Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:26

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:27

IrishCold schreef:
Het is mij duidelijk dat er dus geen echte feiten bestaan van hoe je je hond het beste opvoed. Maar dat het voor elke hond anders is. Het is dus met elke hond uitzoeken wat hij wel en niet fijn vind en wat voor hem of haar werkt.

Na het inslapen van onze hond vorige week, ben ik er erg veel over gaan na denken of ik dingen misschien over het hoofd heb gezien. Welke handelingen ik fout deed, hoe ik het heb gedaan en hoe de hond reageerde. Over een poosje willen we weer een hond en ik wil hem geliefd laten voelen, maar ook zeker leiderschap laten zien en voor hem een vriend zijn. Ik ben met honden opgegroeid maar na vorige week erg aan het twijfelen geslagen over mij zelf. Ik probeer nu weet beetje handvaten te creëren voor mij zelf, voor de nieuwe hond, als we daar eenmaal weer aan toe zijn.

Graag lees ik nog lekker door hier in dit topic en kunnen we misschien elkaar helpen.

Misschien heb ik iets gemist.....
Maar wat was er met je hond?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:34

DezeNaam schreef:
ThreeFingers je mag een hond niet straffen als hij gromt omdat je dan in principe gewoon aanleert dat hij niet meer mag grommen, terwijl grommen net een waarschuwingssignaal is. Als de hond niet meer mag grommen zal hij dat niet meer doen maar dan kan hij dus 'zonder waarschuwing' aanvallen. Grommen is gewoon een deel van hun communicatie.
Dit is toch hoe ik het begrijp.

Dit hangt van de situatie af, maar als mijn hond mij bedreigd door middel van grommen. Dan fluister ik toch echt wel in zijn oor dat ik de chef ben.

Stel ik wil niet dat de hond op de bank ligt....maar hij ligt er toch, en ik stuur hem eraf. Maar dat doet hij niet en gromt zelfs tegen mij.
Dan moet ik dat goed vinden??

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:52

Je moet het inderdaad niet goed vinden dat hij tegen je gromt. Maar er is een verschil tussen het grommen corrigeren en je gewoon laten doen. Dat hij gromt omdat hij niet wilt dat jij hem eraf stuurt mag natuurlijk niet! Maar dan moet je het grommen niet corrigeren maar eerder het gedrag 'ombuigen' zoals ze zeggen. Jij zorgt ervoor dat hij uiteindelijk van de zetel afkomt door een commando te geven en uiteindelijk te belonen als hij het commando uitvoert. Dat lijkt mij een veel betere oplossing dan het grommen corrigeren en dan mogelijk nog problematischer gedrag krijgen omdat hij niet meer mag grommen. Op de positieve manier leert hij dat hij iets krijgt voor goed gedrag (een aaitje of een koekje) en dan lijkt het mij dat je hond het veel fijner gaat vinden om met je samen te werken.

Een van mijn oppashonden gromde soms ook wel eens en vaak probeerde ik hem dan gewoon af te leiden en dat hielp prima.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:06

Grommen word hier gecorrigeerd wanneer het grommen onnodig, dus tegen elkaar bijv. omdat de grootste reu van de drie vind dat hij alle ruimte moet hebben en de anderen weg moeten gaan. Dan zeg ik als je last hebt van de anderen ga je zelf maar weg. Of met eten ze krijgen genoeg eten word niet verdedigd. Hier kun je ze bijv rustig allemaal uit 1 bak laten eten als we zouden willen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:12

Grommen tegen mij is taboe. Ik zal dat gedrag met zekerheid niet accepteren!
Dus als hij bv tegen mij gromt vanwege dat op bank liggen, zal ik zeker geen balletje gaan halen. Die voor hem in de hoek van de kamer gooien zodat hij van de bank afgaat >;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:54

Ik zeg ook niet dat je dat moet doen.. Dan zou je hem net belonen voor zijn gedrag. Je moet hem van de bank afroepen, desnoods bij de halsband nemen als het niet nodig is. Als je hem er zelf af moet trekken zou ik hem gewoon negeren, maar als hij uiteindelijk van de bank afkomt kan je hem wel belonen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:42

Het was ook een voorbeeld. Zulke problemen heb ik ook niet met mijn hond. Omdat hij van kleins aan duidelijk opgevoed is.

