Herder sloopt ineens alles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Re: Herder sloopt ineens alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 09:45

Even een update..

Fenix doet het de afgelopen dagen een stuk beter, ze heeft haar hok en zelfs haar dekens!! heel gelaten.
Ga vandaag een nieuwe voorfront halen voor mijn oude nachthok en daar aluminium strips op zetten zodat ze daar nooit meer op kan knagen.

Begin eindelijk weer de Fenix te zien die ik ken, het blijft een puber maar heb het idee dat ze een stuk beter in haar vel zit.

Ik maak mezelf altijd veel te veel zorgen om mijn honden en wil dat ze niks te kort komen. Gisteravond had ik het even moeilijk toen ik haar in haar hok moest doen, het was zo koud en ik ga me daar dan zorgen om maken. Mijn moeder is dan wat nuchterder en stelt me dan gerust dat ze het echt niet koud heeft. Vanochtend lag ze nog te slapen toen ik buiten kwam en ze zag er tevreden uit. Ze heeft heerlijk gespeeld met de hond van mijn stiefvader een half uurtje vanochtend.

Ik denk dat ze zich zo gefrustreerd voelde door de rotweiller en dat ze in een keer mijn aandacht moest delen, en sinds ik die stap terug heb gedaan gaat het weer beter. Dus ik denk persoonlijk dat het een combinatie van kennel en rotweiller is geweest en dat gewoon teveel was voor haar.

Ze is gister ook mee geweest naar de nieuwe stal en heeft heerlijk met de andere honden gespeeld en daarna heeft ze lekker samen met mij op de bank een filmpje gekeken.

Wil iedereen echt heel erg bedanken voor alle tips en adviezen, heb er echt veel aan gehad. En Fenix vooral.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:17

Heel fijn om te lezen dat bepaalde triggers weg zijn en het met jouw hond al terug een pak beter gaat!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:58

Nog een update, heb het uitgemaakt met mijn vriendje. Ben inderdaad iets te hard van stapel gelopen en ben daarbij mezelf voorbij gelopen. Ga nu mijn rust zoeken bij mijn lieve hondjes en zorgen dat we ons allemaal goed en prettig voelen, en rustig iets voor onszelf zoeken. Was vanmiddag weer met hem gaan wandelen en ik had verwacht dat hij zijn hond had thuis gelaten, maar hij had hem toch meegenomen. En hij heeft mijn hond weer gebeten. Het is allemaal veel te snel gegaan voor mij en voor mijn honden, en ik denk dat het beter is zo. Denk ook niet dat het nog ooit goed was gekomen met de honden en zijn hond, ben van mening dat het begin meteen goed moet zijn en als dat al niet is je er altijd op moet letten, dat is niet hoe ik de komende jaren wil leven, en mijn honden ook niet. Kan van hem natuurlijk ook niet verwachten dat hij zijn maatje weg doet voor mij en dat wil ik ook absoluut niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:00

Ik vind het goed dat je er over nadenkt en mee bezig bent, en ik begrijp ook helemaal dat je hond weg doen geen optie is (dat is het bij mij ook nooit).
Maar op de 1e plaats, is dan wel op de 1e plaats... dus je thuissituatie aanpassen aan je hond, en niet andersom.
Geen enkele hond - huishond, werkhond of beide - zou zo lang alleen moeten zijn. Daar zijn echt wel oplossingen voor te vinden.
Ik persoonlijk vind acht uur alleen in de nacht al te lang.
Mijn honden slapen dan ook in de slaapkamer en woonkamer (grenst aan elkaar, deur is altijd open) en niet in een bench, maar gewoon waar ze zelf willen: op de bank, in de mand of op languit op de vloer. Als ze overdag wel eens alleen moeten zijn, zijn ze altijd nog met elkaar.
Soms moet je tijdelijk dealen met een situatie die (nog) niet ideaal is, maar in jouw geval zou ik dan bijvoorbeeld zelf boven de garage gaan slapen, mét hond.
Ook vind ik de tijd dat ze uitgelaten wordt erg minimaal, maar goed dat is mijn norm. Fijn dat ze nu weer wel mee kan naar stal, en daar lekker heeft kunnen spelen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:15

Heb je er wel eens aan gedacht om haar ipv alleen te laten een keer of een paar keer per week naar een roedelopvang te doen?

