Komen jou katten buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

Re: Komen jou katten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:31

Onze poes mag buiten wanneer ze wil. Ze jaagt dan ook graag. Wij wonen dan ook wel op een 3000ha boerderij in Australie dus geen overlast van buren of verkeer.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:44

rayoow schreef:
Ik heb 3 katten maar die komen niet buiten!
1 eerst nog wel maar na haar moeder omver gereden is en tante doodgeschoten dus niet meer.
Wel de luxe van 2 binnen tuinen. 1 met houtsnippers en planten van 5x4 vierkante meter en een rotstuin met vijver en vetplanten ect van 3x2 vogels mij
Ze mogen verder in het hele huis op de honden slaapkamer na
Huiskamer hieris ook zo groot als het begrip van 3a4 huiskamers in een rijtjeshuis en een brug over de huiskamer van 1 kant met 2 slaapkamers naar de andere kant met 1 slaapkamer.
Liggen heel graag op die brug, mooi overzicht over het huis en omdat het halve huis uit glas bestaat ook het bos!

Heb je hier een foto van? De binnen tuinen klinken heel erg gaaf maar kan me er totaal geen voorstelling van maken.

Onze ragdoll mag alleen in afgezette tuin buiten als wij er zijn. Op het moment even niet omdat hij ontdekt heeft hoe hij op de schuur moet klimmen, dus dat moeten we even opnieuw afzetten.
Het is wel een sukkel want zodra de deur dicht gaat staat hij er voor te miauwen dat hij weer naar binnen wil. In de zomer staat de deur open maar nu in de winter heeft hij dan pech hoor, ik ben geen portier :))

Bij mijn ouders ook een dode kat door een ongeluk en een nooit meer terug gekomen. Dat wil ik echt niet. En poep in je tuin vind ik zo ranzig, ik laat mijn honden niet in iemands tuin poepen dus mijn kat ook niet :)) Plus die van ons is veel te naïef en vind alles en iedereen leuk. We lopen soms aan een tuigje en hij gaat ook mee op vakantie.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:56

ik heb altijd 2 buitenkatten gehad, maar ik heb daarna bewust voor katten gekozen die binnen kunnen blijven. Ik woon redelijk midden in het dorp en had ook al last van de buurtkatten, ik wou niet dat de buren last hadden van die van mij.
Ik heb 2 oudere Perzische katten overgenomen die niet naar buiten durven (en wat ook niet vertrouwt is :D ). Ze hebben beschikking over een gedeelte van het huis, het hok en ze hebben een grote buitenren. In de buitenren kunnen ze altijd komen dmv een kattenluik.
Genoeg ruimte en de buren hebben er geen last van..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:59

Alane schreef:
bruintje123 schreef:
Ik woon in het buitengebied en heb geen katten.
Ik vind ze erg leuk maar onze buren hebben sier vogeltjes en kipjes en ik denk dat dat niet zo goed samen gaat. }>
In het buitengebied zou ik een kat echt willen voor muizen te vangen dus opsluiten is dan uiteraard geen optie.

Zou ik ooit binnen de kom wonen komt er misschien wel een kat, dit word dan zeker een kat die op de eigen plek blijft dmv een goed afgezette tuin..

Mijn man heeft postduiven, en de buitenkatten liggen samen met de honden bij hem als de duiven vliegen of terug komen van een vlucht. Katten liggen ook vaak op de ren. Nooit geen problemen gehad.

Maar mocht het dan mis gaan is het risico bij jullie zelf.
Zou het mis gaan bij ons is het meteen iets tussen ons en de buren.
En de verstandhoudingen zijn nu erg fijn en dat willen we niet voor een kat op het spel zetten. Ook al gebeurt dat misschien ook wel niet. Het risico willen we ook niet lopen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:59

wij wonen vrij met genoeg ruimte rondom . Maar komen enkel In een grote ren buiten, verder niet, moet er niet aan denken dat er wat gebeurd met ze bv vergifto,onder gereden, afgeschoten ,gestolen. Heb 3raskatten. Ook al had.ik htk katten gingen ze ook niet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:02

