Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:12

Mijn hond is eigenlijk nooit alleen thuis, ik heb mijn studio die verbonden is (door de tuin) met het huis van mijn oma en opa die altijd thuis zijn. Ze kan naar buiten wanneer ze wil, bij hun binnen wanneer ze wil en toch blijft ze altijd in mijn studio liggen als ik naar school ben :+ dat is dus haar eigen keuze om lekker alleen te zijn, moet zij maar weten :')
Ik ben bijna nooit langer weg dan een halve dag

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:13

Geen idee dat dat bestond, speciaal hondengrit.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:15

Ik vind dat alleen zijn de ultieme reden om het solitair houden van honden eigenlijk te moeten verbieden. Een hond is een roedeldier en over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) vinden ze het niet prettig alleen. Maar dat is een andere discussie.

Honden (mits ze met meerderen zijn) interesseert het geen reet hoe lang je weg bent, ze kunnen niet klokkijken en denken niet in termen van tijd, zolang er eten en drinken is zit er weinig verschil tussen 2 en 10 uur 3 of vier dagen. Ze hebben ons mensen alleen maar nodig om te overleven, voor al het andere, spelen, kroelen whatever hebben ze elkaar en ze kunnen het onderling een stuk beter dan wij mensen, dus ze missen er niks aan als we er niet zijn.

Een hond solitair moet je eigenlijk geen 10 minuten alleen laten, want die is echt alleen, alleen en dat vinden roedeldieren alles behalve comfortabel. Ondanks dat honden niet in tijd denken is het stress hebben niet ok. Ik weet ook dat er honden zijn die zo comfortabel of eigen zijn en er ook geen zak om geven en uren liggen te pitten op de bank.

Bottom line, ligt aan de hond

Wiskey1

Re: Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:17

Onze hond is niet vaak de hele dag alleen, al zijn we wel vaak allemaal weg. Als dat zo is, komt mn oma eigenlijk altijd de hond even loslaten etc. Mocht hij echt lang alleen moeten blijven en niemand hem kan uitlaten, dan gaat hij in de schuur, waar hij ruimte heeft om rond te lopen, 2 katten zijn en genoeg eten en drinken erbij uiteraard. Of we nou een kwartier of een hele dag weg zijn geweest, hij is altijd dolblij als we thuis zijn :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:21

Kuggur schreef:
Geen idee dat dat bestond, speciaal hondengrit.

Ik eerst ook niet, maar er zit blijkbaar een andere geur aan dan aan kattengrit. Iemand tipte mij toen ik het er over had dat ik haar op een kattenbak wilde leren plassen zodat ze nooit een volle blaas heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:22

danzzz schreef:
Ik vind dat alleen zijn de ultieme reden om het solitair houden van honden eigenlijk te moeten verbieden. Een hond is een roedeldier en over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) vinden ze het niet prettig alleen. Maar dat is een andere discussie.

Honden (mits ze met meerderen zijn) interesseert het geen reet hoe lang je weg bent, ze kunnen niet klokkijken en denken niet in termen van tijd, zolang er eten en drinken is zit er weinig verschil tussen 2 en 10 uur 3 of vier dagen. Ze hebben ons mensen alleen maar nodig om te overleven, voor al het andere, spelen, kroelen whatever hebben ze elkaar en ze kunnen het onderling een stuk beter dan wij mensen, dus ze missen er niks aan als we er niet zijn.

Een hond solitair moet je eigenlijk geen 10 minuten alleen laten, want die is echt alleen, alleen en dat vinden roedeldieren alles behalve comfortabel. Ondanks dat honden niet in tijd denken is het stress hebben niet ok. Ik weet ook dat er honden zijn die zo comfortabel of eigen zijn en er ook geen zak om geven en uren liggen te pitten op de bank.

Ben ik het op zich mee eens. Ik zou persoonlijk dan ook niet slechts één hond willen houden.
Echter in tegenstelling tot bv paarden is een mens wél een volwaardige roedelgenoot. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de betreffende persoon zo goed als al zijn of haar tijd met de hond doorbrengt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:32

Niet alles doorgelezen, maar het ligt eraan.

We hadden een border collie en klein hondje die soms een hele dag alleen waren. Dat vonden ze vast niet heel leuk, want mn BC wilde bij mij zijn, maar ze deden het prima.
Nu hebben we inmiddels 2 kleine kruisingen die het minder goed hebben geleerd en er iets meer moeite mee hebben, dus heb ik het opgebouwd.

