Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:24

Suzzy_3 schreef:
Eens een heel andere mening: Ik blijf gewoon thuis van wandelen met mijn loopse teven... Ik pak het risico gewoon niet. Heel eenvoudig. Die paar weken op een jaar kunnen ze gerust overleven met wat in de tuin lopen en daar wat balletjes vangen ofzo.

Wat iemand anders doet met zijn loopse teef maakt mij niet uit. Daar vel ik geen oordeel over.

Ehhh omdat wij na 2 dagen gillend gek zijn van een drukke hond en de hond super gefrustreerd omdat ze haar energie niet kwijt kan.. is 3 weken aangelijnd met alllen wandelen al lastig, maar te doen..
Waarom moet mijn teef thuis blijven als mensen met een reu gewoon doen wat niet mag los in een aanlijngebied. Ik roep ver van te voren dat een loopse teef heb, steek over on ruimte te maken. Hou haar kort aan de lijn.. de rest moet toch van de eigenaar van de reu komen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:45

Mizora schreef:
Loslopen in een losloopgebied is geen verplichting mensen, noch is het een recht. Het is een gebied waar het verbod opgeheven is en waar je hond, als je de hond onder controle hebt, los mag lopen.

Natuurlijk is het niet handig om daar te gaan lopen met een agressieve hond of met een loopse teef of een zeer kwetsbare hond, want het kan altijd een keer gebeuren dat een hond toch niet luistert, maar honden die niet luisteren horen niet los. Ik heb er 1 die in de meeste (gedeeltes van) losloopgebieden niet los loopt. Het is een autojager op zicht en gehoor en hoewel het wel beter gaat, kan ze dus alsnog vaak niet los. Maar wel lekker spelen aan de 10m lijn en dat kan buiten losloopgebieden vaak ook niet goed. Daarnaast loopt haar zusje wel los en soms heb ik kleine Boris ook mee en die loopt ook los. Wel kan het zijn dat ik ze bij me roep omdat ik een hond zie die ik niet vertrouw, danwel omdat ik denk dat hij wil knokken, danwel omdat ik denk dat hij te lomp is. Dan verwacht ik wel dat de eigenaren hun hond ook terugroepen of zorgen dat ze niet bij mijn honden komen.

Hier ben ik het mee eens!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:03

[/quote]
Een hond die om 1 of andere reden vast moet hoort niet in een losloopgebied.[/quote]
Wat een asociale reactie vind ik dit. Dus als mijn hond aan de lijn zit omdat ze aan haar kruisbanden is geopereerd mag ik niet in een losloopgebied met haar komen. Je mag wel een beetje meer respect hebben naar andere gebruikers van een losloopgebied. Het is geen plicht om je hond los te laten en je mag gerust rekening met elkaar houden. Je hebt ook in een losloopgebied etiketten. Zit een naderende hond aan de lijn, dan roep je je hond bij je.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:08

Leffroi schreef:
Nabster schreef:

Je "trapt" het dier eraf?

Nee ik laat mijn hond verkrachten of doodbijten :Y)

Wat heeft een bijtincident ermee te maken? Waarom haal je dat er nu bij? Dat hebben we het helemaal niet over geloof ik. Dan zou ik ook niet zachtzinnig zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:08

damian23 schreef:

Een hond die om 1 of andere reden vast moet hoort niet in een losloopgebied.[/quote]
Wat een asociale reactie vind ik dit. Dus als mijn hond aan de lijn zit omdat ze aan haar kruisbanden is geopereerd mag ik niet in een losloopgebied met haar komen. Je mag wel een beetje meer respect hebben naar andere gebruikers van een losloopgebied. Het is geen plicht om je hond los te laten en je mag gerust rekening met elkaar houden. Je hebt ook in een losloopgebied etiketten. Zit een naderende hond aan de lijn, dan roep je je hond bij je.[/quote]
Met 1 of andere reden bedoel ik loops of agressie.

Dat is namelijk zoeken om problemen.
Stel dat er een loslopende hond kroketten in zijn oren heeft... met een hond die geopereerd is neem ik aan dat hij/zij verder wel sociaal is.

En sorry ik ga met mijn hond naar een losloopgebied zodat hij los kan lopen en niet dat ik om de haverklap mijn hond vast moet maken omdat er een andere hond vast zit.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:15

kiwiwitje schreef:
Palmera schreef:
Zolang de teef graag wil gaat het niet om verkrachting. Dus doe alsjeblieft niet zo dramatisch.
Als de teef niet wil springt de reu er doorgaans niet op.

