Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:06

Dat TS haar kat gevangen wordt is 1, want ik snap best dat ze af en toe zwerfkatten willen vangen ivm castratie ed om teveel katten tegen te gaan. Maar dat ze moet betalen voor het ophalen is belachelijk. Zeker als dus al snel de identiteit te achterhalen is.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:06

Goof schreef:
TS ben je er uberhaupt al heen gereden en in gesprek gegaan met het dierenasiel?
De telefoon ophangen en hier een topic openen getuigt van weinig betrokkenheid om eerlijk te zijn. Wil je het dier terug? Onderneem dan actie.

Overigens vind ik je verhaal zeer vaag en niet echt consistent.

Dat komt vooral omdat het een enorm verhaal is om te typen op een telefoon. Ik was benieuwd of dit een normale manier van handelen is dus vandaar dat ik een topic opende.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:06

Eens met palmera.

Maar.... de DB mag geen goed uitziende kat meenemen. Er wordt altijd vanuit gegaan dat het of een zwerfkat is of van iemand. Kat die er goed gevoed en gezond uitziet heeft geen hulp nodig. Zelf vangen doen ze ook niet.
Als buren de kat hebben gevangen en de dierenambulance komt. Checken ze direct (!!!) Op chip en zoeken deze direct op. Als ze dan zien dat de kat van een paar deuren verder is, laten ze de kat
lopen.

Verhaal klopt dus echt van geen kant

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:08

Dorien66 schreef:
Wat is er vaag aan het verhaal? We schrijven niet allemaal perfect Nederlands. Ik begrijp het prima. Ook het ophangen en niet meteen in de auto stappen snap ik wel. Ik kan me voorstellen dat je zo verbaasd bent... en er direct naartoe rijden moet maar kunnen, als je geen auto hebt, of kleine kinderen, of aan het werk bent, of wat dan ook.

Met mijn Nederlands is niks mis hoor ik ben universitair geschoold ;)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:08

hoeveel willen ze eigenlijk dat je gaat betalen? Als het in verhouding ligt is he tmisschien niet eens zo gek om gewoon te betalen en laat ze dan gelijk een notitie maken dat deze kat van jou is en niet gevangen hoeft te worden, dat je de volgende keer ook niet betaalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:10

Inderdaad Nessa, helemaal waar. Ik kan hier echt zo kwaad om worden. Anderen de schuld geven en zelf niks gaan ondernemen om je eigen kat terug te halen. Als die gechipt is en geregistreerd zoals TS zegt vind ik het een zeeeeer ongeloofwaardig verhaal dat ze niet gelijk gebeld hebben of hem gewoon hebben laten lopen.

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:12

Ik heb ook wel eens gebeld voor een kat die maar bleef rondhangen bij kantoor, nou daar kwamen ze echt niet voor hoor. Dus ja, ik vind het best wel raar dat ze "zomaar" jouw kat meenemen en al helemaal dat je ook nog moet gaan betalen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:13

Lianne schreef:
Dorien66 schreef:
Wat is er vaag aan het verhaal? We schrijven niet allemaal perfect Nederlands. Ik begrijp het prima. Ook het ophangen en niet meteen in de auto stappen snap ik wel. Ik kan me voorstellen dat je zo verbaasd bent... en er direct naartoe rijden moet maar kunnen, als je geen auto hebt, of kleine kinderen, of aan het werk bent, of wat dan ook.



Het vage aan het verhaal is dat het dier dus al een maand ergens zit zonder dat jij het weet, je zegt dat het dier gechipt is dus waarom duurt het een maand voordat er contact met je gezocht is?

Vervolgens zeg je dat het asiel jou kat weggelokt heeft van huis met voer, en even later zeg je dat buurtbewoners je kat gevoerd hebben, daarna het asiel gebeld hebben en gezegd hebben dat die kat van niemand is.

Met andere woorden klopt er totaal niks van je verhaal. heeft niks met goed nederlands schrijven te maken.

Daarbij: je gooit de telefoon op de haak en doet verder niks om je kat terug te krijgen?

