Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:43

Denk dat het andersom..
De eigenaar die te lang wacht voor het dier mag worden ingeslapen of dat het dier uiteindelijk misserabel zelf dood gaat ergelijker is...

Als mijn paard nu been breekt en DA is er eerder dan ik, dan mogen ze hem direct in laten slapen. Paard heeft geen idee van afscheid, heeft pijn aan zijn been, die begrijpt echt niet dat ie nog half uur moet staan pijnlijden voor een mens dat nog vaarwel wil zeggen. Afscheid is mijn probleem. En ja dat zou ik heel erg vinden, maar welzijn van mijn paard gaat voor laten lijden omdat ik geen afscheid kan nemen.
Houden van is loslaten....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:56

Op dit moment zit ik dus tegen die situatie aan.

Mijn Bull is ruim 12. 1 oog is vorig jaar operatief verwijderd. Was enorm beschadigd en ontstoken ( terugkerend probleem alleen nu niet meer te herstellen, wegens staar op het oog en dus blind zijn, oog er uit laten halen)
Nu jaar later is andere oog ook dusdanig beschadigd dat ik Denk dat het niet meer goed gaat komen.
Operatief verwijderen kan, maar hij heeft zoveel last en pijn van de vorige operatie gehad, dat ik hem dat niet meer aan wil doen.(ontsteking en enorme zwellingen)

Hij is dus volledig blind, doof, maar verder lichamelijk prima in orde.
Loopt met grote regelmaat overal tegenaan en stoot daarbij zijn pijnlijke oog, wat erg pijn doet en dan jankt ie er over.
Dierenarts wil hem nog niet inslapen omdat we nog aan het zalven zijn, hij verder nog prima gezond is enz.
Maar hoe ver ga je dan he..

Ze zegt doodleuk er zijn ook mensen zat die een klein wereldje hebben omdat ze doof en blind zijn dus dat is geen reden.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik.het nog een week of 2 aankijk. Als er geen enkele verbetering in zit dan is het toch het meest vriendelijke om hem te laten gaan, want altijd pijn aan het oog, blind en doof zijn voor mij wel teveel van het slechte.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:05

NoTwixLeft schreef:
Ik vind de opmerking "dat een dier in leven houden een dierenarts meer opbrengt" echt zo kort door de bocht en respectloos tegenover een dierenarts.
Vergeet niet dat een dierenarts in eerste plaats een mens is, een mens die van dieren houdt en daarom ook dierenarts is geworden. Om dieren te kunnen helpen en redden. Niet om zijn zakken te kunnen vullen, want dan hadden ze toch echt een ander beroep moeten kiezen. Het inlaten slapen van een dier is een van de meest verdrietige dingen van hun werk.
De keuze is uiteraard aan de eigenaar, maar een dierenarts moet er geen gewetenswroeging van krijgen oftewel zelf er ook achter staan. Dit is in mijn ogen precies hetzelfde als bij euthanasie bij mensen, de keuze om mee te helpen daaraan ligt bij de arts.
Sommige willen dus eerst elke mogelijk optie nalopen en anderen zijn daar (door ervaring) wat makkelijker in geworden.
Ik ben altijd zo snel mogelijk duidelijk naar mijn dierenartsen; geen onnodig lijden en niet de rest van hun leven op pijnstillers.

Dit vind ik een mooie verwoording.

@Purny, als bij ons een kat binnenkomt die zodanig verwond is wordt die per direct in narcose gelegd. Zoveel pijn wens je geen mens/dier toe en om ze dan nog ff een paar uur wakker te houden zodat mensen nog hun afscheid kunnen nemen ga je als dierenarts niet doen. Een eigenaar is meestal ook niet binnen 30 minuten op de praktijk en vaak zijn katten ook nog eens niet gechipt of correct geregistreerd(ik zeg niet dat dit in jouw geval zo was). Bij ons werd eerst ervoor gezorgd dat het dier geen pijn meer had dmv narcose, dan namen we 10 minuten om te kijken of het dier geregistreerd was en we de eigenaren konden vinden zo niet werd het dier na de zoektocht naar eigenaren ingeslapen. Konden we binnen een half uur een eigenaar bereiken werd de kat meestal in overleg onder narcose gehouden tot de eigenaren er waren of ook direct ingeslapen. Je gaat geen kat of hond met verschrikkelijke pijn in leven houden zodat de eigenaar nog even gedag kan zeggen, het dier heeft er niks aan.

