'Katten moeten verplicht gechipt'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:13

Mazida schreef:
Ik geloof er niet zo in. Paarden worden ook verplicht gechipt, maar bij verkoop zetten weinig nieuwe eigenaren het paard op hun naam. Als de chip dan wordt uitgelezen, kom je bij een oude eigenaar of zelfs de fokker uit :'). Dat zal met katten niet anders zijn.

Mensen moeten er meer bewust van gemaakt worden om daar even wat moeite in te steken. Denk dat dieren/veeartsen hier veel aan zouden kunnen doen. Komt een dier voor het eerst dat dan even checken.

De fokker van mijn Maine Coon heeft het nog nadrukkelijk gezegd, zet haar op jouw naam, en als je verhuisd geef dat door.

Sclimpre

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:22

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:39

Mijn 2 katten zijn beiden gechipt. Het zijn binnenkatten die niks anders gewend zijn. In de zomer komen ze lekker op het balkon ( ik woon 3 hoog ) Sommige mensen vinden dit zielig, maar dat zijn ze zeker niet, ze mogen bij mij in huis overal komen en ogen beiden zeer tevreden. En, anderen hebben geen last van mijn dieren..

Mocht er een per ongeluk naar beneden vallen, dan kan dmv de chip achterhaald worden dat de kat bij mij hoort. Moeten dierenartsen dit uiteraard wel controleren. Mijn dierenarts heeft nog nooit de chip uitgelezen van mijn dieren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:48

Weer een belachelijke geld-regel.

Wie gaat het controleren?
Want er lopen zelfs na al die jaren nog zat paarden rond zonder chip,en enorm veel die gewoon op hun eerste eigenaar blijven staan.

Idem met honden.

Katten kunnen dan nog rondzwerven,erfkatten zijn die nooit binnenkomen en semi wild zijn.
Hoe ga je zoiets dan controleren als het niet eens lukt om paarden en honden deftig te registreren?

Los daarvan staan chips en ziektes ed gewoon totaal los van elkaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:02

Ik heb vandaag m'n nieuwe kitten laten chippen. Geregistreerd bij NDG en de Back Home Club. Dat was k toch al van plan, voordat bekend werd dat t misschien verplicht wordt.

Ik denk wel dat er dan bij Dierenartsen een grotere taak komt te liggen. Uitlezen als je op bezoek komt met je beest, checken of de gegevens op de chip overeenkomen met de gegevens zoals ze bekend zijn van de eigenaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:31

Zilfstar schreef:
chippen is leuk ja... maar dan moeten ze wel allemaal geregistreerd worden. DAT vergeten veel mensen. OOK bij honden trouwens. "hij is toch gechipped"???? JA maar dan moeit die chip wel effe aan je naam en telefoonnummer gekoppeld worden..

Inderdaad, zo stom dat de eigenaar zèlf die registratie moet regelen, terwijl hij bij de dierenarts met naam, adres en telefoonnummer al in de computer staat.
Dat zou meteen vanuit de dierenartspraktijk geregeld kunnen worden, maar ja, kost tijd...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:34

Mijn kat was al gechipt (asielkat) makkelijk zat dus. :D
Ik heb haar zelf op naam moeten zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:20

Jessica schreef:
Ik weet in elk geval dat dingen als toxoplasmose (via poep in kattenbak/zandbak etc) en kattenkrabziekte zoönosen zijn die van kat op mens overdraagbaar zijn. Vermoedelijk gaat het om die infectieziekten.

Ik ben blij dat mijn katten gechipt zijn. Als ze toch ooit eens ontsnappen, dan kunnen ze bij uitlezen van de chip iig zijn dat ze hier horen.

Dus als mijn kind in de zandbak in aanraking komt met kattenpoep en ziek wordt dan ga ik er wat aan hebben dat de kat die daar twee dagen eerder gepoept heeft gechipt is? :?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:27

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:10

Veulen84 schreef:
Chippen bij honden is ook begonnen om het aantal zwerfhonden te verminderen. Dat werkt. En ik vermoed dat het bij katten ook zal werken. Er zijn geschat meer dan een miljoen zwerfkatten in nederland. Katten zonder eigenaar. Die populaties houden zichzelf in stand en veroorzaken bv in bepaalde natuurgebieden maar ook in steden echt wel overlast.

