Lastige situatie agressieve buurt kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:42

gohya schreef:
@capopjekop je betaald de hondenbelasting om de uitlaatplekken schoon te houden, katten leggen hun poep onder grond zodat je er ook niet in kan trappen.Althans de meeste katten,er zijn er ook die geen kuiltje graven en gewoon bovenop de grond poepen.Er zijn geen katten uitlaat plekken,dus geen onderhoud nodig voor de katten.
Plaats gewoon katten verjagers en je bent verlost van de kattenstront,kattengejank en gejaag op vogels en/of vissen in je tuin.

En mijn eigen katten dan... die hebben last van het geluid omdat een ander zijn kat niet op eigen erf kan houden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:42

Ik weet het Jolien87 het is te gek voor woorden dat jij er maatregelen voor moet nemen voor andermans dier. Maar je kán er verder niks tegen doen.Als je geen katten overlast meer wil zal je tóch zelf geld moeten uitgeven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:43

Daarnaast kttenverjagers werken niet met eigen honden. En ik hoor ze ook. -O- en ook vogels zijn er niet blij mee

gohya

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:44

Vogels hebben er hier geen last van hoor,voor en achter volop vogels in de tuin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:47

Amber_anne schreef:
Maar ik heb ontzettende last van honden. Begrijp me niet verkeerd want ik vind ze heel leuk maar ze blaffen, poepen op straat, rennen voor je fiets, grijpen vaak zat mensen met ernstige gevolgen, ook dieren overigens. Als je ziet hoe honden op het strand zijn en daar overal maar poepen, maar oh wee als er een verbod komt op een honden strand.
Dat is hetzelfde, mensen hebben nou eenmaal last van andermans dieren. Ik heb nog nooit last gehad van katten maar des de meer van honden. En als ik met mijn fiets een hond aanrijd dan ga ik ook geen da kosten betalen want dan had die maar aangelijnd moeten zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen last heeft van andermans dieren maar dat het er allemaal bijhoort in deze maatschappij. Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn

Nou, in een vrijstaande tuin komen ze ook hoor :') en zie ze daar maar eens uit te houden. Een rijwoning tuin is nog wel af te schermen maar een vrijstaande woning tuin is amper te doen.
Nu hangt er voor 100en euro’s een kattenverjaagsysteem.
Blijkbaar moet je hier in NL zelf enorm veel doen om ongewenste katten van een ander uit je tuin te houden.
En afschieten mag dan weer niet, krijg je nog veel meer last met je buren.

Ik vind het belachelijk dat het er maar bij moet horen. Honden komen nooit ongewenst in mijn tuin, dus daar heb ik geen last van. Konijnen, cavia’s, pony’s en koeien komen ook niet zomaar in mijn tuin, waarom hebben katten in vredesnaam privileges :?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:49

Aangifte doen.
En/of wijkagent vragen om mee te helpen.

In ieder geval is je buurvrouw verantwoordelijk voor de schade die haar kat anderen toebrengt.
Dus geef haar de rekeningen maar ik zou in dat geval wel een gesprek aangaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:49

Billy schreef:
Mijn achterdeur staat gewoon open, de honden lopen naar binnen en naar buiten terwijl ik bezig ben. Ik heb in 2 jaar 2 x gezien dat Ravi tegen de schutting op vloog. Daarbij is de schutting net te hoog, dus de enige manier waarop hij ze zou kunnen vangen is als ze van schrik in de tuin vallen. De schutting is van de buurman, daar ga ik echt niks aan mogen doen. En een beetje kat loopt zo met zn poezelige pootjes tussen stekels door hoor, die is daar echt niet van onder de indruk. Trouwens, het waren 2 verschillende katten, een dikke rooie en een grote grauwe en die zijn nu te slim om over de schutting te lopen als de honden los zijn

Als deze afscheiding is tussen jullie tuinen is deze niet 100% van de buurman, ook al heeft deze hem neergezet. Dat is alleen als deze schutting binnen de erfgrens staat, dan mag jij als buur niets aan de schutting doen. Staat deze wel op de erfgrens mag je wel iets aan de schutting doen, mits deze daardoor niet beschadigd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:50

Omdat het wilde dieren zijn wiens natuurlijk gedrag je niet mag remmen. _-:( oftwel eigenlijk geen geschikte huisdieren voor een overvol landje als nederland.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:51

gohya schreef:
@capopjekop je betaald de hondenbelasting om de uitlaatplekken schoon te houden, katten leggen hun poep onder grond zodat je er ook niet in kan trappen.Althans de meeste katten,er zijn er ook die geen kuiltje graven en gewoon bovenop de grond poepen.Er zijn geen katten uitlaat plekken,dus geen onderhoud nodig voor de katten.
Plaats gewoon katten verjagers en je bent verlost van de kattenstront,kattengejank en gejaag op vogels en/of vissen in je tuin.