Mijn hond gaat daar 3x per week heen en het doet haar echt goed, zoveel sociaal contact en beweging.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:44

Amaris schreef:
Heb je er wel eens aan gedacht om haar ipv alleen te laten een keer of een paar keer per week naar een roedelopvang te doen?

Mijn hond gaat daar 3x per week heen en het doet haar echt goed, zoveel sociaal contact en beweging.

Dat had ik ook al geopperd maar het was een werkhond.

Waar zit die van jou?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:46

Maia gaat naar joekelz, maar hee, ging die van jou daar niet ook heen?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:58

Amandavd schreef:
Amaris schreef:

Dat had ik ook al geopperd maar het was een werkhond.

Wij hebben ook een jonge mechelaar (14 maanden). Wordt ook mee getraind, maar niet zodanig intensief dat ik er problemen mee zou hebben dat er een ander mee bezig zou zijn of dat hij tussen een roedel zou lopen. Maar de onze zou ook sowieso NIET naar een roedelopvang gaan

1. Hond is mega sociaal, maar blijft wel een heel reactieve mechelaar die getraind is op bijtwerk. Die gooi ik niet zomaar in een groep. Als het mis gaat, gaat het flink mis en de persoon die het dan moet oplossen is niet zijn baas. Als mijn hond in zijn driften zit, blijf je daar als "niet-baas" met je handen af, hoe lief en sociaal hij anders ook is.

2. Zo'n leuk speelmomentje zorgt voor zodanig veel (positieve weliswaar) stress, dat hondlief voor de uren (als het al niet tot de dag erna is) erna hyper zenuwachtig is. Niet willen gaan liggen, bij elk geluid recht springen, continue aandacht vragen. Laat'm dan alleen, en dan is zijn mat ook gesloopt. Terwijl hij anders gewoon rustig zou slapen.

Ik ben ook in de valkuil gelopen van "het is een werkhond, die moet veel werken en bezig zijn". Hond komt vervolgens in overdrive en vind geen rust meer. Een mechelaar moet juist leren om zijn rust te nemen. Die acht uur alleen zijn écht geen probleem als er tijdens die andere momenten wel kwalitatief met hem 'gewerkt' wordt, en dat is zo bij TS. Maar verandering en omgaan met prikkels (zoals andere hond, andere leefomgeving, ander ritme) kan gewoon moeilijk zijn....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:10

Mooi verwoord hier boven

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:17

Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk dat die (werk)honden (Mechelaars) blijkbaar heel veel te leren is, maar een beetje omgaan met de dagelijkse dingen in het leven raken ze helemaal van de kook...

Zo kende ik iemand met een Hollander die werkt. De hond kon "alles" op commando, maar kwam er per ongeluk een loslopende reu binnen zijn bereik dan vrat hij die op. En daar kon de baas niets aan doen, want "het was nou eenmaal een werkhond".

Ik heb zelf een Duitse X Mechelaar gehad waar ik ongeveer alle soorten hondensport mee gedaan heb, maar zij was voor mij altijd in de eerste plaats hond. En dus sliep ze in de slaapkamer, zat ze niet te lang alleen thuis (en altijd met een andere hond) liep ze buiten los, en leerde ik haar geen andere honden op te vreten of zich anderszins te misdragen.

Wellicht mis ik iets hoor. Ik zou graag willen weten waarom "werkhonden" alleen uit "werk" bestaan en niet meer uit "hond"?

