Ras kat op straat of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:52

Ik heb 2 HTK's, maar die mogen alleen in de tuin. ( al dachten de buren ook dat het een speciaal ras was vanwege de kleur :D )Veel te bang dat ze dood gereden worden of kwijt raken. Raskatten zou ik zeker niet buiten doen, altijd mensen die op een goedkope manier aan een mooie kat willen komen en ook vanwege de risico's die ik al noemde voor niet-raskatten.

Nynkster

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:58

Ik vind dat katten wel lekker op straat mogen. Onze HTK kat komt ook gewoon de hele dag buiten. Als ik thuis kom met de auto hoort ze me en komt ze weer mee naar buiten. van half8 tot half6 buiten. Ze is veel rustiger nu ze lekker buiten kan, anders gaat ze aan draden kauwen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:27

Hier 1 raskat (Thai Siamees) en 1 kruising Siamees x Britse korthaar (die overigens gewoon effen zwart is en op een htk lijkt :+ ).
Beide komen niet buiten de tuin, sowieso vind ik dat geen strak plan, maar in het geval van onze katten is het echt een slecht plan. De kruising heeft epilepsie en MOET 2x daags op redelijk vaste tijden anti-epileptica hebben. De Siamees is een speciaal soort achterlijk (maar wel heel lief) en ziet slecht.
Hier is de tuin afgezet met schuine netten op de schuttingen, maar helaas heeft juist de kruising met epilepsie afgelopen zomer 2x weten te ontsnappen. Geen idee hoe, alle netten waren nog heel, en hij kan er niet anders uit. Nadat het 5 jaar goed is gegaan overigens! Beide keren ontsnapt een uur voor hij zijn medicijnen moest, en die kun je echt geen paar uur uitstellen.... uiteindelijk beide keren weer gevangen, na een complete klopjacht door de buurt. Hij laat zich echt niet zomaar pakken.

Inmiddels dus op zoek naar een ander systeem om ze binnen de tuin te houden := schrikdraad eerder al geprobeerd, maar de schok nam hij gewoon voor lief.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:24

Mijn dametjes buiten in de ren.

Afbeelding
En de jongste die een vogeltje in de heg dacht te zien

Afbeelding

Er zit gaas rondom en aan de bovenkant 40cm naar binnen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:40

Geen enkele kat hoort los buiten te lopen. Om 10.000 redenen, maar de belangrijkste; voor zijn eigen veiligheid.

Daarnaast kies jij voor een kat en de buren niet. Dus om deze 2 voornaamste redenen lopen mijn katten niet los buiten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 05:49

Mijn HTK kat loopt buiten los. Hij is aan komen lopen na maanden zwerven, en raakt in paniek als hij het huis/tuin niet uit kan.

M'n kitten mag nog niet los, die is nu 16/17 weken, maar heeft gisteren voor het eerst aan een lijntje de achtertuin in gemogen. Als hij groot genoeg is mag hij ook los.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:24

Ik vind dat je je katten gewoon op eigen terrein moet houden. Raskat of htk kat. Mijn katje zit meestal binnen en als het zonnetje schijnt in de tuin.
Voor hun eigen veiligheid, maar ook omdat ik voor die kat gekozen heb, niet de hele buurt. Mijn honden laat ik toch ook niet alleen door de buurt scharrelen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:31

Jaime_ schreef:
Geen enkele kat hoort los buiten te lopen. Om 10.000 redenen, maar de belangrijkste; voor zijn eigen veiligheid.

Daarnaast kies jij voor een kat en de buren niet. Dus om deze 2 voornaamste redenen lopen mijn katten niet los buiten.

????

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:43

Mijn 3 katten komen niet buiten. 1 HTK kat, 1 kruising met iets langharigs en 1 balinees met stamboom.
Ze zijn me allemaal evenveel waard en wil ze gewoon niet buiten hebben, met als extraatje dat de balinees ook nog eens niet goedkoop was in aanschaf en ik niet 650 euro op straat ga gooien.
Ik heb niet het idee dat ze wat te kort komen met hun eigen speelhoek, genoeg plekken om lekker te slapen en een grote woonkamer voor de dolle 10 minuten :))
Het balkon moet nog klaargemaakt worden voor de zomer (net verhuisd) en dan mogen ze daarop naar buiten, zonder dat ze kunnen ontsnappen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:40

Shenavallie schreef:
Jaime_ schreef:

????

Waarom vind je het zo verbazend?
Ik lees wel topics over buurkatten
Die het kattenvoer van hun (dan dus TS) kat op eten..

schijten in de voortuin...

door keukenramen binnendringen en op de bank plassen..

dode vogels in de volière omdat ze zo bang worden dat ze zich dood vliegen tegen het gaas aan..