:')

Ja vonden de kinderen op de school tegenover ons ook erg fijn.
Lekker tijdens speelkwartier in de katten sorry zandbak spelen.

Koop gewoon dit of dat en het probleem verplaatst zich naar de andere buren.
Geld uitgeven om duidelijk te maken dat andermans dier niet welkom is op eigen terrein.

Volgens mij is dit echt de omgekeerde wereld.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:54

gohya schreef:

Nou, de hondenbelastig ging gewoon in de pot..die was niet voor voorzieningen voor honden.
Dat katten hun ontlasting begraven is nauwelijks een voordeel, dan grijp je erin tijdens het tuinieren..
Daarbij blijf ik het idioot vinden dat kattenbezitters vinden dat de hele wereld op poekie aangepast moet worden. Jouw beest, jouw verantwoordelijkheid. Als er wat gebeurt met je beest heb jij simpelweg niet voldaan aan je zorgplicht en heb je alleen jezelf wat te verwijten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:56

speurneusc schreef:
Billy schreef:
Mijn achterdeur staat gewoon open, de honden lopen naar binnen en naar buiten terwijl ik bezig ben. Ik heb in 2 jaar 2 x gezien dat Ravi tegen de schutting op vloog. Daarbij is de schutting net te hoog, dus de enige manier waarop hij ze zou kunnen vangen is als ze van schrik in de tuin vallen. De schutting is van de buurman, daar ga ik echt niks aan mogen doen. En een beetje kat loopt zo met zn poezelige pootjes tussen stekels door hoor, die is daar echt niet van onder de indruk. Trouwens, het waren 2 verschillende katten, een dikke rooie en een grote grauwe en die zijn nu te slim om over de schutting te lopen als de honden los zijn

Als deze afscheiding is tussen jullie tuinen is deze niet 100% van de buurman, ook al heeft deze hem neergezet. Dat is alleen als deze schutting binnen de erfgrens staat, dan mag jij als buur niets aan de schutting doen. Staat deze wel op de erfgrens mag je wel iets aan de schutting doen, mits deze daardoor niet beschadigd.

En hoe moet ik wat vastmaken op de schutting zonder die te beschadigen? Met luchthaken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:07

Even los van de meningen over heel deze discussie zijn er wel degelijk regels natuurlijk. De handhaving hierop is het tweede..

Artikel 16 lid 3 bijvoorbeeld:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/2016-04-14

Artikel 179 Burgerlijk Wetboek Boek 6
Titel 3. Onrechtmatige daad
Afdeling 2. Aansprakelijkheid voor personen en zaken Artikel 179 De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel179

Uiteraard is het nogsteeds wel lastig om je gelijk te krijgen. Maar als jij en je buren hier last van hebben en jullie willen er iets aan doen is melding maken bij politie en gemeente en dergelijke dus wel een optie. Of je zover wil gaan is een andere discussie..

En dan mijn mening, mijn katten komen niet buiten omdat ik al heb meegemaakt dat mijn (inmiddels overleden) kat beschoten is. En er gelukkig goed vanaf gekomen is. En ik ze liever veilig binnen heb. Heb nu 3 buitenkatten die het prima naar hun zin hebben binnen. We hebben wel veel buurtkatten die regelmatig vechten en tot nu toe is de grootste blaaskaak altijd het ''meest gewond''. En als er katten in de tuin zitten mogen mijn honden ze best wegjagen. Meer dan dat doen ze ook niet. Maar het is zeker een risico om ze buiten te laten lopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:12

Onali schreef:
gohya schreef:

:')

Ja vonden de kinderen op de school tegenover ons ook erg fijn.
Lekker tijdens speelkwartier in de katten sorry zandbak spelen.

Koop gewoon dit of dat en het probleem verplaatst zich naar de andere buren.
Geld uitgeven om duidelijk te maken dat andermans dier niet welkom is op eigen terrein.

Volgens mij is dit echt de omgekeerde wereld.

