Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:13

Oh in Duitsland zijn ze ergens al begonnen met paarden belasting.

StonedRomy

Re: Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:23

voor de eerste hond € 84,02
voor de tweede hond € 121,09
voor elke volgende hond € 146,35
voor een kennel € 336,82

320 euro dus voor mijn 3 beesten. Wel een mooi uitlaatgebied en verder hele asociale buurtbewoners die stront van andere honden door onze brievenbus gooien of in onze tuin gooien, want wij hebben er 3 dus zal de poep wel van ons zijn |o

Ook geen enkele controle op loslopende honden. Mijn eigen hond is al een paar keer aangevallen door die loslopende honden. Denk dat ik de volgende keer alle loslopende honden maar eens in mijn auto zet en naar de politie breng. Want toezicht is er ook niet op die honden. Baasje moet even weg, dus hond de deur uit en deur afsluiten. En dat in het centrum 8)7

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:24

Bij ons betaal je per hond 63 euro en daarvoor krijgen we helemaal niets terug. we hebben wel een speeltuin voor kinderen tot 12 jaar en die hebben we niet in ons dorpje. We hebben meer honden dan kinderen. Speeltuin is dan ook altijd leeg...........

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:26

Kuggur schreef:
Oh in Duitsland zijn ze ergens al begonnen met paarden belasting.

Was dat niet begonnen en binnen een maand ook weer afgeschaft?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:35

Dat vroeg ik me ook af toen ik poste, herinnerde me de storm van protest, maar wist niet hoe het was afgelopen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:36

kattenbelasting mogen ze ook eens mee beginnen. denk dat de meeste mensen meer overlast hebben van katten dan van honden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:36

Ik weet het ook niet zeker, maar dat zwerft wel ergens als herinering rond :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:40

Het gaat niet om overlast, het is een soort ouderwetse wegenbelasting voor honden toen die nog gebruikt werden om een kar te trekken bijvoorbeeld. Daarna was het gewoon een handig inkomen en dat gaan ze dus niet ineens invoeren voor andere dieren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:46

Maar dan kan je verder denken met: Sommige paarden trekken een kar en komen dus op de weg. Alle paarden moeten 'wegenbelasting' betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:46

In Den Haag betalen we dit:

Den Haag is een van de gemeenten waar je diep in de buidel moet tasten voor de hondenbelasting. Ter vergelijking: inwoners van Koggenland in West-Friesland betalen 16 euro per jaar aan de heffingen. Het gemiddelde tarief is 55 euro voor één hond.

Bewoners van Gorinchem zijn het meeste kwijt, namelijk 124 euro.

Baasjes in het Westland en Midden-Delfland hoeven nog minder in de buidel te tasten dan Hagenaren of Koggenlanders. Daar werd namelijk een paar jaar geleden besloten om de hondenbelasting af te schaffen. Kosten: 0 euro dus.

Als je meer dan één viervoeter hebt, ben je ook wat meer kwijt aan de belasting. Voor een tweede hond in Den Haag betaal je 178,92 euro. In totaal 293,16 euro. Voor drie honden betaal je in totaal 520,08 euro. Voor iedere viervoeter die er daarna bij komt, wordt 226,92 euro in rekening gebracht.
---------

Ik heb 3 honden (1 Ridgeback en 2 jack russels) en betaal dus het riante bedrag € 520,00.
Ik woon in een wijkje, dicht tegen het Westland aan, en omringd door groengebieden (Madestein en Ockenburg) waar de honden tegenwoordig aan de lijn moeten. Zijn ze los kun je flinke boetes verwachten. Een niet aangelijnde hond kost je € 90,00 (per hond). En er wordt stevig gecontroleerd.
Dat risico neem ik niet en stap dus met mijn honden dagelijks in de auto om ze los te kunnen laten rennen op de Dijk in Monster. Juist ja, het Westland, waar bewoners geen hondenbelasting hoeven te betalen.

Dat risico neem ik niet met 3.

De hondenbelasting wordt niet aangewend voor voorzieningen voor honden, maar gaat in de algemene pot voor leefbaarheid. Den Haag "stikt" van de lapjes "losloopgebied" van onderstaande soort, om maar te komen tot een redelijk aantal m2 voor honden. Ik heb me er een aantal jaren heel boos om gemaakt, maar je verandert er niets aan. De hondenbelasting is de "sluitpost" van de begroting van de gemeente Den Haag; de hond de welbekende melkkoe. -:(- -:(- -:(- -:(-

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:59

StonedRomy schreef:
Maar dan kan je verder denken met: Sommige paarden trekken een kar en komen dus op de weg. Alle paarden moeten 'wegenbelasting' betalen.