Ik vind overigens dat als je er de kans voor hebt dat de beslissing samen genomen moet worden.
Als dierenarts heb je je verplichting het dier een fijn leven voor te behouden maar je hebt ook de verplichting onderzoek te doen. Zo komt het vaak genoeg voor dat mensen een dier willen laten inslapen die met een simpele oplossing een goed leven kan leiden. Het gaat zelfs soms zo ver als een eigenaresse die haar buurvrouw de behandelkamer instuurde om haar hond te laten inslapen vanwege vlooien. Eigenaresse had natuurlijk álles al geprobeerd behalve dingen die echt werken. Wij weigerden hem in te slapen en hebben voorgesteld hem te vermiddelen naar een waardiger huis.
Maar we krijgen ook vaak mensen die dan met een sterk afgezwakt dier komen waarmee het al maanden slecht gaat maar waarmee ze 5 jaar(bij wijze van spreken) geleden voor het laatst bij ons zijn geweest. Wij horen dan gewoon onderzoek te doen voor het protocol, we kunnen niet gewoon zeggen ohja ziet er slecht uit laten we maar inslapen. Dat is net zoals mensen die van een andere praktijk komen en hun dier willen laten inslapen omdat de andere praktijk dat niet wil doen dan moeten we eerst onderzoeken of het dier niet toch te redden valt. Blaast het dier op tafel bijna de laatste adem uit gaan we natuurlijk geen dingen naar het laboratorium sturen, maar we hebben gewoon de verplichting om de oorzaak te vinden.

Bij een klant die in ieder geval ieder jaar er is geweest en ook bij het begin van ontstaan van problemen voorbij is gekomen, is het een stuk fijner om dieren in te slapen. Je weet onder welke ziekte en symptomen het dier lijdt en je hebt samen met de eigenaar je best gedaan voor het dier. In dat geval weten DA en eigenaar precies waarom ze het beestje laten gaan en is er een goed gesprek vooraf gegaan.

Met gedragsproblemen laten we eerst ook door een gedragsdeskundige de situatie beoordelen wat meestal binnen 24 uur gedaan wordt en vaak zelfs ook nog dezelfde dag. Dan staat er een zekerheid vast en dan branden wij onze vingers niet als de inspectie vraagt waarom is een 3 jarige gezonde hond ingeslapen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:23

Ik heb nu 2x voor de keuze gestaan en beide keren als prettig ervaren..vanuit de dierenarts.
1x wist ik een week of 3 dat de kat ziek was, toen ik had besloten dat het klaar was DA gebeld en zonder problemen afspraak gemaakt om haar thuis in te laten slapen.
2e x met kat naar dierenarts,kat was 16,5 Jr en schildklierpatient en vermoeden tot diabeet.
Ik gaf aan dat ze veel slechter at,zich terugtrok en algemeen niet fijn over kwam.
Dierenarts begon op te sommen wat er al was en tja ...wat zouden we nog kunnen doen?
Ik antwoorde: ik wil doen wat naar haar toe eerlijk is, en eigenlijk hou ik er sinds gisteren rekening mee dat dat zou kunnen betekenen dat het tijd is om haar te laten gaan.
Hij antwoordde terug met: ik denk dat dat inderdaad een eerlijke beslissing is .
Ze is toen op de praktijk gelijk ingeslapen.
Ik vind dat het dus echt samen besloten moet kunnen worden..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:07

_merel_ schreef:
Die arts moet snachts ook met zichzelf op 1 kussen kunnen liggen. En als zij geen vrede kunnen hebben met een euthanasie dan vind ik dat hun goed recht om te weigeren!

