Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:38

Ik zou eerder een plantenspuit oid met water vullen en meenemen. Kan je waarschijnlijk met een beetje knutselen aan je broeksriem hangen en zoveel water hoeft er niet in te zitten. Ik denk dat de schrikreactie op water beter zal helpen dan de kat proberen te slaan met een zweep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:39

Ja, is belachelijk, maar je lost niks op. Die mensen gaan niks doen en worden agressief, dus dat is al een probleem. Die kat is agressief en komt ze tegen, dus doet ze ook niks tegen. Een zweepje of water gaat echt niks uithalen. Alleen de baasjes nog bozer.

de eigenaren moeten aangepakt worden, zodat zij verplicht worden hun kat in de tuin te houden. Iets anders helpt niet.

Nog zo flauw voor de TS, maar zolang ze daar loopt, is dat probleem gewoon daar. Is niet haar schuld, maar het feit ligt er gewoon.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:47

Als een kat mijn hond herhaaldelijk aanvalt dan zou ik de kat er af trekken, meenemen en naar het dierenasiel brengen.. mag ze hem daar tegen betaling ophalen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 18:21

Laatste nieuws van de avondwandeling.

Kwam de meid met de Stafford tegen, zij kwam gisteravond terug van wandelen (mat haar 1 jarige in de buggy) en de kat stond weer midden op het pad om aan te vallen. Zij roept 1 van hun kinderen om de kat weg te halen en hups, kat valt kind aan. 1 van de dames stond erbij en keek er naar.

Daarna wilt ze thuis de kleine op bed leggen, hoort een hoop lawaai en desbetreffende kat zat op een klein hondje. Dezelfde dame als stond weer buiten.

Deze ochtend was het weer ‘buurtvergaderinf’ nadat de kinderen op de bus waren gezet en waren de dames de kat aan het aanhalen en kussen. Heel ostentatief omdat ze zagen dat ik langs het plein liep.
Ik vrees dus dat de dames het helemaal prima vinden dat de kat aanvalt en ze zo de buurt voor hun alleen hebben.
Ik ben nu alle hondeneigenaren in de buurt aan het vertellen dat ze melding moeten maken als die kat hun hond heeft aangevallen en ben ook aan het twijfelen om een bericht op de FB pagina van de stad te zetten. Helaas is dat zo openbaar

Dusja, jammer dat ik mijn ex niet meer in huis heb. Die had het wel even permanent opgelost.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:17

Dat er iets moet gebeuren ben ik helemaal mee eens.
Maar ik vind ook wel erg dom om je kind naar een vechtende kat te sturen. Ik ga ook niet tussen katten of kat en hond staan als die loopt te vechten. Laat staan me kind er na toe te sturen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 19:23

Nee, de hondeneigenaar had gevraagd aan de kinderen om de kat weg te halen. Zij stond met hond en een 1 jarige in de buggy. Daarna zag ze die andere vrouw pas staan. Omdraaien en weglopen kan je bij die kat niet. Dan vliegt die je nog aan. Ik ben een bericht voor op FB aan het opstellen. Ga het heel neutraal houden zonder al te veel emoties. Komen er berichten op van de dames ga ik er niet op reageren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:39

Herkenbaar zo kat hebben we hier ook, hond al 2 keer lelijk bezeerd. Ben erg bang dat het een keer in de ogen is.

De eigenaar helaas nog niet kunnen achterhalen..

Ik heb een nu een busje wat je bij de dierenwinkel kan kopen, ze heeft nu 1 poging gedaan en vond het heel vervelend. Dikke pech, heb geen zin in dure rekeningen bij de da of een hond met 1 oog..

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:34

De kat van mijn moeder bewaakt haar huis en tuin okk enorm en als we met de hond langskomen valt ze aan en meteen naar de ogen.
In de manege was er een kat (van de buren) die zich verstopte in de struinen van de buitenpiste en dan de paarden aanviel.. 8)7

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:38

xLaraaj schreef:
De kat van mijn moeder bewaakt haar huis en tuin okk enorm en als we met de hond langskomen valt ze aan en meteen naar de ogen.