Als ik hier een aanloper heb en niemand weet van wie die kat is, dan ga ik: of naar de dierenarts om chip uit te lezen, of ik bel dierenambulance om het dier op te halen. Er is in mijn ogen dus helemaal niks fout gedaan door het asiel bij jou. of was het een poezenorganisatie die alleen dieren bij opvanggezinnen plaatst? want dat is mij ook niet duidelijk. En ja als je dier dan in het asiel terecht komt hierdoor moet e betalen. maar jij hebt wel je kat terug. De mensen die jou kat in eerste instantie gevoerd hebben zijn hier fout. Of dat jou kat nu weg is gebleven doordat die mensen hem zijn gaan voeren, of dat die mensen hem zijn gaan voeren omdat de kat alleen bij hun bleef rondhangen en niet meer weg ging weet je ook niet. Dus als je een beetje van je kat houdt, ga je hem gewoon halen, betaal je en zorg je dat alles goed geregistreerd staat en hij een losklikbandje om krijgt, of je bouwt een kattenren aan huis zodat je hem niet meer verliest.

Wat ik begreep heeft het asiel samengewerkt met mensen die hier een paar honderd meter verderop wonen. Dus misschien hebben de mensen voer in het bakje gegooid in opdracht van het asiel? Ik weet het gewoon niet. Ik weet alleen dat er gevoerd is in opdracht van of in overleg met het asiel. Of dierenambulance, weet niet wie het nou precies was die belde.
Ze hadden inderdaad gewoon contact kunnen zoeken middels de chip. Dat vind ik dus ook zo raar
Van houden van is geen sprake het is geen knuffelkat maar een schuwe boerderijkat

Djilna schreef:
Dat TS haar kat gevangen wordt is 1, want ik snap best dat ze af en toe zwerfkatten willen vangen ivm castratie ed om teveel katten tegen te gaan. Maar dat ze moet betalen voor het ophalen is belachelijk. Zeker als dus al snel de identiteit te achterhalen is.

En DAT is dus precies mijn hele punt. Zeker omdat hij schuin tegenover zijn huis gevangen is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:15

Hier in Belgie zetten jagers vangkooien neer om wilde katten en vossen in te vangen. Als je kat geen bandje om heeft overleeft die het niet. Soms vrees ik ook dat het erg lang duurt voor ze de kooien eens langslopen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:15

Jellybeans schreef:
Wat een raar verhaal.
Maar hoe weet jij dan zeker dat ze je kat hebben gevoerd en uiteindelijk in je eigen straat hebben gevangen?

Mensen! Lezen! Derde keer... Dat hebben ze me zelf precies uitgelegd

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:16

Het is normaal dat de dierenambulance een chiplezer mee heeft, dan zouden ze op moment van vangen de chip moeten lezen en contact met jou zoeken.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:17

Nessa schreef:
Eens met palmera.

Maar.... de DB mag geen goed uitziende kat meenemen. Er wordt altijd vanuit gegaan dat het of een zwerfkat is of van iemand. Kat die er goed gevoed en gezond uitziet heeft geen hulp nodig. Zelf vangen doen ze ook niet.
Als buren de kat hebben gevangen en de dierenambulance komt. Checken ze direct (!!!) Op chip en zoeken deze direct op. Als ze dan zien dat de kat van een paar deuren verder is, laten ze de kat
lopen.

Verhaal klopt dus echt van geen kant

Precies ze hadden gelijk aan de chip kunnen zien dat ze hem niet hoefden mee te nemen. 1 belletje en het was opgelost

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:18

Maanlicht schreef:
Ik heb ook wel eens gebeld voor een kat die maar bleef rondhangen bij kantoor, nou daar kwamen ze echt niet voor hoor. Dus ja, ik vind het best wel raar dat ze "zomaar" jouw kat meenemen en al helemaal dat je ook nog moet gaan betalen.


Zoals eerder al een keer genoemd is...als er in het buitengebied melding gemaakt wordt van een zwerfkat dan wordt er vaak wel vangactie uitgevoerd...maar bij geregistreerde chip zullen de kosten nooit erg hoog zijn...en misschien zelfs wel op te lossen als je netjes in gesprek gaat met asiel....in principe zit een asiel echt niet te wachtten op nieuwe bewoner als er een eigenaar bekend is...en deze gewoon goed voor de kat zorgt..dan gaat belang van de kat echt wel voor ( en dat is terug naar vertrouwde plekje)

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:19

Lianne schreef:
Als die gechipt is en geregistreerd zoals TS zegt vind ik het een zeeeeer ongeloofwaardig verhaal dat ze niet gelijk gebeld hebben of hem gewoon hebben laten lopen.

