Hond niet meer zindelijk te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:55

Citaat:
Nee precies, ik zou echt dolblij zijn als ik onze teef structureel boven de 40kg zou weten te houden. Prima gewicht! Hopelijk gaan de nieuwe brokken dáár ook een groot verschil in maken.

Is ze ook echt te dun? Een van onze tegen haalt de 40 kg ook niet, maar ziet er prima uit. Gewicht is niet het belangrijkste, ik zou naar uiterlijk kijken.

Afbeelding[/quote]

Ik vind haar niet te dun. Gewicht zegt inderdaad niet alles, lekker op gevoel en op uiterlijk blijven voeren. Mooie hond! Het is ook personal preference... Sommigen zien ze liever wat voller, ik persoonlijk heb ze liever iets te slank dan net iets te vet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:36

Nee wij vinden het echt een gratenpakhuis. Ze heeft last van het jojo-effect zullen we maar zeggen, je kunt haar ribben 70% van de tijd goed zien, dit zijn bijvoorbeeld foto's van januari toen er net wat sneeuw was gevallen hier is ze 'redelijk goed' voor haar doen. Het stomme is, die vacht blijft glanzen, slijmvliezen ogen gezond, neus is altijd vochtig en ze is reuze actief. Gewicht kan in een week tijd zomaar ineens 4kg verschillen en dat is verhoudingsgewijs altijd al zo geweest. -O-

Afbeelding

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:01

Die foto's zijn niet zo duidelijk, te dik lijkt ze me in ieder geval zeker niet. Maar echt mager ook niet.

Ik kan me wel voorstellen dat het frustrerend is als je er graag wat vet op ziet en dat lukt niet.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:41

Pinda_Dipje schreef:
Nee wij vinden het echt een gratenpakhuis. Ze heeft last van het jojo-effect zullen we maar zeggen, je kunt haar ribben 70% van de tijd goed zien, dit zijn bijvoorbeeld foto's van januari toen er net wat sneeuw was gevallen hier is ze 'redelijk goed' voor haar doen. Het stomme is, die vacht blijft glanzen, slijmvliezen ogen gezond, neus is altijd vochtig en ze is reuze actief. Gewicht kan in een week tijd zomaar ineens 4kg verschillen en dat is verhoudingsgewijs altijd al zo geweest. -O-

[ [url=m/pkewMz.png]Afbeelding[/url] ]

Ze is inderdaad slank. Dat heeft onze teef ook altijd gehad. Één dag slecht eten en je zag haar weer invallen, ook al weegt ze op 200 gram na 50 kg. Maargoed, sommigen worden gewoon niet zwaarder en zoals ik in een vorige post al zei, liever iets te dun dan net iets te dik. Te dun is natuurlijk ook weer niet goed, dat snap ik. Bovendien heeft ze een hoop meegemaakt en is ze waarschijnlijk nog dik aan het verwerken. Dat kost ontzettend veel energie en dat vreet ook aan een hond, geestelijk maar ook lichamelijk. Ze lijkt in dat opzicht wel een beetje op de onze, een letterlijke binnenvetter, vreet zich van binnen helemaal op. Gun haar tijd. De onze is nu vier (bijna vijf) en heeft laatst nog een enorme groeispurt (uitzwaren, van 45 naar bijna 50 kg) gemaakt en is een half keer zo breed geworden. Ook een slechte start gehad vroeger. Dat kan een groot verschil maken.

Is ze (vroeg) gesteriliseerd? Ook dat kan het slecht op gewicht blijven verklaren. Allemaal van die puntjes die je bij elkaar op moet tellen en wat uiteindelijk toch zwaarder weegt dan men in eerste instantie denkt :).

Doch wens ik je heel veel succes met je knapperd! Jullie verdienen het om een oplossing te vinden.

Pinda_Dipje

Re: Hond niet meer zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:43

Ze is niet gesteriliseerd. Ze is van mei 2014.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:53

Hoe gaat het nu?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:04

Als ze zo veel kan verschillen in gewicht in een week en er is geen medische verklaring zou ik toch aan stress denken. Wij hebben ook zo'n hond gehad, chronisch te mager maar hij had ook geen seconde rust, zelfs als hij lag was hij aan het hijgen.

