Chihuahua pup bijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:01

Als er iemand binnenkomt en zij daar enthousiast op reageert hoeft dat inderdaad geen negatieve stress te zijn. Maar ik heb het meer over het gedrag voor het bijten. Jij denkt misschien dat ze wil spelen, maar als ze voor het bijten zulke duidelijke signalen afgeeft wil ze blijkbaar gewoon dat je uit haar ruimte gaat of stopt waar je mee bezig bent. Zoals eerder vermeld vinden heel veel honden het niet prettig om over de kop geaaid te worden, zeker die kleintjes niet. Daarom zou ik, zeker met je dochter in huis, jezelf erop trainen deze signalen te herkennen zodat je elkaar in de waarde kunt laten en niks forceert.
Met oren naar achteren en likken geeft zij niet aan dat jij de baas bent, het is puur een uiting van stress en mogelijk al een waarschuwing voor een actie die erna volgt. Het is al zeker geen uitnodiging om samen te gaan spelen.
Ze zou eerder bedoelen: Stop, ik vind dit niet fijn! Stop, of anders..

Ik wil daarmee niet zeggen dat het gedrag helemaal goed te praten is, maar geeft stof tot nadenken over waarom ze het doet. Natuurlijk is het ook nog een pup en verkennen die gewoon alles met hun mond, maar omdat je dit typte kreeg ik er andere gedachten bij en denk ik dat ze ook probeert aan te geven waar haar grenzen van comfort liggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:07

@Jis.. Ik voel mij niet aangesproken. Dat zei ik ook niet. Ik zei het jammer te vinden dat bepaalde methodes direct als slecht bestempeld worden.

Ik begrijp je hoor ts. zeker icm kinderen want dat is wel even andere koek. Je wil gewoon dat daar samen leuk gaat.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:08

Ik ben niet zo'n fan van martin gaus, maar meer als persoon.. Hij was vroeger toen hij nog bij de knpv trainde echt heel erg lomp en als er iemand zijn honden af sloeg dan was hij het wel. En nu speelt hij een beetje mooi weer en doet alsof hij de grootste dierenvriend is..

Verder denk ik dat clicker training heel erg leuk is voor jou en je hondje. Je leert er veel van en je bent lekker samen aan het werk :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:12

Er is gewoon een totaal plaatje waar je naar moet kijken. Mijn Roemeen laat snel oogwit zien en heeft dan vaak ook zijn oren naar achteren, maar pas als hij er bij gaat tongelen weet ik dat er wat mis is.

Hier staat goed omschreven waarom honden tongelen en op wat voor manier bij welke situatie,

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/tongelen

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:13

Als ik puur op je laatste bericht af ga, zou ik voor martin gaus gaan. Een hondenschool waar je zo aan kan komen waaien met je pup voor een lesje, geeft mij het gevoel dat ze daar niet voldoende structuur kunnen bieden aan een les en dat er daardoor teveel verschil in niveau van de cursisten zit en telkens wisselende (aantal) honden op het veld geeft voor pups elke keer extra spanning. (Let wel: MIJN gevoel)

Martin Gaus was vroeger trouwens ook van de harde aanpak, maar heeft zijn manier van trainen heel erg om gegooid en zal geen heftige dingen adviseren als dit niet nodig is, dit mag je ook verwachten van zijn instructeurs.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:23

Zou ook zeker naar puppy cursus gaan. Heb ik ook gedaan met mijn chi. En het bijten is van het puppy zijn. Gewoon duidelijk nee of zachtjes als t te hard wordt. Knuffeltjes (kleine! ) vinden ze vaak ook leuk. Dan kunnen ze op de staartjes/oortjes bijten/ sabbelen. En laat idd je kinderen haar niet hele tijd aaien/ mee zeulen. Rust en regelmaat is het beste. Van te veel prikkels worden ze ook bijterig. En idd iemand zei het al. Het fontanelletje is open. Hier moet je zeker rekening mee houden.
Lees je in op sites over wat het gedrag/ oorsprong is van chi”s en qua puppy cursus zou ik gewoon doen wat jij fijn vind

