Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amaris schreef:Heb je er wel eens aan gedacht om haar ipv alleen te laten een keer of een paar keer per week naar een roedelopvang te doen?
Mijn hond gaat daar 3x per week heen en het doet haar echt goed, zoveel sociaal contact en beweging.
Amandavd schreef:Amaris schreef:Heb je er wel eens aan gedacht om haar ipv alleen te laten een keer of een paar keer per week naar een roedelopvang te doen?
Mijn hond gaat daar 3x per week heen en het doet haar echt goed, zoveel sociaal contact en beweging.
Dat had ik ook al geopperd maar het was een werkhond.
Nikass schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk dat die (werk)honden (Mechelaars) blijkbaar heel veel te leren is, maar een beetje omgaan met de dagelijkse dingen in het leven raken ze helemaal van de kook...
Zo kende ik iemand met een Hollander die werkt. De hond kon "alles" op commando, maar kwam er per ongeluk een loslopende reu binnen zijn bereik dan vrat hij die op. En daar kon de baas niets aan doen, want "het was nou eenmaal een werkhond".
Ik heb zelf een Duitse X Mechelaar gehad waar ik ongeveer alle soorten hondensport mee gedaan heb, maar zij was voor mij altijd in de eerste plaats hond. En dus sliep ze in de slaapkamer, zat ze niet te lang alleen thuis (en altijd met een andere hond) liep ze buiten los, en leerde ik haar geen andere honden op te vreten of zich anderszins te misdragen.
Wellicht mis ik iets hoor. Ik zou graag willen weten waarom "werkhonden" alleen uit "werk" bestaan en niet meer uit "hond"?
Ik heb trouwens momenteel een niet erkend ras (Harzer Fuchs) die in Duitsland voor het werk gefokt worden (er is geen standaard voor het uiterlijk)
Deze hond werkt heel graag en fanatiek, maar kan daarnaast ook prima in een hondenlosloopgebied sociaal zijn met andere honden. En met mensen en kinderen nog meer.
Florenc schreef:Wij hebben ook een jonge mechelaar (14 maanden). Wordt ook mee getraind, maar niet zodanig intensief dat ik er problemen mee zou hebben dat er een ander mee bezig zou zijn of dat hij tussen een roedel zou lopen. Maar de onze zou ook sowieso NIET naar een roedelopvang gaan
1. Hond is mega sociaal, maar blijft wel een heel reactieve mechelaar die getraind is op bijtwerk. Die gooi ik niet zomaar in een groep. Als het mis gaat, gaat het flink mis en de persoon die het dan moet oplossen is niet zijn baas. Als mijn hond in zijn driften zit, blijf je daar als "niet-baas" met je handen af, hoe lief en sociaal hij anders ook is.
2. Zo'n leuk speelmomentje zorgt voor zodanig veel (positieve weliswaar) stress, dat hondlief voor de uren (als het al niet tot de dag erna is) erna hyper zenuwachtig is. Niet willen gaan liggen, bij elk geluid recht springen, continue aandacht vragen. Laat'm dan alleen, en dan is zijn mat ook gesloopt. Terwijl hij anders gewoon rustig zou slapen.
Ik ben ook in de valkuil gelopen van "het is een werkhond, die moet veel werken en bezig zijn". Hond komt vervolgens in overdrive en vind geen rust meer. Een mechelaar moet juist leren om zijn rust te nemen. Die acht uur alleen zijn écht geen probleem als er tijdens die andere momenten wel kwalitatief met hem 'gewerkt' wordt, en dat is zo bij TS. Maar verandering en omgaan met prikkels (zoals andere hond, andere leefomgeving, ander ritme) kan gewoon moeilijk zijn....
Nikass schreef:Ik vind het goed dat je er over nadenkt en mee bezig bent, en ik begrijp ook helemaal dat je hond weg doen geen optie is (dat is het bij mij ook nooit).
Maar op de 1e plaats, is dan wel op de 1e plaats... dus je thuissituatie aanpassen aan je hond, en niet andersom.
Geen enkele hond - huishond, werkhond of beide - zou zo lang alleen moeten zijn. Daar zijn echt wel oplossingen voor te vinden.
Ik persoonlijk vind acht uur alleen in de nacht al te lang.
Mijn honden slapen dan ook in de slaapkamer en woonkamer (grenst aan elkaar, deur is altijd open) en niet in een bench, maar gewoon waar ze zelf willen: op de bank, in de mand of op languit op de vloer. Als ze overdag wel eens alleen moeten zijn, zijn ze altijd nog met elkaar.
Soms moet je tijdelijk dealen met een situatie die (nog) niet ideaal is, maar in jouw geval zou ik dan bijvoorbeeld zelf boven de garage gaan slapen, mét hond.
Ook vind ik de tijd dat ze uitgelaten wordt erg minimaal, maar goed dat is mijn norm. Fijn dat ze nu weer wel mee kan naar stal, en daar lekker heeft kunnen spelen.
Nikass schreef:Ik vind het goed dat je er over nadenkt en mee bezig bent, en ik begrijp ook helemaal dat je hond weg doen geen optie is (dat is het bij mij ook nooit).
Maar op de 1e plaats, is dan wel op de 1e plaats... dus je thuissituatie aanpassen aan je hond, en niet andersom.