Ik las dat bachbloesem werd genoemd, ik heb hier ervaring mee maar bij mijn hond was het wel een specifieker probleem. Hij vond in de auto dood en dood eng dit hebben we met bach druppels opgelost (voor kinderen waar geen alcohol in zit) en nu echt nergens last meer van. Maar jouw hond zou over het algemeen volgens mij meer rust kunnen gebruiken en ik weet niet hoe je het dan moet toepassen.

Weet even niet of je het al hebt geprobeerd, maar hoe zit het nu als je alleen maar vaste momenten met haar gebruikt om de ontlasting te doen? Dus dat het eigenlijk ook niet meer de bedoeling is om het op het erf te doen? Zelf ben ik persoonlijk geen fan van onbeperkt voer voor een hond dit zijn ze van nature ook niet gewend maar ik heb geen ervaring met molossers. Mijn hond heeft wel dat wanneer ze gegeten heeft ze altijd binnen korte tijd moet poepen, als zij onbeperkt eten krijgt moet ze de hele dag poepen :Y)

Wat ook lastig is dat de hond het al zo vaak in de woonkamer heeft gedaan, dan gaan ze die plek ook steeds vaker gebruiken. Ik zou zelf haar niet meer onbeperkt voeren maar op +- vaste tijdstippen en dan daarna gaan wandelen (niet druk!) gewoon rustig wandelen zoals je een pup ook zindelijk maakt.
Eventueel ook naar een ander voer kijken, KVV of een brok met hoog vlees gehalte (Acana of Orijen, Orijen bevat wel meer eiwit waar mijn hond dan weer van aan de schijt ging :Y) ) en zonder op vulmiddel wat er toch alleen maar als poep weer uit komt. Als ze niet de hele tijd kan eten en ze word regelmatig uitgelaten dat ze weet 'oke nu moet ik mijn behoefte doen' moet ze op een gegeven moment ook wel leeg zijn :))

Een totale zindelijkheidsreset icm met de hoeveelheid en soort voer is iets waar ik zelf mee aan de slag zou gaan.
Heel veel succes want het klinkt verder echt als een perfecte hond.

Trouwens, een bench beneden werkte niet ivm haar verlatingsangst toch? Maar wat nou als je boven een bench neer zet? Al is het maar even voor tijdelijk dat ze een paar nachten door komt zonder binnen te poepen, dan doorbreek je die negatieve spiraal misschien terwijl je aan het werk bent om het correcte gedrag te stimuleren.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:15

Het zou wel fijn zijn om te horen hoe het nu gaat?
Gaat het beter met het andere voer?
Heb je er nog een gedrag deskundige bij gehaald?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:46

Pinda_Dipje schreef:
Schuur_ schreef:
Wauw zoals ik het nu lees is dit een fantastische hond die helemaal meedraait in je gezin.

Is het een idee om de vloer eruit te gooien en er bv PVC laminaat in te doen? Ok je hebt niet meer de charme maar kan wel geruster werken aan dit probleem en ook vanuit hygiënisch oogpunt is het makkelijker. Misschien draai je nu in een vicieuze cirkel doordat je denkt oh nee, niet mijn vloer en die stress op de hond afstraalt?

Ze draait verder ook echt optimaal mee, alleen de zindelijkheid is momenteel een groot probleem en dat is het met tussenpozen altijd geweest.

Weetje voor mezelf maakt het niet zoveel uit hoor die vloer. Ja natuurlijk is het onhygiënisch maar ik loop op slippers en stap aan het einde van de dag toch weer onder de douche, maar kinderen laten er een snoepje opvallen en stoppen het vervolgens gewoon weer in hun mand want 'hey mam je hebt het toch net schoongemaakt met dettol?' en ook de baby kruipt er straks zonder aarzelen over heen en loopt daarna weer op haar vingers te soppen. Omdat we snel genoeg zijn met opruimen (eerst dettol, daarna schoonmaakazijn om de geuren te maskeren) weten we de vloer aardig te sparen. Mocht het probleem ooit te controleren zijn schuren en lakken we hem weer opnieuw af, maar tof is het gewoon niet om dagelijks met een oude tandenborstel de prut tussen je kieren te boenen. -O-

wel eens gedacht om er bv een laag epoxy (giethars) overheen te smeren? dan is ie water kier en vochtdicht kijk eens op polyestershoppen.nl wat ik bedoel Dan is schoonmaken echt veel makkelijker ook