Met als groot verschil dat dat in eigen huis/tuin is. En bezoek ingelicht kan worden. En dat bezoek dus de hond thuis kan laten.

Maar op de openbare weg is het natuurlijk krankzinnig dat zo'n agressief dier vrij rondloopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:16

Het is verstandig om dit eerst meerdere malen te filmen, dan heb je iig bewijs.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:04

Schuur_ schreef:
Nee, de hondeneigenaar had gevraagd aan de kinderen om de kat weg te halen. Zij stond met hond en een 1 jarige in de buggy. Daarna zag ze die andere vrouw pas staan. Omdraaien en weglopen kan je bij die kat niet. Dan vliegt die je nog aan. Ik ben een bericht voor op FB aan het opstellen. Ga het heel neutraal houden zonder al te veel emoties. Komen er berichten op van de dames ga ik er niet op reageren.

Nou.. een dat zal half bokt wel weer niet oké vinden.. maar dan kreeg ie vliegles hoor! Ik ga mijn handen niet wagen aan een kat. Ik weet hoe ontzettend sterk en snel ze zijn en de nagels en tanden vlijmscherp. Niet mijn kind en hond!

Overigens.. als het een hond betrof kreeg ie hetzelfde hoor..
Als dat het geval zou zijn zou ie wrs afgemaakt moeten worden en vindt iedereen het een k$thond.

Ik geloof dat ik liever heb dat iemand mijn kat een lesje leert in de hoop dat hij wat meer respect krijgt dan dat ik hem af moest laten maken.. :\

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:34

Ik mag toch hopen dat het kindje een tetanus injectie krijgt. En dat de kattenkrabben goed nagezien worden. Een kattenkrab is gevaarlijk, met name bij kinderen en mensen met verminderde weerstand. Het kan ook klachten geven bij een hond.
Ik heb zelf na een kattenkrab een antibioticakuur gekregen. Hopelijk doet de dame van het kind ook aangifte. Heb je de gemeente al ingelicht? Die gaan meestal wel over gevaarlijke dieren en kunnen er bv bestuursdwang op zetten.

https://www.mcvoordieren.nl/kattenkrabziekte

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:11

Bravura: tetanus zit in de kindervaccinaties, dus als het kind gevaccineerd is (en dat zijn nog steeds de meeste kinderen) heeft het ook een tetanus vaccinatie gehad. Die zit in de dktp vaccinatie (difterie, kinkhoest, tetanus en polio). Maar het is wel een goede tip ja. Sowieso kun je van een (kattenbeet) vreselijk vieze wonden krijgen. Kleine gaatjes die niet goed bloeden willen nog wel eens fikse ontsteking geven.

Wat een krengen, kat en eigenaren/fanclub. Is het kindje die aangevallen werd van die vrouw met die stafford? Want dan was ik naar de politie gestapt, zeker als het kindje "schade" mocht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:16

Schuur_ schreef:
Kat is gekend in de buurt en er zitten ook veel hondeneigenaars. Deze, incl mezelf, steken de straat over als we ze zien omdat deze kat voor niks terugdeinst en er vol opvliegt. Er zijn meerdere van dat soort katten hier. Andere hond die ook is aangevallen is een stafford die echt niet vies is van zich te verdedigen.

Ik ben gewoon al blij dat ik mijn chihuahua voor de warmte thuis had gelaten, die had er minder blij vanaf gekomen. Vind het wel jammer dat ik zelf niet gekrabt of gebeten ben, dan had het nog even een heel ander verhaal geweest.

In het vervolg doe ik ook mijn wandelschoenen aan als ik daar die wijk moet gaan. Ik heb mezelf nooit groot gemaakt of er op af gestampt omdat ik dus niet als kattenhater neer gezet wil worden. Die reputatie als kattenmishandelaar heb ik nu toch wel gekregen dus de volgende kat die niet aan de kant gaat heeft wel een probleem.

Zoals eerder vermeld heb ik de hele kat (en de andere waar die dus blijkbaar mee ging vechten) niet gezien, anders was ik wel om gelopen. Plantenspuit is een idee maar dan misschien met wat pepers erdoor ofzo.

