Hond aangevallen, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hond aangevallen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:49

TS hoe is het met je hond?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:23

Bravura schreef:
Idd er zijn veel mensen die het gedrag van hun hond niet kunnen lezen.

Ik vind dat ook niet gek. Sommige honden zijn heel duidelijk met een snauw of grom. Andere gaan van vrolijk ineens om in de aanval...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:28

sneeuwpop schreef:
Bravura schreef:

Ik vind dat ook niet gek. Sommige honden zijn heel duidelijk met een snauw of grom. Andere gaan van vrolijk ineens om in de aanval...

Waar Bravura en ik op doelen, zijn op mensen die altijd maar zeggen ''oh hij doet niks, wil alleen maar spelen'' en vaak geven die honden hele duidelijke signalen dat het hun niet echt om het spelen gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:42

sneeuwpop schreef:
Bravura schreef:

Dat klopt dus niet. Geen enkele hond gaat "ineens" in de aanval. Er zijn altijd veel signalen vooraf. Het is de mens die deze signalen niet ziet.
Zoals Bravura zegt: Die kunnen het gedrag van hun hond niet lezen.

Niet alleen grommen of snauwen zijn signalen. Het kan hem in de kleinste dingen zitten en dan nog het totaal plaatje.

Toevallig deze vanmorgen op Facebook gezet. Veel hondenbezitters weten dit niet eens.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 31-05-17 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:47

Ook dat HTS. En wat ik ook wel merk, is dat er stiekem veel mensen zijn die hun hond dus echt niet kennen. Hier valt het aan de aller eerste blik al op bij de honden hoe dat ze gestemd zijn. Ieder geluidje is anders.
Maar wat ook opvalt is dat veel mensen vooral voor hun eigen ontspanning wandelen. Wij lopen puur voor de honden. Wat dus ook betekend dat wij ze geen seconde uit het oog verliezen.. Maar hoe vaak we baasjes tegen komen die met hun kop in hun telefoon hangen en geen idee hebben wat hun hond doet is niet meer te tellen hoor.
Meestal roepen we dan een keer en roepen ze verschrikt hun hond bij zich.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:51

Sorry, heb mijn bericht hierboven nog aangepast :P

Maar dat klopt inderdaad wat je zegt kiwiwitje.
Ikzelf heb o.a. een herplaatser die heel angstig is. Ik heb een K9 tuig en daar groot op staan "Afstand houden". En dan nog zijn er mensen die zo met zichzelf bezig zijn dat ze de hond gewoon op ons af laten lopen. (In de straat waar een aanlijnplicht is) Dat vind ik echt onverantwoord.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:57

Wij hebben er hier trouwens 1 in de straat (en ik baal van het ras, maar ik ga er niet om liegen) die heeft een kruising Am. Staff x nog-iets-groots. Het arme dier mag 2 keer per dag naar buiten om op het veldje voor het huis te plassen en te poepen (kakken voor de Belgen :P ).
Tijdens dit 2-keer-per-dag-3-minuten uitje heeft ze in 1 hand een peuk, in de andere hand haar telefoon en de hond heeft ze ook nog ergens vast. Vraag me niet hoe. 2 Keer per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar, en zo verder. Altijd hetzelfde verhaal.
De rest van de dagen zit hij in de bench of in de gang bij de voordeur, want hij is te druk. ( hoe zou dat nou komen? :j :j :j )

Deze hond is laatst ontsnapt via de voordeur. Die ging helemaal uit zijn stekker.

En dit zijn dus precies de honden waarbij het fout gaat.
Wie zijn fout is dit? Van de hond of de mens?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:03

Hier een eigenaar van een akita.
Ik heb niet heel het topic door gelezen . Maar zowieso contact opnemen voor de verzekering.
En wat betreft het aanvallen. Ik als akita eigenaar weet dat mijn dominant is en op hun ruimte zijn gesteld . De ene hond past in zijn straat en mag alles op een andere hond gromt hij al meteen. Akita's zijn apart en het advies is dan ook altijd niet voor geschikt voor beginners. Helaas vinden vele zich geschikt nadat ze de film hachi hebben gezien en denkt men vaak o maar die van mij is zo niet.
Ik zal mijn hond ook nooit in een losloopweide gooien. Of loslaten . Er kan altijd een hond om de hoek aankomen rennen.
En neem wat dat betreft mijn verantwoordelijkheid zeer ernstig.
En heel veel ander akita eigenaren ook . Ik vind het zeer jammer dat dit gebeurd is.
Toch nog even gaan terug lezen naar de reactie van de akita eigenaar. Fijn dat jullie tot een oplossing zijn gekomen.
Maar 11 maanden . Toen kito 1 jaar werd dacht ik oliebol zeg wat een monster toen hij 2 jaar werd zei ik oliebol tis nog erger. Ik geneerde mij dood. Inmiddels is hij 4 j en negeert hij vaker maar ik blijf mij ervan bewust dat het vaak genoeg een steigerende shetlander is. Als ik maar ruimte heb is er niks aan de hand.