Sommige mensen zijn hartstikke allergisch maar moeten dus hun raam sluiten voor de huisdieren van een ander.

Ik heb zélf katten maar zit echt niet te wachten op de buurkat die geen kattenbak heeft want buitenkat die vervolgens de zandbak van mijn dochter daarvoor gebruikt.

Ik zóu het vreselijk vinden een kat half dood te rijden..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:41

lor1_1984 schreef:
karuna schreef:
Maar worden mooie katten echt door mensen meegenomen? :oo

Helaas wel, eind vorig jaar nog een Maine Coon, die had een zender om en die lag een flink stuk verder op een rotonde op straat. Netjes afgedaan en uit de auto gegooid.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:56

Mijn raskat mag volgens het koopcontract niet eens naar buiten.

Hij komt buiten in de tuin maar niet los.
Meerdere redenen. 1) het is een mooie kat 2) hij hoeft niet plat en 3) hij mag geen overlast veroorzaken voor anderen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:10

Hier ook een huis en tuin (ras)kat, maar ook als het geen raskat was, dan had ie niet verder dan huis en tuin gekomen. Ik houd van mijn kat, maar vind het idioot dat de katten van de hele wijk in elke tuin schijten die ze maar willen, daarnaast is het huidige verkeer in de gemiddelde woonwijk niet veilig, lees je genoeg over vergiftiging van dieren en is het mijn kat, dus mijn verantwoording.
Ik zie nog de blik van mijn buurman toen hij mijn kat in het vizier kreeg, de man leeft voor zijn tuin, dus toen ik zei dat hij niet bang hoefde te zijn voor kattenstront van mijn kat in zijn rozenperk, was ie erg opgelucht. :)

Mijn zus woont 'buitenaf' maar heeft minstens 1 platte kat per jaar, ze vangt kittens op, dus houdt er daar ook minstens 1 per jaar van, maar ik kan inmiddels niet meer zo goed omgaan met haar als ze weer verdrietig is over een platte kat. Ze heeft grond genoeg, bouw een mooie kattenren en bescherm je dier als je er zoveel om zegt te geven..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:22

Afbeelding

Ik heb 5 Ragdolls die alleen in de kattenren buiten komen. Ik wil dat ze geen overlast voor de buren veroorzaken en ook niet dat ze buiten verongelukken.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:25

Alle katten op eigen terrein. Je hebt zo'n huisdier tenslotte voor jezelf :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:28

_Dracarys schreef:

Iedereen bij ons in de straat heeft de katten buiten. Lopen ook bij ons door de tuin. Dan doe ik die van ons ook gewoon buiten. Dan zouden mensen met honden ook uit moeten laten in eigen tuin. Ik hoef ook niet last te hebben van de stront die ze laten liggen toch?

(niet boos bedoeld) }:0

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:30

Nynkster schreef:
_Dracarys schreef:

Iedereen bij ons in de straat heeft de katten buiten. Lopen ook bij ons door de tuin. Dan doe ik die van ons ook gewoon buiten. Dan zouden mensen met honden ook uit moeten laten in eigen tuin. Ik hoef ook niet last te hebben van de stront die ze laten liggen toch?

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:31

Shenavallie schreef:
Jaime_ schreef:

????

Je kunt hier je vraagtekens bij hebben, maar ik sluit me hier helemaal bij aan.

Ik heb ooit een kat doodgereden. Ik kon er niets aan doen. Wel kon ik die plak smurrie controleren op een bandje en van de weg af trekken.

Ik vervloek de eigenaar van dat dier nog steeds. ;)

@Nynskter: poep van mijn hond in een woonwijk (dus niet in jouw tuin; daar komt mijn hond sowieso niet in) ruim ik direct en ter plaatse op.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:31

Ik denk niet dat de buren de katten ineens binnen houden als ik dat ook doe. Ik vind het zelf ook geen probleem. Als ik last van de katten van de buren heb jaag ik ze gewoon weg :Y)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:33

Ik heb 4 HTK's en 1 kat die er uit ziet als een raskat door zijn grootte en lange vacht. Hij is zelf erg voorzichtig en vind het in huis vaak al niet prettig als een vreemde hem aait. Hij gaat dan ook gewoon naar buiten, meestal houd hij het zelf al alleen bij de tuin, maar we zijn er dan ook niet heel bang voor dat hij zich laat pakken. :) Het is hier ook een heel rustig wijkje. Een platte kat ben ik daarom ook niet zo bang voor.

Ik zie hier meerdere Bengalen en Noorse boskatten rondlopen, maar ook meerdere ragdolls die niet het huis uit mogen.