Ik heb 3 binnenkatten. Wel genoeg ruimte in huis en veel speel-, klim- en slaapmogelijkheden. Binnenkort wordt het balkon (3x1.20) nog afgezet en dan mogen ze daar een frisse neus halen af en toe.
Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn :D
In de woonkamer van 9,5 meter trekken ze regelmatig een sprintje. Een heeft er zelfs een spelletje van gemaakt om zo hard mogelijk door te glijden over het laminaat en tot stilstand te komen tegen de muur :')
Ze hebben 2 verdiepingen en zo'n 80m2. Ruimte genoeg :j

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:15

Toen mijn exkaters nog leefden kwamen ze gewoon buuten. Wel de afspraak met de buren dat als ze last hadden van mijn katten ze dit mochten melden. Nooit klachten gehad. Wel paar keer gevraagd of ze last hadden maar nee dat hadden ze niet. Ze gingen sochtends naar buiten en kwamen savonds weer binnen voor hun eten en om te slapen. Overdag konden ze zelf kiezen om binnen of buiten te zijn. Achterdeur stond dan altijd open.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:00

wortel115 schreef:
Onze poes mag buiten wanneer ze wil. Ze jaagt dan ook graag. Wij wonen dan ook wel op een 3000ha boerderij in Australie dus geen overlast van buren of verkeer.

Heb je daar geen last van andere wilde dieren die de kat pakken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:04

Mijn kattenpopulatie is door ouderdom ernstig uitgedund :'(
Maar ik heb er nog 3, ze komen niet buiten, ik woon wel achteraf, dicht tegen de bosrand, maar ik heb teveel ellende gezien,duivenmelkers die katten op de meest gruwelijke manieren vermoorden, ook verkeer dat niet afremt voor dieren.
En natuurlijk diefstal, ik heb altijd raskatten gehad.
En tot slot de mensen , of nou ja , monsters beter gezegd, die er genoegen in hebben om dieren te pijnigen en vermoorden.
Dat zijn voor mij de redenen ze op eigen terrein te houden.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:09

Ik heb 2 jonkies en ze zitten binnen. Hugo wordt in juli 1 en Biertje wordt in april 2.
Ik heb ze binnen zitten omdat ik 1 niet wil dat ze dood gereden worden 2 ze zijn nog niet gesteriliseerd en 3 ze blijven binnen schoner en gezonder voor mijn gevoel.

Ik woon aan een weg waar mensen langs racen omdat het een tussendoor weg is. Dat vind ik geen goede combinatie met poezen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:11

onze katten lopen buiten en binnen maar net wat ze willen, de jongste ligt het liefst de hele dag te maffen binnen en de oudste die gaat naar buiten en zit binnen 2 minuten bij de buren de bakjes leeg te eten :') want ja aan de hele dag brokken hebben staan hebben ze niet genoeg natuurlijk.
ik ben wel van plan dat als ik wat breder in het geld zit ik de tuin ga afzetten zodat ze er niet meer uit kunnen en dan een kattenluikje in de deur zodat ze zelf kunnen kiezen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:12

Onze kat blijft binnen, om meerdere redenen: hij kwam uit een opvang en moet nog aan ons wennen, maar ook vanwege kattenaids, FIP, auto's en catnappers en kattenmeppers en vuurwerk in december. En vanwege onze buren die zelfs een tuinzwembad lek gemaakt zagen worden door katten (niet die van ons) en het lijkt me niet leuk als onze kat daaraan mee gaat doen.

Kat vermaakt zich en doet dagelijks jachtspelletjes met ons, en wil niets met andere katten te maken hebben.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:14

Mijn katten zijn binnenkatten met een afgeschermd balkon.
Recent heb ik een vrijstaand huis gekocht in agrarisch gebied met een riante tuin. Toch zal ik daar een terrasoverkapping laten plaatsen en deze van gaas voorzien.
Doodsbang dat ze kwijt raken, overreden, afgeschoten of gestolen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:18

