Honden apart voor bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:30

Helaas zijn er genoeg niet zo beste ervaringen na de opmerking "hij doet niks"
Dat haalt de angst van iemand ook niet weg en is -helaas- vaak een teken dat de betreffende hond niet werkelijk onder appel staat. Want dan kun je hem net zo snel terugroepen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:43

@GDG, maar, als je dat zo zou ervaren, is hulpverlening aan huis dan de plek waar je zou moeten willen werken? Ik denk namelijk dat als je ervoor kiest om zo'n functie uit te oefenen, je in elk geval al weet dat je met onverwachte dingen te maken krijgt.
Als iemand daarin zo snel het vertrouwen op zou zeggen in de client, en dat niet weet om te buigen, dan denk ik dat een andere functie (bv ondersteuning vanuit een kantoor) logischer is. Dit stelt alleen maar teleur aan beide zijden.

Ik zie hier namelijk een heleboel mogelijkheden waarop best het gesprek aangegaan had kunnen worden. Zodat de TS in ieder geval iets minder overvallen was, en iets minder het idee heeft dat het alleen aan haar is om het op te lossen. Sterker nog - als je dit soort dingen anders aanpakt kan het een prima ijsbreker zijn waarmee je vertrouwen in elkaar opbouwt, juist omdat je alvast samenwerkt aan een concrete situatie. Je kunt er als hulpverlener mee laten zien dat je ook maar mens bent en soms overvallen wordt - en ook dat je ondanks dat het vertrouwen hebt dat er altijd wel een oplossing te bedenken is, etc. En je kunt als hulpverlener tonen dat je vertrouwen hebt in de ander: 'ok, ik vind het doodeng maar als jij zegt dat het goed is, dan vertrouw ik je.'

Allemaal mogelijkheden, die je ook allemaal weggooit als je inzet op 'jij als client moet maar zorgen dat ze bij mij uit de buurt blijven.'

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 23:17

GDG schreef:
Shadow0 schreef:
En dat brengt me dan op een ander punt: bang zijn voor honden kan. Maar wat ik niet echt teruglees in de reacties van haar is de houding 'hier komen we samen wel uit.'

Ik zou geen vertrouwen hebben in een baas die haar ene hond zo naar me laat blaffen en haar andere hond naar me toe laat komen en laat grommen. Nee, dan ben je mijn vertrouwen kwijt en wil ik graag dat je zorgt dat de honden niet meer bij me kunnen komen.

Misschien heb ik het niet duidelijk opgeschreven, maar Buusya wilde gaan ruiken bij haar, maar ik heb haar weer terug naar haar mand gestuurd. Dus ze kwam haar mand uit maar ging gelijk terug na mijn commando. Ze is niet bij haar in de buurt geweest.
Marlin blaft, maar blijft op afstand en zodra iemand binnen is gaat hij op de bank liggen waar ik ook altijd zit (ik heb 2 banken).

Over het grommen van Buusya, ik ben van mening dat ze niet gromde. Ze bromde als in binnenmonds blaffen, terwijl ze naar haar mand liep. Ze liep dus weg van mijn begeleidster en keek ook helemaal niet naar.
Maar goed, zij is van mening dat Buusya wel naar haar gromde.

Ik heb vandaag even gevraagd aan de fysiotherapeut van mijn zoontje, hoe zij vindt dat mijn honden reageren. Zij houdt namelijk ook helemaal niet van honden.
Zij gaf aan dat ze in het begin het blaffen van Marlin niet zo leuk vond, maar hij gaat al snel rustig liggen en dan hoor je hem niet meer.
En Buusya is helemaal rustig, want die blaft niet en die gaat gewoon rustig in haar mand liggen.

Nou, ik merk wel wat voor reactie ik terug krijg. Ik merk aan mezelf dat ik mezelf ook een beetje irriteer aan haar reactie. Dat is natuurlijk een dingetje van mezelf, maar ik vind dat ze gewoon overdreven reageerde op Buusya, terwijl die gewoon echt helemaal niets deed.
Maar goed als ik me in haar probeer te verplaatsen, zij is bang voor honden en het is misschien wel logisch dat ze het verschil niet hoort tussen het gebrom en een echte grom.