Een hond die dat soort gedrag vertoont is al te hoog gestegen op de rangorde ladder. En dan kan het pakken bij de halsband al een fikse beet opleveren.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:49

Een fikse beet opleveren hangt er vanaf.. Heb jij het over grommen met de tanden ontbloot of niet? Want in mijn hoofd was het gewoon zonder tandjes dus dat is nog een stapje lager volgens mij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:08

anjali schreef:
dierenfan schreef:
CM is wel.een duidelijk voorbeeld van iemand die behoorlijk veel weet over honden en hun gedrag/ gedragingen maar die ook goed laat zien dat ook hij niet elke hond juist in kan schatten (zoals op aantal filmpjes te zien is dat hij ook wel eens aangevallen wordt en gebeten wordt ;)

Het is hoe dan ook wel zo dat CM sommige honden,die zo onmogelijk zijn dat ze anders bij hun baas hadden weggemoeten,weer op de rails kan krijgen.

Ik bedoelde mijn post niet als aanval richting hem. Ik heb mijn mening over hem maar dat staat los van wat ik schreef.

Ik bedoelde er wel mee dat er nooit een sluitend iets is waar je 100% zekerheid heb over het gedrag van honden en wat bepaald gedrag betekend ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:26

DezeNaam schreef:
Een fikse beet opleveren hangt er vanaf.. Heb jij het over grommen met de tanden ontbloot of niet? Want in mijn hoofd was het gewoon zonder tandjes dus dat is nog een stapje lager volgens mij.

Eigenlijk een vraag aan Horsetopshop omdat ze in het begin van het topic schreef dat je een hond die gromt niet moet corrigeren.

En ik wilde graag weten waarom!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:30

ThreeFingers schreef:
Eigenlijk een vraag aan Horsetopshop omdat ze in het begin van het topic schreef dat je een hond die gromt niet moet corrigeren.

En ik wilde graag weten waarom!

Ik weet niet waarom je het antwoord nog een keer van mij wil hebben als het antwoord al door iemand anders gegeven is. Maargoed...

Honden geven signalen af voordat ze bijten. Grommen is een signaal vooraf.
Als je een hond gaat straffen voor het grommen, zal hij het grommen achterwegen laten.

Dus: Als een kind om de hond zijn nek hangt en de hond gaat grommen, straf je niet de hond voor het grommen, maar zorg je als de donder dat je dat kind weg haalt.

Edit: Zodra een hond tegen je gaat grommen als je hem van de bvank af wilt hebben, is er al veel vooraf fout gegaan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:44

Ik zou zelf ook niet van de bank af gaan als de hond gromt naar me als ik hem eraf probeer te krijgen, geloof me die hond gaat eraf in een oogknipper. Respect voor mij vind ik toch wel een van de hoofd punten tussen een relatie met mij en een hond. Mijn wil is wet zogezegd, nu hoeft de hond geen robot te zijn maar ze moeten wel luisteren.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:27

Seven schreef:
Ik zou zelf ook niet van de bank af gaan als de hond gromt naar me als ik hem eraf probeer te krijgen, geloof me die hond gaat eraf in een oogknipper. Respect voor mij vind ik toch wel een van de hoofd punten tussen een relatie met mij en een hond. Mijn wil is wet zogezegd, nu hoeft de hond geen robot te zijn maar ze moeten wel luisteren.

_/-\o_

Horsetopshop, er was inderdaad een antwoord gegeven, ik kan niet weten of dat ook jou achterliggende gedachte was.

Als een kind mijn hond omarmt en hij gromt, en ik zeg op een bepaalde toon NEE tegen mijn hond, weet hij dat hij op moet houden! En ik zal met zekerheid het kind weghalen.

Kinderen horen honden niet om de nek te hangen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:10

ThreeFingers schreef:
Seven schreef:

_/-\o_

Horsetopshop, er was inderdaad een antwoord gegeven, ik kan niet weten of dat ook jou achterliggende gedachte was.

