Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:16

@ Mizora: kan je je dan wel vinden in de brokjes van het merk Acana?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:22

Ik heb nu Taste of Wild gekocht voor de katten. Ze vinden het heel erg lekker. Ze krijgen het pas sinds gisteravond, dus verder kan ik er nog niks over zeggen. Vind het wel fijn dat het relatief kleine brokjes zijn, omdat een van de katten zijn voer in 1x door lijkt te slikken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:38

Zijn het kittens of volwassen katten? Anders is het misschien geen overbodige luxe hun gebitjes na te laten kijken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:49

Het zijn volwassen katten. Zat inderdaad ook te denken om zijn gebit eens na te laten kijken. Hij ziet er verder goed uit, dus ik wacht nog even totdat hij helemaal gewend is. De andere 2 eten kouwen wel gewoon gelukkig.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:30

Pytje schreef:
Ik heb nu Taste of Wild gekocht voor de katten. Ze vinden het heel erg lekker. Ze krijgen het pas sinds gisteravond, dus verder kan ik er nog niks over zeggen. Vind het wel fijn dat het relatief kleine brokjes zijn, omdat een van de katten zijn voer in 1x door lijkt te slikken.

Zou het dan niet juist handig zijn om grote brokken te nemen? Dat hij echt moet kauwen? Is goed voor het gebit.
Verder wil een voertorentje of ander voerspel wel helpen.
Taste of the Wild schijnt verder wel een goed merk te zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:32

Nu hij dit voer eet, kotst hij niet meer. Dus ik denk dat dit beter voor hem is. Het voer dat we van de vorige eigenaren meekregen was groter en kon ik elke dag zn kots opruimen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:10

Dat is ook niet de bedoeling. Maar dat hoeft niet aan de grootte van de brokken te liggen. Kan ook de samenstelling zijn.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:46

Mizora schreef:
Het is niet 4% vlees maar 4% van die specifieke smaak. Dus als het kip is, zit er minimaal 4% kip in. Dat is namelijk het wettelijk minimum om die smaak te mogen benoemen.

Dat de kwaliteit, en dus de beschikbaarheid van de eiwitten heel veel uitmaakt, ben ik absoluut met je eens. Daarom zou ik ook nooit whiskas aanraden en altijd animonda carny (met blikjes van 200g is het prijsverschil dan nihil, grotere blikjes van 400 of 800g zijn zelfs goedkoper). Maar dat er nauwelijks vlees in zit klopt niet.

Animonda Carny goed om te weten. We hebben net een kater opgehaald uit het asiel, die krijgt nu droogvoer van de Lidl en ben me nog aan het inlezen.
Nog iemand een tip voor betaalbaar droogvoer?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 08:15

Onze katten krijgen nu Taste of the Wild. Het is niet mega goedkoop, maar ook niet te duur. Ze doen het er allemaal heel erg goed op.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:48

Hebben mijne ook een keertje gehad. De laatste keer iams gegeven. Dat beviel goed! Alleen kreeg eentje blaasproblemen en moesten ze op dieetvoer. Dat is duur zeg ;(

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:51

carika schreef:
Mizora schreef:
Het is niet 4% vlees maar 4% van die specifieke smaak. Dus als het kip is, zit er minimaal 4% kip in. Dat is namelijk het wettelijk minimum om die smaak te mogen benoemen.

Dat de kwaliteit, en dus de beschikbaarheid van de eiwitten heel veel uitmaakt, ben ik absoluut met je eens. Daarom zou ik ook nooit whiskas aanraden en altijd animonda carny (met blikjes van 200g is het prijsverschil dan nihil, grotere blikjes van 400 of 800g zijn zelfs goedkoper). Maar dat er nauwelijks vlees in zit klopt niet.

Animonda Carny goed om te weten. We hebben net een kater opgehaald uit het asiel, die krijgt nu droogvoer van de Lidl en ben me nog aan het inlezen.
Nog iemand een tip voor betaalbaar droogvoer?

Nou we zijn nu overgestapt naar Hill's Feline Mature Adult 7+ Kip en dat gaat al veel beter dan het Lidl voer. Geen overgeven meer!
Ik kreeg het advies om af en toe te wisselen en ga dit afwisselen met Royal Canin Sensible 33.

Applaws durf ik niet aan i.v.m. verhalen over blaasgruis en Orijen vind ik op dit moment nog te duur...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:35

Ik hecht veel waarde aan goed voer. Hond en kitten kregen eerst beide KVV. De ontlasting van de hond bleef of veel te dun of kei hard. Kitten bliefde het niet (ook zonder pens)

Toen overgestapt op orijen voor beide. Hond doet het fantastisch, kitten at het niet. Ook niet wanneer er een beetje gekookte kip of zalm etc over zat. We hebben nu prins voor hele jonge kittens omdat hij onder gewicht heeft. Maar dat eet hij alleen als er een zakje royal canine babycat vlees in saus overheen zit :\ totaal niet waar ik blij mee ben als je naar de hoeveelheid suiker en andere onzin kijkt.
Iemand enig idee hoe dat kan komen dat een kat 'slecht' voer uit een zakje verkiest boven iets goeds? Ik wilde namelijk niet altijd royaal konijn blijven voeren :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:44

Vaak veel vet (= veel smaak), of soms andere toevoegingen. Royal Canin is zeker niet slecht en doet gigantisch veel aan onderzoek naar de verteerbaarheid en invloed van hun voer in het lichaam van het dier. Ik zou geen Aldi huismerk oid gaan voeren, maar RC is niks mis mee. Ik zie vaker dieren ziek worden op dure graanvrije merken dan op RC.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:49

Bedoel je dit voer:
https://www.royalcanin.nl/producten/kat ... e-in-jelly

Want er zitten geen bergen suiker in. De hoeveelheid vocht, eiwit, vet, as en celstof zijn bij elkaar 98.3%, dus er zit maximaal 1.6% suiker+zetmeel in en daarvan is 1.25% zetmeel.