Misschien is zij ook niet de juiste begeleidster voor mij, omdat ik nu ook niet zoveel vertrouwen meer heb in haar. Door de manier waarop ze reageerde.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:42

Een verstandige reflectie, ts. Dat siert je.
Als iemand bang is voor honden (meestal vanuit nare ervaringen met honden), sluit de logica van een hondenliefhebber niet aan.
Misschien valt het de volgende keer mee. Net zoals het onverwacht voor jou was, zal het ook voor haar zijn geweest.
Succes

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:56

belle_boef schreef:
Ik snap de begeleider wel. Je komt in een vreemd huis met een vreemde hond, je moet er maar op vertrouwen dat de hond zich gedraagd als de eigenaar dat zegt. Heb als zo vaak gehoord “doet hij anders nooit” gun je begeleider om op een voor haar fijne manier jouw hond te leren kennen en dan kunnen ze op termijn vast wel los in huis. Je kan niet van haar verwachten dat ze zich volledig op jouw kan focussen als ze een vreemde hond om zich heen heeft die ze niet vertrouwd en niet in kan schatten.

Daarbij: juist in het eigen huis, is een beetje hond extra waaks ivm eigen territorium en juist kwetsbare mensen die dus hulp nodig hebben roepen beschermend gedrag bij een hond op. En daar kan de hulpverlener dus slachtoffer van worden, want die wordt gezien als indringer.
Niet gek dus dat een begeleider niet op een grommende hond zit te wachten.

Blazy

Re: Honden apart voor bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:14

TS: eerlijk gezegd vind ik je reflectievermindering bewonderingswaardig.
Verder nog even door gelezen en eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie volledig gaan stuiteren.
Voor mij waren mijn honden al ontzettend belangrijk toen ik nog werkte, vooral toen bleek dat wij kinderloos zouden blijven. Ze zijn nog belangrijker geworden op het moment dat ik thuis kwam te zitten (werken bleek na diverse keren op mijn bek te zijn gegaan echt veel te zwaar, logisch als je mijn diagnoses weet).
Dus van zo’n begeleidster zou ik echt volledig gaan stuiteren. Ik houd begrip tot het moment dat ze echt in een andere ruimte/afgezonderd moeten worden in mijn eigen huis. Ga je voorbij dat moment en kan ik hier niet over spuien dan ga ik echt volledig stuiteren zonder daar enig grip op te kunnen krijgen nog.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:23

ElviraKelan schreef:
Verder nog even door gelezen en eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie volledig gaan stuiteren.
Voor mij waren mijn honden al ontzettend belangrijk toen ik nog werkte, vooral toen bleek dat wij kinderloos zouden blijven. Ze zijn nog belangrijker geworden op het moment dat ik thuis kwam te zitten (werken bleek na diverse keren op mijn bek te zijn gegaan echt veel te zwaar, logisch als je mijn diagnoses weet).
Dus van zo’n begeleidster zou ik echt volledig gaan stuiteren. Ik houd begrip tot het moment dat ze echt in een andere ruimte/afgezonderd moeten worden in mijn eigen huis. Ga je voorbij dat moment en kan ik hier niet over spuien dan ga ik echt volledig stuiteren zonder daar enig grip op te kunnen krijgen nog.

Sorry maar dat is toch echt te zot voor woorden. Ik ben ook dol op mijn hond en voor mij is zij net een kind maar als jouw bezoek, dat bovendien komt om te werken en jou te helpen, zich niet veilig voelt om zijn/haar werk te doen en je hebt dan niet het fatsoen om je hond even weg te leggen, tsja, dat gaat er bij mij echt niet in. Jij gaat er echt niet dood van als je hond twee uur in een andere kamer moet liggen en je hond ook niet. Ik krijg altijd de kriebels van mensen die zo vastgeplakt zitten aan hun dieren.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:38

Amandavd schreef:
ElviraKelan schreef:

Sorry maar dat is toch echt te zot voor woorden. Ik ben ook dol op mijn hond en voor mij is zij net een kind maar als jouw bezoek, dat bovendien komt om te werken en jou te helpen, zich niet veilig voelt om zijn/haar werk te doen en je hebt dan niet het fatsoen om je hond even weg te leggen, tsja, dat gaat er bij mij echt niet in. Jij gaat er echt niet dood van als je hond twee uur in een andere kamer moet liggen en je hond ook niet. Ik krijg altijd de kriebels van mensen die zo vastgeplakt zitten aan hun dieren.

