Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Duhelo schreef:Mensen gaan er vanuit dat een hond altijd sociaal moet zijn naar mensen, maw naar de grillen van iedereen dansen, zich door iedereen laten aaien, bepotelen (zelfs laten pijn doen, want kleine kindjes "weten" niet dat ze niet aan de oren mogen trekken en niet in de ogen mogen prillen) etc. Een hond mag NOOIT aangeven dat hij iets niet leuk vindt en mag zeker al NOOIT grommen of happen, want dan is het een rotbeest.
Helaas denken nog heel veel mensen op deze manier. ..lien_87 schreef:@duhelo
Ja IPO en wolfhonden is een wereld van verschil, maar dan daar ben je inmiddels zelf ook achter![]()
Ze zijn geweldig hoor, ik hou ervan, maar soms is het in deze maatschappij heel lastig om zo'n hond te hebben. Mocht je nog willen sparren over manier van trainen dan staat mijn PB box open!
Whahaha, ja, daar zijn we inderdaad door schade en schande wijsgeworden
Op zich kunnen we zeker niet klagen hoor, de onze heeft toch een redelijke will to please (als ze zwanworstjes kan verdienen), en is toch een beetje "gedrild" geraakt, we hebben haar hier in huis met 3 loslopende katten, en kleine knaagdieren en dat gaat ook perfect (terwijl ze voorheen beweerden dat een wolfhond en een kat nooit samen zouden kunnen, dat ze ze vroeg of laat zou uitmoorden. Nou, we hebben er drie en al twee nestjes gehad, en dat gaat perfect.)
De maatschappij is inderdaad niet ideaal. In nederland zijn de meeste wolfhondeigenaars de hutje op de heide mensen (die doen bv nooit geen drukke plaatsen aan, maar laten hond nooit alleen thuis, gaan enkel gaan wandelen op de heide, etc, zover mogelijk van prikkels en mensen weg.). Naar de wolfhonden opzich zijn ze idd blootgesteld aan minder prikkels, Is dat beter? misschien wel.
Hier in vlaanderen is dat helaas niet mogelijk, en dan proberen we maar haar zoveel mogelijk te leren omgaan met de prikkels.
Maar ik sta zeker open voor een pb!
Onali schreef:Ik ga straks verder lezen maar het valt me op dat er schijnbaar (ineens) veel autistische honden zijn?? Overprikkeld, er slecht tegen kunnen.
Wij hadden een malthese leeuwtje, deed geen vlieg kwaad en een westie. Westie was het liefst alleen en trok haar eigen plan.
Ze zou nooit zomaar ineens uitvallen, liep liever weg. En als dat niet kon stond ze aan het eind van de lijn, een gewone korte en liet het toe. Als er kinderen/ mensen ze wilden aanhalen zeiden we ook altijd doe bij haar maar niet.
En hoewel je het niet altijd kan voorkomen dat mensen je hond ongevraagd aanhalen gebeurde dat wel. Maar ze heeft daarbij nooit een mens kwaad gedaan.
lien_87 schreef:Onali schreef:Ik ga straks verder lezen maar het valt me op dat er schijnbaar (ineens) veel autistische honden zijn?? Overprikkeld, er slecht tegen kunnen.
Wij hadden een malthese leeuwtje, deed geen vlieg kwaad en een westie. Westie was het liefst alleen en trok haar eigen plan.
Ze zou nooit zomaar ineens uitvallen, liep liever weg. En als dat niet kon stond ze aan het eind van de lijn, een gewone korte en liet het toe. Als er kinderen/ mensen ze wilden aanhalen zeiden we ook altijd doe bij haar maar niet.
En hoewel je het niet altijd kan voorkomen dat mensen je hond ongevraagd aanhalen gebeurde dat wel. Maar ze heeft daarbij nooit een mens kwaad gedaan.
En hoe lang is dat geleden, dat jullie die hondjes hadden?
Ik heb er geen bewijs/bronnen van hoor maar mijn ervaring is echt dat er een enorme verandering gaande is in de fokkerij, eigenlijk alleen de zeldzamere rassen zijn nog zoals ze 'vroeger' waren.