In het verleden werden wilde katten die overlast veroorzaakte gewoon afgeschoten. Dat is sinds 2013 verboden. Maar daardoor loopt de populatie wel nog meer op. Vang acties zijn nu niet heel effectief, want je weet gewoon niet goed wat een eigenaar heeft en niet. Dat kan je straks wel anders aanpakken...

En de grootste inspanning bij het in toom houden van de zwerfkatten populatie is het vangen van de dieren om ze te kunnen castreren. Maak castratie dus en goedkoop (tot zelfs gratis) en geef die dieren het bekende knipje (dus oorpuntje er af) om ze als gecastreerd te merken, dus ook als ze dan wel een eigenaar hebben (asiel, mens, maakt niet uit). Dan hoef je enkel nog de ongeknipte dieren te vangen, de dieren die ziek tonen en de dieren die er echt ongewenst zijn. Er zijn dus veel simpelere oplossingen voor het werkelijke probleem die wel werken, chip is nutteloos, want bewijs maar eens dat het die kat verantwoordelijk is voor xyz.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:20

tamary schreef:
Veulen84 schreef:
Chippen bij honden is ook begonnen om het aantal zwerfhonden te verminderen. Dat werkt. En ik vermoed dat het bij katten ook zal werken. Er zijn geschat meer dan een miljoen zwerfkatten in nederland. Katten zonder eigenaar. Die populaties houden zichzelf in stand en veroorzaken bv in bepaalde natuurgebieden maar ook in steden echt wel overlast.

In het verleden werden wilde katten die overlast veroorzaakte gewoon afgeschoten. Dat is sinds 2013 verboden. Maar daardoor loopt de populatie wel nog meer op. Vang acties zijn nu niet heel effectief, want je weet gewoon niet goed wat een eigenaar heeft en niet. Dat kan je straks wel anders aanpakken...

En de grootste inspanning bij het in toom houden van de zwerfkatten populatie is het vangen van de dieren om ze te kunnen castreren. Maak castratie dus en goedkoop (tot zelfs gratis) en geef die dieren het bekende knipje (dus oorpuntje er af) om ze als gecastreerd te merken, dus ook als ze dan wel een eigenaar hebben (asiel, mens, maakt niet uit). Dan hoef je enkel nog de ongeknipte dieren te vangen, de dieren die ziek tonen en de dieren die er echt ongewenst zijn. Er zijn dus veel simpelere oplossingen voor het werkelijke probleem die wel werken, chip is nutteloos, want bewijs maar eens dat het die kat verantwoordelijk is voor xyz.

Je mag niet zomaar een dier van een ander castreren of inknippen... Daarvoor moet je eerst zeker weten of die eigenaarloos is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:15

En sowieso... Degene die de oorpunten van mijn kat eraf knipt heeft daarna zelf ook geen oorpunten meer. Ben je helemaal betoeterd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:18

Lukasje schreef:
Malyma schreef:
@Rainbow8, ik dacht ook dat die hele registratie van honden enkel tot doel had om belasting te kunnen innen, of is het anders?

In Belgie is er bij mijn weten geen honden- of (katten)belasting en chippen is voor beide verplicht.

Mijn hond is wel gechipt en correct geregistreerd, maar in onze gemeente betaal je geen hondenbelasting.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:22

Vjestagirl schreef:
En sowieso... Degene die de oorpunten van mijn kat eraf knipt heeft daarna zelf ook geen oorpunten meer. Ben je helemaal betoeterd.

Nou inderdaad :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:53

Veulen84 schreef:
tamary schreef:

Je mag niet zomaar een dier van een ander castreren of inknippen... Daarvoor moet je eerst zeker weten of die eigenaarloos is...

Ik heb het hier niet over de al eigenaarloze zwerfkatten, want die worden al op die manier gemerkt, maar wat er door bv asiel en particulier bij de DA komt voor castratie. Er is nl geen enkele garantie dat ook al die katten altijd een eigenaar hebben (of uitkiezen). Zet daar gratis/tegen reductie tarief castreren tegenover en de drempel voor veel mensen om hun kat te laten helpen is een stuk lager. Zwerfkatten zal je hoe dan ook altijd houden nl, als die onvruchtbaar zijn is de overlast een stuk minder (minder herrie ivm krolse poes, lagere voedselbehoefte door geen kittens te voeden is ook weer minder dode vogeltjes).

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:12

Wij hebben 2 gechipte katten die weggelopen/aangereden/meegenomen zijn, nooit meer wat van vernomen.

Een andere is wel teruggevonden en is weer thuisgekomen maar ook niet door de chip.