Het is mijn huis. Waar mijn honden wonen. Een begeleider is nog altijd te gast ook al werkt ze. Mijn honden doen niets, ze mogen niet voor niets mee naar de zorgboerderij. Dus ben je er dusdanig bang voor dat ze afgezonderd moeten worden dan ligt het toch echt aan de persoon zelf, de begeleidster in mijn geval dus. Deze persoon, begeleiding,komt bij mensen thuis en wist dit voordat ze deze functie aannam dat ze in verschillende thuissituaties zou komen waar dus ook huisdieren leven. Daarnaast juist voor deze doelgroep waarmee ze werken zijn juist huisdieren belangrijk. Denk ook aan hulphonden voor de autisme beperkten.
Waar ik al dan niet dood van ga, iemand gaat flippen kan jij mogelijk niet invoelen. Wat ik al heel goed kan voorstellen.
Maar we hebben niet voor een blauwe teennagel begeleiding geïndiceerd gekregen.

Overigens, ik zit niet in de situatie van TS, in tegendeel zelfs.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:42

Ik vraag me altijd af of mensen ook zo reageren als het kinderen betreft. Stel er komt een hulpverlener bij iemand thuis voor de volwassen persoon en die heeft 2 kinderen die zich constant overal mee bemoeien, vervelend zijn, onbeleefd, etc. Of de hulpverlener heeft niets met kinderen en wil ze niet graag in de buurt hebben. Roept dan ook iedereen dat de kinderen maar even weg moeten?

TS, goed dat je je eigen deel zo kan beschouwen. Als ik je zo lees zou ik vragen om iemand anders. Iemand de geen problemen heeft met honden en bij wie je wel een fijn gevoel hebt. En met wie je dan ook op een prettigere manier kan starten.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:43

Ongelofelijk hoe makkelijk sommigen vinden dat iemand in functie maar tegen blaffende en grommende honden moet kunnen. Het gezegde de mijne doet niets hoor gaat vaak ook helemaal niet op. Een goed opgevoede hond in een mand vind ik nog acceptabel. Maar een hond die blaffend op een begeleider afkomt en dat hoort maar bij de functie, gaat er bij mij echt niet in.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:50

Er zit natuurlijk wel enige nuance in het verhaal.
Ts geeft aan dat de hond alweer op de terug weg naar de mand was voordat deze überhaupt bij de begeleider was.

Daarnaast vind ik dat sommige mensen ook wel heftig reageren.
Stel je voor zeg dat de hond beweegt.
Laatst bijgewerkt door Zerena op 07-12-18 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:53

MariekeTV schreef:
Er zit natuurlijk wel enige nuance in het verhaal.
Ts geeft aan dat de hond alweer op de terug weg naar de mand was voordat deze überhaupt bij de begeleider was.

Voor iemanf zonder honden kan dit alsnog veel impact hebben. Diegene komt niet voor de hond maar om hulp te verlenen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:00

_Aurora_ schreef:
Ongelofelijk hoe makkelijk sommigen vinden dat iemand in functie maar tegen blaffende en grommende honden moet kunnen. Het gezegde de mijne doet niets hoor gaat vaak ook helemaal niet op. Een goed opgevoede hond in een mand vind ik nog acceptabel. Maar een hond die blaffend op een begeleider afkomt en dat hoort maar bij de functie, gaat er bij mij echt niet in.

De honden gromden in TS’ haar situatie niet. Daarnaast zijn er zat honden die met een korte blaf op de deurbel reageren maar wel vrolijk het bezoek ontvangen.
In de mand/op hun plek gebeurt hier overigens ook zodra we gaan zitten. Ze mogen op een rustige manier meelopen met mij om het bezoek binnen te laten maar mogen daarna gaan liggen. En voor dat woordje mogen mag je moeten zetten :)
En zoals ik de situatie van TS lees is dat in haar situatie ook zo.

Een collega van mij van de maandag op de zorgboerderij is wel bang voor onverwachte bewegingen, ook van dieren. Met name de jongste labrador mag soms wel een beetje minder enthousiast zijn en haar neem ik dus wel in bescherming tegen mijn labrador. Ik verwacht dat net zo van andere collega, ook van mijn mannelijke autistische collega die helemaal gek is van mijn honden.