Ik heb trouwens momenteel een niet erkend ras (Harzer Fuchs) die in Duitsland voor het werk gefokt worden (er is geen standaard voor het uiterlijk)
Deze hond werkt heel graag en fanatiek, maar kan daarnaast ook prima in een hondenlosloopgebied sociaal zijn met andere honden. En met mensen en kinderen nog meer.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:27

Nikass schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk dat die (werk)honden (Mechelaars) blijkbaar heel veel te leren is, maar een beetje omgaan met de dagelijkse dingen in het leven raken ze helemaal van de kook...

Zo kende ik iemand met een Hollander die werkt. De hond kon "alles" op commando, maar kwam er per ongeluk een loslopende reu binnen zijn bereik dan vrat hij die op. En daar kon de baas niets aan doen, want "het was nou eenmaal een werkhond".

Ik heb zelf een Duitse X Mechelaar gehad waar ik ongeveer alle soorten hondensport mee gedaan heb, maar zij was voor mij altijd in de eerste plaats hond. En dus sliep ze in de slaapkamer, zat ze niet te lang alleen thuis (en altijd met een andere hond) liep ze buiten los, en leerde ik haar geen andere honden op te vreten of zich anderszins te misdragen.

Wellicht mis ik iets hoor. Ik zou graag willen weten waarom "werkhonden" alleen uit "werk" bestaan en niet meer uit "hond"?

Ik heb trouwens momenteel een niet erkend ras (Harzer Fuchs) die in Duitsland voor het werk gefokt worden (er is geen standaard voor het uiterlijk)
Deze hond werkt heel graag en fanatiek, maar kan daarnaast ook prima in een hondenlosloopgebied sociaal zijn met andere honden. En met mensen en kinderen nog meer.

Daar ben ik het nou eens 200% mee eens, zeker het vetgedrukte stukje heb ik me tijdens het lezen van dit topic ook al vaak afgevraagd..
Het is niet omdat een hond aan het werk gezet wordt dat hij geen hond meer is. Als dat wel het geval zou zijn, dan wordt het toch meer een soort levende robot? Als je je hond voor je plezier traint en hebt, dan wil je dat toch helemaal niet?
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 08-11-17 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:27

Florenc schreef:
Wij hebben ook een jonge mechelaar (14 maanden). Wordt ook mee getraind, maar niet zodanig intensief dat ik er problemen mee zou hebben dat er een ander mee bezig zou zijn of dat hij tussen een roedel zou lopen. Maar de onze zou ook sowieso NIET naar een roedelopvang gaan

1. Hond is mega sociaal, maar blijft wel een heel reactieve mechelaar die getraind is op bijtwerk. Die gooi ik niet zomaar in een groep. Als het mis gaat, gaat het flink mis en de persoon die het dan moet oplossen is niet zijn baas. Als mijn hond in zijn driften zit, blijf je daar als "niet-baas" met je handen af, hoe lief en sociaal hij anders ook is.

2. Zo'n leuk speelmomentje zorgt voor zodanig veel (positieve weliswaar) stress, dat hondlief voor de uren (als het al niet tot de dag erna is) erna hyper zenuwachtig is. Niet willen gaan liggen, bij elk geluid recht springen, continue aandacht vragen. Laat'm dan alleen, en dan is zijn mat ook gesloopt. Terwijl hij anders gewoon rustig zou slapen.

Ik ben ook in de valkuil gelopen van "het is een werkhond, die moet veel werken en bezig zijn". Hond komt vervolgens in overdrive en vind geen rust meer. Een mechelaar moet juist leren om zijn rust te nemen. Die acht uur alleen zijn écht geen probleem als er tijdens die andere momenten wel kwalitatief met hem 'gewerkt' wordt, en dat is zo bij TS. Maar verandering en omgaan met prikkels (zoals andere hond, andere leefomgeving, ander ritme) kan gewoon moeilijk zijn....