Dit is het enige wat ik wil toevoegen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:15

HorseTopShop schreef:
Wij hebben er hier trouwens 1 in de straat (en ik baal van het ras, maar ik ga er niet om liegen) die heeft een kruising Am. Staff x nog-iets-groots. Het arme dier mag 2 keer per dag naar buiten om op het veldje voor het huis te plassen en te poepen (kakken voor de Belgen :P ).
Tijdens dit 2-keer-per-dag-3-minuten uitje heeft ze in 1 hand een peuk, in de andere hand haar telefoon en de hond heeft ze ook nog ergens vast. Vraag me niet hoe. 2 Keer per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar, en zo verder. Altijd hetzelfde verhaal.
De rest van de dagen zit hij in de bench of in de gang bij de voordeur, want hij is te druk. ( hoe zou dat nou komen? :j :j :j )

Deze hond is laatst ontsnapt via de voordeur. Die ging helemaal uit zijn stekker.

En dit zijn dus precies de honden waarbij het fout gaat.
Wie zijn fout is dit? Van de hond of de mens?

Fijn dat we het eens zijn. En helaas, eigenlijk zou je dit soort incidenten ook moeten melden..
En ja schuld van het baasje.. :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:34

kiwiwitje schreef:
Fijn dat we het eens zijn. En helaas, eigenlijk zou je dit soort incidenten ook moeten melden..

Heb ik gemeld!!! Er zijn heel veel meldingen over die hond (eigenlijk over het baasje) gemaakt door buurtbewoners. Echter kunnen ze helemaal niks doen. De directe buren hebben heel veel last van geluidsoverlast. Van zowel de hond als de mensen zelf. Als ik 's avond laat mijn laatste uitlaat rondje doe, hoor ik ze ook altijd schreeuwen en blaffen.
Je mag een hond 24/7 opsluiten. Je bent ook niet verplicht een hond uit te laten.
Zolang de hond water tot zijn beschikking heeft (en dat heeft hij) kunnen ze niks doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:47

HorseTopShop schreef:
kiwiwitje schreef:

Heb ik gemeld!!! Er zijn heel veel meldingen over die hond (eigenlijk over het baasje) gemaakt door buurtbewoners. Echter kunnen ze helemaal niks doen. De directe buren hebben heel veel last van geluidsoverlast. Van zowel de hond als de mensen zelf. Als ik 's avond laat mijn laatste uitlaat rondje doe, hoor ik ze ook altijd schreeuwen en blaffen.
Je mag een hond 24/7 opsluiten. Je bent ook niet verplicht een hond uit te laten.
Zolang de hond water tot zijn beschikking heeft (en dat heeft hij) kunnen ze niks doen.

Balen zeg.. Maar mocht het straks fout gaan, hebben jullie in ieder geval genoeg bewijs..

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:06

eclair98 schreef:
Ben ik de enige die, ondanks dat de hond van TS misschien heeft zitten staren oid, het niet normaal vind dat een hond aanvalt, maar dan ook niet stopt als de andere hond op zijn rug gaat liggen? Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar :j

Een Akita stopt niet als de ander op zijn rug ligt, die gaat door. Eenmaal aan het vechten horen en zien ze niets meer. Heb je ze uit elkaar dan zijn ze vrijwel direct uit de vechtmodus. Wij konden ze dan ook na 2 tellen weer loslaten. Zo fanatiek als ze waren, 2 minuten later likte ze elkaar weer af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:12

DIVA2 schreef:
eclair98 schreef:
Ben ik de enige die, ondanks dat de hond van TS misschien heeft zitten staren oid, het niet normaal vind dat een hond aanvalt, maar dan ook niet stopt als de andere hond op zijn rug gaat liggen? Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar :j

Een Akita stopt niet als de ander op zijn rug ligt, die gaat door. Eenmaal aan het vechten horen en zien ze niets meer. Heb je ze uit elkaar dan zijn ze vrijwel direct uit de vechtmodus. Wij konden ze dan ook na 2 tellen weer loslaten. Zo fanatiek als ze waren, 2 minuten later likte ze elkaar weer af.