Daarbij komt dat wij als maatschappij ook heel erg veranderd zijn. Alles word aan banden gelegd, honden mogen nergens meer loslopen, moeten allemaal op het zelfde veldje sociaal zijn. Kunnen dus hun ei niet kwijt.... daardoor ontstaan er ook heel veel problemen.
Echwel schreef:Denk eerder dat de verandering zit in een knuffelcultuur waarbij mensen honden niet meer corrigeren en opvoeden
Als ik een hondenschool hier neem waarbij alleen beloond wordt en niet gestraft gat het volgens mij al fout...en straffen hoeft echt niet met slaan maar duidelijk fout gedrag hoort bestraft te worden..
Zoals ik van de week al zei als die van mij echt iets doen wat niet mag en ik kan er niet bij geef ik echt wel een schop, niet dat ik ze doodschop maar wel zo dat ze even uit hun gedrag worden gehaald
Als ik met mijn honden aan de lijn loop wil ik ook geen andere honden erbij dan moeten ze op mij letten en niet op ander dingen gefixeerd zijn en ik heb geen probleem honden maar toch..
Hier dus in losloopgebied een vrouwtje met haar hond met de bal aan het spelen komt een rotweiler van ver die los liep waar het niet mocht en die bijt haar in de hand, waarop de eigenaar alleen zegt ja dat doet hij als hij een bal ziet
lien_87 schreef:Vergis je niet in de Nederlandse wolfhonden eigenaren hoor. Ik woon zelf in regio Rotterdam, heb op dit moment 1 Saarloos maar er wonen er echt heel veel, ook een aantal Tsjechen. Ook in den haag zitten er een aantal (ook andere wolfhonden). Er zijn er binnen onze vereniging wel een aantal die in een hutje op de hei wonen maar een groot deel woont toch wel in of bij een stadse omgeving.
Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aangesproken wordt over dat ik een mooie husky heb![]()
Sclimpre schreef:Duhelo schreef:Als je een dergelijke combi ziet afkomen, dan maak ik plaats, ga desnoods stilstaan, plaats hond achter mij en laat de andere combi passeren.
Als je gaat stilstaan dan maak je het jezelf gemakkelijk en leg je het moeilijke stukje helemaal bij die andere.
Onali schreef:Ik ga straks verder lezen maar het valt me op dat er schijnbaar (ineens) veel autistische honden zijn?? Overprikkeld, er slecht tegen kunnen.
amy_leftover schreef:Ik heb me ook verbaasd over de reacties in het specifieke topic....
In mijn ogen ben je als eigenaar naar je hond toe verplicht om hem/haar te beschermen voor dit soort situaties.
Een hond die niet geaaid wil worden, om wat voor reden dan ook, ga je niet onbeheerd bij een winkel aanbinden![]()
Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
Mijn hond is een schat eersteklas, vindt alle mensen leuk, maar toch ga je haar nooit onbeheerd aangebonden voor een winkel vindenomdat ik vind dat ik het naar haar toe verplicht ben haar te beschermen tegen onprettige situaties. Dat kan niet als je er niet bij bent.
Aaien heb ik weinig last van. Als pup gebeurde het wel eens, maar sinds ze volgroeid is, gaan mensen over het algemeen aan de kant.
Maar ook daar vind ik: als je weet dat je hond kan uitvallen, hou 'm aan de lijn. Loslopen, prima, mits onder appèl en dan roep je ze even bij je als er mensen aan komen.
Niet omdat mensen anders maar het recht hebben om je hond aan te halen, maar wel om je hond niet in een lastige positie te brengen. De hond is uiteindelijk immers altijd de dupe...
xMereltje schreef:lissisanne schreef:- moet je maar niet te dicht langs vreemde honden lopen, hij voelde zich bedreigd. Dan moet je maar omlopen.
- moet je er maar voor zorgen dat jouw kat niet in de buurt van een losloopgebied komt. Dat is gewoon jaaginstinct en dan heb ik geen controle meer over mijn hond.
Eenslissisanne schreef:- Je moet je kinderen al vanaf jongs af aan leren om van andere honden af te blijven (mee eens) maar als kinderen dat niet meteen snappen is dat hun eigen schuld of hebben ze hun lesje geleerd.
- Mensen moeten er altijd van op de hoogte zijn dat je andermans honden niet mag aanraken, uithalen is dan terecht. Mijn hond hoeft andere mensen niet leuk te vinden.
