Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Duhelo, ik sta op een stal met 365 paarden, dat kan ze echt niet aan, gewoon überhaupt niet om bij mijn paard z'n stal te komen. Ik denk er eerder aan om een grote bench/kennel in de auto te zetten zodat de achterklep open kan blijven staan en de ramen volledig open zodat ze op stal in elk geval wel een uurtje in de auto kan blijven. Maargoed tot op heden kan ze niet in een dichte bench.
_Nelleke_ schreef:Oh ja zoiets moet ik eigenlijk hebben ja, daar ga ik eens naar op zoek.
Ik heb gekeken naar Anniek Winters maar haar methode heeft niet mijn voorkeur. Ik hou het wel in mijn achterhoofd maar echt als laatste redmiddel.
Nicje87 schreef:Ik kan mij vinden in het advies van de bokker.
Door alles te vermijden heb je eigenlijk probleem ontwijkend gedrag. Het probleem blijft daardoor ontstaan.
Daarbij ben ik zelf ook van eerst de fijnere manieren proberen, maar als dat niet werkt dan toch wat minder fijnere manieren.
Ik zou dus zeker een blafband om doen. Is er een plek in huus waar ze vaak zelf gaat liggen? Ik zou de bench daar neerzetten en dan met blafband in de bench doen.
Ja, het is niet fijn, helemaal mee eens, maar de hond zal er zichzelf aan overgeven en uiteindelijk gaan slapen en leren dat er niks aan de hand is. Je hebt een babyfoon, kom pas weer binnen op het moment dat de hond rustig is.
Dat gedraai in huis. Op het moment dat ze het wilt gaan doen/zodra ze het doet meteen corrigeren. Eventueel kan je een sluitelbos hard op de grond gooien zodat ze schikt en eruit is. In vervolg zal je de sleutelbos enkel hoeven pakken.
De hond leert zo dat haar gedrag oets negatiefs oplevert ipv positiefs. Als ze het negeert kaN je wat lekkers of een vocale beloning geven.
Dat mensen voorbij lopen en een hond slaat aan, dan heeft hij succes. Hij heeft immers de persoon verdreven en zal dit herhalen. Daar komt vaak het gedrag vandaan.
Wat je buiten zou kunnen doen wanneer er geluid is waardoor ze in paniek raakt is zelf extreem blij doen en haar wat lekkers geven. Zo leert ze dat die situaties iets positiefs oplevert. Je zou buur kindjes misschien eens wat lekkers aan haar kunnen laten geven?
En nee, ik ben niet altijd meteen voor deze (negatieve) manieren, maar zo te lezen heeft ts alles al geprobeerd.
Woon je in de buurt van Hoofddorp?
Nikass schreef:Ik stelde die vraag ook ts omdat je ook kunt zeggen "okee dit is het. We hebben alles geprobeerd en we gaan nu niet meer verder proberen haar gedrag te veranderen. We gaan puur praktisch kijken: kunnen we een ruimte in huis creëren (kamer boven, aan de achterkant/hondenhok in de tuin?) waar ze weinig prikkels krijgt, waar nog geen negatieve associatie mee is, en haar daar af en toe alleen (met andere hond) laten"
Overigens heel jammer dat je haar niet op de slaapkamer trekt. Want dat zou voor haar wel een hele veilige plek kunnen zijn waar ze dan misschien ook overdag even alleen zou kunnen zijn.
Even uit nieuwsgierigheid, en misschien heb ik erover heen gelezen: wat is ze voor hond?
_Nelleke_ schreef:Nikass schreef:Ik stelde die vraag ook ts omdat je ook kunt zeggen "okee dit is het. We hebben alles geprobeerd en we gaan nu niet meer verder proberen haar gedrag te veranderen. We gaan puur praktisch kijken: kunnen we een ruimte in huis creëren (kamer boven, aan de achterkant/hondenhok in de tuin?) waar ze weinig prikkels krijgt, waar nog geen negatieve associatie mee is, en haar daar af en toe alleen (met andere hond) laten"
Overigens heel jammer dat je haar niet op de slaapkamer trekt. Want dat zou voor haar wel een hele veilige plek kunnen zijn waar ze dan misschien ook overdag even alleen zou kunnen zijn.
Even uit nieuwsgierigheid, en misschien heb ik erover heen gelezen: wat is ze voor hond?
Het is een kruising, we denken iets van boerenfox met een vleugje beagle.![]()
Wat jij zegt snap ik en denk ook al een tijd na over een praktische (tijdelijke) oplossing zodat het mijn leven niet zo beheerst maar kan nog even niks bedenken. Tuin is geen optie die grenst aan 3 kanten met buren met kinderen waar ze doodsbang voor is. Verder is ze bekend met de rest van het huis. Ik wil haar niet met andere hond in een kleine ruimte opsluiten omdat ik niet weet waartoe ze in staat is als ze in paniek is. De andere hond is wat dat betreft dan wel mijn prio.
Ik denk zelf aan een soort kamerkennel met een juten zak met iets van stro zodat ze wel kan liggen en als ze sloopbehoefte heeft het niet erg is als ze een beetje jute of stro binnenkrijgt. De andere hond kan gewoon in de rest van de kamer blijven.
_Nelleke_ schreef:In plaats van prikkels te vermijden en verminderen gaan we nu proberen haar toch op een rustige manier wat meer bloot te stellen aan prikkels. Niet overladen met nieuwe dingen maar ipv zo snel mogelijk buiten plassen en poepen en dan zsm weer naar binnen om haar maar zo min mogelijk stress te geven, gaan we haar wat langer buiten laten en kijken of ze de wereld wat meer in haar op wil nemen ipv alleen maar te vluchten.
Dat lost niet direct het alleen blijf probleem op maar hopelijk leert ze daarmee wel om te gaan met prikkels.