Sterker nog, een goede roedelopvang WILT zo'n hond niet eens in de groep.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:37

Ik denk dat dieren hun eigenaar spiegelen.De hond van ts was niet gelukkig in de nieuwe situatie,dus het is verstandig van ts dat ze die beeindigd heeft door haar relatie te verbreken.dat zal volgens mijn theorie voor zowel hond als baas het beste zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:38

Amaris schreef:
Maia gaat naar joekelz, maar hee, ging die van jou daar niet ook heen?

Ja klopt! Dat is die puppy beagle die je soms op foto voorbij ziet komen op fb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:42

OHOHOH! Wat leuk, die was laatst heel leuk met Maia aan het spelen op de foto's.

Maia is de zwarte labradoodlefluff

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:49

Het gaat niet eens om het 'werkhond' zijn, maar wel een stukje karakter. Dit type herders willen nu eenmaal veel regelen, waardoor het in een groep wel eens kan botsen als dat niet goed opgepakt wordt. Daarnaast moeten ze echt leren om hun rust te pakken en niet door te draaien in de kop. Het wordt een probleemgeval als er geen uitdaging is, maar veel mensen vergeten dat het ook een probleemgeval kan worden als er te veel uitdaging en geen rust is. Bij de meeste opvangen die ik ken/zie is die rust er niet. Er is altijd actie/leven.

Er is ook gewoon veel verschil in karakter en dat is gewoon niet altijd maakbaar. Waarom zou dat karakter bij een werkhond wel ineens maakbaar zijn en bij andere types moet je er rekening mee houden dat het er in zit?

Ik heb 2 werklijnen en de ene kan qua sociaal zijn makkelijk in een dagopvang, als zij niet zo enorm overprikkeld zou raken, omdat ze uit zichzelf geen rust pakt. Zolang er leven is, blijft zij doorgaan. Type dat zich doodloopt als je haar niet verplicht stopt. De ander is zolang er geen actie is vanuit mij echt de meest luie hond die je kan bedenken en zou zich in zo'n dagopvang niet laten opnaaien. Maar die heeft geen behoefte aan vreemde honden en al helemaal niet aan vreemde mensen. Bovendien hebben zij beide echt geen enkele intentie om naar iemand anders te luisteren. := En zijn ze beide niet welkom bij uitlaatservice hier in de omgeving

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 15:01

Nikass schreef:
Ik vind het goed dat je er over nadenkt en mee bezig bent, en ik begrijp ook helemaal dat je hond weg doen geen optie is (dat is het bij mij ook nooit).
Maar op de 1e plaats, is dan wel op de 1e plaats... dus je thuissituatie aanpassen aan je hond, en niet andersom.
Geen enkele hond - huishond, werkhond of beide - zou zo lang alleen moeten zijn. Daar zijn echt wel oplossingen voor te vinden.
Mijn honden slapen dan ook in de slaapkamer en woonkamer (grenst aan elkaar, deur is altijd open) en niet in een bench, maar gewoon waar ze zelf willen: op de bank, in de mand of op languit op de vloer. Als ze overdag wel eens alleen moeten zijn, zijn ze altijd nog met elkaar.
Soms moet je tijdelijk dealen met een situatie die (nog) niet ideaal is, maar in jouw geval zou ik dan bijvoorbeeld zelf boven de garage gaan slapen, mét hond.
Ook vind ik de tijd dat ze uitgelaten wordt erg minimaal, maar goed dat is mijn norm. Fijn dat ze nu weer wel mee kan naar stal, en daar lekker heeft kunnen spelen.

Heb even dik gedrukt waar ik het niet mee eens ben. Aangezien ik zelfs tussen de middag van mijn moeder naar huis mag om mijn honden mee te nemen naar het bos? Ik werk fulltime vraag me af hoeveel van jullie tussen de middag naar huis mogen om jullie hond uit te laten? Ik sta zelfs extra vroeg op om voor mijn werk nog een extra lange wandeling te maken of te fietsen. Zodra ik thuis kom laat ik haar weer uit, en als ik niet ga trainen of speuren ga ik nog een rondje met haar fietsen. Daarna is het of naar de training of naar stal waar ze zich prima kan vermaken met andere honden. Als ik dan thuis kom gaan we lekker op de bank liggen. En om 11 uur laat ik haar voor de laatste keer uit en gaat ze weer haar kennel in.