Doodbijten? Waar haal je die vandaan? :)

Pardon? Een hond gaat niet zelf bepalen of er aan puppy's begonnen word. Als ik niet wil dat mijn hond besprongen word, om wat voor reden dan ook word ie er door mij ook zeer zeker vanaf getrapt. Zeker als baasje niet mee wil werken om haar hond weer bij de mijne weg te halen.

Dat is iets anders, maar er wordt van verkrachten gesproken. Als een teef echt niet wil, gaat er dan een reu op? Of gaat de teef zichzelf ook verdedigen? Die van ons wilde gewoon geen reuen aan haar lijf...welke dan ook. Daar kwam geen reu bij in de buurt hoor.

kiwiwitje

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:24

Nabster, als je verder had gelezen had je die reactie van mij ook gezien.

Quera; lekker baasje ben jij dan. Je hond hoort te luisteren en hoort onder appel te staan. Niemand lastig te vallen. Ook in een losloop gebied. Als je het teveel moeite vind om je hond bij je te roepen, heb je hem gewoonweg niet los te laten. Vast maken hoeft niet, als ie maar gewoon bij je blijft en niet op iedereen af rent!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:25

Nabster schreef:
Palmera schreef:
Zolang de teef graag wil gaat het niet om verkrachting. Dus doe alsjeblieft niet zo dramatisch.
Als de teef niet wil springt de reu er doorgaans niet op.

Dat is iets anders, maar er wordt van verkrachten gesproken. Als een teef echt niet wil, gaat er dan een reu op? Of gaat de teef zichzelf ook verdedigen? Die van ons wilde gewoon geen reuen aan haar lijf...welke dan ook. Daar kwam geen reu bij in de buurt hoor.

Er zijn reuen die dan gewoon willen/gaan dekken en dat kan best lelijk vechten worden. Net als dat er reuen zijn die alleen de dekrijpe dagen interesse hebben en de rest van de weken niet. Of teven die gewoon zelfs dekrijp niet gedekt willen worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:29

Mijn ouders hond luisterd ook gewoon. En loopt daardoor dus in een losloopgebied los.
Maar het constante bij je roepen en ook even vastmaken( dat doe ik uit voorzorg het is een jonge hond die soms erg enthousiast kan zijn en daardoor misschien kroketten in z'n oren kan krijgen ).
En ja dat vind ik bloed irritant. Misschien omdat wij langs het losloopgebied allerlei gebieden hebben waar wij wel de hond moeten hebben en ik dan denk ga daar dan lopen. Want het is niet 1 vaste hond die je tegen komt maar wel 10 tijdens een wandeling.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:39

Mizora schreef:
Loslopen in een losloopgebied is geen verplichting mensen, noch is het een recht. Het is een gebied waar het verbod opgeheven is en waar je hond, als je de hond onder controle hebt, los mag lopen.

Natuurlijk is het niet handig om daar te gaan lopen met een agressieve hond of met een loopse teef of een zeer kwetsbare hond, want het kan altijd een keer gebeuren dat een hond toch niet luistert, maar honden die niet luisteren horen niet los. Ik heb er 1 die in de meeste (gedeeltes van) losloopgebieden niet los loopt. Het is een autojager op zicht en gehoor en hoewel het wel beter gaat, kan ze dus alsnog vaak niet los. Maar wel lekker spelen aan de 10m lijn en dat kan buiten losloopgebieden vaak ook niet goed. Daarnaast loopt haar zusje wel los en soms heb ik kleine Boris ook mee en die loopt ook los. Wel kan het zijn dat ik ze bij me roep omdat ik een hond zie die ik niet vertrouw, danwel omdat ik denk dat hij wil knokken, danwel omdat ik denk dat hij te lomp is. Dan verwacht ik wel dat de eigenaren hun hond ook terugroepen of zorgen dat ze niet bij mijn honden komen.

Precies dit... Moeten mensen met een hele roedel waar er één of twee om wat voor reden dan ook niet los van kunnen maar apart gaan lopen dan? Wat een onzin!

Hoevaak ik mensen tegen kom met hun hond aan de riem, dan is het voor mij een kleine moeite de honden even aan de voet te laten lopen of aan de kant te laten zitten. Je weet de reden niet van de aangelijnde hond, agressie, loops, operatie, ras wat niet los kan etc.