Die van mij (halve Siamees) kan door een kattenluik naar binnen en naar buiten. Ik heb dan ook geen kattenbak staan. Hij gaat niet ver, is meestal in/om het huis, of bij de buren op de hooizolder (met toestemming, ze hebben zelfs speciaal voor hem een kattenluik in die schuur gemaakt zodat hij naar binnen kan en op muizenjacht kan).
Ik woon in buitengebied.
Als ik in een woonwijk zou wonen weet ik niet wat ik zou doen. Denk dat ik m dan op eigen erf zou houden...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:21

Hier 2 katten die een mooi paleis hebben binnen. Ze mogen overal komen in huis en soms aan het lijntje buiten.
Ik woon in een woonwijk nabij het centrum. Er wordt hier sws als gekken gereden. Maar vind het ook niet fijn als andere mensen last hebben van mijn katten. Dus mocht ik ooit gaan verhuizen dan wordt de tuin ook gewoon afgezet. Dan kunnen ze wel naarbuiten maar is het mijn probleem.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:27

Ik heb 2 binnenkatten, het zijn halve persjes van 6 maanden oud. Van de zomer wil ik een buitenren aan het huis, ze mogen niet los naar buiten. Wij wonen momenteel in een woonwijk, ik vind niet dat andere mensen last moeten hebben van mijn kat. Plus het risico dat ze aangereden worden, vergiftigd of wat dan ook, dat wil ik niet lopen.

Mijn vorige kat was ook een binnentijger en die kwam van oorsprong van de boerderij. Ze wist niet beter en neigde niet eens om naar buiten te gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:35

ik woon midden in een binnenstad, mijn katten kunnen helaas niet naar buiten..

in het verleden heb ik mijn katten altijd buiten gelaten, ik wist ook waar ze uithingen..
en de buren vonden t zelfs altijd gezellig dat mijn kat daar alsof het haar terrein was gezellig kwam zonnebaden..

er waren meer katten, dus er werd her en der echt wel in tuintjes gepoept (mijn oudste had voorkeur voor stadsperk onder de struiken, maar mijn jongere ging rustig bij de buurvrouw zitten)..

dus zij liet mij altijd weten wanneer ze wat aan de tuin wilde gaan doen en dan trok ik het onkruid voor haar, schoffelde de boel en haalde alle kattenstront die ik tegenkwam gelijk even weg (lol, lang niet alles van die van mij.. maar dat maakt niet uit.. zij had geen katten en was ruim over de 65 heen en wat krakkemikkig.. dus onder het mom 'kattenstront' ruimen, kon ik mooi haar het zware werk uit handen nemen zonder dat ze daar erg in had).

als ik het idee had dat (met name mijn oudste) kat aan de zwerf was verder dan gebruikelijk, dan ging ik haar gangen na door simpelweg na te vragen.. ze bleef wel eens een nachtje of langer weg, maar was nooit 'kwijt'. ingesloten worden door de makelaar bij een van de buren was wel een grote hobby van haar.. met de kijkers mee naar binnenlopen en dan snel achter het gordijntje op de trap gaan liggen slapen.. na 3x ben ik bij de oude eigenaar maar even een reservesleutel gaan halen nadat ik een weekend lang plastic bakjes door de brievenbus gekieperd had totdat er 1 goed landde zodat ik met een gieter via de brievenbus water kon geven en een hand brokjes de gang in kon zeilen :')

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:57

Mijn raskatten kwamen niet buiten. Alleen in een kattenren of afgezette tuin.

Persoonlijk vind ik het ook niet altijd prettig dat iedereen zijn katten gewoon rond laat lopen. Ze plassen/poepen op plekken wat andermans eigendom is. Ze vechten 's nachts op straat etc.

Ik ben echt dierenliefhebber, maar katten mogen best wel een beetje bij de baas gehouden worden vind ik :j De eigenaar kiest voor een kat, de buurt niet.

Een kat neem je en die mag door de hele buurt.
Een hond en een paard dan? Zullen we die ook door de hele buurt laten zwerven :D Ik ga ook kippen nemen voor in iemand anders zijn tuin :D Is toch enig! :D :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:02

2 katten, ruim 18 en 7 jaar. Mogen lekker naar buiten en binnen wanneer ze willen dmv kattenluik. Gaan graag rondje mee hond uitlaten (vooral in de avond) en die oudste ging vroeger de schoolpleinen aan de overkant af als er pauze was. lekker aaitjes en kroeltjes halen. Nu is ze oud en blijft duidelijk dichter bij huis.