Als ze in huis leven, is het belangrijk dat je het alleen zijn goed afwisselt met beweging en aandacht. Sta iets eerder op en start met een lekkere wandeling en of spel. Zelfde als je thuis komt.

In principe zijn ze ook alleen als ze slapen, dus het moet kunnen dat ze een dag alleen zijn. Die van ons slapen bij ons, maar ze slapen wel al die uren. Als ze dus ook lekker gaan slapen als we er niet zijn, is dat prima.

Wij hebben wel altijd 2 honden. Zelf heb ik er misschien nog meer moeite mee om ze alleen te laten. Van de week een crematie op afstand zijn ze 6 uurtjes alleen geweest. Ik denk niet dat zij weten of ze 2 uurtjes of 6 uurtjes alleen zijn, maar het alleen zijn zelf gewoon onprettig vinden. Ze zijn nu vrij rustig thuis, maar wel door het dolle als we thuiskomen.

Er zitten 7 dagen in de week. Als je echt lange dagen maakt, zou ik er niet aan beginnen. Maar werkt iemand deeltijd, in de buurt of maar 3 dagen bijv en besteed je de rest goed tijd aan je hond, vind ik het alleen zijn minder erg.

Als we echt lang weg willen, is mijn moeder weleens hier met haar hondje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:07

Ik wil ook een tweede maar twee puppys werd me afgeraden. Dus even geduld en dan eentje erbij.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:45

danzzz schreef:

Honden (mits ze met meerderen zijn) interesseert het geen reet hoe lang je weg bent, ze kunnen niet klokkijken en denken niet in termen van tijd, zolang er eten en drinken is zit er weinig verschil tussen 2 en 10 uur 3 of vier dagen
. Ze hebben ons mensen alleen maar nodig om te overleven, voor al het andere, spelen, kroelen whatever hebben ze elkaar en ze kunnen het onderling een stuk beter dan wij mensen, dus ze missen er niks aan als we er niet zijn.

Niet helemaal akkoord.

Wel akkoord dat je een hond beter niet solitair houdt. Voor hun communicatie-vaardigheden en sociale behoeften is het beter dat ze samenleven met op zijn minst 1 soortgenoot.

Niét akkoord dat als ze met meerderen zijn jou niet missen. Twee van mijn drie (dat is de meerderheid!) honden liggen tòch op ons te wachten als we van huis zijn - òf zelfs als er maar 1 van ons beide van huis is kan de ene aan de deur liggen wachten - òndanks dat ze met 3 zijn. De enige die dat niet heeft, is de ex-straathond, die niet van pup af aan bij mensen geleefd heeft. Ze zien mensen dus ook echt wel als deel van. Tenminste, als jij als mens op die manier een band gaat opbouwen met hen en diepgaander gaat communiceren. Want daarin bestaat nog veel verschil, er zijn veel hondeneigenaars die een oppervlakkige relatie met hun hond hebben, en niet echt een band met hun hond hebben. Ook al denken ze van wel.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:46

Zonnetje81 schreef:
Ik wil ook een tweede maar twee puppys werd me afgeraden. Dus even geduld en dan eentje erbij.

Ha ja, want er bestaan alleen puppy's.

#adoptdontshop #drievolwassengeadopteerdehondenhier ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:56

Kuggur schreef:
danzzz schreef:

Ben ik het op zich mee eens. Ik zou persoonlijk dan ook niet slechts één hond willen houden.
Echter in tegenstelling tot bv paarden is een mens wél een volwaardige roedelgenoot. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de betreffende persoon zo goed als al zijn of haar tijd met de hond doorbrengt.

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel heb ik altijd meerdere honden, maar mijn Duitse x Mechelse herder had liever menselijk gezelschap, met name van mij dan, en mijn huidige teefje is zeker gesteld op het gezelschap van andere honden, maar wordt in geval van langer dan een halve dag alleen (dus wel met andere hond maar zonder baas) nerveus.
Mijn honden kunnen geen klok kijken maar ze weten wel degelijk het verschil tussen kort en lang alleen.

Superpony hoe lang slapen jouw honden dan? Die van mij geen hele dag hoor! En juist niet als ze alleen zijn. Ze slapen veel lekkerder bij het baasje in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-12-17 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:57

Nikass schreef:
Mijn honden kunnen geen klok kijken maar ze weten wel degelijk het verschil tussen kort en lang alleen.