Helemaal dit idd.. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:31

karev schreef:

Mijn Bull is ruim 12. 1 oog is vorig jaar operatief verwijderd. Was enorm beschadigd en ontstoken ( terugkerend probleem alleen nu niet meer te herstellen, wegens staar op het oog en dus blind zijn, oog er uit laten halen)
Nu jaar later is andere oog ook dusdanig beschadigd dat ik Denk dat het niet meer goed gaat komen.
Operatief verwijderen kan, maar hij heeft zoveel last en pijn van de vorige operatie gehad, dat ik hem dat niet meer aan wil doen.(ontsteking en enorme zwellingen)

Loopt met grote regelmaat overal tegenaan en stoot daarbij zijn pijnlijke oog, wat erg pijn doet en dan jankt ie er over.
Dierenarts wil hem nog niet inslapen omdat we nog aan het zalven zijn, hij verder nog prima gezond is enz.

Ze zegt doodleuk er zijn ook mensen zat die een klein wereldje hebben omdat ze doof en blind zijn dus dat is geen reden.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik.het nog een week of 2 aankijk. Als er geen enkele verbetering in zit dan is het toch het meest vriendelijke om hem te laten gaan, want altijd pijn aan het oog, blind en doof zijn voor mij wel teveel van het slechte.

Ken hier mensen zat met hond die alleen blind was, die zijn ook zonder problemen ingeslapen, de ene hond kan daar mee omgaan en is nog vrolijk en blij, de andere is dan panisch of leeeft in miniwereld, e eerste geen probleem dat die nog rondloopt de anderen lijkt mij dat inslapen daar heel reële optie is.. Wat rot dat jouw dierenarts dat niet vind... Sterkte met je hond.

luuntje

Re: Wie bepaalt: eigenaar of dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:41

Supertje, klopt hoor dat omstanders een dier anders zien dan dat je het zelf ziet.

In dit geval was de hond al jaren veel te dik, labradot die max 35 kg mag wegen en 60 kg woog.
Beestje liep/strompelde nog geen 100 meter meer. Kon niet zelfstandig opstaan.

Ik vraag mij af of in een dorp en op het platteland een dierenarts minder lang doorgaat qua behandelen dan in een stad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:51

purny schreef:
VivaLaVida schreef:

Misschien dacht de dierenarts dat het dier ondraaglijk leed?

Kat lag bij de dierenarts. Beetje dierenarts met verstand denkt op z'n minst dat de baasjes wel afscheid willen nemen

Wat is nou belangrijker, dat je dier niet langer hoeft te lijden of dat jij voldoening hebt? Beetje dierenarts kiest voor 1. Want newsflash: het is een dierenarts, die zijn er in eerste instantie voor de dieren, niet voor het voldane gevoel van de eigenaar.
Hoe zuur het ook is dat je geen afscheid hebt kunnen nemen. want dat is natuurlijk erg rot.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:54

in principe degene die betaalt bepaalt en daarmee doel ik dan op verdere onderzoeken. als een eigenaar een ziek dier heeft of een dier wat geen dierwaardig leven meer kan leiden en de baasjes hebben besloten dat het genoeg is, lijkt mij dat een dierenarts niet kan en zou mogen weigeren. natuurlijk kan hij opperen om meer onderzoeken te doen, maar uiteindelijk moet dat ook betaalt worden. en hij kan niet in de portemonnee vd eigenaar kijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:02

Sintara schreef:
Tja, de dierenarts mag wel weigeren als het echt nergens om gaat vind ik.. Maar ik ben blij dat die van mij nooit heeft getwijfeld aan mijn verhaal als het zover was.

Hij is ook echt een boer qua omgang met dieren, daar hou ik wel van. Hoef niet veel te zeggen of uit te leggen.