Ik snap sowieso niet als de kat net kittens heeft gehad en is geopereerd dat die ten eerste buiten loopt en ten tweede, dat je hem laat vechten met een andere kat.

Ik wil je onze eksters wel even lenen, wij hebben hier een koppel die erg graag een kat letterlijk de hoek om jagen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:17

superpony schreef:
Het is verstandig om dit eerst meerdere malen te filmen, dan heb je iig bewijs.

Dit is inderdaad een heel goed idee :)

Verder ga ik mee met IMJ..

Echt wat een rare mensen zeg, als die kat zelfs een kleintje van 1 aanvalt dan had ik zeker aangifte gedaan. Eigenaresse staat er bij en kijkt er na en doet niks. Dan ben je niet helemaal goed bezig..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:23

Nee, is waarschijnlijk een kindje van 1 van de dames zelf. Daarom is het zo schokkend dat ze de volgende dag er nog zo mee om gaan.
Het is een beetje een geconcentreerde wijk en op dat pleintjes spelen enkel kinderen van een bepaalde familie/groep. Andere kinderen op het plein worden weggestuurd.

Maar goed, vanmorgen was duidelijk dat we toch een tijd een andere route gaan lopen. Liep langs het plein en er kwam iemand het pad af. Hond stak staart tussen de benen en haren omhoog. Trillen en trekken om zo snel mogelijk weg te komen. Wandelen moet leuk blijven dus we gaan eerst even opbouwen. Ondertussen heeft zich op FB nog iemand gemeld van wie zowel zij als de hond is aangevallen.

Dames zijn ook aan het reageren (maar ik niet op hun) dat ze naar de dierenarts zijn geweest en dat die adviseerde om de kat te steriliseren. Dat was dus nog niet gebeurd. Diertje heeft net kittens gehad en dus nog een andere operatie en is nu al weer klaar om verkracht te worden. Om over die vieze dingen als kattenaids maar te zwijgen. Heb er op gereageerd dat het sowieso verstandig is om als katteneigenaar je kat te steriliseren als je ze naar buiten doet en dat ze de kittens ook niet moet vergeten. Sterilisatieplicht vanaf 1 april stelt dat alle kittens voor ze verkocht of weggegeven worden gesteriliseerd of gecastreerd moeten worden. Enkel als ze verkocht worden aan een erkende cattery mogen ze open blijven. Verder had ze in haar verhaal gezet dat ik gewoon sneller was om de politie te bellen want ze was al naar huis gelopen voor de telefoon te pakken, 2 zinnen verder zegt ze dat ze alles heeft opgenomen met haar telefoon. Klopt dus niet echt, en als het is opgenomen, mij niet gelaten. Ik weet wat ik heb gezegd in the heat of the moment en wat hun met 3 tegen mij hebben geroepen.
Mijn verhaal op FB is dat mijn hond is aangevallen en dat andere honden ook al het slachtoffer zijn geworden. Doordat ik bedreigd ben was ik genoodzaakt om de politie te bellen en daardoor staat daar nu melding. Helaas ook al van iemand gehoord die was aangevallen en zelf de politie ook had gebeld dat ze te horen heeft gekregen dat 'een kat nu eenmaal een vrij dier is'.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:34

Citaat:
Nee, is waarschijnlijk een kindje van 1 van de dames zelf. Daarom is het zo schokkend dat ze de volgende dag er nog zo mee om gaan.
Het is een beetje een geconcentreerde wijk en op dat pleintjes spelen enkel kinderen van een bepaalde familie/groep. Andere kinderen op het plein worden weggestuurd.

:wow: Ik zou toch eens een belletje naar de gemeente doen, deze dames blokkeren op facebook en niet met hun via internet in discussie gaan..
Wat denken hun wel niet dat het plein van hun is ofwat?
Krijg zin om er een keer met mijn hond langs te lopen ~~}>

Maar als je de gemeente belt en zegt dat hun zich niet aan de sterilisatie plicht houden, en een telefoontje naar de politie dat je jezelf niet meer veilig voelt in je eigen wijk.