En dat is dus precies waarom ik zo verontwaardigd ben want dat is dus wél hoe er niet gehandeld is. Gewoon bellen en klaar lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:20

Heel raar... Weet je wie er precies gevoerd heeft? Anders eens een gesprekje met die mensen aan gaan, niet om te beschuldigen maar om hun verhaal eens te horen?

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:21

Een chiplezer werkt niet in een vangkooi ze hadden dus pas op het asiel de kans om de chip uit te lezen. Zoals ik het lees is jou kat bijvangst geweest bij een vangactie. Dat is vervelend maar komt wel eens voor. Dat hij er goed uit ziet zegt niets, de meeste verwilderde katten zien er prima uit, dat wil niet zeggen dat ze dan maar niet opgehaald moeten worden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:22

vangen vind ik okay, ik bedoel dan om verwilderde katten in te vangen vanwege overlast of om te castreren enzo.
Dat ze dan voerplekken hebben is ook geen probleem, alleen ook tamme huiskatten komen dan ook snacken.
En als ze dan eentje vangen die gechipt is vind ik niet dat ze de vang en ophaal kosten kunnen verhalen op eigenaar. Dan hadden ze de kat gelijk moeten checken op chip en bellen. (mits die braaf genoeg was) maar dan nog vind ik niet dat ze dan kosten aan de eigenaar moeten berekenen.
Laatst bijgewerkt door Alane op 10-01-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:23

Dorine92 schreef:
Lianne schreef:
Als die gechipt is en geregistreerd zoals TS zegt vind ik het een zeeeeer ongeloofwaardig verhaal dat ze niet gelijk gebeld hebben of hem gewoon hebben laten lopen.

En dat is dus precies waarom ik zo verontwaardigd ben want dat is dus wél hoe er niet gehandeld is. Gewoon bellen en klaar lijkt me


Maar hoe lang heeft er dan tussen vangen en uitlezen chip gezeten? Want ik neem aan dat ze tijd van opvang niet rekenen als ze pas dagen later de chip hebben gevonden...

Dat ze het niet op locatie doen snap ik dan wel enigszins...de meeste kooien kan je chip niet door tralies lezen...en kooi openmaken geeft risico op vluchtten..zeker als je niet weet of kat tam is...

Niqui

Berichten: 2196
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:26

Als ik jou was, dan zou ik er er heen gaan en in gesprek gaan. Mocht blijken dat een en ander inderdaad niet klopt, dan onder protest betalen (dit op de rekening schrijven met handtekening) en een klacht indienen met het verzoek om het bedrag terug te betalen wegens onzorgvuldig handelen. Heb je in ieder geval je kat alvast terug.

friendly
Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:27

Ok dat verhaal van voeren, vangen en niet tijdig chip checken snap ik nu wel. Maar WAT wil je nu? Ga je erheen de kat ophalen en al dan niet proberen onder de kosten uit te komen of laat je m nu daar? Want je zit hier nu wel steeds reacties te plaatsen maar ik wordt er zelf nogal plaatsvervangend gefrustreerd van omdat ik meteen erheen zou gaan en mijn dier terughalen. Ondertussen lezen wij hier niks van dergelijke plannen maar alleen geklaag over het slechte handelen (daar geef ik je wel gelijk in) van die dierenambu of welke organisatie het ook was... Wat ga je nu DOEN?

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:28

Natuurlijk lokken ze katten om ze te vangen. Hoe gaan ze anders wilde katten vangen? Dat jouw kat toevallig 1 van de gevangen katten is kunnen ze toch niets aandoen? Ik vind het netjes dat ze jou bellen om te zeggen dat ze je kat hebben. Dat je moet betalen nouja ze moeten toch ook hun brood verdienen?
Doe niet zo moeilijk, ge je kat halen en doe haar een bandje aan dat los kan komen als dat nodig is.
Als je jouw kat nooit meer kwijt wil houdt je ze op eigen terrein en anders neem je de risico's voor lief.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:28

