Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:10

hier krijgt onze kat brokjes van Almo Nature en daar ook blikjes van :j
wel eerst het vocht op likken en later op de avond pas de rest.
meneer wilt ook alleen maar regen water ipv kraan water en dan wel uit een glas of groot bakje. de standaard bakjes zijn te klein :')
owja en hij wilt graag de hele dag beschikking hebben over koude thee :+
in de winter periode eet die elke avond een kaki (fruit) mee op

omdat hij het vocht zo lekker vind heb ik laatst katten soep ondekt dat zijn gewoon zakjes met alleen het vocht wat bij vlees zit er in. daar doet die bijna een moord voor :oo

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:09

Misschien is het wel interessant voor sommige om de documentaire Petfooled te kijken.

Onze twee katten krijgen kvv, en de kater heeft ook duidelijk voorkeur in welke smaken hij wel en niet lust.

Anoniem

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:44

Loes, wat voor andere studie dan google heb jij gedaan dan?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:38

_Ekenna schreef:
Tja, zo zijn er ook mensen die oud worden door alleen fastfood te eten. Gezond? Nee. :D

Moest ik mijn oude kater met beginnende nierinsufficiëtie voeren wat jij aanbeveelt, zullen zijn nieren het snel opgeven vrees ik :=
Zo'n hoog eiwitpercentage is gewoon nefast voor zulke katten (een groot deel van de oudere katten).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:53

Ook katten met een verminderde nierfunctie doen het vaak beter op een eiwitgehalte van minimaal 30% en bij voorkeur tegen de 40% aan. 50-60% is extreem hoog, ook voor gewone katten. Ook vanuit de wetenschap zijn ze nu terug aan het komen van de extreem lage eiwitgehalten.

Voor nierpatienten is het veel belangrijker om ruim voldoende water bij ze naar binnen te krijgen, al moet ik daarbij zeggen dat het wel heel belangrijk is dat de eiwitkwaliteit zeer hoog is, want een verminderde eiwitkwaliteit levert wel extra hard werken voor de nieren op.

Veel spierverlies bij oude katten komt juist weer door een eiwittekort, door de verhoogde eiwitbehoefte van oude katten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:47

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:47

Pikkepor schreef:
Misschien is het wel interessant voor sommige om de documentaire Petfooled te kijken.

Onze twee katten krijgen kvv, en de kater heeft ook duidelijk voorkeur in welke smaken hij wel en niet lust.

Dus een docu die waarschijnlijk gebaseerd is op de huisdiersector in de US is betrouwbaarder dan het advies van dierenartsen en mensen die meerdere jaren diergezondheid hebben gestudeerd?

Ik heb nog steeds geen geld ontvangen van RC en Whiskas, dus dat mensen gesponsord worden om brokken te promoten dat klopt niet. Dat argument krijg ik iedere dag wel te horen namelijk :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:11

idinn schreef:
Loes, wat voor andere studie dan google heb jij gedaan dan?

_O-

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:29

shiroihebi schreef:
Pikkepor schreef:

Dus een docu die waarschijnlijk gebaseerd is op de huisdiersector in de US is betrouwbaarder dan het advies van dierenartsen en mensen die meerdere jaren diergezondheid hebben gestudeerd?

Ik heb nog steeds geen geld ontvangen van RC en Whiskas, dus dat mensen gesponsord worden om brokken te promoten dat klopt niet. Dat argument krijg ik iedere dag wel te horen namelijk :D

Maar ik zou denken dat als iemand die zoveel jaren diergezondheid gestudeerd heeft het ermee eens is dat een carnivoor vlees eet en geen granen?

Lijkt mij geen wetenschappelijke studie voor nodig, maar slechts wat boerenverstand. Een paard voer je ook geen vlees.

Maar heb je de documentaire gezien? Het gaat niet zozeer over of vlees beter is dan brokken. Maar wel over wat er in brokken zit en wat de richtlijnen daarvoor zijn, wie die opgesteld heeft en wat er eigenlijk (niet) in die brokken zit wat de verpakking wel beloofd.