Als een kind mijn hond omarmt en hij gromt, en ik zeg op een bepaalde toon NEE tegen mijn hond, weet hij dat hij op moet houden! En ik zal met zekerheid het kind weghalen.

Kinderen horen honden niet om de nek te hangen..

Dat NEE zou ik dus absoluut nooit in die situatie zeggen. Om de reden die hier boven genoemd is. Grommen is voor de hond o.a. zoals praten voor ons is. Hij vind het niet fijn en zegt dat. Ik vind dat je niet mag eisen dat hij op zo'n moment zijn bek houdt.

Hoe moet volgens jou de hond dan aan geven dat het kind om zijn nek niet fijn is?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:13

Seven schreef:

Daarom denk ik zomaar dat een hond van jou niet op de bank zal gaan grommen naar jou ;)
De mijne zullen dat ook nooit naar mij doen om dezelfde reden. Grommen mag om iets aan te geven maar grommen omdat ik op de bank ga echt niet. Ik zal niet straffen om het grommen maar wel eisen dat hij de bank verlaat via het daarvoor bekende commando. Vervolgens zelf de bank op gaan en het de hond verbieden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:29

Om nog even in te haken op het voorbeeld van een hond die gromt als je die van de bank af wil sturen, een vraag erover. Als je die van de bank af knalt op zo'n moment dan doe je die in feite toch niet corrigeren voor het grommen, maar voor het ongehoorzaam zijn waar die op dat moment mee bezig is?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:32

Ook onzekere honden grommen. De bank is een veilige plek en als ze er dan niet af willen en grommen pak ik een riem en haal ik je eraf. Daarna ga je gewoon nooit meer op de bank.

Als er een kind om mijn hond hangt en hij gromt haal ik eerst dat kind weg en haal ik de hond uit de situatie door even met hem weg te lopen. Het eerste dat ik mijn honden en opvangers leer is dat ik alles oplos en zij dat niet hoeven te doen. Daardoor geven ze me signalen en kan ik daarop handelen zonder dat ze stappen moeten gaan ondernemen.

Mijn reu gromt snel, dat is ook een rasdingetje. Als mijn teef tegen hem aan gaat liggen gromt hij al. Dat is niet direct een agressieve reactie, hij zegt gewoon dat hij dat niet wil. Ik kan aan zijn lichaamstaal en soort grom zien en horen hoe serieus het is en hoe ik moet handelen. Soms heeft hij geen keus en moet hij het toch ondergaan, zoals zijn fijne prostaatonderzoek :') Ik houd hem dan zelf vast en zeg: aaaag stel je niet aan, het houdt zo op! Dan begint ie wat te tongelen en ondergaat het.
Als hij zou grommen op de bank naast me aarzel ik geen moment en wip hem eraf. Als mijn teef met haar tere zieltje en onzekerheden dat zou doen zou ik haar heel kalm uit de situatie halen. Het zijn heel andere karakters. Ik doe dat altijd op gevoel en ze hebben nog nooit gebeten, niemand. Ook niet iets dat erop lijkt. En ook mijn opvangers niet. Er is niet één aanpak, ik probeer niks, ik doe. Kijk goed naar je hond, wees altijd duidelijk en bouw aan rust en het vertrouwen in jullie relatie, dan zit het vaak al goed. Denk ik. Ik denk dat mensen gedrag van hun hond te vaak vermenselijken en persoonlijk nemen. Daarmee kweek je frustratie, ben je niet eerlijk en duidelijk en breek je wat in jullie band.
Ik sta ook weleens met het stoom uit mijn oren :+ maar ik probeer de hond er zo min mogelijk van te laten merken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:35

Mijn honden liggen vrijwel nooit op de bank, zelfs al uitnodigen we ze er voor uit liggen ze er 5 min gaan ze liever in hun eigen mand liggen :j

@ dierenfan
Klopt dat doen ze ook echt niet.

@telpeva
Als de hond gromt en ik zeg klaar, vind ik dat deze moet stoppen. Zo niet is het wegwezen. Dus eigenlijk corrigeer ik dan niet het grommen maar het niet opvolgen van de gedragsregels op de bank namelijk luisteren als ik zeg klaar.