TS vraagt gewoon iets en het is niet nodig dat half bokt in de emotie schiet, toch. En even vanuit de wet gezien, chippen van je kat/poes is niet wettelijk verplicht (hond wel) alleen adviseren ze het wel om eigenaar makkelijk te kunnen achterhalen.
TS geeft aan dat haar kat gechipt is en telefoonnr. stond er correct in, adres waarschijnlijk niet, waardoor ze ter plaatse na uitlezen chip adres niet konden achterhalen, dan is naar het asiel brengen een logisch gevolg en vragen ze ook logischerwijs een onkostenvergoeding. Als ik jouw was TS, zou ik even naar het asiel toegaan en alles rustig uitleggen en zie eerst eens waar dat toe leidt.
En voor een kleine vergoeding kan je je chip aanpassen naar het juiste adres.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:29

QuintaenJojo schreef:
TS vraagt gewoon iets en het is niet nodig dat half bokt in de emotie schiet, toch. En even vanuit de wet gezien, chippen van je kat/poes is niet wettelijk verplicht (hond wel) alleen adviseren ze het wel om eigenaar makkelijk te kunnen achterhalen.
TS geeft aan dat haar kat gechipt is en telefoonnr. stond er correct in, adres waarschijnlijk niet, waardoor ze ter plaatse na uitlezen chip adres niet konden achterhalen, dan is naar het asiel brengen een logisch gevolg en vragen ze ook logischerwijs een onkostenvergoeding. Als ik jouw was TS, zou ik even naar het asiel toegaan en alles rustig uitleggen en zie eerst eens waar dat toe leidt.
En voor een kleine vergoeding kan je je chip aanpassen naar het juiste adres.


Half Bokt schiet per definitie bij dit soort dingen in de emotie en laat zich van zijn allerzwartste kant zien. Dat weet jij toch ook?

Marion_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:30

Nessa schreef:
Eens met palmera.

Maar.... de DB mag geen goed uitziende kat meenemen. Er wordt altijd vanuit gegaan dat het of een zwerfkat is of van iemand. Kat die er goed gevoed en gezond uitziet heeft geen hulp nodig. Zelf vangen doen ze ook niet.
Als buren de kat hebben gevangen en de dierenambulance komt. Checken ze direct (!!!) Op chip en zoeken deze direct op. Als ze dan zien dat de kat van een paar deuren verder is, laten ze de kat
lopen.

Verhaal klopt dus echt van geen kant


Dat is niet helemaal waar.. Ik heb bij een asiel gewerkt (met dierenambulance), en er werd bij ons altijd geadviseerd om in het geval van een gezond uitziende kat een foto van de kat op facebook te plaatsen en eigenaar te achterhalen, en twee weken af te wachten. Loopt de kat er dan nog steeds, is er geen melding van vermissing (bij asiel of Amivedi) en geen eigenaar gevonden? Dan wordt de kat opgehaald door de dierenambulance. Dit omdat het mogelijk een ongesteriliseerde zwerfkat is, zeker in het buitengebied.

Het zou fijn zijn geweest als de ambulance direct de chip afgelezen zou hebben, maar ook dan zijn zij speciaal voor de kat daarheen gereden, dus zitten er eigenlijk kosten aan... een dierenambulance rijdt namelijk ook niet op water. Bij ons ging het hier trouwens om maximaal 30 euro... iets wat ik persoonlijk met liefde zou betalen als ik mijn kat al (meer dan) 2 weken kwijt zou zijn.

Overigens denk ik dat ze (je buren) hem pas zijn gaan voeren toen hij er al een tijd liep. Juist omhem te kunnen vangen - om te kijken of hij een chip had; of om hem te neutraliseren.

Merlen

Berichten: 1638
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:31

Lianne schreef:
waarom heb je je kat dan nooit laten chippen? Dan had ze niet een maand weg geweest. Ook een beetje je eigen schuld dat ze al zo een lange tijd niet wisten van wie de kat was. Niet gelijk alleen maar verwijten gaan gooien naar de mensen die de kat gevangen hebben. Die hadden dan de chip uit kunnen lezen en was je veel eerder op de hoogte. Ik blijf het al met al een zeer vreemd verhaal vinden....


Er werd niet gecontroleerd of ze een chip had.Dat heb ik even later nog bij mijn tekst gezet.