Maar hoe beslist de da dan of het ergens om gaat? Alleen het verhaal?
Ik heb een hond gehad die was in d'r kop niet helemaal 100% en had daar niet altijd last van. Dat zag je dus niet vanaf de buitenkant, de 3 dode katten en dode hond ook niet.
Met plannen voor kinderen en na de zoveelste aanval op 1 van onze honden was het voor ons klaar.

Echter met de kennis over deze hond in het achterhoofd, was herplaatsing echt geen optie want dan hadden er meer doden gevallen en was inslapen de enige goede oplossing.

Geloof je als dierenarts zo'n verhaal meteen? Laat je een gezond ogende hond gaan? Of adviseer je dan therapie?
Jullie kunnen vast wel raden wat bokt ervan vond :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:18

karev schreef:

Menselijke criteria gebruiken voor het wel of niet inslapen? Dan neem ik aan dat deze da nooit een dier inslaapt.
Het zou voor mij reden zij een andere te zoeken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:39

Ik vind dat de eigenaar moet kunnen bepalen of een dier ingeslapen moet worden of niet.
Meteen inslapen is wel afhankelijk van of het ook echt nodig is en niet de makkelijke weg om even snel van je dier af te zijn.

Ik had een kat met patella aan beide achterknieen en een misvormd bekken.
Achter gekomen toen hij ongeveer een jaar oud was.
Röntgen laten maken en de DA stelde voor om of beide knietjes te vervangen/ of het slechtste pootje te amputeren/ of om het eerst met speciaal voer te proberen.
Gekozen voor het laatste.
Dit was dierenarts A om maar zo even te zeggen.
Ik heb ook nog een dierenarts B voor de paarden.
Da A is van vanalles nog proberen en DA B is wat makkelijker.
Toen hij rond de 7.5j was begon hij toch een stuk slechter te worden.
Niet meer op schoot of stoelen kunnen springen.
Maar verder nog wel vrolijk en goed te pas.
Na een paar maand wilde hij helemaal zn mandje niet meer uit en liep erg slecht dus zitten denken naar welke Da ik zou gaan.
Ik wist zeker dat A nog vanalles zou willen proberen en B zou meegaan in mijn besluit hem in te laten slapen.
Dus naar B gegaan .
Hij zei ook eerlijk, we kunnen het rustig een paar maandjes rekken met zware pijnstilling en inspuiten van de gewrichten, maar daarna zou je weer op het zelf de punt uitkomen.
Dus ook meteen besloten om hem in te laten slapen.
Da A was het hier absoluut niet mee eens geweest.

Nu zijn we sinds 2.5 jaar verhuisd en heb ik weer 2 Da's. 1 voor spoedjes ( zit dichterbij maar wel een stuk duurder) en 1 voor kleine dingetjes zoals sterilisaties (zit verder weg maar een heel stuk goedkoper)
Ook tussen deze 2 zit een behoorlijk verschil in wel of geen behandelingen uit laten voeren of wel of niet laten inslapen .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:22

Het ging zo. We hadden de dag daarvoor de kat bij de dierenarts gebracht. Dier had natuurlijk voldoende pijnstilling gekregen. We moesten de volgende dag weer bellen om te overleggen. Kans was groot dat ze na 6 weken alsnog ingeslapen moest worden.
M'n moeder kreeg eigenlijk de optie verzorgen of alsnog inslapen.
We gingen overleggen met paps en die zei ook dat het beter zou zijn haar in te laten slapen. Waarschijnlijk heeft de dierenarts gewoon een miscommunicatie meegekregen. Toen m'n moeder belde om te vertellen dat we haar in wilden laten slapen kregen we te horen dat het al gebeurd was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:33

Het wordt wel steeds lastiger volgens mij en te weinig over gesproken op stallen merk ik.

Heel vroeger stond ik bij super lieve boeren. Ik was pas 12, maar ze hadden mij wel verteld dat als mijn pony zijn been zou breken, zij hem dood zouden schieten. Toen schoten ze in nood nog zelf daar. Echt nood dus, want voor slacht lieten ze doen.