En tot slot! Niet te onzeker!!!! Daar wordt je hondje ook onzeker van. Je kan waarschijnlijk goed opvoeden (4kids dus je heb genoeg ervaring Haha) dus het gaat goed komen!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:28

horsiegek schreef:
Als er iemand binnenkomt en zij daar enthousiast op reageert hoeft dat inderdaad geen negatieve stress te zijn. Maar ik heb het meer over het gedrag voor het bijten. Jij denkt misschien dat ze wil spelen, maar als ze voor het bijten zulke duidelijke signalen afgeeft wil ze blijkbaar gewoon dat je uit haar ruimte gaat of stopt waar je mee bezig bent. Zoals eerder vermeld vinden heel veel honden het niet prettig om over de kop geaaid te worden, zeker die kleintjes niet. Daarom zou ik, zeker met je dochter in huis, jezelf erop trainen deze signalen te herkennen zodat je elkaar in de waarde kunt laten en niks forceert.
Met oren naar achteren en likken geeft zij niet aan dat jij de baas bent, het is puur een uiting van stress en mogelijk al een waarschuwing voor een actie die erna volgt. Het is al zeker geen uitnodiging om samen te gaan spelen.
Ze zou eerder bedoelen: Stop, ik vind dit niet fijn! Stop, of anders..

Ik wil daarmee niet zeggen dat het gedrag helemaal goed te praten is, maar geeft stof tot nadenken over waarom ze het doet. Natuurlijk is het ook nog een pup en verkennen die gewoon alles met hun mond, maar omdat je dit typte kreeg ik er andere gedachten bij en denk ik dat ze ook probeert aan te geven waar haar grenzen van comfort liggen.

Ja jk begrijp wat je bedoeld en ga me ook zeker in lezen erover, het is echter alleen wanneer ze naar ons toe komt. We proberen juist niet naar haar te gaan maar dat ze zelf komt wanneer ze dat wil. Daarom dat ik het vreemd vind dat het stress is want dan zou je denken van nou dan loop je toch weg. Hahahah moet nog veel leren zie ik wel

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:33

Ik denk dat in daar een lesje ga nemen dan, kan het even uitproberen natuurlijk.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:41

Elke hond reageert anders op "stress-situaties". Bijv. Mijn ouders hebben een teefje die bang is voor andere honden en die rent het liefst weg voor vreemde honden. Mijn teef is ook bang voor vreemde honden, maar ipv er voor weg te lopen zet ze een grote bek op in een poging de ander te overbluffen en als het "moet" zal ze het gevecht aangaan. Zelfde ras, zelfde angst, maar totaal andere uitingen in gedrag.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:57

Ik heb nog een tipje voor de ongelukjes in huis: Mijn Chi plast op trainings matjes van Action. Soms wil ze er wel eens naast gaan zitten, maar meestal erop. Ze plast wat meer nu ze loops is/geweest is.
Als ik naar mijn werk ga plast ze op de matjes bij de voordeur of helemaal niet.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 10:32

Dankjewel iedereen voor de reacties.
Ik heb aan Kennissen gevraagd over de beste honden school in de buurt en veel op internet gezocht.
En heb mij vandaag ingeschreven bij Martin gaus, dus wacht af wanneer ze contact met mij openemen.

Het grootse probleem wat ik heb is mijn eigen onzekerheid om fouten te maken, want de pup doet niet iets verkeerd ze is gewoon speels. En ik wil het gewoon te perfect doen en ben bang om fouten te maken. Heb 4 kids en die zijn ook allemaal normaal hahaha dus waar die onzekerheid vandaan is gekomen weet ik niet. Het was bijna zo erg dat ik dacht dat het beter was om haar te verkopen. Maar wil haar echt niet kwijt. Dus ga gewoon mijn best doen en ik hoop heel erg dat ik door die cursus wat meer zelfvertrouwen ga krijgen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:37

Ah mooi dat je op cursus gaat! :) Heel veel plezier en succes!

