Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:24

verschrikkelijk als ik sommige commentaren lees..schakel een gediplomeerde HBO opgeleide gedragsdeskundige in asjeblieft. Er is inmiddels zoveel bekent over hond en gedrag. Gebruik positieve gedragstraining gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Zorg ervoor dat je de kalmerendesignalen van de hond leert. Grommen en lip op trekken zijn al communicatie middelen die de hond gebruikt omdat hij niet meer weet wat te doen. Straf dit nooit en te never! Hij probeert jou te vertellen dat hij ergens bang voor is, en iets niet wil. Straf je dit soort gedrag, dan krijg je pas echt problemen...dan heb je kans dat hij plotseling zonder waarschuwing gaat uitvallen/bijten uit pure wanhoop. Honden kun je niet vergelijken met wolven. Honden zijn gedomesticeerd . Wolven leven in families, een vriendelijke verdraagzame maatschappij. Honden leven niet in roedels, zij zijn wel sociaal. uit het bestuderen van zwerfhonden blijkt dat honden elkaar opzoeken, en gezelschap zoeken,daar waar voedsel te halen valt, soms ontstaan er vriendschappen, en blijven ze bij elkaar, soms trekken ze weer verder, en sluiten zich aan bij andere honden( groepjes ) Er valt heel veel te leren over honden..maar gooi asjeblieft die afschuwelijke ouderwetse ideeen overboord. Het wordt tijd dat hondenscholen een keurmerk gaan krijgen. Iedereen kan een hondenschool beginnen, helaas..Wees op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, en dat mag je ook verwachten van de hondenscholen, gediplomeerd gedragsdeskundig en altijd weer bijscholen naar de nieuwste inzichten...Er zijn al genoeg honden die kapot gemaakt worden door de ouderwetse trainingen van intimidatie, en pijnlijke hulpmiddelen zoals de prong/shockcolla, correctieslipkettingen..de kick in de zij zoals bij de beruchte TV goeroe, die niet opgeleid is als hodengedragsdeskundige, maar autodidact is..En heb je echt problemen waar ook de echte goede gedragsdeskundige je niet mee kan helpen is er nog de veterinaire gedragskundige, zij werkt bij de WAgenrenk in WAgeningen, en is op dit moment de enige in Nederland. DAar komen alle echte grote problemen...vaak veel te laat. En als je je hond iets af wil pakken, ruil het altijd voor iets wat hij wel mag hebben. Leer hem iets los te laten, en beloon hem daar voor, want dat is geweldig als hij het doet. En eten voor zijn neus wegtrekken werkt alleen maar ellende in de hand..Honden moeten rustig kunnen eten...anders ontwikkelen ze voernijd. Trek jou bord toch ook niet onder je neus weg..Heeft hij iets wat je niet wil dat hij het op eet, ruil het om voor iets wat wel mag. Kweek een fijne goede vriendschappelijke band met je hond...en niet eentje gebasseerd op intimidatie en angst!!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:27

A3a1 schreef:
Nou eens gegeven, blijft gegeven, ook wat hij zelf pakt..... %)

Nee, als ie mijn eerder genoemde gif pakt, wil ik dat hij loslaat of uitspuugt.
Als hij speelgoed van de kinderen pakt, wil ik dat afkunnen pakken.

En als hij op mijn commando loslaat, beloon ik hem daarvoor.
Als ik het achter uit zijn strot moet halen, beloon ik hem.

Want het is een enorm brave hond.
Hij laat los, of hij laat toe, dat ik het afpak.

Er wordt nergens gezegd dat een hond alles mag houden, maar zo werkt het voor een hond. Daarom moet je dus wel leren om los te laten of dingen te kunnen afnemen. ;) Sommige honden doen het eigenlijk uit zichzelf en andere moet je meer aandacht aan besteden.

somokkele

Re: Hond toont agressief gedrag, wanneer hij weet dat hij fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:37

Is het advies al gegeven om een goede gedragstherapeut in te schakelen? Lijkt me in dit geval wel verstandig ;-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:40

Jaaaa ik ben vóór een keurmerk voor honden scholen!!
En wees kritisch: als een school toch niet bevalt/tegen je gevoel ingaat, ga dan weg.
Ik ben vroeger te lang gebleven bij mijn eerste hsv terwijl het niet goed voelde, maar ik nog zo jong was en weinig wist en een beetje tegen de instructeurs daar op keek... volkomen onterecht!!
Positieve training is zo leuk en je kunt er zoveel mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:47

somokkele schreef:
Is het advies al gegeven om een goede gedragstherapeut in te schakelen? Lijkt me in dit geval wel verstandig ;-)