Een ambulant begeleider kiest vrijwillig voor haar/zijn beroep. In tegenstelling van de mensen die begeleiding ontvangen want die zijn er van afhankelijk. De begeleider kan van te voren inschatten dat mensen huisdieren thuis hebben. Het beroep begeleiding kan ook op een andere manier worden ingevuld. Waarom moet je perse dieren opzoeken als je er bang voor bent? Dan heb ik het niet over honden die echt wat doen. Lees ook mijn eigen ervaring toen ik nog werkte.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:11

Hoe durf je zo makkelijk te praten? Zonder de ambulant begeleiders zouden een hele hoop mensen geen begeleiding krijgen die ze keihard nodig hebben. Dus wees maar dankbaar dat mensen dat werk nog willen doen met zo'n domme en achteloze uitspraken. Dieren opzoeken, mijn god ze werken met mensen en niet met dieren. Bovendien gromde een hond wel naar de begeleidster volgens de begeleidster.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:16

Amandavd schreef:
Hoe durf je zo makkelijk te praten? Zonder de ambulant begeleiders zouden een hele hoop mensen geen begeleiding krijgen die ze keihard nodig hebben. Dus wees maar dankbaar dat mensen dat werk nog willen doen met zo'n domme en achteloze uitspraken. Dieren opzoeken, mijn god ze werken met mensen en niet met dieren. Bovendien gromde een hond wel naar de begeleidster volgens de begeleidster.

Ik houd op met de discussie met jou.
Ik heb in twee Posts van jou te horen gekregen dat jij sugereert dat ik ondankbaar zou zijn, makkelijk praat, domme en achterloze uitspraken doe terwijl ik er wel derdege over na heb gedacht maar ze niet in jouw straatje passen, je sugereert dat TS liegt over het gedrag van haar eigen hond, ik te zot voor woorden praat en je de kriebels krijgt van mij.... zijn nogal wat uitspraken die van gene waarde van respect jegens mij getuigen.
Pas als jij je respectvol richting mij kan uiten praten we verder.

Verder stop ik met jou gezien het anders off topic wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:22

Terdege nagedacht? Dat lijkt mij stug wanneer je suggereert dat een ambulant begeleider dieren opzoekt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:31

Ik begeleid als ambulant begeleider mensen met kinderen (en honden en katten etc).
Er bestaat ook vrijwillige begeleiding, dus dat de begeleiders de keuze hebben en degene die begeleid wordt niet, dat gaat lang niet altijd op.

Soms moeten er tijdens de begeleiding belangrijke of moeilijke/ingewikkelde zaken besproken worden.
Dan vraag ik inderdaad of ik mag komen als de kinderen op school zijn of op de opvang. In een zeldzaam geval of er oppas geregeld kan worden.
Zodat we alles zonder afleiding kunnen bespreken. In de meeste gezinnen waar ik kom doen wij ook opvoedondersteuning, dus je kan je voorstellen dat dit vaak kinderen zijn met rugzakje en ouders met opvoedproblemen. Dus ja, ik vraag ook wel eens of de begeleiding zonder kinderen kan.

Daarnaast heb je als begeleider vaak niet veel keuze in welke persoon je gaat begeleiden. Er wordt gekeken naar je caseload en dus of je plek hebt. Als je geluk hebt wordt er nog een beetje gekeken of deze persoon in de buurt van de andere mensen in je caseload woont, zodat je niet enorm veel reistijd krijgt. Zo kan het dus gebeuren dat je ergens terecht komt waar twee honden wonen, terwijl je angst hebt voor honden.
Ruilen of een andere begeleider is vaak ook niet zo makkelijk. Iedereen zit bomvol en heeft het druk.
Op mijn werk wordt er echt in uitzonderlijke gevallen geruild of gewisseld.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:34

Amandavd schreef:
Terdege nagedacht? Dat lijkt mij stug wanneer je suggereert dat een ambulant begeleider dieren opzoekt.