Inderdaad wat ik nu denk ik al 5 x heb gezegd, ik geef mijn hond niet uit handen aan hondenuitlaters aangezien ze er meer dan genoeg uit komt en meer dan genoeg beweging krijgt. Ben de situatie weer terug aan het brengen naar hoe het voorheen was en alles is verbeterd, ze heeft sinds een aantal dagen niks meer gesloopt in haar kennel, de kong doet wonderen. Ze lijkt het nu zelfs wel prettig te vinden.

Daarnaast haalt mijn broertje als hij smiddags thuis is haar altijd uit de kennel, maar hij werkt wisselende diensten dus die is ook niet altijd smiddags thuis.

Nogmaals heb een update geplaatst dat alles vooruit gaat op het moment en ik weer een vrolijke hond rond heb lopen. En ja een van de redenen dat ik met de relatie heb verbroken was omdat het nooit gaat werken met die honden en mijn hond blijkbaar gevoeliger is voor dat soort dingen als ik had verwacht.

Mijn hond is behalve een "werk"hond ook een huis hond en mijn vriendin en daar doe ik alles voor behalve uit handen geven, dus het zou fijn zijn als we die discussie achterwegen laten.

Ben super tevreden met hoe het nu gaat. Mijn stiefvader heeft gisteren tapijt aan de bench gemaakt zodat ik er geen dekens meer over hoef te gooien om de wind buiten te houden. En hij heeft gisteren een tekening gemaakt voor een nieuw nachthok die hij vrijdag in elkaar gaat zetten, we doen er alles voor, dus niet alleen ik maar ook mijn ouders. We hebben allemaal het allerbeste voor met mijn hond.

Oh en boven de garage slapen heb ik al voorgesteld thuis maar dat wil mijn moeder niet hebben, ik zou het niet heel erg vinden, maar het is daarboven niet geisoleerd en mijn stiefvader gebruikt die plek ook als gereedschap opslag dus lijkt me niet echt ideaal en hygienisch om daar te gaan slapen. Denk niet dat dat goed gaat zijn voor mijn gezondheid. Voor een aantal uur is dat niet erg maar om echt te slapen niet echt.

Zodra ik een plek voor mezelf heb (misschien al op korte termijn) mag ze lekker binnen wonen van mij en zijn waar ze wil zijn. (dan zit ze wel nog steeds overdag 2x 4 uur alleen)

@ Nikass, Denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat mijn hond op nummer 1 komt, aangezien ik zelfs mede mijn relatie er voor opgeef!! Jullie hebben geen idee hoeveel mijn dieren voor mij betekenen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:06

Nikass schreef:

Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Ik vind het zo sneu, die honden die zo lang aan hun lot over gelaten worden. Het zijn roedeldieren, geen eenlingen die uren achter elkaar alleen opgesloten horen te zitten.
TS, ik lees wel dat jij echt dol op je hond bent en dat je probeert het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Maar misschien iets minder aan je moeder hangen hoor. Een hond die overdag binnen in een comfortabele 20+ graden leeft, gaat het natuurlijk wel koud krijgen als die 's nachts naar buiten wordt verbannen in de vrieskou. Dat vind ik eigenlijk echt heel zielig.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 15:07

Sclimpre schreef:
Nikass schreef:

Daar ben ik het nou eens 200% mee eens, zeker het vetgedrukte stukje heb ik me tijdens het lezen van dit topic ook al vaak afgevraagd..
Het is niet omdat een hond aan het werk gezet wordt dat hij geen hond meer is. Als dat wel het geval zou zijn, dan wordt het toch meer een soort levende robot? Als je je hond voor je plezier traint en hebt, dan wil je dat toch helemaal niet?