Dit IS ook de omgekeerde wereld.
Hier aan de overkant in de speeltuin is ook een zandbak, nouja,het is ondertussen een grote katten w.c. geworden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:15

Ik snap werkelijkwaar het probleem niet.
In alle topics over loslopende katten schijnen die katten alle rechten te hebben. Als de kat in andermans tuin schijt moet er niet zo gezeurd worden, tegen voordeuren sproeien is ook niet erg, etc, etc.
Zelfs kans op aanrijding word weggewuifd met 'liever een korter en goed leven dan lang en saai'.
Deze kat heeft blijkbaar een leuk leven, af een toe een rondje matten is spannend, en nu is het wéér niet goed!

Katteneigenaren weten blijkbaar ook niet wat ze willen. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:19

Ik heb ook niets tegen katten en ben met ze opgegroeid, maar die van ons kwamen nooit buiten en bleven veilig in huis en de kattenren.
Nu heb ik een voliere in de tuin en zijn katten -naast roofvogels- zo ongeveer hun ergste nachtmerrie.
Een vriendin van mij woont vrijstaand en kan haar tuin niet afschermen. Daar komen de katten ook regelmatig op bezoek en dat heeft haar een vogel gekost die ze al 17 jaar had ;( En daarnaast is het in het broedseizoen regelmatig raak waarbij de kat in het gaas springt en de ouders van het nest jaagt waardoor de jongen dood gaan.
Als het hier ooit zover komt sta ik echt niet voor mezelf in -:(-

Daar ben je mooi klaar mee! En de eigenaren maar vinden dat een kat het recht heeft om los buiten te lopen. En wie heeft het over het recht om die beesten uit je tuin te houden?
Om over de stront en het sproeien tegen de voordeur maar te zwijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:23

Even een recent voorbeeld voor alle katten eigenaren die lekker egoistisch denken. Dit is serieus net gebeurd.

Ik heb mijn cruesli met yoghurt gemaakt in de keuken. Ik loop vervolgens even naar de schuur om plastic weg te gooien. Vervolgens kom ik binnen en zit er een random kat van mijn yoghurt te likken!!! In huis!!! Dus ik moet me hier maar op aanpassen omdat mensen per se zo'n rotbeest moeten nemen die je niet opgevoed krijgt? Ik moet MIJN deur dicht doen zodat er geen vreemde kat kan binnen komen? Ik kan niet even iets weggooien want dan is het mijn eigen schuld dat dat vieze beest van mijn eten zit te likken? Daag hoor. Heb hem letterlijk het huis uit gegooid.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:25

Gaap, daar hebben we de binnenblijfkatten politie weer. :Z

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:25

A3a1 schreef:

en daar is de buitenblijfbrigade weer :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:26

A3a1 schreef:

Wat is jouw oplossing dan????

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:27

njcgregoor schreef:
Even een recent voorbeeld voor alle katten eigenaren die lekker egoistisch denken. Dit is serieus net gebeurd.

Ik heb mijn cruesli met yoghurt gemaakt in de keuken. Ik loop vervolgens even naar de schuur om plastic weg te gooien. Vervolgens kom ik binnen en zit er een random kat van mijn yoghurt te likken!!! In huis!!! Dus ik moet me hier maar op aanpassen omdat mensen per se zo'n rotbeest moeten nemen die je niet opgevoed krijgt? Ik moet MIJN deur dicht doen zodat er geen vreemde kat kan binnen komen? Ik kan niet even iets weggooien want dan is het mijn eigen schuld dat dat vieze beest van mijn eten zit te likken? Daag hoor. Heb hem letterlijk het huis uit gegooid.

Dit hebben wij dus ook al eens gehad. Alleen dan op de slaapkamer. En dan gaat het nog om een vrijstaand huis. Beest is via de schutting op de garage geklommen en toen het dak op en lag heel leuk op het bureau op de slaapkamer.. onze eigen katten even opgesloten om de andere kat op te pakken en weer buiten te kunnen zetten..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:34

Wel interessant trouwens. Toen mijn moeder jong was liepen er in het (kleine) dorp ook veel honden los, die moesten zichzelf dan maar even uitlaten. Kwamen vanzelf wel weer terug rond etenstijd. Dat is nu 50 jaar later totaal niet meer geaccepteerd. Sowieso zijn mensen nu zuiniger op hun honden (je ziet ook veel sjiekere/duurdere honden) maar we accepteren ook minder overlast van elkaar. Het zou me niks verbazen als het op termijn ook die kant op gaat met de katten (je ziet nu al dat mensen duurdere katten willen hebben). Ik ben nu al razend benieuwd wat dat gaat doen met het ongedierte in de dorpen en steden. We zullen veel meer gif moeten gaan gebruiken daarvoor vrees ik.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:40

Billy schreef:
gohya schreef:

Nou, de hondenbelastig ging gewoon in de pot..die was niet voor voorzieningen voor honden.
Dat katten hun ontlasting begraven is nauwelijks een voordeel, dan grijp je erin tijdens het tuinieren..
Daarbij blijf ik het idioot vinden dat kattenbezitters vinden dat de hele wereld op poekie aangepast moet worden. Jouw beest, jouw verantwoordelijkheid. Als er wat gebeurt met je beest heb jij simpelweg niet voldaan aan je zorgplicht en heb je alleen jezelf wat te verwijten

_/-\o_
Juist. Als jij je kat gewoon buiten laat lopen, wat echt gewoon je eigen keuze is, moet je alle risico’s daarvan accepteren, zo simpel is het.
Is het asociaal van de buurvrouw om een killerkat gewoon buiten te laten lopen? Ja, absoluut. Maar is het je eigen schuld dag jouw kat die killerkat tegen komt? Ook absoluut. Andere mensen zijn niet verantwoordelijk voor jouw kat.

Overigens heb ik zelf ook katten. En laat ik nou vinden dat een kat inderdaad een dier is wat buiten zijn natuurlijke gedrag moet kunnen vertonen, dus mogen mijn katten in de tuin, die helemaal afgezet is met netten op de schuttingen. En ik heb geen rijtjeshuis, maar een vrijstaand huis. De tuin die we voor ze afgezet hebben is ca. 400 m2. Flink wat werk, oa schuttingen rondom plaatsen waar eerst heggen stonden, héél wat meters netten monteren, zorgen dat alles waar ze op kunnen klimmen en alsnog over het net kunnen komen weghalen en/of afzetten (oa kappen om de stammen van bomen), en nog meer.
Mijn katten zijn dolgelukkig, niemand anders heeft er last van, en ik voorkom zo dat ze aangevallen of platgereden worden en vervolgens ergens liggen te creperen.

Ik krijg overigens met regelmaat het argument van mensen dat tuin afzetten voor hen niet haalbaar is, qua kosten of qua situatie van de tuin, maat dat ze tóch vinden dat een kat naar buiten moet kunnen. Daar is ook een hele simpele oplossing voor. Geen kat nemen. Huisdieren zijn een privilege, geen recht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:41

Palmera schreef:
Ik snap werkelijkwaar het probleem niet.
In alle topics over loslopende katten schijnen die katten alle rechten te hebben. Als de kat in andermans tuin schijt moet er niet zo gezeurd worden, tegen voordeuren sproeien is ook niet erg, etc, etc.
Zelfs kans op aanrijding word weggewuifd met 'liever een korter en goed leven dan lang en saai'.
Deze kat heeft blijkbaar een leuk leven, af een toe een rondje matten is spannend, en nu is het wéér niet goed!

Katteneigenaren weten blijkbaar ook niet wat ze willen. ;)

Komt het inderdaad wel op neer :D

Weet je TS... het zou fatsoenlijk zijn van de buurvrouw om tot een oplossing te komen, maar om verder gedoe (en schade aan je kat) te voorkomen, zou ik ervoor kiezen zelf voor een oplossing te zorgen.
Als je je tuin niet kunt afzetten met bv schrikdraad, dan kun je altijd nog overwegen om je tuin te laten afzetten met netten (bv door Wout Morren). Kun je wel denken 'maar hee, háár kat zorgt voor problemen', maar dit lost niets op.

Wellicht wel even een mailtje ter info naar de wijkagent, zodat hij weet wat er speelt.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:43

Amber_anne schreef:
Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn

:') :') :')

Ten eerste is niet elk persoon op deze aardbol rijk genoeg om een vrijstaand huis te kopen. En nu heb ik wel het voorrecht om in een vrijstaand huis te wonen maar we hebben gemiddeld elke dag 5 katten in de tuin lopen, die ook schijten en krols lopen te mauwen 's nachts. Ze jagen mijn konijnen, cavia's en vogels het stuipen op het lijf. Ook staat er een kat de gehele dag voor de achterdeur te janken. Ze liggen op onze dure auto's waar ze lelijke krassen op maken.

Wij wonen vrijstaand maar ook overlast van katten. Dus deze opmerking, weet niet hoe je die hebt bedacht, maar slaat echt helemaal nergens op

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:43

@supertje. Super! Helemaal mee eens en niks aan toe te voegen. Ik heb zelf niks tegen katten. Als ik er een of twee zou nemen dan zou ik idd de tuin af zetten of een ruime ren voor ze maken. Kunnen ze lekker veilig naar buiten en zijn ze niemand tot last