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:03

speurneusc schreef:
wel eens gedacht om er bv een laag epoxy (giethars) overheen te smeren? dan is ie water kier en vochtdicht kijk eens op polyestershoppen.nl wat ik bedoel Dan is schoonmaken echt veel makkelijker ook

Dat klinkt wel interessant, zou mooi zijn als dat ook bij een vloer kan, maar is het daar wel geschikt voor? Een houten vloer 'werkt'/beweegt en die epoxy beweegt niet mee gok ik dus dan krijg je toch al heel snel scheuren in je mooie dichte harslaag?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:16

GDG schreef:
speurneusc schreef:

Dat klinkt wel interessant, zou mooi zijn als dat ook bij een vloer kan, maar is het daar wel geschikt voor? Een houten vloer 'werkt'/beweegt en die epoxy beweegt niet mee gok ik dus dan krijg je toch al heel snel scheuren in je mooie dichte harslaag?

zou je aan polyestershoppen moeten voorleggen, er is ook een soort lak lijkt mij dat dat niet stijf hard wordt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:56

Wat geweldig hoe jullie dit soort honden opvangen *\o/*

Als ik het zo lees lijkt het me niets medisch en lijkt het me ook niet aan het voer liggen. Ik ben geen fan van rc en zou zelf iets anders voeren, maar dit is niet de oorzaak van het probleem imo.

Ik denk zeker dat het gedragsmatig is en het meest voor de hand ligt dan stress.
Om een voorbeeldje te noemen, ik heb een x mechelaar herder herplaatster gehad, zeer gevoelig. Als zij overdag een voor haar spannende situatie had meegemaakt, kwam ze me midden in de nacht hijgend halen omdat ze uit moest. Ik ging dan snel met haar naar buiten waar ze vervolgens een heeeele lange plas deed (kwam geen eind aan), soms ook poepen, soms overgeven.
Dus de reactie kwam nooit direct na het spannende moment, maar altijd snachts, in rust.

Je hond opnieuw zindelijkheidstraining geven, heeft wat mij betreft geen zin. Ik denk namelijk dat je hond op zich wel zindelijk is; ze weet heus wel hoe het werkt, doet haar behoefte niet in de slaapkamer en zou waarschijnlijk naar buiten gaan als ze de mogelijkheid had.
Een hondenluik zou dus een oplossing kunnen zijn voor de "overlast" die je van haar gedrag ervaart.
Voor de hond is het wel prettig als ze naar buiten kan, maar het verandert niets aan het feit dat ze veel stress ervaart. (indien dit dus zo is zoals ik denk).

Ik denk dat het goed voor iedereen zou zijn als het zou lukken de hond ietsje minder afhankelijk van jou te rijgen. Ik denk daarbij niet aan grote doelen, maar alleen zo dat zij zich wat comfortabeler kan voelen als jij er niet bent. Voor als je straks meer buitenshuis moet gaan werken, maar ook voor als er eens wat onvoorziens gebeurd (wat we uiteraard niet hopen, maar stel dat je een keer een paar dagen in het ziekenhuis terecht komt oid). En mogelijk zijn er nog andere redenen voor stress, los van haar binding met jou.

Ik zou daar professionele hulp bij zoeken, maar dan dus wel iemand die meer weet dan de gemiddelde hondeninstructeur. Ik stuur je even een pb.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:55

Haar focus op mij is nu een stuk minder, maar dat komt mede omdat ik haar vaker negeer. Voorheen haalde ik haar regelmatig aan, stoeide we even, deden een balspelletje of zat ik gewoon tegen haar te kletsen terwijl ik tv keek oid.
Ook hebben we haar inmiddels zover dat ze beneden blijft in de nachten, zonder gehuil of gekrab aan deuren.... maar de zindelijkheid blijft een probleem.