Hallo? Communicatie? Zodra je ziet dat een kind of mens je hond gaat aaien al zeggen nee dat wil ik niet en hond naar je toe trekken. Mocht er toch een ongelukje gebeuren (kind luistert niet) is dat voor de verzekering en kan dat probleem worden opgelost.lissisanne schreef:Wat nou als er een keer een kind langs zo een hond loopt? Of als iemand die niet zoveel van honden weet wordt gegrepen?
Communicatie!!lissisanne schreef:Of hij zich een keer losrukt en de straat op schiet om ergens achteraan te gaan?
Kan gebeuren.lissisanne schreef:Daarnaast lijkt het me toch algemeen bekend dat honden met bijtincidenten worden ingeslapen en slachtoffers eventuele schade kunnen verhalen op de eigenaar?
Daar heb je de aansprakelijkheidsverzekering voor.lissisanne schreef:Ik heb al meerder keren meegemaakt dat een agressieve hond achter mijn paard aankwam en zelfs in zijn benen hing. Als ik daar een opmerking over maak of mijn paard trapt terug dan kan ik vaak ook nog een sneer/scheldkanonnade krijgen.
Niet elk mens is zo sociaal.lissisanne schreef:Waarom laat je zulk soort honden los?
Dat moet je aan die mensen vragen vrees ik
lissisanne schreef:amy_leftover schreef:Ik heb me ook verbaasd over de reacties in het specifieke topic....
In mijn ogen ben je als eigenaar naar je hond toe verplicht om hem/haar te beschermen voor dit soort situaties.
Een hond die niet geaaid wil worden, om wat voor reden dan ook, ga je niet onbeheerd bij een winkel aanbinden![]()
Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
Mijn hond is een schat eersteklas, vindt alle mensen leuk, maar toch ga je haar nooit onbeheerd aangebonden voor een winkel vindenomdat ik vind dat ik het naar haar toe verplicht ben haar te beschermen tegen onprettige situaties. Dat kan niet als je er niet bij bent.
Aaien heb ik weinig last van. Als pup gebeurde het wel eens, maar sinds ze volgroeid is, gaan mensen over het algemeen aan de kant.
Maar ook daar vind ik: als je weet dat je hond kan uitvallen, hou 'm aan de lijn. Loslopen, prima, mits onder appèl en dan roep je ze even bij je als er mensen aan komen.
Niet omdat mensen anders maar het recht hebben om je hond aan te halen, maar wel om je hond niet in een lastige positie te brengen. De hond is uiteindelijk immers altijd de dupe...
En hierboven werd ook al gezegd dat ontwijken soms simpelweg onmogelijk is. Ik denk persoonlijk dat als je weet dat je hond kan uithalen hij geen plek heeft in een overvolle stad. Zoals al werd genoemd hoeft het maar een paar seconden te kosten dat je niet oplet en een onwetend persoon kan gegrepen worden. Het spijt me heel erg, maar zo'n hond hoort niet op een plek waar hij de mogelijkheid kan krijgen iemand te bijten. Of dat nu is vanuit angst of vanuit agressie. Neem dan je verantwoordelijkheid met een muilkorf of breng hem niet meer naar plekken waar zijn angst/agressie wordt getriggerd.
amy_leftover schreef:Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
Palmera schreef:amy_leftover schreef:Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
En mijn hond moet leren ieder mens behalve mij te negeren. Maar dat is best lastig als eenieder zich op hem stort.
Iedere hondeneigenaar moet overal rekening mee houden. Maar als je als hondeneigenaar zijnde alleen maar met rust wilt worden gelaten is het al te veel gevraagd.
Maar wél allemaal commentaar hebben op drukke en blaffende honden.
Palmera schreef:amy_leftover schreef:Ik begrijp best dat het irritant is dat mensen ongevraagd je hond willen aaien, maar je kunt niet alles voorkomen. Kinderen moeten ook leren en gaan daarbij wel eens de fout in.
En mijn hond moet leren ieder mens behalve mij te negeren. Maar dat is best lastig als eenieder zich op hem stort.
Iedere hondeneigenaar moet overal rekening mee houden. Maar als je als hondeneigenaar zijnde alleen maar met rust wilt worden gelaten is het al te veel gevraagd.
Maar wél allemaal commentaar hebben op drukke en blaffende honden.