Mizora schreef:Ik heb meerdere jaren diervoeding gestudeerd en nee, een carnivoor kan over het algemeen prima gedeeltelijk (zeer goed ontsloten, in het engels: gelatinized) granen eten. Met niet-ontsloten granen kunnen ze inderdaad eigenlijk niets doordat ze vrijwel geen amylase aanmaken op de benodigde plekken. Ontsluiten doe je bijvoorbeeld door iets te koken of te bakken, brood en popcorn zijn ontsloten producten en daardoor is het zetmeel hiervan gemakkelijk te verteren.
Een carnivoor heeft ook geen extreme hoeveelheden eiwit nodig. Per 1000kcal heeft een kat slechts 83g eiwit nodig indien ze een caloriearm dieet volgen (en bij een hoogcaloriedieet zelfs maar 63g), dat komt neer op 25-35% van de kcal. Gezien de meeste kattenvoeders rond de 4000kcal/kg zitten, is dit ergens tussen 25-35% van het voer.
Wel heeft een kat geen koolhydraten nodig, dat is iets anders dan dat ze er niets mee kunnen.
Dit soort documentaires ben ik op een keer gestopt met kijken omdat het altijd extreem eenzijdig belicht wordt en de regels in de vs ook nog eens vele malen lakser zijn dan in Nederland. Ook zit er verschil tussen wat ze wettelijk mogen en wat ze doen, ook als dat betekent dat het product duurder is om te produceren.
Dit dus.
In de VS gaat er een heel ander categorie grondstof door de diervoeding dan hier. Hier moet alles voldoen aan feed (diervoeding) richtlijnen, die vaak net zo streng zijn als de food (mensenvoeding) richtlijnen aangezien het veel reststromen vanuit de food sector zijn. Ik heb de docu niet gezien, want net als Mizora vind ik het geen goed voorbeeld van de situatie in Nederland.
En over paarden die geen vlees eten, ik zeg er niet te veel over, maar ik heb kuikens zien sneuvelen