Dat bijten is inderdaad heel normaal voor een pup op die leeftijd. Met consequent zijn (AU! NEE! en even negeren/spel afgelopen) komt dat echt helemaal goed. Die fase heb ik ook gehad met mijn hondje. hoort erbij bij pups. :P

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:49

CharmingS schreef:
Nou ik kreeg toevallig vanochtend de vraag of een knpv hond met een clicker af te richten is van a tot z. Mijn antwoord is gewoon weg NEE, de meeste honden komen uit een werklijn met hoge werkdrift. Als die eenmaal bewakingswerk of bijtwerk hebben gedaan dan willen ze nog maar 1 ding, en sommige honden vergeten dan dat ze ook nog een baas hebben.. Wil niet zeggen dat je ze dan moet slaan, maar je zal ze toch wel weer even terug op aarde moeten brengen.. Dat is het enige wat ik probeer uit te leggen.

Maar sommige mensen gaan het nooit begrijpen, tot ze het een keer met hun eigen ogen zien en ervaren.. Daarom, voor de gene die interesse hebben, jullie zijn bij deze uitgenodigd om een keer te komen kijken bij een training op onze club.. Dan zal het misschien allemaal iets duidelijker zijn, en zul je zien dat de honden allemaal met liefde en respect worden behandeld :)

Oeps sorry niet met je eens...

Knpv hond is wel degelijk te trainen op clicker.. bewijs hiervan ligt hier thuis. Vooral zoeken en rivieren, voedsel weigeren heel goed te clickeren.

Ik ben geen voorstander van de "nieuwe" rage.. positief trainen.

Wat een ellende hierdoor zie ik om mij heen.

Voor ts:

Wees duidelijk naar je pup.
Ik heb nu een bull terrier pup van 4 maanden en deze zette ook overal dr tanden in met spelen. Handen waren zeker favoriet. Steeds als ze dit deed gaf ik haar een speeltje om in te bijten ipv mijn hand.

Jij bepaald of je zin hebt om mee te spelen.. niet je pup. Jij bepaald ook wanneer het genoeg is.
Vergeet niet dat als een pup moe is en wakker gehouden wordt deze vervelender gaat worden. Dus zorg dat je je pup op tijd rust geeft.
Uurtje spelen.. 2 uurtjes slapen.

Succes

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:04

Dagmar80 schreef:
Ah mooi dat je op cursus gaat! :) Heel veel plezier en succes!

Dat bijten is inderdaad heel normaal voor een pup op die leeftijd. Met consequent zijn (AU! NEE! en even negeren/spel afgelopen) komt dat echt helemaal goed. Die fase heb ik ook gehad met mijn hondje. hoort erbij bij pups. :P

Ja klopt het is inderdaad haar leeftijd en ben ook heel consequent maar toch onzeker. Dus denk dat zo een cursus voor mij super is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:04

Wat hier het beste werkte was NEE, direct stoppen met het spel en de pup even negeren.Dan is de lol er gauw af als ze ziet dat bijten stoppen met spelen oplevert.
Een alternatief geven zou ik niet direct doen want dan levert bijten speelgoed op.En dat is leuk!

Wij hebben ook kleine basisprincipes waardoor je automatisch al leiderschap pakt
De hond gaat als laatste door de deur,niet op schoot/bank, wachten met eten in de mand tot ik het voer neerzet en een teken geef dat ze erbij mag.

Wbt een "corrigerende tik" tja ieder zijn meug maar hier nooit gedaan en is helemaal goed gekomen.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-02-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:05

Loody schreef:
CharmingS schreef:
Nou ik kreeg toevallig vanochtend de vraag of een knpv hond met een clicker af te richten is van a tot z. Mijn antwoord is gewoon weg NEE, de meeste honden komen uit een werklijn met hoge werkdrift. Als die eenmaal bewakingswerk of bijtwerk hebben gedaan dan willen ze nog maar 1 ding, en sommige honden vergeten dan dat ze ook nog een baas hebben.. Wil niet zeggen dat je ze dan moet slaan, maar je zal ze toch wel weer even terug op aarde moeten brengen.. Dat is het enige wat ik probeer uit te leggen.

Maar sommige mensen gaan het nooit begrijpen, tot ze het een keer met hun eigen ogen zien en ervaren.. Daarom, voor de gene die interesse hebben, jullie zijn bij deze uitgenodigd om een keer te komen kijken bij een training op onze club.. Dan zal het misschien allemaal iets duidelijker zijn, en zul je zien dat de honden allemaal met liefde en respect worden behandeld :)

Knpv hond is wel degelijk te trainen op clicker.. bewijs hiervan ligt hier thuis. Vooral zoeken en rivieren, voedsel weigeren heel goed te clickeren.