Dit wist ik niet. Als dat zo is vind ik het terecht dat ze op de HR lijst staan. Ze reageren dus niet op overgave?
Ik vind het ook niet normaal als een hond echt aanvalt vanwege staren oid.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:22

Mmm, zelf hele andere ervaringen met de akita. Als de andere honden mijn akita met rust laten ( door overgave, weg te kijken, weg te lopen etc ) dan laat ze het rusten. En inderdaad is ze meteen afgekoeld en gaat ze er niet meer achteraan. Meeste honden willen na een gevecht door blijven gaan, maar uit elkaar is voor mijn akita altijd een teken dat ze terug moet gehoorzamen. Bloed? Zelfs onze akita waar ergens een Stafford in gefokt zat stopte dan meteen. Ook als hij niet de hond was die had gebeten. Probleem is dat akita's onderling nooit zich overgeven aan de ander. Die gaan niet op hun rug liggen, dus zo'n gevecht is inderdaad heel anders.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:23

Nee, reageren niet op overgave.
Het is (mij in ieder geval) nog niet helemaal duidelijk welke Akita erop staat. Je hebt de Japanse variant en je hebt de Amerikaanse. De Japanse zijn wat ranker, hoger op de poten en qua karakter schijnen ze ook pittiger te zijn. Zij staan er sowieso op.
De meningen of de Amerikaanse erop staan zijn verdeeld, de een zegt van wel en de ander zegt van niet.
Wij hebben Amerikaanse.
Shun
Afbeelding

Baby Mae
Afbeelding

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:24

Ik ken ze dus alleen maar van onderling vechten. Al gaf Gin zich over dan bleef Shun doorgaan.
Ze komen hier niet in contact met andere honden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:26

Gaf je hond zich dan echt over? Sommige eigenaren zien namelijk niet het verschil. Er zijn honden die op de rug gaan liggen om zo makkelijker bij de keel te komen van de andere hond en blijven dus gespannen. Honden zien het verschil, helaas veel baasjes niet.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:29

Nou ik heb een Japanse. En die respecteert juist heel mooi de lichaamstaal.

Maar als een hond niet in zijn straat past past die er gewoon niet in.
Tis mij al opgevallen dat hij het beste matcht met podenco types , witte retrievers.
en absoluut niet met collies .

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:01

HTS hier in de buurt precies het zelfde geval. Hond is nu 1.5 jaar en vanaf pup hele dagen in de bench, niet wandelen oid. En ja....hoe kan het dat deze hond hyper is als hij een keer los in huis is. Met hele kleine kinderen. Snap niet wat je met een hond moet als je er geen zorg voor wilt dragen.

Die foto die je op FB plaatste geeft idd eea goed weer waar een hoop mensen niet op letten. De staart is niet benoemd maar valt me ook op. En als de hond grijpt heeft de hond het gedaan terwijl men het kind er bij weg had moeten houden. Zeker met het gezicht! Overigens is mij de eerste vraag als een superbrave kindvriendelijke hond een kind bijt: en wat deed het kind? Mensen lachen vaak als kleine kinderen over de hond rollen, aan de oren of staart trekken ed maar beseffen niet dat de hond er ook een keer genoeg van kan hebben. En terecht. Een kind moet vanaf begin af aan geleerd worden dieren met rust te laten. Het is geen speelgoed en de liefste hond kan een keer bijten. De hond is dan de dupe, krijgt op zijn mieter of wordt ingeslapen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:08

StonedRomy schreef:
Gaf je hond zich dan echt over? Sommige eigenaren zien namelijk niet het verschil. Er zijn honden die op de rug gaan liggen om zo makkelijker bij de keel te komen van de andere hond en blijven dus gespannen. Honden zien het verschil, helaas veel baasjes niet.

