal in een warmer klimaat zeker redden buiten, nogmaals Google nu even op de herkomst van de Sphynx.

Daarbij ligt de kruising Noorse Boskat x ?? van mijn schoonouders nu ook in een slaapzak. Yadah ligt daarentegen languit op de bank zonder dekens. In hoeverre zegt dat dus iets?

Meer eten klopt, ze hebben een wat hogere stofwisseling. Maar staat dat gelijk aan gehandicapt?

Volgens mij moet jij echt even werken aan die definitie gehandicapt mbt de Sphynx.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:19

Ik ga niet dood in het wild en mijn paarden ook niet, mits ze geen verkeer tegenkomen.

Onze kat met haar wel, want ze heeft een afwijking aan haar voorpootjes waardoor ze niet goed kan springen. Onze Sphynx ook, want die kan never zoveel wild vangen dat ie warm genoeg blijft in ons klimaat.

Dus ja, ze zijn dusdanig "beperkt" dat ze zichzelf niet kunnen redden zonder onze verzorging.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:29

Wat mij betreft mag de mens vanavond nog stoppen om voor god te spelen waar het fokken met designer breeds betreft.

Plofkippen, kistkalveren, mestvarkens e.d zijn intens triest maar over het algemeen leven die dieren dan niet zo lang ( wat niks af doet van de ernst van het verschijnsel )
Met Designer rassen loopt men over het algemeen "graag "nog even bij de dierenarts langs, met hun lijst van kwalen, afwijkingen en beperkingen.
Niet alleen zijn deze dieren al behoorlijk duur in aanschaf, zodat ze het wel de moeite waard zijn, maar als er mee gefokt en/of geshowd wordt kan de portemonnee helemaal getrokken worden.

Ja, natuurlijk zijn er slechte fokkers en goede fokkers, maar wat is bij deze rassen een "goede fokker "?
Indirect houd "een goede fokker "ook de run richting de slechte fokkers in stand.
Immers de goede fokker vraagt de hoofdprijs en zwaait met papieren en testresultaten......de slechte fokker weet hier handig op in te spelen door net zo een leuk gevraagd ras te fokken voor de helft van het geld of minder.
Met het geijkte praatje dat testen ook niet heilig zijn en geen garantie bieden en dat het beest zijn stamboompapieren toch niet kan lezen, dus waarom zou hij of zij papieren moeten hebben.
Helemaal als de aspirant koper toch geen ambities heeft om te gaan fokken/ showen.....dus waarom duur betalen??

Bij een "goede fokker " is de kreet; IK fok om het ras te verbeteren......
Ik geloof dat de laatste 30 tot 40 jaar de lijst van rasgebonden afwijkingen alleen maar groter en langer is geworden bij ras/ designer rassen, dus in welke zin kan men dan spreken van "verbeteren "?
( uitzonderingen daargelaten )

Ik ben ook niet heilig, en kan me bést voorstellen wat een ras aantrekkelijk maakt......maar ik weiger er aan mee te doen.