Prima als de chip vergoed wordt ben ik voor!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:54

Billy schreef:
Waarom vinden kattenbezitters het voor honden vanzelfsprekend dat ze gechipt worden en is het voor katten niet nodig? Hypocriet vind ik, katten lopen overal...

Het zal mij ook een biet zijn of honden wel of niet gechipt zijn, hoor :D
Mijn honden hadden die chip nooit nodig en zijn keurig op eigen erf stokkie-oud geworden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:11

tamary schreef:

Ga jij wel helemaal lekker? De punten van de oren afknippen? Ik denk dat ik de punten van de oren van de dierenarts eraf knip als ze dat bij mijn katten doen. :=

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:58

Ik ben wel blij met de chip. Heeft nu al meerdere keren geholpen om mijn dier te vinden.

Eerst de hond. Ik lag nog lekker in bed en krijg ineens een telefoontje dat mijn hond gevonden is. Eh, wat, huh, hoe? Maar mijn vader was 's ochtends met haar naar stal en dan loopt ze altijd op het erf te struinen. Al jaren. Ging er nooit vandoor. Alleen had ze iets gedaan wat niet mocht en was mijn vader boos geworden en heeft ze blijkbaar gedacht, dikke middelvinger, dan ga ik naar huis. Ze is onderweg opgepikt door iemand die haar op het fietspad zag lopen (echt niet ver meer van mijn huis :') ) en even later kreeg ik al een belletje, omdat ze geregistreerd staat. Binnen een halfuur had ik mijn hond terug. Dat was anders niet gebeurd. Ik naar mijn vader bellen, die was nog op stal. Die had nog niet eens door dat de hond weg was :') Zo snel ging het.

Kat ook. Helaas aangereden, maar diezelfde dag dat ze gevonden was werd ik gebeld dat ze haar hadden. Heel sneu, maar meteen duidelijk hoe of wat. Niet dagen afvragen, zoeken, vermist oproepen plaatsen etc.

Andere kat ook, ook aangereden door iemand, maar kat leefde nog. Die heeft haar naar de DA gebracht en DA heeft ons gebeld. Dus ook meteen terecht, en goed afgelopen, alleen maar een gebroken pootje.

Chip heeft tot nu toe voor ons nog altijd goed uitgepakt.

Natuurlijk had ik mijn hond ook wel gevonden zonder chip, maar nu was ze lekker snel thuis en is ze niet eerst naar het asiel gegaan. De katten was ook meteen op dezelfde dag en heb ik niet hoeven aanmelden bij amivedi of posters moeten ophangen.

Eerder chipten wij alleen de honden, de katten niet, maar ik vind het logischer katten te chippen dan honden, gezien die wel overal rondstruinen zonder eigenaar en zo makkelijk vermist kunnen raken.

Chip is ook echt niet duur.. Het is eenmalig. In maart hebben ze ook weer allemaal sterilisatie en castratie acties bij dierenartsen en dan kun je ook chippen voor 15,-.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:55

Ik ben er heel blij mee. Asielen zitten vol gedumpte katten, echter nooit gechipt dus een eigenaar kan je niet achterhalen. Ook niet van die wat in mandjes achtergelaten worden of soms zelfs verdronken worden in grachten/kanalen/...
Als er een chip in zou zitten heb je al meer kans dat je de eigenaar kan achterhalen. Bijvoorbeeld via de dierenarts (daar staan chipnummers vaak ingevuld in de computer).

Honden zijn meestal wel gechipt, zo kan een asiel altijd wel achterhalen wie de eigenaar is. Ook als die vastgebonden word.

Zo was er bij ons iemand die een gevonden kat kwam binnenbrengen. Na chipcontrole bleek de kat gewoon van haar te zijn, stond op haar naam geregistreerd. Vorige eigenaar had de chip namelijk omgezet. Zij wilde dus even de kat kosteloos bij het asiel dumpen. Die heeft toen ook een boete gekregen via de dierenpolitie.

Ook hebben we al iemand die al maanden naar elke zwarte kat komt kijken die gevonden word. Maar ze twijfelt enorm elke keer of het haar kat is. Ze kan zichzelf ook voor haar kop slaan dat ze de kat nooit heeft laten chippen.

Zo zie je maar,... die chips zijn echt wel ergens goed voor.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:12

Door de chip eens een kat thuis kunnen laten bezorgen door de dierenambulance,eigenaars waren hem al 6 wkn kwijt....mooie bos bloemen met bedankje als gevolg.