Ik vraag me echt af waar jullie het vandaan halen dat ik mijn hond alleen maar als werkhond zie? Als ik aan het werk ben moet ze inderdaad luisteren en dan is ze een werkhond. Maar zodra we zijn afgewerkt is ze mijn maatje mijn vriendin en mijn hond, pff iedereen op de club heeft hun honden in kennels en aanhangers zitten, die van mij niet ligt lekker op mijn achterbank en dit gaat prima. Thuis is ze mijn vriendin maar heeft wel te luisteren, nee is nee. Nogmaals als het aan mij had gelegen lag ze iedere avond in mijn bed, maar ik kan mijn moeders regels en wensen niet veranderen en ook ik moet me aan de regels houden. Ze ligt al vanaf september in de kennel en dit is pas fout gegaan toen we wat vaker met de rotweiler gingen lopen en ik haar een paar keer daar naar toe had genomen. Nu ik dit niet meer doe merk ik dat ze weer zichzelf word. Ik heb hier van geleerd dat ik de volgende keer hier meer rekening mee moet houden en voorzichtiger moet beginnen. Ik ben ook super blij dat ze aan geeft dat haar iets dwars zit zodat ik er iets aan kan doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 15:10

Diablo schreef:
Nikass schreef:

Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Ik vind het zo sneu, die honden die zo lang aan hun lot over gelaten worden. Het zijn roedeldieren, geen eenlingen die uren achter elkaar alleen opgesloten horen te zitten.
TS, ik lees wel dat jij echt dol op je hond bent en dat je probeert het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Maar misschien iets minder aan je moeder hangen hoor. Een hond die overdag binnen in een comfortabele 20+ graden leeft, gaat het natuurlijk wel koud krijgen als die 's nachts naar buiten wordt verbannen in de vrieskou. Dat vind ik eigenlijk echt heel zielig.

Mijn hond ligt overdag ook buiten!! En ligt alleen savonds bij mij boven de garage waar de temperatuur ook niet echt comfortabel is. Maar dat heb ik voor haar over. Had ook gewoon lekker bij de kachel binnen bij mijn moeder kunnen gaan zitten, maar dat doe ik niet. Daarnaast word mijn hond niet aan haar lot over gelaten maar super goed verzorgd.

Ik moet wel naar mijn moeder luisteren aangezien het haar huis is, als zei zegt dat de hond niet binnen mag slapen kan ik daar niks aan veranderen. Het enige wat ik kan doen is zo snel mogelijk een geschikte woning zoeken waar ik druk mee bezig ben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:23

Het was niet boos bedoeld ;). Je schreef in je begintopic dat ze alleen in de kennel moet als er niemand thuis is. Vandaar dat ik er dan van uit ging dat ze wel binnen mag als er wel iemand thuis is. En je wilde je chihuahua toch ook in de kennel doen om te kijken of dat zou werken voor je andere hond? Leeft die normaal gesproken ook niet binnen dan?

Aan het lot overlaten klinkt niet aardig, dat snap ik wel. Maar het is natuurlijk wel zo. Het dier zit 16 uur in een kennel, hoe wil jij dat dan noemen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 15:47

Diablo schreef:
Het was niet boos bedoeld ;). Je schreef in je begintopic dat ze alleen in de kennel moet als er niemand thuis is. Vandaar dat ik er dan van uit ging dat ze wel binnen mag als er wel iemand thuis is. En je wilde je chihuahua toch ook in de kennel doen om te kijken of dat zou werken voor je andere hond? Leeft die normaal gesproken ook niet binnen dan?

Aan het lot overlaten klinkt niet aardig, dat snap ik wel. Maar het is natuurlijk wel zo. Het dier zit 16 uur in een kennel, hoe wil jij dat dan noemen?