Laatste wat ik aangeef.
Als begeleider kan je er ook voor kiezen om kantoorwerk te doen, verslavingszorg, woongroep, dagbesteding, etc
Allemaal takken van begeleiding waarbij je niet met dieren in aanraking komt.
Volgens de statistieken hebben mensen die zorg nodig hebben in de vorm van ambulante begeleiding overwegend huisdieren.
Ook iets wat ik veel terug hoor van mijn eigen begeleiding. Met name honden Nb. Voor deze groep mensen zijn huisdieren ook ontzettend belangrijk. Belangrijker dan voor Pietje of Klaasje. De reden waarom gaat nu off topic. Helpen deze huisdieren deze mensen ook echt, in oa sociaal aspect, spanning omgaan etc
Dus waarom kiezen voor deze tak van begeleiding en dus idd dieren daarmee ook opzoekend? Terwijl je al van te voren weet dat je bang bent. Waarom dan niet een andere tak van begeleiding kiezen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:35

Amandavd schreef:
Ik ben ook dol op mijn hond en voor mij is zij net een kind maar als jouw bezoek, dat bovendien komt om te werken en jou te helpen, zich niet veilig voelt om zijn/haar werk te doen en je hebt dan niet het fatsoen om je hond even weg te leggen, tsja, dat gaat er bij mij echt niet in.

Ik denk toch dat je dat onderschat. Want verplaats je eens in het volgende (en ik weet verder niets van TS en ook niet van de gebruiker waar je op reageert, maar om een voorbeeld te geven waar dit zo kan werken.)

Je hebt hulphonden, die mensen kunnen helpen in situaties waar ze angstig worden of zelfs trauma's beleven. Voor die mensen is de aanwezigheid van een hond een (bewezen!) hulpmiddel waarmee ze zich kunnen redden in een situatie die ze anders niet aan zouden kunnen. De aanwezigheid van dieren kan dat doen.
Nou zijn daadwerkelijke hulphonden getraind, maar die steun die honden kunnen geven, en waarvan we weten dat honden die kunnen geven, die bestaat. Een nieuwe ontmoeting met een onbekende hulpverlener is best spannend. Als het gaat om mensen die sociale angst hebben opgebouwd, waarom zou dat dan niet werkelijk van groot belang kunnen zijn?

Citaat:
Zonder de ambulant begeleiders zouden een hele hoop mensen geen begeleiding krijgen die ze keihard nodig hebben. Dus wees maar dankbaar dat mensen dat werk nog willen doen met zo'n domme en achteloze uitspraken. Dieren opzoeken, mijn god ze werken met mensen en niet met dieren.

Ik denk dat ambulant begeleiders die er werkelijk zo over denken niet geschikt zijn voor het vak en meer kwaad dan goed doen. Liever minder ambulante begeleiding dan begeleiding waar zoveel boosheid en minachting vanaf straalt.

Maar nog liever meer ambulante begeleiding die lol hebben in hun werk en voldoende worden voorbereid zodat dit soort dingen anders verlopen. Dus bijvoorbeeld dat ambulant begeleiders wel degelijk in hun opleiding leren hoe met katten en honden om te gaan. Want je komt veel bij mensen thuis dus meer dan handig om daar wat van te weten. En door mensen met een angst voor bepaalde dieren niet in te roosteren bij mensen met die dieren.
Maar ook leren hoe je zo'n situatie aan kunt pakken zonder dat je er een conflict van maakt, want daar zijn echt voldoende mogelijkheden voor.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:41

Def schreef:
Ik begeleid als ambulant begeleider mensen met kinderen (en honden en katten etc).
Er bestaat ook vrijwillige begeleiding, dus dat de begeleiders de keuze hebben en degene die begeleid wordt niet, dat gaat lang niet altijd op.

Vrijwillige begeleiding ontvangen dat weet ik.
Ik bedoelde dit ook anders.
In het geval van TS (voor zover ik begrijp) als in mijn situatie ontvangen we op vrijwillige basis vanaf onze kant begeleiding. Maar we kiezen er niet voor dat we een beperking hebben waarvoor we begeleidjng nodig hebben.
Krijgen we geen begeleiding dan lopen we vast in ons dagelijks leven op welke wijze dan ook.
Ik in mijn geval wat betreft gezondheid (ik heb ook meerdere lichamelijke aandoeningen), huishouden (ik heb huishoudelijke hulp waarbij mijn begeleidster indien nodig mij vertegenwoordigt), financiën doet mijn man, dagbesteding en sociale contacten.