Zelfde geld ook voor het kinder voorbeeld, onze dobermann zal als hij niet weg kan lopen gaan grommen. Ook daar zal ik zeggen "klaar" omdat ik hem gehoord heb en iets ga doen om het 'voor hem' probleem op te lossen.(nu zorg ik eerlijk gezegd gewoon dat mijn honden niet in situaties komen waarbij ze zich niet prettig voelen maar stel dat het toch gebeurd. ) Hij zal, als ik het kind weg haal weglopen van het kind en bij mij gaan zitten en negeren. Hij weet namelijk dat ik hem bescherm voor dingen die hij liever niet heeft en hij dat dus zelf niet hoeft te regelen.
Zo hoort de wisselwerking ook te zijn in mijn ogen. De hond geeft iets aan, eigenaar pikt het op, veranderd de situatie of geeft aan wat er van de hond verwacht word en de hond zal zich veiliger voelen omdat hij is begrepen. Heel veel bijt incidenten kunnen hierdoor worden voorkomen omdat men de hond een keuze geeft of ze aaien/omhelzen/aanstaren ea. wel leuk vinden. Weet je dat als baas van je hond kun je de rest van de wereld ook onderwijzen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 06:31

Dierenfan jij neemt dus het risico dat je hond het kind bijt?

Even voor de duidelijkheid, mijn hond ligt niet op de bank.
Mijn hond komt niet bij kleine kinderen.
Mijn hond gromt ook niet naar mij.
Mijn hond is gehoorzaam en ik zal hem zeker beschermen voor situaties waarbij hij zich ongemakkelijk zal voelen.
Als kinderen mij vragen of ze de hond mogen aaien. Zeg ik nee.

Het zijn juist de ongehoorzame honden die elende veroorzaken.
Die ondanks niet gehoorzamen gewoon loslopen enz.

Mijn hond weer heel goed wat nee betekend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:13

ThreeFingers schreef:

Waar staat dat?

Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.

Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:58

dierenfan schreef:
ThreeFingers schreef:

Waar staat dat?

Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.

Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....

Je zegt dat je NEE tegen de hond zegt als hij zou grommen. Dat betekend dat hij niet mag grommen, het grommen de volgende keer overslaat en gelijk zal bijten.

Elke hond kan bijten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:04

Eens threefingers
Je kan hier als ze onder appél zijn hoog of laag springen er word niet op je gereageerd. Heb ik m'n hond onder commando kan een kind er wel op springen. Mijn commando op blijven volgen en het werk goed doen is wat ze het liefste doen. Maar dat is niet te vergelijken met menig normale huishond. Ik vraag dan ook wel iets meer van een hond dan menig eigenaar.

Ze lopen hier normaal minimaal 8 uur per dag buiten, trainen elke dag (de reuen) en gaan meerdere keren mee naar de club. Nu wij een baby hebben is dat wel minder geworden maar alsnog mogen de ipo ers speuren, bijten en appél in wat voor vorm ook en de pincher speurt en zoekt muizen in het kippenhok. Dus niet te vergelijken met een hond die nooit kan doen waarvoor die gefokt is, thuis op de bank ligt en enkele keren per dag z'n energie kwijt mag.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:29

Wat vinden jullie van een opvang die buitenlandse honden op vangt.Ze lopen veel los buiten door elkaar heen, worden niet opgevoed.Maar wel herplaatst wat de nodige problemen oplevert.Ik kan helaas nergens negatieve ervaringen vinden, zo dat iemand die ik ken problemen heeft en andere ervaringen van hun zoekt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:27

Horsetopshop wat een onzin. Grommen is dreigen.
Mijn nee is ook dreigen. Ik dreig hem op te houden met dreigen.
Ik heb nog nooit een hond meegemaakt die daardoor niet meer dreigde maar direct beet.

Tijdje terug 2 honden in de speelweide...1 hond vind een bal en gaat spelen. De andere hond raakt opgewonden en word aggresief en duikt boven op de andere hond. Vanuit het keukenraam geef ik een brul. De aanvallende hond stopt direct. En klaar.

Denk je nu echt dat deze hond de volgende keer niet meer gromt en grauwd?