Dat mag je hoeft het ook niet overal mee eens te zijn.. Ik denk inderdaad dat het voor die oefeningen zeker wel mogelijk is.. Maar ik zie het niet gebeuren dat als ik pakwerk maak met mijn hond dat ze daarna nog oog heeft voor mijn clicker. Ik richt mijn hond af om voor me te werken, en ik wil dat ze gewoon op mijn commando "los" ook echt los laat. Kan moeilijk op een keuring met een clickertje gaan staan.. Doen ze bij de politie en defensie ook niet, dus waarom zou ik het dan moeilijk gaan maken voor mijn hond? En ik heb totaal geen moeite met zoeken hoor, commando "zoek" en binnen 4 minuten heeft mevrouw alles gevonden wat ze moet vinden. Zelfde geld voor rivieren en voedsel weigeren. Ik beloon mijn hond ook nooit met voedsel of speeltjes, ik wil dat mijn hond voor mij werkt! En niet voor een clicker, voedsel of speeltjes.

Heb trouwens ook nog nooit stroom voor mijn hond gebruikt op de antiblaf band voor het zwijgen na dan.. Wel gebruik ik een prikband als het nodig is. Maar over het algemeen zie je mijn hond altijd aan een gladde band lopen..

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:07

Loody schreef:
CharmingS schreef:

Voor ts:

Wees duidelijk naar je pup.
Ik heb nu een bull terrier pup van 4 maanden en deze zette ook overal dr tanden in met spelen. Handen waren zeker favoriet. Steeds als ze dit deed gaf ik haar een speeltje om in te bijten ipv mijn hand.

Jij bepaald of je zin hebt om mee te spelen.. niet je pup. Jij bepaald ook wanneer het genoeg is.
Vergeet niet dat als een pup moe is en wakker gehouden wordt deze vervelender gaat worden. Dus zorg dat je je pup op tijd rust geeft.
Uurtje spelen.. 2 uurtjes slapen.

Succes

Ja klopt met spelen is het net zo inderdaad, het is nu ook in de avond zo dat als wij op de bank zitten dat ze helemaal aan het blaffen is want ze wil er ook op. Ik negeer haar gewoon en wanneer ik dan wil dat ze erbij komt zitten dan roep ik haar. Maar pak haar juist niet wanneer ze zitten te zeuren en blaffen.
En slapen let ik ook op ja, als ze wakker word laat ik haar even uit. Daarna eten en spelen en na een uurtje gaat ze weer slapen in dr bench.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:08

Ieder zijn manier! Clicker heb ik ook nooit gedaan maar wie weet dat ik dat ooit nog doe..

Goed van jou TS! Ik geloof dat het goed komt, als je er zelf ook maar vertrouwen in hebt!
Zorg ervoor dat je kinderen de pup ook geregeld met rust laten, niet storen in haar slaap etc, maar dat doe je vast al!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:10

IMJ schreef:
Ieder zijn manier! Clicker heb ik ook nooit gedaan maar wie weet dat ik dat ooit nog doe..

Goed van jou TS! Ik geloof dat het goed komt, als je er zelf ook maar vertrouwen in hebt!
Zorg ervoor dat je kinderen de pup ook geregeld met rust laten, niet storen in haar slaap etc, maar dat doe je vast al!

Ja klopt de drie oudste (9,13 en 15) begrijpen dat al. De jongste van 1,5 is wat moeilijker daarin. Heb de bench ook in de gang staan en het eten enz. Dat wanneer ze dr slaap nodig heeft dat ze daar gewoon tot rust kan komen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:21

@charmingS.

Ik heb je even een pb gestuurd met uitleg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:25

Niet hele topic gelezen. Dus om exact te zijn enkel eerste bericht. Is het zo'n mini chihuahua of een normale die zo'n 4 a 5 kg gaat worden?