Zou het alleen niet via facebook gaan uitvechten, je maakt het op die manier alleen maar erger.. Maak dan een besloten facebook groep waar hun niet in kunnen als je naar lotgenoten zoekt..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:36

Als je het zo leest zou je bijna denken dat die kat rabies heeft := Bizar dat ze zo reageert.
En een flesje water meenemen zal waarschijnlijk weinig uithalen. Als dat dier zo heftig aanvalt reageren ze daar amper op. Helaas zelf ook al 2 keer meegemaakt en toevallig had ik in beide gevallen een flesje water bij en kon raak gooien, maar het maakte de kat helemaal niet uit. Pas achteraf dacht hij: 'Hee, ik ben nat' en ging zich uitgebreid zitten wassen :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:47

CharmingS: Ik vrees dat als de kat iets overkomt de dames losgaan en de hond het slachtoffer wordt Als is het doordat ze melding maken van een gevaarlijke hond.

Ik ken ook wat honden die er korte metten mee zouden maken.

Verder vecht ik niks uit via FB. Wat gezegd is gezegd en daar kan je anders eindeloos over doorgaan en escaleert het meer. De pagina van de stad heeft een groot bereik + er is een hevige politieke strijd aan de gang. Op deze manier is er meer exposure naar het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:29

Niks doen, omdat een kat een vrij dier is....

Maar als mijn hond zo'n 'vrij dier' grijpt. Dan breekt de hel los?

Is ook reden dat ze altijd aangelijnd zijn. Achterthuis moeten ze het zelf weten, wat ze met katten doen.

Word inmiddels schijtziek van de katten van buurvrouw. Maar die neemt der verantwoordelijkheid ook niet...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:42

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar met een zweep over straat gaan is misschien niet het handigst. Dat klinkt namelijk wel als met voorbedachte rade een kat willen gaan slaan. (Mocht het dus een keer zover komen, sta je niet in mooi licht bij de politie als de dames je uit maken voor dierenmishandelaar)

Ik zou zelf dus ook voor water kiezen. Flinke klots water eroverheen vinden katten niet leuk.

Overigens is een kat geen 'vrij dier'. Dat is gewoon eigendom van die dames volgens de wet en zij zijn er dus ook verantwoordelijk voor.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:07

Sassol schreef:
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar met een zweep over straat gaan is misschien niet het handigst. Dat klinkt namelijk wel als met voorbedachte rade een kat willen gaan slaan. (Mocht het dus een keer zover komen, sta je niet in mooi licht bij de politie als de dames je uit maken voor dierenmishandelaar)

Ik zou zelf dus ook voor water kiezen. Flinke klots water eroverheen vinden katten niet leuk.

Overigens is een kat geen 'vrij dier'. Dat is gewoon eigendom van die dames volgens de wet en zij zijn er dus ook verantwoordelijk voor.

Water zal niks doen als die kat duivels word en in aanval modus zit..

Ik loop regelmatig met mijn hond en een zweepje rond hoor, niet om mee te slaan maar in mijn training heel handig. Daarnaast zou ik de zweep ook gebruiken als een ander dier mijn hond aanvalt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:22

Begrijp die bokt fixatie met rijzweepjes als wapen niet zo. Je ziet het overal voorbijkomen, in enge mannen topics, en ook hier. Een zweepje heeft héél weinig impact, het is als wapen nauwelijks effecief, en kan me ook niet echt voorstellen dat een kat in aanvalsmodus daarvan onder de indruk is (buiten nóg kwader worden).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:48

CharmingS schreef:
Sassol schreef:

Water zal niks doen als die kat duivels word en in aanval modus zit..

Ik loop regelmatig met mijn hond en een zweepje rond hoor, niet om mee te slaan maar in mijn training heel handig. Daarnaast zou ik de zweep ook gebruiken als een ander dier mijn hond aanvalt.

Hier werd anders altijd water gebruikt om 2 katten die elkaar in de haren vliegen per direct op te laten houden en af te laten druipen. Werkte prima.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:53

Neem een bus hertshoornolie mee. Als de kat aanvalt meteen spuiten. Kat stinkt dan zo dat zijn baasjes heel erg blij zullen zijn af. En die geur schrikt andere beesten, echt weerzinwekkend. Stinkt echt en is niet duur:

https://www.agradi.nl/hertshoorn-spray-400-ml.htm