Nee, daar was nog niemand opgekomen, het topic is ook maar 5 bladzijden lang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:41

octavodia schreef:
verschrikkelijk als ik sommige commentaren lees..schakel een gediplomeerde HBO opgeleide gedragsdeskundige in asjeblieft. Er is inmiddels zoveel bekent over hond en gedrag. Gebruik positieve gedragstraining gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Zorg ervoor dat je de kalmerendesignalen van de hond leert. Grommen en lip op trekken zijn al communicatie middelen die de hond gebruikt omdat hij niet meer weet wat te doen. Straf dit nooit en te never! Hij probeert jou te vertellen dat hij ergens bang voor is, en iets niet wil. Straf je dit soort gedrag, dan krijg je pas echt problemen...dan heb je kans dat hij plotseling zonder waarschuwing gaat uitvallen/bijten uit pure wanhoop. Honden kun je niet vergelijken met wolven. Honden zijn gedomesticeerd . Wolven leven in families, een vriendelijke verdraagzame maatschappij. Honden leven niet in roedels, zij zijn wel sociaal. uit het bestuderen van zwerfhonden blijkt dat honden elkaar opzoeken, en gezelschap zoeken,daar waar voedsel te halen valt, soms ontstaan er vriendschappen, en blijven ze bij elkaar, soms trekken ze weer verder, en sluiten zich aan bij andere honden( groepjes ) Er valt heel veel te leren over honden..maar gooi asjeblieft die afschuwelijke ouderwetse ideeen overboord. Het wordt tijd dat hondenscholen een keurmerk gaan krijgen. Iedereen kan een hondenschool beginnen, helaas..Wees op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, en dat mag je ook verwachten van de hondenscholen, gediplomeerd gedragsdeskundig en altijd weer bijscholen naar de nieuwste inzichten...Er zijn al genoeg honden die kapot gemaakt worden door de ouderwetse trainingen van intimidatie, en pijnlijke hulpmiddelen zoals de prong/shockcolla, correctieslipkettingen..de kick in de zij zoals bij de beruchte TV goeroe, die niet opgeleid is als hodengedragsdeskundige, maar autodidact is..En heb je echt problemen waar ook de echte goede gedragsdeskundige je niet mee kan helpen is er nog de veterinaire gedragskundige, zij werkt bij de WAgenrenk in WAgeningen, en is op dit moment de enige in Nederland. DAar komen alle echte grote problemen...vaak veel te laat. En als je je hond iets af wil pakken, ruil het altijd voor iets wat hij wel mag hebben. Leer hem iets los te laten, en beloon hem daar voor, want dat is geweldig als hij het doet. En eten voor zijn neus wegtrekken werkt alleen maar ellende in de hand..Honden moeten rustig kunnen eten...anders ontwikkelen ze voernijd. Trek jou bord toch ook niet onder je neus weg..Heeft hij iets wat je niet wil dat hij het op eet, ruil het om voor iets wat wel mag. Kweek een fijne goede vriendschappelijke band met je hond...en niet eentje gebasseerd op intimidatie en angst!!!!

hoezo krijg je dan pas echt problemen,ik raap al 30 jaar de meest beschadigde honden van de straat,die hoeven niet te zitten of pootjes te geven....alleen maart respect te hebben naar mij.En ze zijn gek op me.Ik ben nog nooit naar een cursus geweest,heb geen klikker of een bepaalde methode.Gewoon duidelijk zijn,ik heb in mijn roedel zelfs nooit vechtpartijen...Heel zelden corrigeer ik,laatste keer twee jaar geleden met mijn aangelopen pup,die dus gromde naar mij omdat ik niet bij zijn bot mocht komen.Ik wil het gewoon af kunnen pakken,zonder morren.Bij mij geld niet eens gegeven blijft gegeven...onderling tussen de honden wel,maar ik ben geen hond

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:13

Xanthippe schreef:
joyce83 schreef:
Wel ben ik van mening dat als iemand bij mij eten afpakt van mijn bord en dan ook steeds doet na waarschuwing dat ik toch iets andere maatregelen ga nemen dan maar heel braaf toezien dat mijn bord leger wordt.

En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is ;)

Dit is niet helemaal waar. Een hond die zijn eten verdedigt, is heel normaal. Een hond doet dat instinctief, eten is een eerste levensbehoefte.
Wij hebben een grote roedel honden en de ranglaagste verdedigt zijn eten, ook naar de ranghoogste. Aan ons om dat te voorkomen, want het kan nare vechtpartijen opleveren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:15

Duhelo schreef:
geerke schreef:
Het is een schat zolang alles gaat zoals hij wil...ik vermoed dat je nooit echt duidelijk je grenzen hebt vertelt.Mijn pup had een keer een bot,ook grommen tegen mij...dan moet je dus ingrijpen.Ik heb hem een klein tikje op zijn kop gegeven en een flinke vloek.Daarna verschillende keren bot afgepakt,geen gegrom was beloning en bot weer terug gegeven.Nu weet hij zijn plaats,laat het bot al los als hij ziet dat ik het wil afpakken.Gewoon duidelijk zijn,en altijd niet een keer,daar snapt een hond niets van.Belonen is trouwens heel belangrijk,een hond wil eigelijk zijn baasje alleen maar een plezier doen