Hier in de buurt lopen veel katten los rond. er is weinig overlast. en de buren hebben er ook allemaal geen problemen mee.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:51

Mijn kat mag niet los buiten. Bij het vorige huis mocht ze in een afgezette tuin, hier heeft ze 2 rennen waar ze bij redelijke temperatuur zelf in en uit kan lopen, en in de winter kiep ik haar soms even erin. Ik wil mijn kat graag heel houden, en ik wil pertinent niet dat mensen overlast van mijn dieren ervaren. Heb zelf genoeg overlast van 2 katten die permanent buiten zijn en dagelijks mijn voor- en achterdeur steeds onderzeiken dus dat is een constante reminder waarom ik het niet wil hebben

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:00

Onze katten zwerven niet buiten. Onze tuin is afgezet. Nu moeten we ze nog binnen en buiten laten, maar van het voorjaar hopen we de tuinkant van de woonkamer aan te kunnen pakken, waarbij ook een luikje wordt geplaatst. Dan kunnen ze altijd in de tuin als ze willen.
Verder mogen ze in het hele huis komen incl slaapkamers (behalve zoontjes kamer als hij slaapt, omdat hij erg licht slaapt gaat zijn deur dan dicht). Ze hebben een hoge kattentoren bij het raam op de eerste verdieping zodat ze lekker naar buiten kunnen kijken.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:01

:= Mijn kat is als kitten eenmaal naar beneden gesprongen van de tweede etage en daarna vijf dagen weggeweest. Hij heeft toen waarschijnlijk vijf dagen in een enorm dichtbegroeid bosje gezeten, want we hebben dagenlang gezocht en per puur toeval zagen we ineens een wit pluimpje.

Toen hij weer thuis was, wilde hij het balkon niet meer op en keek niet meer uit het raam. Hij wilde echt niet meer naar buiten. Inmiddels mag hij wel en vindt hij de buitenwereld achter het raam ook wel interessant, maar hij wilt nog steeds niet.

Ik dan dus oprecht zeggen dat mijn kat ervoor kiest om een binnenkant te zijn :+

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:09

Wij hebben 3 katten en hebben ze de eerste 3 jaar binnengehouden. Daarna langzamerhand laten wennen aan af en toe naar buiten.

Ze gaan alleen naar buiten als wij thuis zijn, meestal blijft dat bij een half uurtje achter blaadjes aan rennen. Ze blijven ook echt in de buurt, en als je ze roept zijn ze zo weer binnen.

Behoeftes doen ze dus binnen op de kattenbak, gevaarlijke situaties zoeken ze niet op, geen drama rond de jaarwisseling als ze even niet naar buiten mogen en tegelijkertijd ook niet bang te hoeven zijn dat ze naar buiten glippen.

Hierdoor kunnen we in de zomer ook gewoon lekker deuren en ramen open hebben.

Met evt volgende katten zou ik het weer precies zo doen! Eerste paar jr binnen houden en daarna opbouwend en onder begeleiding buiten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:11

Ik heb Ragdolls en die zouden binnen een dag verongelukt zijn als die los zouden lopen. Ze zitten met mooi weer dus lekker in een grote kattenren, die aan het huis vast zit.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:12

Mijn kat is als zwerver in het asiel beland,intact en vol littekens van het vechten. Daardoor heeft hij ook FIV opgelopen, dus nu is hij van 24/7 buiten naar 24/7 binnen gegaan.

Hij kan niet praten, dus of hij het erg vindt weet ik niet. Maar hij geniet wel duidelijk van zijn luxeleventje. Waar hij me in huis overal op de voet volgt, denkt hij er niet eens aan om me uit de voordeur of achterdeur naar buiten te volgen, dus hij zal het wel best vinden zo.

Ik moet wel zeggen, dat zelfs als hij niet besmettelijk was, ik mijn kat liever op eigen terrein zou houden, waar mogelijk.