Snap trouwens wel dat katten in de tuin voor mensen die geen katten hebben heel vervelend is. Hier lopen ook wat vreemde katten in mijn tuin die de boel bij elkaar sproeien. Ik moet dus in de zomer goed oppassen dat hij niet in huis komt dan sproeit hij vrolijk tegen de muur, ondanks dat ik er dus zelf 5 heb rondlopen. Ben daar zelf ook niet blij mee!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:35

Ik heb een raskat, Britse Korthaar. Ze mag naar buiten wanneer ze wil echter is ze zelf meer een binnenkat en wil ze bijna niet naar buiten. Maar als ze wil mag ze naar buiten. We wonen ook aan een vrij drukke straat maar gelukkig als ze naar buiten gaat gaat ze alleen de tuin in of naar achter de bosjes in. Als we weg gaan zorgen we wel dat ze binnen zit, maar dit is meestal omdat ze in haar eentje meestal niet meer dan 10 min buiten is en dan staat ze weer voor de deur te miauwen dat ze naar binnen wil.
Afbeelding

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:37

Citaat:
Waarom vind je het zo verbazend?
Ik lees wel topics over buurkatten
Die het kattenvoer van hun (dan dus TS) kat op eten..

schijten in de voortuin...

door keukenramen binnendringen en op de bank plassen..

dode vogels in de volière omdat ze zo bang worden dat ze zich dood vliegen tegen het gaas aan..

Sommige mensen zijn hartstikke allergisch maar moeten dus hun raam sluiten voor de huisdieren van een ander.

Ik heb zélf katten maar zit echt niet te wachten op de buurkat die geen kattenbak heeft want buitenkat die vervolgens de zandbak van mijn dochter daarvoor gebruikt.

Ik zóu het vreselijk vinden een kat half dood te rijden.

Lijkt wel of je mijn topic hebt gelezen :')

Nee ik houd van katten maar ze horen niet los te lopen buiten. Al moet ik zeggen dat ik het voor een boerderij kat ergens achteraf waar niemand er last van heeft niet erg vind.

Er zijn ook verschillende mogelijkheden om je kat in de tuin te houden. Ik heb allemaal materiaal aan moeten schaffen om katten buiten mijn tuin te houden, terwijl het niet eens mijn katten zijn. Maar deze katten komen gewoon binnen mijn huis in. Om vervolgens mijn hond te terroriseren die net geopereerd was.

Je hebt als eigenaar totaal geen toezicht op je dier, en zo'n beest kan meer schade aanrichten als je denkt. Wie gaat daar voor opdraaien? Wat zou er gebeuren als iedereen zijn hond ook maar los liet lopen, want ja dat is nu eenmaal de natuur..

Lekker je lieve poezenbeesten binnen houden aub :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:42

Nynkster schreef:
_Dracarys schreef:

Beetje raar wat je daar zegt.. Honden uitlaten in je eigen tuin?! De meeste mensen die ik ken hebben hun honden netjes aangelijnd tijdens het uitlaten.. Heb nog nooit iemand een kat zien uitlaten aan de riem hoor? Wel katten van mensen uit de buurt die mijn tuin vol pissen en schijten.. Daarnaast hebben mensen opruimplicht dus moeten ze zakjes bij hebben, als dit niet is krijgen mensen daar een boete voor.. Zouden ze ook moeten doen voor katten die los rond lopen en gevaarlijke acties in het verkeer uithalen.

Zo heb ik een keer gezien dat iemand zijn auto tegen een lantaarnpaal omhoog reed omdat hij uit week voor een kat. Eigenaar nooit gevonden aangezien de kat natuurlijk al lang weg was. Deze meneer mocht zijn auto naar de sloop brengen en de lantaarnpaal vergoeden..

Mensen weten nu eenmaal niet wat hun dieren doen als ze daar geen zicht op hebben..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:44

Ik heb 1 raskat en 2 HTK katten. Ze mogen alle drie lekker naar buiten :) Ik ga er vanuit dat raskatten dezelfde behoefte hebben als de "minder mooie" ;) Ik zie in mijn buurt wel meer raskatten buiten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:53

CharmingS : ik doelde meer op “anderen hoeven geen last te hebben van mijn huisdieren”
Mensen hebbben hier vaak genoeg de honden los. Ook wel eens zo gehad dat ik de hond uit de wei van Mn pony’s kon slepen. Dier had nog niet zo vaak pony’s gezien en dacht dat het leuk was om even te gaan kijken. Nog niet gesproken over het geblaf van die beesten. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan die katten die langslopen.

Ik woon zelf aan een rustige straat waar weinig auto’s komen. Onze kat loopt eigenlijk alleen om ons huis heen in de tuin en heeeel soms even bij de buurman om naar het grote land te gaan. Maar de buurman heeft ook aangegeven dit geen probleem te vinden verder.