De mousse bevat 2.2% suiker+zetmeel, waarvan 1.7% zetmeel.

Suiker is logisch als je bedenkt dat er best veel lactose zit in kattenmelk (door de moederkat gegeven). Royal canin is geweldig goed in een smakelijk voer maken en besteden daar veel tijd/onderzoeksgeld aan.

Royal Canin is helemaal niet zo'n slecht merk, maar wel vrij prijzig voor de ingrediënten die erin zitten. Dat komt door zowel de onderzoeken (die diervriendelijk zijn) als de verwerking van de ingrediënten waardoor ze veel beter verteerbaar zijn.

Goed voer is niet per definitie hetzelfde als voer met veel vlees.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:54

Hier krijgen ze almo legend als natvoer, qua brokken had ik ze graag op orijen gehad maar dat is helaas zeer slecht verkrijgbaar, Daarom maar overgestapt op purizon kip en vis.

Omdat de purizon erg vet is en ze niet zo vaak naar buiten gaan voer ik optima nova light bij, Zodat ze niet moddervet worden :Y)

Weet niet of hij al langs is gekomen, maar dit is een goede site voor het vergelijken van brokken:

https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Helaas is de brok die volgens hun het beste is alleen via een duitse site te krijgen -O-

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:00

Ik gebruik nu Sanabelle voor mijn poes, ze is voor veel allergisch, spuugt ook van veel, nog meer lust ze niet, maar dit lijkt een goede te zijn! Vond de samenstelling ook fijn en de prijs :)
Feringa at ze niet, zo nog meer goede merken, dus ben blij dat we nu iets hebben :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:51

even een schop omhoog, wij gaan onze kittens applaws kattenbrokjes voeren, wat zijn jullie ervaringen?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:19

Wij krijgen ook over 2 weken weer een kitten. Vorige kat was erg lastig met eten. Die hebben wij 12 jaar geleden als kitten technical gegeven. Iemand die dit ook geeft?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:30

Ik voer RC skin care & almo legend natvoer aan mijn langharige poezels

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:40

Jeika schreef:
even een schop omhoog, wij gaan onze kittens applaws kattenbrokjes voeren, wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb mijn 2 katten ook lange tijd Applaws gegeven. Ze aten het graag, hadden goede stoelgang en zagen er goed uit. Toch ben ik overgeschakeld op ander voer omdat ik gehoord had dat Applaws minder goed voor de nieren zou zijn. Nu krijgen de katten Acana.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:02

Applaws vind ik een risico vanwege blaasgruis. Extreem hoog calcium, fosfor en eiwitgehalte (magnesiumgehalte staat niet op de zak, maar is waarschijnlijk passend bij de calcium en fosfor). Dit zijn de 4 ingrediënten van gruis.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:53

Ik voer mijn 2 katten Smilla brokjes. Betaalbaar en van goede kwaliteit. Ik bestel het bij zooplus. Naast brokjes krijgt de ene kat iedere avond een kuikentje. De andere krijgt een klein beetje (25 gram) natvoer. Het merk natvoer wisselt erg. Vind dit ook niet zo belangrijk want het is maar een klein gedeelte van haar voeding.

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/smilla

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:00

Voorheen voerde ik Jackie Felix. Maar omdat ze een gevoelige maag heeft heb ik de overstap gemaakt naar RC Gastro Intestinal in overleg met de dierenarts. Ze doet het nu veel beter en ik heb het idee dat ze veel minder verhaart

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:11

Mizora schreef:
Applaws vind ik een risico vanwege blaasgruis. Extreem hoog calcium, fosfor en eiwitgehalte (magnesiumgehalte staat niet op de zak, maar is waarschijnlijk passend bij de calcium en fosfor). Dit zijn de 4 ingrediënten van gruis.

Ik heb kort geleden de waarde van applaws vis opgevraagd. Daar kreeg ik het volgende antwoord op;
"Onder het mom van beter laat dan nooit hierbij de gevraagde percentages Calcium en Fosfor, respectievelijk is dat 1,1% en 1 %""

Veel lager dan de andere varianten. Dit bericht komt bij applaws zelf vandaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:17

Onze rode kater lust alleen maar Tom Poes variantjes dus dat krijgen onze katten gewoon als ze erom vragen. Ze verharen wel behoorlijk, maar hebben verder een mooie glanzende vacht. Het lastige is wel dat we 3 verschillende katten hebben, een te dikke cyperse poes, de grote rode kater die wel 6+kg weegt, maar niet te dik is en de zwarte die niet dik te krijgen is en dus aan de magere kant. Nu snackt de te dikke poes buiten aardig wat muizen op en is de meest actieve van de drie eigenlijk. En de te magere snackt kikkers volgens mij, hij vermagert in ieder geval erg sterk voornamelijk in de zomer. Verder ga ik niet over hun voer, ik woon nog bij mijn ouders, dus ze krijgen tom poes omdat de rode niks anders blieft.