Daarna ook wel op stallen moeten tekenen of aangeven wat we wilden bij nood. Ik heb ook altijd gezegd; in uiterste nood en zonder uitzicht, zo snel mogelijk inslapen. Het idee dat een van mn dieren lang pijn moet lijden, vind ik vreselijk. Dat is na een verlies ook moeilijker te verwerken in mijn beleving.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:53

karev schreef:

Dan zou ik dus of een goed gesprek aan gaan met je dierenarts of een andere kliniek bellen en dit voor leggen. Zeker als jij er eigenlijk meer mee zit om de hond in leven te houden met al zn klachten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 00:13

Ik heb het zelf gezien met onze hond. Ze had een vreselijke grasallergie en had hier constante jeuk door. Haar hele rug was kaalheid door de hotspots die waren gevormd, de poten lagen open door het constante geknaag, oren zaten vast ogen waren opgezwollen. We hebben voor duizenden euro's aam therapie uitgegeven, speciaal voer, immuun therapie, zalfjes. Wij hebben toen aangegeven dat het voor ons genoeg was. Maar dierenarts weigerde want met haar gestel was er niks mis. We konden nog aan de prednison en nog een of andere therapie volgen.
Mijn moeder heeft toen ja gezegd en we zijn begonnen met prednison. Deed niks voor de jeuk, ze werd enorm dik, en at echt alles was los en vast zat, moest 40 keer per dag uit. Wederom naar de dierenarts en we hebben moeten zeuren en aandringen om haar dan eindelijk uit haar leiden te kunnen verlossen. En zelfs toen was de dierenarts nog veroordelend, want we hadden nog die therapie kunnen starten.

We zijn met een enorm bitter gevoel weggedaan uiteindelijk. Maar gelukkig had lady de rust die ze dan eindelijk verdiende. En nu ik wel eens terug kijk naar foto's van toen, denk ik bij mezelf, we hadden veel eerder op de strepen moeten gaan staan. En tot vandaag snap ik niet wat de dierenarts heeft bezield om dat hoopje hond niet in te laten slapen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:45

Heftige allergie is bij mij altijd een goede reden voor euthanasie. Jeuk is misschien nog wel erger dan pijn. Zeker als je het niet onder controle krijgt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:55

Wij hadden een konijn. Opeens dood ziek. Oud en graat mager.. afspraak gemaakt om der in te laten slapen. Eenmaal daar keek ze hem, logisch, even helemaal na. Het konijn had een enorme bal in der buik. Die had ik zelf al ontdekt. De dierenarts wou der heel graag open maken om even te kijken wat het is. Tumor of verstopping/haarbal. Ze tandenknarsde, had een slecht gebit, was erg oud. Wij wouden liever geen gerommel meer met het dier. Naast de buik operatie moest der gebitje dan ook en dan was het nog de vraag of ze het zou redden. Arts wou niet die dag in laten slapen we moesten er maar even goed over na denken ze kreeg pijnstillers en we moesten de volgende dag s middags maar terug komen. Woest was ik beestje leed duidelijk pijn
Thuis der bij der vriendje gezet ze heeft niet meer bewogen. Toen ik later bij der kwam kijken was ze dood...
Als het goed is zonder pijn door de pijnstillers.

Normaal ben ik enorm tevreden met de dieren arts maar dit was een invaller. Ben er nog steeds boos over ze was gewoon op.

(Onze konijnen zijn herplaatsers en houden niet van aaien en optillen ik had dus niet direct door dat ze zo snel vermagerde)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:42

palousa_boy schreef:
Maar hoe beslist de da dan of het ergens om gaat? Alleen het verhaal?