Je hond dient gewoon ten alle tijden onder appèl te staan, en als jij jou hond niet onder controle hebt moet je hem niet los laten. Of dit nou om een loopse teef gaat of niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:46

Ts Of jij je teefje wil laten castreren is jouw zaak. Als je het niet zou doen geeft het nog niemand het recht om haar lastig te vallen.
Jij hebt haar aan de lijn en vermijdt de losloop plekken, meer kan je niet doen. Een ander heeft zijn hond onder controle te houden.

Ik heb drie teven gehad die niet gecastreerd waren en het teefje dat ik nu heb is pas op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd. Dus ik weet hoe het is. Ik heb veel boze mensen meegemaakt, tot aan bedreigingen aan toe, maar het is niet terecht en slechts de frustratie van de reu eigenaar die zijn hond niet onder controle heeft.

Ik heb nu zelf ook een jonge reu en die is zeker geïnteresseerd als hij een loopse teef tegenkomt. Het is aan mij om te zorgen dat hij zich gedraagt. Hij loopt ook wel eens los waar het niet mag, maar elke ontmoeting met een andere hond staat onder mijn begeleiding en toezicht. Ik heb ook rekening te houden met niet loopse honden waarbij een ontmoeting om wat voor reden dan ook niet gewenst is.

Als je hond onverhoopt gedekt wordt, en verkrachting kan wel zeker plaatsvinden als de teef niet tegen de reu is opgewassen, kan je, als je geen nest wilt, naar de da gaan om te kijken of ze ook daadwerkelijk bevrucht is en als dat het geval is het weg laten halen. De eigenaar van de reu de rekening presenteren!
Maar, jij loopt met je hond en als jij je best doet om het tegen te houden denk ik dat een dekking lastig wordt.

Mizora en KimD ik ben het niet volledig met jullie eens. In een losloop gebied lopen ook pubers met bananen in hun oren die verder geen vlieg kwaad doen maar niet altijd direct luisteren.
En bij alle honden geldt dat ze wel eens een keer niet kunnen luisteren, daar zijn het dieren voor.
Ik vind dat je daar rekening mee houdt als je een losloop gebied binnen stapt.
En als je je aan de regels wilt houden moet je je hond ook niet buiten het losloop gebied aan de lange lijn laten spelen, want volgens de wet is aan de lijn maximaal 1 meter, dus je bent dan alsnog in overtreding.

En ook voor eigenaren van honden die wel luisteren is het bloed irritant als ze hun hond in het losloop gebied om de haverklap bij zich moeten roepen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-08-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 10:51

Het castreren zou ik al bijna alleen om de reden van dit topic doen. Dat gezeur met loslopende reuen is erg vervelend. Maar het valt me sowieso op dat heel veel mensen hun hond los laten lopen in een gebied waar aanlijnplicht is. Ik ben net terug van een rondje park en heb in die driekwartier even de loslopende honden geteld. Dat waren er 11 (en vaak meerdere honden per eigenaar)! En dat zullen vast niet alleen intacte reuen zijn, maar toch snap ik niet dat mensen uberhaupt dat risico nemen.

En ik heb weer wat geleerd in dit topic :D Je loopse teef laten zitten en desnoods tussen je benen klemmen zodat de reu er niet op kan. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht! :o?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:55

Cayenne schreef:
Het castreren zou ik al bijna alleen om de reden van dit topic doen. Dat gezeur met loslopende reuen is erg vervelend. Maar het valt me sowieso op dat heel veel mensen hun hond los laten lopen in een gebied waar aanlijnplicht is. Ik ben net terug van een rondje park en heb in die driekwartier even de loslopende honden geteld. Dat waren er 11 (en vaak meerdere honden per eigenaar)! En dat zullen vast niet alleen intacte reuen zijn, maar toch snap ik niet dat mensen uberhaupt dat risico nemen.

En ik heb weer wat geleerd in dit topic :D Je loopse teef laten zitten en desnoods tussen je benen klemmen zodat de reu er niet op kan. Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht! :o?

Toevallig gisteren van onze eigen buurt er een melding uit gedaan, we kunnen via meerdere kanten de wijk uit,en dan kun je letterlijk 3 richtingen op. En net de kant die voor ons weer het gunstigst is in bijna alle gevallen voel ik me net Mario. Je weet wel, die champignonnetjes die je moet ontlopen. Zoveel loslopers in de wijk, baasjes die gewoon overal en nergens lopen. hondjes die over en weer rennen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:58

Overigens gewoon de buurtpolitie bellen iedere keer als je een hond los ziet lopen waar het niet mag. Gewoon met foto erbij. Meestal gaan ze dan extra opletten of spreken ze de eigenaar van loslopende hond aan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:05

Opgevoede honden is toch iets leuks...