Ja dat heb ik geprobeerd met die kleine, maar die is al 10 en heeft altijd binnen gelegen en vind dit niet oke en blaft heel de buurt bij elkaar. Mijn chihuahua blijft ook gewoon binnen, het was gewoon om te proberen of het misschien een optie zou zijn. En ja zodra iemand thuis is gaat ze uit haar kennel, en loopt ze ook wel eens in de huiskamer rond. Maar ze ligt nooit voor uren binnen in huis wil ik ook niet, aangezien het temperatuur verschil dan inderdaad te groot word.

Ik vind dat absoluut niet aan haar lot over laten, ze komt er namelijk met tussenpozen uit, ze zit geen 16 uur achter elkaar in de kennel, daarnaast heeft ze inderdaad haar rust hard nodig ik doe erg veel met haar als ik niet aan het werken ben.

Daarnaast heb ik ook al aangegeven dat de situatie in de kennel al een stuk verbeterd is, en ik zorg dat ze zich daar ook bezig kan houden als ze dat wil

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:05

Ts, volgens mij heb ik aangegeven dat ik begrijp dat je je hond niet weg wilt doen en dat je haar op nummer 1 wil plaatsen.
Ik schrijf alleen op hoe ik over "op nummer 1 staan" denk, en ik reageer in het algemeen op de posts in dit topic over "werkhonden".
Dat jij het anders doet dan ik het zou doen, is uiteraard je goed recht, maar het is hier een discussie forum en ik geef mijn mening. En dat is dan weer mijn goed recht.

Ik begrijp ook nog wel dat je moeder, die niet voor de hond gekozen heeft, de hond niet in huis wil hebben. Maar dat ze haar 25 jarige dochter verbiedt om dan boven de garage te slapen... tja, ik was in dat geval al weggeweest, als er zo weinig begrip is voor de situatie.
En ik begrijp niet waarom een chihuahua binnen dan geen probleem is voor je moeder.

Dat gezegd hebbende blijft mijn eerder gestelde vraag, die Sclimpre vetgedrukt heeft, alsnog staan. Niet alleen aan jou gericht, maar ook aan de anderen die hier gereageerd hebben over werkhonden.
Dat ze op de club nog een graadje harder -of hoe je het wil noemen - zijn voor hun hond is natuurlijk geen graadmeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:22

Mijn werkhonden leven binnen. Overdag in de bench als we weg zijn. Ivm dat er vaak katten in de tuin lopen.

Maar zal ik straks uit huis gaan, dan komt er zeker een kennel. Maar ook alleen weer voor gebruik als ik weg ben. Simpel omdat een kennel meer ruimte geeft dan een bench.

Ben ik de hele dag thuis. Dan doe ik ze rond het middaguur vaak even 2 uurtjes in de bench. Merk aan ze dat ze dat prettig vinden ivm dat ze even verplicht moeten rusten.

Want het zijn type honden die gewoon doorgaan. En raken ze oververmoeid, dan raken ze ook sneller geïrriteerd. En kunnen ze minder hebben van elkaar.

Die van mij zijn niet altijd even sociaal naar anderen honden. Vooral honden die ongevraagd en over enthousiast in hun persoonlijke ruimte komen. En ze worden gestoord omdat ze aan het werk voor mij zijn.

Lopen ze los dan is er over het algemeen weinig aan de hand. Alleen deze risico durf ik niet te nemen. Omdat als het gedrag van een andere hond hun niet aanstaan, dat ze deze onwijs snel corrigeren.

Ik laat ze alleen los met andere honden waarvan ik weet hoe de eigenaar is. En hoe stabiel zijn of haar hond is.