Ja, gaf zich echt over.
De keren dat Gin echt terug vocht zijn op 1 hand te tellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:19

kitobeer schreef:
Nou ik heb een Japanse. En die respecteert juist heel mooi de lichaamstaal.
[ Video ]

Maar als een hond niet in zijn straat past past die er gewoon niet in.
Tis mij al opgevallen dat hij het beste matcht met podenco types , witte retrievers.
en absoluut niet met collies .

Ik snap wel dat jouw hond niet matched met Collies.

De blik van de Collie, eye, is bedoelt om schapen te fixeren. Mijn collie doet dat nog weleens uit onzekerheid naar een grotere en voorsal zwaardere hond. Voor veel andere honden is die blik een "uitnodiging" voor een aanval.
Daar ben ik mij als Collie eigenaar terdegen van bewust en ik kan de eye voorkomen door haar opdracht te geven dicht bij mij te blijven, naast en volg, of als de situatie daarom vraagt aan te lijnen en haar aandacht bij mij te leggen.

Mijn hond gaat goed met rennend-spelende honden, niet met beukers zoals boxers. Honden van de HR lijst mag ze van mij niet mee spelen.

Wel traint er in onze Hoopers groep een Engelse Stafford mee, super vriendelijke hond. Gaat prima zolang we met ze werken, maar als we na afloop de hinden nog even vrij laten rennen op het veld dan gaat de Stafford weg. Gewoon geen risico nemen.

En ik hoop ook steeds dat als anderen hun hond niet naar mijn aangelijnde of volgende hond laten komen. Want de opmerking " hij wil alleen maar spelen" heb ik ook al heel vaak gehoord en mijn bitch is echt niet aardig als ze aan de lijn zit. Vaak van Labrador eigenaren en laatst dus een keer van een eigenaar van een HR hond.

Het slechtste excuus: de hond is van de buren, hij luistert niet zo goed.....

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:54

Super tiwi.
En zo heeft elke hond wat. Als we ons er maar bewust van zijn en onze verantwoordelijkheid nemen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:38

Goof schreef:
TS hoe is het met je hond?

Met onze hond gaat het goed gelukkig! Vandaag bij de dierenarts geweest voor een herenting en ze zei ook dat alles er heel goed uit zag.
Ook had de dierenarts een aantal dagen na het gebeuren nog gebeld om te vragen hoe het ging en of hij ook niet bang was voor andere honden. Echt een fijne service van de dierenarts!

Hij is gelukkig ook totaal niet bang voor andere honden geworden, nog altijd even blij.

Qua vergoeding van de kosten gaat het iets minder helaas. Misschien is het mijn eigen gevoel maar ik krijg het idee dat mevrouw niet wil betalen. Eerst wilde ze het gewoon zonder verzekering doen, prima wat zij willen. Toen toch met verzekering, ook helemaal goed. Zou contact met verzekering opgenomen worden, niets gehoord. Contact opgenomen en vanwege Pinksteren weekend zouden we ongeveer woensdag wat horen. Maar ze gaf toen ook al aan dat de kans groot was dat de verzekering niet zou uitkeren omdat het op een losloop veld gebeurd is (weet iemand hier iets van? Op internet kan ik er niets specifieks over vinden behalve dat het gewoon lijkt dat de hond die schade aanricht aansprakelijk is) wel gevraagd om de factuur.
Vandaag weer contact opgenomen, maar mevrouw is ziek en verzekeringsagent heeft vakantie. Dus het kan wel even duren en wanneer ze wat weet neemt ze contact op. Weer over dat de verzekering het misschien niet vergoed. Ook vond ze de dierenarts zeer duur en dat deze dingen dubbel telt?

Imo is dit niet het geval maar ik kan zien dat ik het verkeerd zie?
De kosten die gemaakt zijn;
Consult 36 euro
Injectie metacam 15 euro
Injectie albipen 13 euro
Metacam voor thuis 15 euro
Clavaseptin (antibiotica voor thuis) 39 euro
Behandeling zelf 39 euro

Dit is niet zo gek toch of wel?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:42

Hele redelijke prijzen van je dierenarts. In ieder geval zelf aangeven bij je eigen verzekering. Dan verhalen ze deze kosten bij de verzekering van de eigenaar. Deze kosten hoort zij gewoon te vergoeden lijkt mij...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:04

Weet je haar gegevens en waar ze verzekerd is. Dan het via jou verzekering verhalen op de hare . Is ze helemaal gek geworden . Zo gek is die rekening niet eens