Geen enkele hond - huishond, werkhond of beide - zou zo lang alleen moeten zijn. Daar zijn echt wel oplossingen voor te vinden.
Mijn honden slapen dan ook in de slaapkamer en woonkamer (grenst aan elkaar, deur is altijd open) en niet in een bench, maar gewoon waar ze zelf willen: op de bank, in de mand of op languit op de vloer. Als ze overdag wel eens alleen moeten zijn, zijn ze altijd nog met elkaar.
Soms moet je tijdelijk dealen met een situatie die (nog) niet ideaal is, maar in jouw geval zou ik dan bijvoorbeeld zelf boven de garage gaan slapen, mét hond.
Ook vind ik de tijd dat ze uitgelaten wordt erg minimaal, maar goed dat is mijn norm. Fijn dat ze nu weer wel mee kan naar stal, en daar lekker heeft kunnen spelen.
Sclimpre schreef:Nikass schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk dat die (werk)honden (Mechelaars) blijkbaar heel veel te leren is, maar een beetje omgaan met de dagelijkse dingen in het leven raken ze helemaal van de kook...
Zo kende ik iemand met een Hollander die werkt. De hond kon "alles" op commando, maar kwam er per ongeluk een loslopende reu binnen zijn bereik dan vrat hij die op. En daar kon de baas niets aan doen, want "het was nou eenmaal een werkhond".
Ik heb zelf een Duitse X Mechelaar gehad waar ik ongeveer alle soorten hondensport mee gedaan heb, maar zij was voor mij altijd in de eerste plaats hond. En dus sliep ze in de slaapkamer, zat ze niet te lang alleen thuis (en altijd met een andere hond) liep ze buiten los, en leerde ik haar geen andere honden op te vreten of zich anderszins te misdragen.
Wellicht mis ik iets hoor. Ik zou graag willen weten waarom "werkhonden" alleen uit "werk" bestaan en niet meer uit "hond"?
Ik heb trouwens momenteel een niet erkend ras (Harzer Fuchs) die in Duitsland voor het werk gefokt worden (er is geen standaard voor het uiterlijk)
Deze hond werkt heel graag en fanatiek, maar kan daarnaast ook prima in een hondenlosloopgebied sociaal zijn met andere honden. En met mensen en kinderen nog meer.
Daar ben ik het nou eens 200% mee eens, zeker het vetgedrukte stukje heb ik me tijdens het lezen van dit topic ook al vaak afgevraagd..
Het is niet omdat een hond aan het werk gezet wordt dat hij geen hond meer is. Als dat wel het geval zou zijn, dan wordt het toch meer een soort levende robot? Als je je hond voor je plezier traint en hebt, dan wil je dat toch helemaal niet?
Diablo schreef:Nikass schreef:Ik vind het goed dat je er over nadenkt en mee bezig bent, en ik begrijp ook helemaal dat je hond weg doen geen optie is (dat is het bij mij ook nooit).
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Ik vind het zo sneu, die honden die zo lang aan hun lot over gelaten worden. Het zijn roedeldieren, geen eenlingen die uren achter elkaar alleen opgesloten horen te zitten.
TS, ik lees wel dat jij echt dol op je hond bent en dat je probeert het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Maar misschien iets minder aan je moeder hangen hoor. Een hond die overdag binnen in een comfortabele 20+ graden leeft, gaat het natuurlijk wel koud krijgen als die 's nachts naar buiten wordt verbannen in de vrieskou. Dat vind ik eigenlijk echt heel zielig.
Diablo schreef:Het was niet boos bedoeld. Je schreef in je begintopic dat ze alleen in de kennel moet als er niemand thuis is. Vandaar dat ik er dan van uit ging dat ze wel binnen mag als er wel iemand thuis is. En je wilde je chihuahua toch ook in de kennel doen om te kijken of dat zou werken voor je andere hond? Leeft die normaal gesproken ook niet binnen dan?
Aan het lot overlaten klinkt niet aardig, dat snap ik wel. Maar het is natuurlijk wel zo. Het dier zit 16 uur in een kennel, hoe wil jij dat dan noemen?
Nikass schreef:Ts, volgens mij heb ik aangegeven dat ik begrijp dat je je hond niet weg wilt doen en dat je haar op nummer 1 wil plaatsen.
Ik schrijf alleen op hoe ik over "op nummer 1 staan" denk, en ik reageer in het algemeen op de posts in dit topic over "werkhonden".
Dat jij het anders doet dan ik het zou doen, is uiteraard je goed recht, maar het is hier een discussie forum en ik geef mijn mening. En dat is dan weer mijn goed recht.
Ik begrijp ook nog wel dat je moeder, die niet voor de hond gekozen heeft, de hond niet in huis wil hebben. Maar dat ze haar 25 jarige dochter verbiedt om dan boven de garage te slapen... tja, ik was in dat geval al weggeweest, als er zo weinig begrip is voor de situatie.
En ik begrijp niet waarom een chihuahua binnen dan geen probleem is voor je moeder.
Dat gezegd hebbende blijft mijn eerder gestelde vraag, die Sclimpre vetgedrukt heeft, alsnog staan. Niet alleen aan jou gericht, maar ook aan de anderen die hier gereageerd hebben over werkhonden.
Dat ze op de club nog een graadje harder -of hoe je het wil noemen - zijn voor hun hond is natuurlijk geen graadmeter.