Ik vind dat je als baasje de plicht hebt om zo goed mogelijk voor je dier te zorgen. Voor mij houd dat ik dat ik niet de eerste beste reclame van whiskas geloof.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:47

Ik heb meerdere jaren diervoeding gestudeerd en nee, een carnivoor kan over het algemeen prima gedeeltelijk (zeer goed ontsloten, in het engels: gelatinized) granen eten. Met niet-ontsloten granen kunnen ze inderdaad eigenlijk niets doordat ze vrijwel geen amylase aanmaken op de benodigde plekken. Ontsluiten doe je bijvoorbeeld door iets te koken of te bakken, brood en popcorn zijn ontsloten producten en daardoor is het zetmeel hiervan gemakkelijk te verteren.

Een carnivoor heeft ook geen extreme hoeveelheden eiwit nodig. Per 1000kcal heeft een kat slechts 83g eiwit nodig indien ze een caloriearm dieet volgen (en bij een hoogcaloriedieet zelfs maar 63g), dat komt neer op 25-35% van de kcal. Gezien de meeste kattenvoeders rond de 4000kcal/kg zitten, is dit ergens tussen 25-35% van het voer.

Wel heeft een kat geen koolhydraten nodig, dat is iets anders dan dat ze er niets mee kunnen.

Dit soort documentaires ben ik op een keer gestopt met kijken omdat het altijd extreem eenzijdig belicht wordt en de regels in de vs ook nog eens vele malen lakser zijn dan in Nederland. Ook zit er verschil tussen wat ze wettelijk mogen en wat ze doen, ook als dat betekent dat het product duurder is om te produceren.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:19

Hier vier katten die uitsluitend rauw eten, nu een jaar of 10.
Eerst altijd zelf samengesteld en prooidiertjes, maar nu kvv (handiger voor de oppas en met twee kinders ook handiger).
Katten hebben hun voorkeur qua smaak. Als de een een keer wat niet lust, eet de ander het wel.
Met 1 kat heeft het wat meer tijd en energie gekost. De andere katten waren meteen enthousiast.
Ze komen niet buiten. Alleen Frits af en toe een uurrje. Hij vangt regelmatig een muis, alleen maag en darmen worden niet opgegeten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:38

Mizora schreef:
Ik heb meerdere jaren diervoeding gestudeerd en nee, een carnivoor kan over het algemeen prima gedeeltelijk (zeer goed ontsloten, in het engels: gelatinized) granen eten. Met niet-ontsloten granen kunnen ze inderdaad eigenlijk niets doordat ze vrijwel geen amylase aanmaken op de benodigde plekken. Ontsluiten doe je bijvoorbeeld door iets te koken of te bakken, brood en popcorn zijn ontsloten producten en daardoor is het zetmeel hiervan gemakkelijk te verteren.

Een carnivoor heeft ook geen extreme hoeveelheden eiwit nodig. Per 1000kcal heeft een kat slechts 83g eiwit nodig indien ze een caloriearm dieet volgen (en bij een hoogcaloriedieet zelfs maar 63g), dat komt neer op 25-35% van de kcal. Gezien de meeste kattenvoeders rond de 4000kcal/kg zitten, is dit ergens tussen 25-35% van het voer.

Wel heeft een kat geen koolhydraten nodig, dat is iets anders dan dat ze er niets mee kunnen.

Dit soort documentaires ben ik op een keer gestopt met kijken omdat het altijd extreem eenzijdig belicht wordt en de regels in de vs ook nog eens vele malen lakser zijn dan in Nederland. Ook zit er verschil tussen wat ze wettelijk mogen en wat ze doen, ook als dat betekent dat het product duurder is om te produceren.

Dit dus.

In de VS gaat er een heel ander categorie grondstof door de diervoeding dan hier. Hier moet alles voldoen aan feed (diervoeding) richtlijnen, die vaak net zo streng zijn als de food (mensenvoeding) richtlijnen aangezien het veel reststromen vanuit de food sector zijn. Ik heb de docu niet gezien, want net als Mizora vind ik het geen goed voorbeeld van de situatie in Nederland.