Op de club zitten ze wel allemaal in hun eigen bench. Dit om gevechten te voorkomen. Want ze zitten zeer hoog in de drive. En denk dat sowieso los in de auto geen goed idee is :')

Afbeelding

De oudste heeft het soms er maar zwaar mee :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:17

Nikass schreef:
Ts, volgens mij heb ik aangegeven dat ik begrijp dat je je hond niet weg wilt doen en dat je haar op nummer 1 wil plaatsen.
Ik schrijf alleen op hoe ik over "op nummer 1 staan" denk, en ik reageer in het algemeen op de posts in dit topic over "werkhonden".
Dat jij het anders doet dan ik het zou doen, is uiteraard je goed recht, maar het is hier een discussie forum en ik geef mijn mening. En dat is dan weer mijn goed recht.

Ik begrijp ook nog wel dat je moeder, die niet voor de hond gekozen heeft, de hond niet in huis wil hebben. Maar dat ze haar 25 jarige dochter verbiedt om dan boven de garage te slapen... tja, ik was in dat geval al weggeweest, als er zo weinig begrip is voor de situatie.
En ik begrijp niet waarom een chihuahua binnen dan geen probleem is voor je moeder.

Dat gezegd hebbende blijft mijn eerder gestelde vraag, die Sclimpre vetgedrukt heeft, alsnog staan. Niet alleen aan jou gericht, maar ook aan de anderen die hier gereageerd hebben over werkhonden.
Dat ze op de club nog een graadje harder -of hoe je het wil noemen - zijn voor hun hond is natuurlijk geen graadmeter.

Lees het topic even vanaf het begin door en dan heb je antwoord op al je onduidelijkheden.

Jij mag zeker jou mening geven, alleen was dit niet mijn doel om discussies te beginnen, ik zat met mijn handen in het haar en had tips en advies nodig.

Daarnaast kun jij heel makkelijk roepen dat jij al lang weg was geweest, dat is fijn voor je als jij dat kan. Ik heb helaas nergens om naar toe te gaan met 2 honden. Nogmaals ik ben hier druk mee bezig om iets voor mezelf te vinden, alleen gaat dit even wat tijd kosten aangezien ik niet continue van huis naar huis wil verhuizen ivm de honden.

Daarnaast begrijp ik waarom mijn moeder niet wil dat ik boven de garage slaap, aangezien het niet goed is voor mijn gezondheid. Daar ben ik het helemaal mee eens. En geloof me ik heb al heel wat herrie gehad thuis om de honden, en omdat ik het niet eens was met mijn moeder haar regels.

De reden dat mijn chihuahua wel binnen mag is omdat ik die al vanaf mijn 16e (toen ik nog thuis woonde) heb. Die heeft altijd binnen gezeten en die is niet gewend om buiten te zijn. Meeste herders die ik ken liggen ook buiten en hebben hier geen problemen mee. Mijn hond begint dit ook steeds beter te doen, en begint zich steeds beter te voelen. We hebben haar vanaf begin af aan rustig laten wennen aan de kennel, en we weten nu waar het probleem zat en de kennel was het probleem niet.

Nogmaals ik moet me aan mijn moeder haar regels houden, ze hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht en dit is nog helemaal netjes en nieuw ingericht, en ik kan van de ene kant wel begrijpen dat mijn moeder dat zo wil houden. Mijn ouders doen er daarnaast alles aan om het haar zo comfortabel mogelijk voor haar te maken. Mijn stiefvader gaat morgen zelf een geïsoleerd nachthok maken met luik en al zodat ze het absoluut niet koud gaat krijgen, en ik ben ze daar erg dankbaar voor.

Mijn moeder laat me tussen de middag de honden uitlaten in het bos, vraag me af welke baas dit zou toestaan. Dus ik denk dat het minste wat ik kan doen is het accepteren van de regels en het beste er van maken.

Daarnaast wil ik even zeggen dat ik geen behoefte heb aan discussies. Dus mocht er nog mensen zijn die tips of adviezen hebben om het nog beter te maken dan hoor ik dat heel erg graag. Kritiek mag ook als het netjes en onderbouwd is.

@love_western: Jou foto's zijn geweldig haha :') :+