Maar dat is weer nergens in de wet opgenomen en zou dus eerst goedgekeurd moeten worden ;) En misschien was dat er vroeger wel?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:12

Bij ons is het het volgende:

1 hond € 115,56
2 honden € 305,16
3 honden € 494,76
4 honden € 684,36
5 honden € 873,96
een geregistreerde kennel € 688,08

EN het belachelijke is dat het dus niet gebruikt wordt voor voorzieningen voor honden eigenaren.
De losloopgebieden worden steeds kleiner en slechter onderhouden.

Je bent verplicht de ontlasting op te ruimen, maar er staan geen prullebakken en ga zo maar door.

Nu zijn wij wel 1 van de duurste gemeentes

Edit:

Babootje kan je nagaan wij zijn als dorp nog duurder vanaf 3 honden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:31

Hier zelf (nog) geen hond, maar ben eens gaan kijken, bij ons in de gemeente betaal je ook geen belasting.

Maar wat een absurd hoge bedragen komen er voorbij! :oo
En eigenlijk ook belachelijk dat de gemeente maar wat kan doen met dat geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:50

Renske_W schreef:
Hier zelf (nog) geen hond, maar ben eens gaan kijken, bij ons in de gemeente betaal je ook geen belasting.

Maar wat een absurd hoge bedragen komen er voorbij! :oo
En eigenlijk ook belachelijk dat de gemeente maar wat kan doen met dat geld.

Ik vind het ook belachelijk dat ze zomaar zo belachelijk veel geld kunnen vragen. Ik snap best dat er in de "grote steden" meer overlast is door honden dan op t platteland en dat hondenbelasting dan bijdraagt aan een soort ontmoedigingsbeleid.
Maar je begrijpt er toch helemaal niks van als je hoort dat in Amsterdam de hondenbelasting is afgeschaft, terwijl ik in Den Haag nog 520 per jaar moet betalen? Die zou mooi in het potje kunnen voor de dierenarts.
Terwijl ze er niets, maar dan ook helemaal niets voor terug doen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:22

Echt zo belachelijk...
Ik woon in België en heb gelukkig geen hondenbelasting te betalen, ik heb 4 grote honden zijn.
Zou een onnodige rib uit mijn lijf kosten...

Verschiet echt van de bedragen die gemeentes durven te vragen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:26

Wij woonden eerst aan de andere kant van het land en betaalden behoorlijk voor onze twee hondjes, nu wonen we in een gemeente waar je niets hoeft te betalen! +:)+
Wat wel grappig was, toen we nog hondenbelasting moesten betalen op ons oude adres, kwamen ze een keer controleren, belden dus aan.
Maar ons ene hondje die normaal altijd flink tekeer ging als er werd aangebeld, gaf geen kik. _O-
Dus die man moest echt vragen of we honden hadden. :+

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:37

Geheel toevallig hier vanmiddag een controleur aan de deur. Hij belde aan en legde uit dat 'ie een controleur was en vroeg of ik een hond had. Die hebben we niet, dus ging 'ie weer verder. Niks gevraagd over de buren oid(die overigens ook geen hond hebben), dus wel netjes.
Toen 'ie weg was vroeg ik me ineens af of dit niet een nieuwe overvallers-methode was ofzo, om te checken of er een hond woont :+ Maar via google kwam ik erachter dat ze inderdaad zouden gaan controleren in mijn gemeente :j
De bedragen zijn hier overigens niet heel hoog. Bij een aantal gemeentes is het echt absurd hoog als ik sommige reacties lees.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:02

Ik vind die hondenbelasting zo achterlijk. Hier betaal je:

1e hond € 76,44
Iedere volgende hond € 132,12
Kennel € 387

Maar nergens uitlaat plekken oid. Dus rij je naar de hei met je hond, waar hij ook niet eens los mag lopen. Daar betaal je dan voor.

Ik kreeg vorig jaar een boete omdat ik de hond (van mijn ouders) los had lopen. Vervolgens krijg ik een rekening voor hondenbelasting, terwijl ik niet eens een hond heb. Ik vond dit zo dom dat ik een bezwaar heb aangemaakt met: IK HEB GEEN HOND! Werd ik nagebeld en gecontroleerd of dit wel echt zo was. Te kansloos gewoon.

Ik zit al te wachten op mijn brief met adembelasting.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 12:05

bruintje123 schreef:
Dat komt zover ik weet nog van heel vroeger, toen de hond nog een werkhond was voor bijvoorbeeld een melkwagentje vooruit te trekken
Een soort van wegenbelasting.

Klopt! :j In de middeleeuwen werd er al hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om te voorkomen dat er overlast kwam door teveel honden (naast die "wegenbelasting").