In die zin hebben we geen keus. Hadden we wel keus gehad dan hadden we niet geleefd met beperkingen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:42

ElviraKelan schreef:
Het is mijn huis. Waar mijn honden wonen. Een begeleider is nog altijd te gast ook al werkt ze. Mijn honden doen niets, ze mogen niet voor niets mee naar de zorgboerderij. Dus ben je er dusdanig bang voor dat ze afgezonderd moeten worden dan ligt het toch echt aan de persoon zelf, de begeleidster in mijn geval dus. Deze persoon, begeleiding,komt bij mensen thuis en wist dit voordat ze deze functie aannam dat ze in verschillende thuissituaties zou komen waar dus ook huisdieren leven. Daarnaast juist voor deze doelgroep waarmee ze werken zijn juist huisdieren belangrijk. Denk ook aan hulphonden voor de autisme beperkten.
Waar ik al dan niet dood van ga, iemand gaat flippen kan jij mogelijk niet invoelen. Wat ik al heel goed kan voorstellen.
Maar we hebben niet voor een blauwe teennagel begeleiding geïndiceerd gekregen.

Overigens, ik zit niet in de situatie van TS, in tegendeel zelfs.

Ik vind bezoek dat zomaar langs komt ook echt iets anders dan iemand die voor een zakelijk iets komt, voor haar werk. Maar natuurlijk kan niemand jou verplichten de honden op te sluiten. Wel kunnen ze aangeven niet meer aan huis te komen en jou te vragen om naar hen op het werk te komen voor afspraak. En dan zonder hond. Dat is dan natuurlijk wel de consequentie.

Ik heb ook een hond en ben gek op dat beest. Hij gaat echt niet zomaar apart, maar wanneer iemand aangeeft echt bang te zijn gaat hij in de bench. Juist als ik een afspraak heb en weet wanneer iemand komt (die bang is voor de hond) zorg ik dat hij lekker moe is zodat hij gewoon lekker gaat slapen in de bench.

Lughnassadh schreef:
Ik vraag me altijd af of mensen ook zo reageren als het kinderen betreft. Stel er komt een hulpverlener bij iemand thuis voor de volwassen persoon en die heeft 2 kinderen die zich constant overal mee bemoeien, vervelend zijn, onbeleefd, etc. Of de hulpverlener heeft niets met kinderen en wil ze niet graag in de buurt hebben. Roept dan ook iedereen dat de kinderen maar even weg moeten?

TS, goed dat je je eigen deel zo kan beschouwen. Als ik je zo lees zou ik vragen om iemand anders. Iemand de geen problemen heeft met honden en bij wie je wel een fijn gevoel hebt. En met wie je dan ook op een prettigere manier kan starten.

Dat ligt helemaal aan de leeftijd van de kinderen. Mijn kinderen zijn 8 en 11. Wij gaan een nieuwe woning bouwen en zitten regelmatig met een architect of aannemer rond tafel.
Altijd op afspraak dus ik zorg dat de hond dan moe is en lekker de bench in kan in dezelfde ruimte als dat wij zitten.
Mijn kinderen leg ik het uit dat wij even een belangrijk gesprek hebben en dat ze als wij in de keuken zitten, samen even in de kamer of boven moeten spelen.
Verder heb ik ze zo opgevoed dat zij zich niet bemoeien met belangrijke gesprekken of vervelend gaan lopen doen. Zo wel dan hebben ze een probleem :Y) :+

Nu ligt dit met een baby, peuter of kleuter natuurlijk wel anders. Die laat je niet zomaar even alleen in een andere ruimte zonder toezicht. Of ze moeten in bed liggen te slapen.
Maar dan zou ik persoonlijk bij een belangrijke afspraak zorgen dat ik of zelf naar de afspraak ga ipv aan huis. Of ik zou oppas regelen. Dat is voor een keer te doen natuurlijk, maar niet op structurele basis. Dan heeft een begeleider natuurlijk gewoon maar te dealen met een huilende baby, peuter of kleuter .... hoe vervelend dan ook.

In het geval van TS vind ik het lastig. Ik houd ook niet van honden die veel blaffen. Ik vind dat aan de baas van de hond ook iets om te corrigeren. Maar als een hond braaf in zijn mand ligt en daar blijft zie ik geen probleem. Echter kan iemand alsnog bang zijn dat de hond ineens wakker schiet en zijn/haar kant op komt.
Ik zou dan toch een oplossing proberen te verzinnen. De hond met zijn kussen en een lekker bot even in een andere ruimte bijv.
Misschien is het een oplossing dat de honden aangelijnd worden en even ergens aan worden vastgebonden zodat ze enkel in en rond de mand kunnen komen. Natuurlijk wel erbij blijven. De honden een lekker bot als afleiding.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:44