En over paarden die geen vlees eten, ik zeg er niet te veel over, maar ik heb kuikens zien sneuvelen :o

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 06:18

shiroihebi schreef:
Dit dus.

In de VS gaat er een heel ander categorie grondstof door de diervoeding dan hier. Hier moet alles voldoen aan feed (diervoeding) richtlijnen, die vaak net zo streng zijn als de food (mensenvoeding) richtlijnen aangezien het veel reststromen vanuit de food sector zijn. Ik heb de docu niet gezien, want net als Mizora vind ik het geen goed voorbeeld van de situatie in Nederland.

En over paarden die geen vlees eten, ik zeg er niet te veel over, maar ik heb kuikens zien sneuvelen :o

^) :')

Oké. Goed om te weten dat er andere richtlijnen zijn dan in Amerika. Maar zijn die dan ook door een onafhankelijke partij opgesteld? Of zitten er diervoeders in het comité?
Niet dat we zulke taferelen hebben als Albert Heijn die achter het 'kies bewust' vinkje zat.
Daarnaast ben ik dan nog kritisch. Want in bijvoorbeeld brood met extra vezels zitten HOUTvezels. En dat is nog een goedgekeurd E-nummer ook. En toch vind ik dat niet pluis om te eten. En nee, ik ben geen diëtiste of wetenschapper. Maar als je daar over nadenkt krijg ik er geen fijn gevoel bij.
Tot zover de richtlijnen voor mensen...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:01

Pikkepor schreef:
shiroihebi schreef:
Dit dus.

Oké. Goed om te weten dat er andere richtlijnen zijn dan in Amerika. Maar zijn die dan ook door een onafhankelijke partij opgesteld? Of zitten er diervoeders in het comité?
Niet dat we zulke taferelen hebben als Albert Heijn die achter het 'kies bewust' vinkje zat.
Daarnaast ben ik dan nog kritisch. Want in bijvoorbeeld brood met extra vezels zitten HOUTvezels. En dat is nog een goedgekeurd E-nummer ook. En toch vind ik dat niet pluis om te eten. En nee, ik ben geen diëtiste of wetenschapper. Maar als je daar over nadenkt krijg ik er geen fijn gevoel bij.

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/27/zi ... 91-a488747

Het zit in alle planten dus ook in bomen, ik zie zelf niet wat daar mis mee is

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:56

Amber_anne schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/27/zi ... 91-a488747

Het zit in alle planten dus ook in bomen, ik zie zelf niet wat daar mis mee is

Zoals ik al zei: het is mijn gevoel. E nummer zijn allemaal onderzocht en veilig bevonden.
Maar brood is voor mij: gebakken meel, gist, zout en water/melk. En niet een hoop E-nummers die niet schadelijk zijn, maar die we niet nodig hebben.
Hetzelfde geld voor mijn katten en die koolhydraten die Mizora noemde. Ze kunnen het blijkbaar handelen. Maar het is niet nodig. Overbodig dus. Voelt voor mij niet goed aan en dus krijgen ze het niet (of ik doe toch mijn best om het zoveel mogelijk te beperken). Vers vlees krijgen ze wel.

Maar we zullen het een beetje on topic houden. De kat van TS eet geen vlees dus.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:26

Pikkepor schreef:
shiroihebi schreef:
Dit dus.

Dat is gewoon wet- en regelgeving. Dat houdt in dat bijvoorbeeld besmet vlees niet de diervoeding in mag, net zoals dingen als darm met inhoud en dieren die zijn aangereden. Je hoort genoeg gruwelverhalen dat ze roadkill (dus aangereden dieren) de brokken in draaien. Dit is in Europa dus absoluut verboden. Ik kan het zo snel even niet vinden, maar ik weet dat ze in de VS een stuk makkelijker zijn, ook met dierlijke producten voor humane consumptie. Maar even mn lesstof doorspitten :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:23