4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:03

Sassol schreef:
Zou ik zeker niet castreren. Je zegt dat je hond dominant is, en dat klopt ook wel. Met de kanttekening dat ie zich zo gedraagt vanuit onzekerheid. En dan zou ik dus bang zijn dat hij daarin nog verder doorslaat na castratie.

Ik zou het geld voor de castratie steken in een goede gedragstherapeut. Je bent niet de eerste die met een asociale hond loopt na een aanvaring, maar dat is heel goed weer recht te trainen.

Mag ik hier even op inhaken. Een dominante hond staat gelijk aan een hond die zelf verzekerd is. Je zegt met kanttekening dat hij zich zo gedraagt uit onzekerheid (wat ik vrij aannemelijk vind, aangezien een zelfverzekerde hond zich niet snel druk maakt). Maar Dit staat toch lijnrecht tegenover elkaar ? Of Begrijp ik je verkeerd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:13

@Britje: Ik maak inderdaad onderscheid tussen zelfverzekerd dominant gedrag en dominant gedrag voortkomend uit onzekerheid. Het gedrag kan er hetzelfde uitzien (bijvoorbeeld een andere hond op zijn rug willen krijgen dmv grommen en snauwen) maar heeft zeker niet altijd dezelfde beweegredenen en vergen dus ook een andere benadering.

Dominant gedrag heeft bij mij dus te maken hóe een hond zich gedraagt, maar zegt nog niks over waarom (behalve dan de situatie willen controleren).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:02

Sassol schreef:
@Britje: Ik maak inderdaad onderscheid tussen zelfverzekerd dominant gedrag en dominant gedrag voortkomend uit onzekerheid. Het gedrag kan er hetzelfde uitzien (bijvoorbeeld een andere hond op zijn rug willen krijgen dmv grommen en snauwen) maar heeft zeker niet altijd dezelfde beweegredenen en vergen dus ook een andere benadering.

Dominant gedrag heeft bij mij dus te maken hóe een hond zich gedraagt, maar zegt nog niks over waarom (behalve dan de situatie willen controleren).

Dominant gedrag voortkomend uit onzekerheid lijkt me iets dat niet bestaat. Uitvallen naar andere honden kan uit onzekerheid voortkomen, maar dat is geen dominant gedrag. Hier ben ik het met Britje eens, dominant heeft te maken met leiderschap. Met een dominante hond heb je absoluut geen last. Die hoeft immers niks te bewijzen. Wanneer een dominante hond een andere hond tegenkomt geeft de dominante hond subtiele signalen af die door de andere hond begrepen worden. Zelfs een ontmoeting tussen 2 dominante honden hoeft geen probleem te zijn. Als er geen reden is voor concurrentie dan respecteren ze mekaar. Enkel 2 dominante honden in 1 huis, dat is een tijdbom.
Uitvallen is idd vaak onzekerheid, de hond heeft dan niet de bedoeling de ander op zijn rug te krijgen, wel de bedoeling de ander weg te jagen zodat hij opgelucht kan ademhalen. Vaal lukt dat zodat het gedrag versterkt wordt.
Omdat mensen ongewenst gedrag vaak ten onrechte dominant noemen, onstaat het idee dat een dominante hond een vervelende hond is. Terwijl het net het tegenovergestelde is.

briitje

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:21

Bedankt sclimpre dat jij bevestigd wat ik dacht. Ik moest er zelf even overna denken. Maar dominantie is zo een mis begrepen woord.

En Ik denk dat in deze word bedoeld dat het lijkt of de hond dominant gedrag laat zien. Echter is dit dus pure onzekerheid. En is dominant dus niet het goede woord. En dit weet ik omdat ik uit ervaring van mijn hond spreek. Geef mij maar een dominantie hond hoor :).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:24

Dominant gedrag denk ik dus aan een hond die de situatie wilt controleren. En maak ik dus onderscheid tussen zeker dominant gedrag (wat jullie dus 'de dominante' hond noemen) en onzeker dominant gedrag.
Let wel: ik bestempel de hond zelf niet als dominant, slechts het gedrag wat hij vertoont.

Zo kan een hond een andere hond op de rug gooien, vind ik dominant gedrag. Maar kan zowel uit zekerheid als onzekerheid voortkomen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:37

Ik denk dat je het veel ingewikkelder maakt dan het is. Er zijn zelfzekere honden en die gedragen zich zelfzeker (of dominant), hebben een flink ego, nemen graag zelf hun beslissingen, kunnen vrijwel elke situatie aan en weten dat ook van zichzelf.
Onzekere honden gedragen zich onzeker en gaan een bedreigende situatie liever uit de weg.
Uiteraard heb je nog alles daartussenin.

Uitvallen en blaffen naar andere honden is in de meeste gevallen gewoon angstig gedrag. De angstige hond zou de ontmoeting veel liever vermijden maar als hij aan de leiband hangt moet hij een plan B bedenken. Dus roept hij 'laat mij maar met rust !', wat meestal door de andere hond gerespecteerd wordt. Als dat een paar keer succes heeft gaat hij dat vaker en vaker doen.

Onzekere honden die zich zelfzeker zouden gedragen, geen hond die daarin trapt.
Ik heb trouwens ook nog nooit gezien dat een hond een andere hond bewust op de rug gooit. Wel dat één hond signalen uitzendt dat hij heel groot, heel sterk en vooral héél belangrijk is en dat de andere daarop antwoordt met 'ok, ik ben niet zo belangrijk' door zich klein te maken, en eventueel op zijn rug te gaan liggen. Maar dat is puur communicatie en dan hebben ze elkaar niet aangeraakt.

Als 2 honden elkaar ontmoeten weten ze in de meeste gevallen perfect van elkaar welk type de andere hond is. Voor ons mensen is het veel moeilijker een onbekende hond in te schatten. Wij laten ons wel voor de gek houden, daarom is het vaak veel makkelijker een onbekende hond in te schatten door op de reacties van je eigen hond te letten.