Dat was ik inderdaad ook nog vergeten zeggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:01

Hier één hond die het niet uitmaakt of er een andere hond bij is en één hond die duidelijk voorkeur heeft om geen andere hond erbij te hebben. Helaas voor haar is het herplaatsen niet goed gegaan (omdat ze dus liever enig hond was) en is ze teruggekomen met gedragsproblemen. Nu moet ze het maar met haar zus doen.

De hond van mijn ouders heeft ook liever geen andere honden om zich heen. Soms moet hij, omdat mijn ouders dan een hele dag weg zijn en ik op hem pas, maar hij gaat graag ook periodes in een andere ruimte liggen zodat hij even geen andere honden om zich heen heeft, zelfs al betekent dit dat hij ook niet bij mij ligt.

Ik merk ook een duidelijk verschil tussen lang en kort weg. Ben ik lang weg dan zijn ze helemaal door het dolle heen, ben ik middellang weg komen ze me even gezellig begroeten en ben ik kort weg verwachten ze dat ik even langs hen loop om ze een aai te geven (als ik dat niet doe, komen ze hem alsnog halen, meestal). Overigens kunnen ze prima alleen blijven, tegenwoordig zowel alleen als samen (vroeger konden ze 's ochtends alleen prima alleen blijven als ze ieder in een andere kamer zaten, anders maakten ze ruzie. 's middags en 's avonds is wel altijd goed gegaan. 's nachts moesten ze weer ieder in een eigen kamer om ruzie te voorkomen).

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:04

Wij hebben een hond gehad die lang alleen kon blijven. Was geen enkel probleem, erg rustige en zelfstandige hond, ging lekker z’n gang of je d’r nou was of niet :’)

Ik denk dat het heeel erg afhankelijk is van het karakter van je hond en dan met name de mate van zelfstandigheid en het energielevel.

Onze hond was altijd zon 9 uur thuis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:05

Afbeelding

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:12

Nagini schreef:
Jemig, wat dramatisch hier joh.

Mijn hond (nu 4 maanden) zit van 8 tot half 4 alleen elke werkdag. In de tuin en garage met vanalles en nog wat om te spelen.
Soms ben ik wel thuis (als ik een dag geen werk heb) en drie keer raden wat ie doet? Juist, slapen.
Als we weg zijn laat ik overal voer gestrooid achter zodat ie lekker bezig is met brokjes zoeken of de muren likken waar ik pindakaas op gesmeerd heb. Hij heeft een bungeebottle in de tuin die vind hij ook erg leuk. Hij heeft stokken, stenen, gras, beschutting, een klein zwembadje voor als het warm is en een palmboolm waar hij graag aan de bladeren hangt.

Dan is het ook nog een stafford, met veeel energie en vooral een echte mens-mens hond.. maar het is een geweldig blij ei.

We gaan met hem lopen 20 minuten voordat we naar het werk gaan, en als ik thuis kom is het direct spelen, gehoorzaamheid oefenen, truukjes, spelletjes of puzzels.. Dan volgt er nog een avond wandeling naar een nieuw gebied en gaan we regelmatig naar het honden park.

Nou, mogen de mensen weer een oordeel hebben over ''mensen die fulltime werken zouden geen hond moeten hebben want die doen er niets mee''.

5 keer in de week 7 uren alleen, een PUPJE van 16 weken!?

Ik zou me heeeel erg dood gaan schamen! Belachelijk dit!

Tuurlijk slaapt ie als je thuis bent, arme beestje moet toch wat als je er niet bent, dat heeft hij zichzelf maar aangeleerd..

Bah, bah, bah.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:32

SweetVanille schreef:
Nagini schreef:
Jemig, wat dramatisch hier joh.

Mijn hond (nu 4 maanden) zit van 8 tot half 4 alleen elke werkdag. In de tuin en garage met vanalles en nog wat om te spelen.
Soms ben ik wel thuis (als ik een dag geen werk heb) en drie keer raden wat ie doet? Juist, slapen.
Als we weg zijn laat ik overal voer gestrooid achter zodat ie lekker bezig is met brokjes zoeken of de muren likken waar ik pindakaas op gesmeerd heb. Hij heeft een bungeebottle in de tuin die vind hij ook erg leuk. Hij heeft stokken, stenen, gras, beschutting, een klein zwembadje voor als het warm is en een palmboolm waar hij graag aan de bladeren hangt.

Dan is het ook nog een stafford, met veeel energie en vooral een echte mens-mens hond.. maar het is een geweldig blij ei.