Een hulphond is getraind. Dat is iets heel anders dan een herplaatser. Ik betwist ook niet dat de honden niet van belang zijn, maar als TS hulp wilt zal ze de begeleider ook dusdanig moeten faciliteren zodat die kan helpen. Er is al teveel personeelstekort, moet dat nog erger worden door zo'n belachelijke eisen te stellen aan mensen? Niet iedereen is een dierenliefhebber, dat maakt ze niet automatisch slecht in hun werk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:45

ElviraKelan schreef:
Def schreef:

Vrijwillige begeleiding ontvangen dat weet ik.
Ik bedoelde dit ook anders.
In het geval van TS (voor zover ik begrijp) als in mijn situatie ontvangen we op vrijwillige basis vanaf onze kant begeleiding. Maar we kiezen er niet voor dat we een beperking hebben waarvoor we begeleidjng nodig hebben.
Krijgen we geen begeleiding dan lopen we vast in ons dagelijks leven op welke wijze dan ook.
Ik in mijn geval wat betreft gezondheid (ik heb ook meerdere lichamelijke aandoeningen), huishouden (ik heb huishoudelijke hulp waarbij mijn begeleidster indien nodig mij vertegenwoordigt), financiën doet mijn man, dagbesteding en sociale contacten.

In die zin hebben we geen keus. Hadden we wel keus gehad dan hadden we niet geleefd met beperkingen

Ah ja dat snap ik!
Dat is inderdaad vaak het geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:47

Def schreef:
Soms moeten er tijdens de begeleiding belangrijke of moeilijke/ingewikkelde zaken besproken worden.
Dan vraag ik inderdaad of ik mag komen als de kinderen op school zijn of op de opvang. In een zeldzaam geval of er oppas geregeld kan worden.

Er is niets mis met vragen, en dan samen kijken hoe je tot een oplossing kunt komen. Sterker nog, ik denk dat dat juist een prima manier is om te laten zien wat je in huis hebt als ambulant begeleider: denken in praktische oplossingen, overleg zoeken, de tijd nemen voor de ander.
Dat had hier ook kunnen gebeuren. Het is de eenzijdigheid van 'ik vind dat het zus en zo moet als begeleider en daar moet jij aan voldoen' die niet werkt.

De toon maakt de muziek... vraag je 'is het mogelijk dat we een keer afspreken zonder kinderen, want dan hebben we wat minder afleiding? Is het handig dat ik [...]?' dan krijg je toch een ander gesprek dan met 'ik heb geen zin in dat geren van die kinderen de hele tijd en je zorgt maar dat ze de volgende keer ergens anders zijn.'

Citaat:
Zo kan het dus gebeuren dat je ergens terecht komt waar twee honden wonen, terwijl je angst hebt voor honden.
Ruilen of een andere begeleider is vaak ook niet zo makkelijk. Iedereen zit bomvol en heeft het druk.
Op mijn werk wordt er echt in uitzonderlijke gevallen geruild of gewisseld.

Dat lijkt mij dus zo zinloos. Als je een beetje inzet op mensen die wel aansluiting vinden werkt dat volgens mij zoveel makkelijker voor iedereen. Waarom al met een achterstand beginnen? We zouden goed werk meer ruimte moeten geven in plaats van alles bomvol proppen. Scheelt escalaties en burnouts, uiteindelijk is contact dat werkt een stuk efficienter dan proberen snelsnel dingen te doen.

(Wijze les van mijn vrijwilligerswerk ook: haasten werkt meestal averechts. De stress van het haasten slaat over - op paarden en ruiters - en dan heb je alleen maar meer tijd nodig om dat weer op te lossen.)

Amandavd schreef:
Een hulphond is getraind. Dat is iets heel anders dan een herplaatser. Ik betwist ook niet dat de honden niet van belang zijn, maar als TS hulp wilt zal ze de begeleider ook dusdanig moeten faciliteren zodat die kan helpen. Er is al teveel personeelstekort, moet dat nog erger worden door zo'n belachelijke eisen te stellen aan mensen? Niet iedereen is een dierenliefhebber, dat maakt ze niet automatisch slecht in hun werk.

Nee, wat iemand slecht in het werk maakt is dat het niet op een andere manier kon worden omgebogen naar iets dat men samen oplost.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:48

Angst kun je niet zomaar ombuigen.