Het verhaal en het beestje dat ze zien. Niemand komt voor de lol langs om een dier in te laten slapen, dus het is wel uitkijken voor een dierenarts. Maar ik kan me voorstellen dat als het puur het verhaal ´ ik vind hem niet meer leuk´ is en het is eigenlijk een leuk, gezond jong beest, dat je dan iets anders voorstelt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:46

Wat vinden jullie van deze redenering om gezonde dieren wel in te laten slapen?:
Ik ken bijv een dierenarts die ook dieren in liet slapen op aanvraag van de eigenaren, ook als hij er eigenlijk niet achter stond. De reden dat hij het wel deed was dat hij in zijn beginjaren eens de vraag/opdracht kreeg om een hond in te slapen en hij dit weigerde.
Tijdens zijn weekenddienst werd hij gebeld door de politie, die hadden een dode hond in een vuilniszak uit het kanaal gevist. 3 x raden welke hond dat was... :n :r
Hij vertelde dat hij het sindsdien deed, zodat hij in ieder geval er voor kon zorgen dat het goed, snel en pijnloos gebeurde.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 18-04-18 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:49

ashley1 schreef:
Ik ken een dierenarts die ook dieren in liet slapen op aanvraag van de eigenaren, ook als hij er eigenlijk niet achter stond. De reden dat hij het wel deed was dat hij in zijn beginjaren eens de vraag/opdracht kreeg om een hond in te slapen en hij dit weigerde.
Tijdens zijn weekenddienst werd hij gebeld door de politie, die hadden een dode hond in een vuilniszak uit het kanaal gevist. 3 x raden welke hond dat was... :n :r
Hij vertelde dat hij het sindsdien deed, zodat hij in ieder geval er voor kon zorgen dat het goed, snel en pijnloos gebeurde.

Dat zei je 2 dagen geleden ook al :D

Heftige jeuk zou voor mij dan niet meteen een reden zijn voor euthanasie, maar inderdaad wel als behandeling niet aanslaat of niet opweegt tegen het lijden van het dier tijdens de behandeling.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:16

secricible schreef:
ashley1 schreef:
Ik ken een dierenarts die ook dieren in liet slapen op aanvraag van de eigenaren, ook als hij er eigenlijk niet achter stond. De reden dat hij het wel deed was dat hij in zijn beginjaren eens de vraag/opdracht kreeg om een hond in te slapen en hij dit weigerde.

Dat zei je 2 dagen geleden ook al :D

Heftige jeuk zou voor mij dan niet meteen een reden zijn voor euthanasie, maar inderdaad wel als behandeling niet aanslaat of niet opweegt tegen het lijden van het dier tijdens de behandeling.

Klopt haha maar omdat er niet op gereageerd werd en ik toch benieuwd ben hoe anderen er tegenaan kijken, nog maar een keer.

Heftige jeuk die zich niet laat behandelen zou voor mij trouwens wel ook reden zijn om in te laten slapen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:49

Ik vind dit een moeilijke.
Er zullen ook genoeg mensen zijn die hun dier wel zat zijn en denken " weg ermee ", wellicht gaat het om een ouder dier wat niet meer zo fit is als in zijn jongere jaren.
Ik vind dus dat een dierenarts wel mag weigeren, maar wel nadat de kwestie uitvoerig is besproken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:53

En dan krijg je dus mogelijk dat soort situaties als boven omschreven...
Of het dier heeft geen leven meer thuis, wordt naar de schuur verbannen en verwaarloosd -O-

Dan liever een spuitje dan een ellendige dood na een nog ellendiger verplicht verlengd leven :n

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:00

NoTwixLeft schreef:
karev schreef:

Dan zou ik dus of een goed gesprek aan gaan met je dierenarts of een andere kliniek bellen en dit voor leggen. Zeker als jij er eigenlijk meer mee zit om de hond in leven te houden met al zn klachten.

Punt is dat we net verhuist zijn. Oude dierenarts kent de hond en de situatie. Nieuwe gaat af op dossier en geschreven woord. Kent ons verder niet goed. Dus snap ergens wel dat ze niet direct instemmen.

maar maakt het niet minder makkelijk.