Hier worden de honden gewoon gewandeld hoor!
Teven lopen altijd LOS, ook als ze loops zijn.
Hoogtepunt of niet luisteren doen ze.
Ik lijn wel aan als ik andere honden passeer en zeg duidelijk dat ze loops zijn.

Mijn intacte reuen gedragen zich ook gewoon.
Zitten naast elkaar in de kennel zonder enig gemor (kunnen niet aan elkaar).

Wandelen van de reuen doe ik altijd voor ik de loopse teven wandel.

Wel ik moet zeggen, loops of niet mijn roedel gedraagt zich normaal.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:11

Castreren heeft zo zijn voor en nadelen. Onze teef is wel gecastreerd maar de fokster adviseerde destijds om het niet te doen. Sommige teven wordb feller of incontinent (grotere rassen). Maar ik vond castreren meer voordelen dan nadelen hebben.

Hier is het ook een tendens dat mensen geen rekening houden met medegebruikers van het park. Niet iedereen zit te wachten op honden die op hun af komen stormen of je gedag komen zeggen.

Als mensen geen rekening willen houden met andere gebruikers/fietsers/wandelaars dan hoor je niet thuis in een losloopgebied. Honden kunnen om zoveel redenen aan de lijn zitten (ziek, revaliderend, trauma, oud etc) Bij ons park heeft de gemeente nu een aanlijnplicht gesteld omdat er veel geklaagd werd door medegebruikers over de loslopende honden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:26

Nabster schreef:

Dat is heel mooi, maar mijn teefje is heel onderdanig en durfde dat echt niet. Nu ze ouder wordt gaat het wel beter en bijt ze meer van zich af, maar ze wordt door grotere reuen nog vaak zat op de grond gedrukt, ook als ze niet loops is. Ik vind het dan wel fijn als de eigenaar van de reu zijn hond dan even komt halen.

Wat mij daarbij opvalt is dat er een soort schaamte heerst. Helemaal bij mannen, die dan hun rijdende reu van die niet luistert moeten vangen, aanlijnen en meesleuren. Dat gaat dan onder veel commentaar en het is vooral mijn schuld en van mijn hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:30

StonedRomy schreef:
Overigens gewoon de buurtpolitie bellen iedere keer als je een hond los ziet lopen waar het niet mag. Gewoon met foto erbij. Meestal gaan ze dan extra opletten of spreken ze de eigenaar van loslopende hond aan.

Pfff sorry hoor, gezellige buurt wordt dat. Niet elke loslopende hond gedraagt zich asociaal.
Als mensen zelf eens wat beter zouden gaan communiceren in plaats van elkaar verrot schelden en bedreigen zou het met de overlast wel meevallen. We verwachten van onze honden sociaal gedrag maar bij de bazen schort het er nog al eens aan.

Jessix precies, de baas die zich ongemakkelijk voelt... En ja hij zou zijn reu gewoon moeten kunnen pakken ipv vangen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 12:02

_Alarm_wlkp schreef:
Opgevoede honden is toch iets leuks...

Hier worden de honden gewoon gewandeld hoor!
Teven lopen altijd LOS, ook als ze loops zijn.
Hoogtepunt of niet luisteren doen ze.
Ik lijn wel aan als ik andere honden passeer en zeg duidelijk dat ze loops zijn.

Mijn intacte reuen gedragen zich ook gewoon.
Zitten naast elkaar in de kennel zonder enig gemor (kunnen niet aan elkaar).

Wandelen van de reuen doe ik altijd voor ik de loopse teven wandel.

Wel ik moet zeggen, loops of niet mijn roedel gedraagt zich normaal.

Maar ik neem aan dat jij je honden niet los laat lopen in een gebied waar dit niet mag?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:04

Tja, wij doen echt moeite om naar het grote losloop gebied te gaan. Dat is na 16uur vrijlopen en moeten we naartoe rijden. We weten wanneer het rustig is, zodat ze lekker kunnen snuffelen en rennen. Ze luisteren, maar als ik ze voor elke andere hond bij me moet gaan roepen, is het effect van lekker je gang gaan wel weg.
Daarbij hebben in dit gebied de meeste mensen dezelfde instelling en passeren als die honden elkaar goed.
Er zijn echt heel veel prachtige plekken hier waar het verplicht aangelijnd lopen is. Om dan precies naar dat ene losloop gebied te gaan met een niet sociale hond, vind ik storend. Onze honden luisteren, dus mogen los. Maar door het verbieden van losloop gebieden/tijden, nemen mensen ons dat af waar we speciaal naartoe rijden. Als je niet naar losloop gebied wil en je stoort aan gedrag van mensen en honden daar heb je zoveel keus om ergens anders te lopen.