Ze eet nu sinds een maand ander voer en hoewel haar vacht er wel aardig uitziet, is ze nog steeds een gratenpakhuis imo. Toch blijft ze energiek en actief. Ze legt nog steeds gerust 3 drollen per nacht, al zijn ze qua samenstelling iets compacter en nog iets droger geworden. Frequentie is dus niet verandert.
Soms vinden we 3 dagen lang niets in huis, en vervolgens ineens weer 2 drollen en 3 plassen op het parket.
De dagen dat we niets vinden en na het uitlaten s'ochtends even naar boven gaan om aan te kleden bijv, heeft ze bij terugkomst beneden alsnog in de woonkamer gezeten (ondanks de poep en plas die al met de uitlaat was gedaan)..... Volslagen hopeloos dus.

We hebben het geprobeerd met de achterdeur open zodat ze zelf in- en uit kan lopen (net zoals bij een hondenluik) maar mevrouw gaat dan dus vooral op avontuur buiten het erf met als gevolg boze buren aan de deur omdat ze om de haverklap een hond voor de auto hebben (gat gevonden in de heg). Ook voor het zindelijksheidprobleem maakt het weinig verschil, waarom zou je naar buiten gaan als je ook lekker binnen kunt sassen?

Aangezien ik op dit moment hoogzwanger ben en anders ook een serieus probleem heb tijdens de kraamweek zit ze nu s'nachts opgesloten in de paardenstal. Mijn man draait veel nachtdiensten en het is op dit moment met mijn bekkeninstabiliteit e.d. geen doen meer om iedere ochtend op mijn knieën met een oude tandenborstel stront tussen de voegen uit te boenen en alles te stofzuigen en dweilen. Heel jammer voor haar (en voor ons), maar we zijn al héél lang bezig en op dit moment is het gewoonweg niet op te brengen. Ik hoop over een paar weken weer helemaal op de been te zijn en te kijken in hoeverre we nog progressie kunnen boeken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 00:39

Wat een ontzettend vervelend probleem. Bewonderingswaardig hoe je er mee omgaat en hoeveel je probeert!
Naar mijn mening is het ook geen schande dat ze in de paardenstal zit. Onze honden hebben ook een apart nachthok in de schuur en slapen ook niet binnen.
Dan heb je in ieder geval de rommel niet meer binnen en wie weet krijgt ze er ook meer rust van als ze snachts gewoon die vaste plek heeft. (Evt met een andere hond erbij, maar dat zag je niet zitten begreep ik)
In een nacht verblijf heeft ze minder ruimte om te gaan rondstruinen, en ze hoeft het gezin daar ook niet steeds in de gaten te houden, misschien geeft het wel meer rust.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 00:53

Ik merk dat ze er relatief rustig onder is. Soms huilt ze, maar dat doet ze binnenshuis ook. Overdag is ze gewoon zoveel als mogelijk binnen.
We zijn nu wel op een stadium gekomen waarvan ik trots ben op de progressie die we nog geboekt hebben aangaande de verlatingsangst, maar ook op een punt waarop ik me realiseer dat dit geen houdbare noch leefbare situatie is. Het hele gezin zou het dolgraag anders zien, maar ook op onszelf heeft het een nare uitwerking...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 00:57

Ts, misschien niet waar je zelf als eerste aan denkt, maar een hondenkennel?
Een (verwarmd) hok voor de nachten met een makkelijk schoon te maken vloer? En dan misschien wel met een vriendje erbij? Je zegt zelf.. buiten genoeg ruimte. Waarom die niet gebruiken?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 01:30

Ik heb er principieel nooit aan gewild. Puur omdat het nu echt even niet anders kan zit ze s'nachts wel in de paardenstal, maar ik hoop op lange termijn gewoon ons doel te bereiken om er een huishond van te maken. Werkt het echt, echt, echt niet dan zou een verwarmde kennel idd een optie kunnen worden.
Nog een hond erbij zien we om uiteenlopende redenen niet zitten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:49

Eigenlijk helemaal niet zo'n slecht nieuws, best fijn dat de hond nu minder aanhankelijk is!
En waarom niet buiten?
Het is een hond...
Het is voor ons (mensen) vaak moeilijker dan voor de hond.
En als het hek gerepareerd is, kan ze heerlijk buiten lopen.
Dank je voor de info!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:56

Is een elektrische afzetting dan niet een oplossing? Dan komt ze iig niet van het erf af.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:06