We gaan met hem lopen 20 minuten voordat we naar het werk gaan, en als ik thuis kom is het direct spelen, gehoorzaamheid oefenen, truukjes, spelletjes of puzzels.. Dan volgt er nog een avond wandeling naar een nieuw gebied en gaan we regelmatig naar het honden park.

Nou, mogen de mensen weer een oordeel hebben over ''mensen die fulltime werken zouden geen hond moeten hebben want die doen er niets mee''.

5 keer in de week 7 uren alleen, een PUPJE van 16 weken!?

Ik zou me heeeel erg dood gaan schamen! Belachelijk dit!

Tuurlijk slaapt ie als je thuis bent, arme beestje moet toch wat als je er niet bent, dat heeft hij zichzelf maar aangeleerd..

Bah, bah, bah.

Lees je wel? Beestje is lekker buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:34

Ja dus? Beestje is hele dagen alleen. Daar gaat het om. Is voor geen enkele hond okee en zeker niet voor een pup.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:46

Ilsey schreef:
Niet helemaal akkoord.

Wel akkoord dat je een hond beter niet solitair houdt. Voor hun communicatie-vaardigheden en sociale behoeften is het beter dat ze samenleven met op zijn minst 1 soortgenoot.

Niét akkoord dat als ze met meerderen zijn jou niet missen. Twee van mijn drie (dat is de meerderheid!) honden liggen tòch op ons te wachten als we van huis zijn - òf zelfs als er maar 1 van ons beide van huis is kan de ene aan de deur liggen wachten - òndanks dat ze met 3 zijn. De enige die dat niet heeft, is de ex-straathond, die niet van pup af aan bij mensen geleefd heeft. Ze zien mensen dus ook echt wel als deel van. Tenminste, als jij als mens op die manier een band gaat opbouwen met hen en diepgaander gaat communiceren. Want daarin bestaat nog veel verschil, er zijn veel hondeneigenaars die een oppervlakkige relatie met hun hond hebben, en niet echt een band met hun hond hebben. Ook al denken ze van wel.

Ik ben het zeker wel met je eens hoor! Honden vertonen toch afwijkend gedrag als we er niet zijn, maar omdat ze elkaar hebben is de "verstoring" in de roedel niet zo heel groot, zeker niet in de situatie de je als laatste schetst.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:53

danzzz schreef:
Ilsey schreef:
Niet helemaal akkoord.

Ik ben het zeker wel met je eens hoor! Honden vertonen toch afwijkend gedrag als we er niet zijn, maar omdat ze elkaar hebben is de "verstoring" in de roedel niet zo heel groot, zeker niet in de situatie de je als laatste schetst.

Ja, ze hebben zeker wat aan elkaar!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:02

Ilsey schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik ga niet de probleemhond van een ander overnemen waar ik ook nog dik voor moet betalen. Is meer werk dan een pup. En ik heb eisen aan het ras etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:19

Ik heb 1 hond en voorlopig geen ruimte voor een tweede.
Maar ik ga geregeld naar een vriendin met honden en mijn moeder en stiefvader nemen vaak ook 1 of meer honden mee als ze hierheen komen.
Daarnaast heeft hij vriendjes in de buurt.
Alleen thuis moet hij het met mij en de katten doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:39

Ik vind hele dagen alleen dus zo.n 7 uur al veel te lang.Ik laat mijn Spanjaard Max 3 uur alleen,die heeft een beetje verlatingsangst.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:46

Zonnetje81 schreef:
Ilsey schreef:

Ik ga niet de probleemhond van een ander overnemen waar ik ook nog dik voor moet betalen. Is meer werk dan een pup. En ik heb eisen aan het ras etc.

Lol. Owkee. Ik heb hier bijvoorbeeld 1 geadopteerde Norfolk Terrier teef op fokpensioen (3 jaar was ze als ik ze adopteerde) met stamboom zònder problemen voor zo'n 100 euro. Want ik wou een Norfolk.

Ja, er bestaat ook zoiets als #pedigreerescues ;-) informeer gerust bij de fokkers van het gewenste ras.

Doei.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:55

Als je 5 dagen per week hele dagen werkt en je hond dus alleen zit of naar oppas moet.. ik neem aan dat jullie s avonds ook wel eens weg zijn, ik vind dat teveel.

Onze hond zit 2 dagen per week alleen van half 8 tot max 5. Tussen de middag wordt ze dan wel uitgelaten en kan hele dag naar buiten door kattenluik. Voel me hier soms wat schuldig om maar volgens mij slaapt ze alleen maar. Die dagen lopen we s avonds trouwens wel een groot blok.