Toen mijn Border Collie 14 en 15 was, kon zij niet meer los en ging ik ook speciaal naar aangelijnd gebied. Ja, dan is het storend als er van ver honden komen aanrennen die toch loslopen....Het is heel simpel, het mag daar niet, klaar.

Ik heb hier op de hei wel een stel met een teef en reu waar de reu altijd naar mn teefje kwam. Die hond liep ook wel een stuk weg naar ons toe bijv. Dan kregen wij te horen; is jullie teefje loops? Of is ze pas loops geweest? Nou nee, jullie hond luistert nooit. Ga niet het probleem bij mij neerleggen, want ik loop er weken niet toen onze teefjes nog loops werden. Dus ook periode daarna kwam ik daar niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:06

damian23 schreef:

Wat een asociale reactie vind ik dit. Dus als mijn hond aan de lijn zit omdat ze aan haar kruisbanden is geopereerd mag ik niet in een losloopgebied met haar komen. Je mag wel een beetje meer respect hebben naar andere gebruikers van een losloopgebied. Het is geen plicht om je hond los te laten en je mag gerust rekening met elkaar houden. Je hebt ook in een losloopgebied etiketten. Zit een naderende hond aan de lijn, dan roep je je hond bij je.[/quote]

Ik vind het wel erg onverstandig wat je doet met een hond die zo'n zware operatie achter de rug heeft. Waarom zou je persé in het losloop gebied willen lopen dan??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:08

Nikass schreef:
Ik vind het wel erg onverstandig wat je doet met een hond die zo'n zware operatie achter de rug heeft. Waarom zou je persé in het losloop gebied willen lopen dan??

In mijn geval zou het zijn omdat we nog vier, vijf of zes honden hebben die graag rennen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:20

Ik schrik in deze discussie nog het meest van het eraf trappen van een hond/reu. De reu volgt m.i.zijn natuur/instinct. Pers.zou ik een hond nooit pijn kunnen doen,het dier kan er niks aan doen. Wel zou ik de baas ernstig aanspreken,ik ga er dan wel vanuit dat de baas de hond terug roept en de hond niet luisterd. Ik heb echt de schurft aan slecht luisterende honden. Roept de baas de hond niet terug dan zou ik de hond die op mijn hond springt voorzichtig bij zijn nekvel pakken en er af halen en spreek vervolgens de baas aan. Maar eraf trappen,nee,dat zou ik niet kunnen.

Ook het gele lintje vind ik een goede tip,jammer dat nog veel mensen niet weten wat het betekent. Ik heb van het internet een uitleg gekopieerd en geplastificeerd en opgehangen bij de ingangen van "ons" vaste uitlaatgebied en heb ze opgehangen bij D.A. in de buurt en bij de dierenwinkels. Ik kreeg daarna erg positieve reactie's en merkte echt dat mensen rekening hielden met mijn oude hond waarvan ik wilde dat er voorzichtig omgesprongen werd door andere honden. Ons ouwetje is inmiddels overleden maar zie met regelmaat honden met een geel lintje aan de lijn terwijl je dat voorheen nooit zag.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:28

Hier ook genoeg loslopende honden in aanlijngebied.
Mijn teef is heel duidelijk tegen ze, zo duidelijk dat reuen een volgende keer het wel uit hun hoofd laten om wat te proberen of een eigenaar die dan wel ineens zijn hond kan aanlijnen.
Zelfs toen ze nog loops en dekrijp was accepteerde ze geen vreemde honden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:30

Nikass, waarom niet? Onze honden komen ook niet los, kunnen prima met honden spelen, maar willen niet onderste boven gedenderd worden. Waarom zou je dan niet in een losloop gebied mogen komen. Omdat het een vrijbrief is voor loslopende honden om knettergek te doen en niet te luisteren.
En waarom zou je niet naar een losloop gebied mogen, er lopen ook genoeg honden los in de wijk.
Loslopen is, zoals al eerder gezegd is, geen recht, geen plicht. Het is een gunst. Een gunst waar veel misbruik van gemaakt word door mensen die geen fatsoen hebben en weigeren rekening te houden met een ander. Nog maar niet gesproken over onkunde.