Wij zitten ook op een boerderij en onze honden zitten 's nachts dus in hun hok met een lekkere laag stro en overdag zijn ze het liefst buiten. Lekker gezond in de buitenlucht. En wij zijn ook meestal buiten dus dat vinden ze ook het leukst. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat de honden die meer buiten komen, minder gezondheidsissues ed hebben. Onze vorige hond had toen hij veel binnen was altijd kale plekken op zijn kont. Toen we zijn verhuisd was er alle ruimte om hem lekker buiten te hebben en de plekken zijn toen verdwenen en nooit meer terug gekomen. En hij vond het buiten fantastisch, lekker spelen, graven, achter beestjes aan zitten. :D
Die van jou heeft wellicht een wat minder dikke vacht, maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken zoals hondendekentjes :j
Mooi bijkomend voordeel is dat ze dus dan ook minder kans heeft om binnen te gaan zitten kakken. Wellicht wordt buiten ook meer haar comfortzone en vind ze het binnen helemaal niet meer zo fantastisch om er eens lekker voor te gaan zitten...

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:31

Misschien is het middel Clomicalm wat om, in ieder geval tijdelijk, te geven.
De hond krijgt wat meer rust in haar koppie en lijf. Het wordt vaak gegeven bij verlatingsangst, trauma, dementie en idd ook onzindelijk zijn. Veel honden plassen en poepen in huis, omdat ze of bang zijn of geen rust kennen om het buiten te doen. Je zwangerschap zal zeker ook een trigger zijn. Ze heeft nu waarschijnlijk nog meer het gevoel op je te moeten passen. Honden kunnen heel goed hun stress verbergen, terwijl ze er flink last van hebben.
De nachtelijke onrust neemt ook af.
Het voer zou ik ook aanpassen. Royal Canin heeft niet meer zo'n goede naam.
Vlees zou het beste zijn, maar dat zou je moeten aandurven na wat er al is gebeurd.
Mijn eigen honden krijgen in de middag vlees en 'smorgens brokjes. Ze krijgen Champ. Een prettige brok, die ik ook zo kan gebruiken voor logeerhonden. De overgang geeft nooit problemen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:26

Iris82 schreef:
Is een elektrische afzetting dan niet een oplossing? Dan komt ze iig niet van het erf af.

Dat wordt dan een héle lange omheining :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:32

Faline schreef:
Wij zitten ook op een boerderij en onze honden zitten 's nachts dus in hun hok met een lekkere laag stro en overdag zijn ze het liefst buiten. Lekker gezond in de buitenlucht. En wij zijn ook meestal buiten dus dat vinden ze ook het leukst. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat de honden die meer buiten komen, minder gezondheidsissues ed hebben. Onze vorige hond had toen hij veel binnen was altijd kale plekken op zijn kont. Toen we zijn verhuisd was er alle ruimte om hem lekker buiten te hebben en de plekken zijn toen verdwenen en nooit meer terug gekomen. En hij vond het buiten fantastisch, lekker spelen, graven, achter beestjes aan zitten. :D
Die van jou heeft wellicht een wat minder dikke vacht, maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken zoals hondendekentjes :j
Mooi bijkomend voordeel is dat ze dus dan ook minder kans heeft om binnen te gaan zitten kakken. Wellicht wordt buiten ook meer haar comfortzone en vind ze het binnen helemaal niet meer zo fantastisch om er eens lekker voor te gaan zitten...

Onze hond heeft inderdaad geen ondervacht, er zou dan dus een volledig geïsoleerd hok moeten komen. Met alleen een hondendeken gaat ze het helaas niet redden, ze heeft 0,0 vet op het lijf en komt ook nu al s'morgens met ondertemperatuur het huis weer binnen (ondanks een stapel dekbedden). Nu heb ik eventueel wel de mogelijkheid om de tweede CV ketel uit onze schuur uit te breiden richting de paardenstallen en dan bijvoorbeeld een kennel met verwarmingselement in de zadelkamer te bouwen maar daar hangt een flink prijskaartje aan en dan zou ik eerst zeker willen weten dat het écht de juiste oplossing is.

Het blijft een hele lastige situatie.