Het is niet normaal als een pup of hond contact zoekt en bij aanraking wil bijten. Gezien schedel (hersen) problemen bij chihuahua's en zeker bij de erg klein gefokte een enorm groot probleem is zit ik zelf vlot te denken dat aanraking op haar koppie haar makkelijk pijn doet en daarom uit voorzorg al van zich af wil bijten...
Zou dus een dierenarts bezoeken voor allerlei training in te zetten ;)

Mocht dit al goed bekeken zijn dan idd gaan trainen op positieve manier. Een hond bijt veel vaker uit angst en onzekerheid dan uit dominantie. Angst en onzekerheid moet je rustig en positief begeleiden om de baas te worden en niet benaderen met straf en harde hand ;)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 19:39

dierenfan schreef:
Niet hele topic gelezen. Dus om exact te zijn enkel eerste bericht. Is het zo'n mini chihuahua of een normale die zo'n 4 a 5 kg gaat worden?

Het is niet normaal als een pup of hond contact zoekt en bij aanraking wil bijten. Gezien schedel (hersen) problemen bij chihuahua's en zeker bij de erg klein gefokte een enorm groot probleem is zit ik zelf vlot te denken dat aanraking op haar koppie haar makkelijk pijn doet en daarom uit voorzorg al van zich af wil bijten...

Mocht dit al goed bekeken zijn dan idd gaan trainen op positieve manier. Een hond bijt veel vaker uit angst en onzekerheid dan uit dominantie. Angst en onzekerheid moet je rustig en positief begeleiden om de baas te worden en niet benaderen met straf en harde hand ;)

Denk zelf niet dat het aan haar hoofdje ligt, want wanneer ze rustig en moe is en lekker bij me op de bank mag liggen dan aai ik dr ook overal en dat vind ze heerlijk op dat moment.
Ben afgelopen maandag naar de dierenarts geweest voor dr prikje en ze heeft haar gelijk onderzocht en ze zag er prima uit. Ze is nu 1.1 kilo dus denk niet dat ze heel klein gaat worden, want zie soms op internet chihuahua pups van 12 weken die rond de 700 gram zijn. En ze is niet dik zei de arts dus hoop dat ik gewoon een normale heb.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:36

Veel succes en plezier met de cursus! Gaat vast helemaal goed komen! Je bent al goed op weg!

Ik was in het begin ook erg onzeker of ik het wel kon en allemaal goed deed, maar heb mijn gevoel gevolgd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:06

Nou sommige pups grijpen alles aan om even lekker die tandjes te kunnen gebruiken. Ik zie dat niet als iets abnormaals hoor, anders zouden al onze pups ook wat mankeren!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:19

ilayda schreef:
dierenfan schreef:

Denk zelf niet dat het aan haar hoofdje ligt, want wanneer ze rustig en moe is en lekker bij me op de bank mag liggen dan aai ik dr ook overal en dat vind ze heerlijk op dat moment.
Ben afgelopen maandag naar de dierenarts geweest voor dr prikje en ze heeft haar gelijk onderzocht en ze zag er prima uit. Ze is nu 1.1 kilo dus denk niet dat ze heel klein gaat worden, want zie soms op internet chihuahua pups van 12 weken die rond de 700 gram zijn. En ze is niet dik zei de arts dus hoop dat ik gewoon een normale heb.

Heeft hij ook extra gekeken of haar fontanel ook goed gesloten is? Bij chihuahua's namelijk een heel groot probleem zelfs als ze zorgvuldig gefokt worden kan het nog fout zitten. Naast dat aanrakingen dan pijnlijk kunnen zijn is het ook extra oppassen omdat de hersenen dan ook niet of onvoldoende beschermd zijn.

Als zij relaxt en rustig slaapt tegen jou ben jij okk relaxt en rustig en je handelingen vaak ook daar door ;) dus vormt die situatie ook geen bedreiging mocht het komen door erg gevoelig koppie.

Nu heb ik nooit erg bijterige pups gehad. Bij te hard bijten riep ik AUWWW waar ze enorm van schrikken en dus is dat vlot klaar.

Kan overigens ook ontstaan door veel te moe te zijn. Dan zijn het net kleine kinderen. Erg moe en daardoor door draaien. Dan kan het helpen op pakken en de bench in met lekker knaagwerk. Laat ze zich maar in slaap knagen. Knagen werkt rustgevend namelijk