Met dergelijke tips wel opletten. Onderling in de hondenwereld wordt er namelijk géén voedsel zomaar afgepakt. Zelfs als een ondergeschikt dier voedsel heeft, zal een bovenstaand dier dit nooit gaan afpakken om gewoon even de rangorde te bevestigen. Wat je wel ziet is dat er bij hongersnood tijden gevochten wordt voor voedsel, maar zelfs dan zal een ondergeschikte zich nooit zomaar laten doen.
Als wij dus besluiten voedsel / speelgoed af te nemen eenmaal dat de hond dit gestolen heeft, dan is het logisch dat dit dier hem verweert en dat je uiteindelijk gebeten kan worden.
Ik ga dan ook NOOIT botjes of het voedsel gaan afpakken nadat ik het gegeven hebt. Wat ik wel aanleer is wachten en ruilen. Dus hond dient te wachten voor die mag gaan eten (maar eenmaal hij toestemming heeft om te eten kom ik er niet meer in tussen). Ik ga wel terwijl hij eet even de ruimte innemen en extra (lekker) voedsel erbij in doen in zijn bak. Eventjes vragen aan de hond om te stoppen met eten om tussendoor een lekker extraatje te geven, etc.
Zo leer je wel dat je hond je tolereert bij het voedsel, en als hij eens iets genomen heeft dat écht niet mag (chocolade bv) dan kan je dit vaak zonder al te veel problemen wegnemen. Maar systematisch eten afnemen zodat hij het leert, zorg je er enkel voor dat hij beschermend zal worden over zijn voer en speeltjes en werk je net voernijd in de hand.
Wij hebben een tsjechoslowaakse wolfhond, staan erom bekend om grote dieven te zijn, tot koelkasten en vrieskisten leegroven aan toe. Daar hebben wij dezelfde tactiek op toegepast en deze steelt nu niks meer. Kwestie van in de gaten te houden wanneer ze gaat stelen en haar voor te zijn en te corrigeren, eenmaal ze iets gestolen heeft is het pech voor ons, dienden we maar beter op te letten.

Precies dit dus.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:07

Nikass schreef:
Jaaaa ik ben vóór een keurmerk voor honden scholen!!
En wees kritisch: als een school toch niet bevalt/tegen je gevoel ingaat, ga dan weg.
Ik ben vroeger te lang gebleven bij mijn eerste hsv terwijl het niet goed voelde, maar ik nog zo jong was en weinig wist en een beetje tegen de instructeurs daar op keek... volkomen onterecht!!
Positieve training is zo leuk en je kunt er zoveel mee.

Ze bestaan serieus nog , die hondenscholen. Heb het zelf ook meegemaakt dat ik bij een hondenschool ging kijken omdat daar op zaterdag behendigheid werd gegeven en op onze eigen school op een avond die mij niet uitkwam. Ze geloofden daar serieus nog dat een hond gewoon moest luisteren naar je en geloofden niet in belonen: want dan liep je de rest van je leven met een koekje in je zak en als je dat niet bij je had, zou de hond nooit naar je luisteren...Dat werd dus nog een vervelende discussie toe in vroeg of zij ooit van 'conditioneren' hadden gehoord en ik dus liever had dat de hond gráág iets voor mij doet en dat hij er plezier in heeft?! Ben er met m'n nekharen overeind weggegaan.

octavodia: ik lees hier niemand die de absolute dominantietheorie aanhangt, eerlijk gezegd. Misschien zijn sommige dingen die ik doe, wel ergens terug te leiden op die theorie maar toch ben ik absoluut van de positieve training en belonen. Maar daarnáást ben ik wel degene die altijd het eerst de deur uitstapt bijvoorbeeld. Voornamelijk uit het oogpunt van veiligheid, want zo kan de deur openblijven zonder dat ze zonder toestemming de straat op gaan. Ook moeten zij netjes zitten voordat zij hun eten krijgen, maar ik wil geen druk gedoe van rennen en springen, ook niet als ik thuiskom bijvoorbeeld. Dus tsja, daar zitten dominantietheorie aspecten in, maar is dat persé slecht? Ik vind van niet. Is gewoon een stukje respect/duidelijkheid en opvoeding in mijn ogen. Net als dat ik ten alle tijden iets af wil kunnen pakken of terugkrijgen, dat heeft ook met een stuk respect naar mij toe te maken, en nee daar wordt niet over 'gecommuniceerd' of gediscuseerd. Los is gewoon los.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 21-02-17 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:08

Absoluut een goede gedragstherapeut in schakelen, van achter een computer kan niemand deze hond beoordelen (en dat zou ook niemand met een opleiding (moeten) doen).

Overigens is dit soort gedrag corrigeren ronduit gevaarlijk, dus begin daar alsjeblieft niet aan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:31

Medea schreef:
Absoluut een goede gedragstherapeut in schakelen, van achter een computer kan niemand deze hond beoordelen (en dat zou ook niemand met een opleiding (moeten) doen).

Overigens is dit soort gedrag corrigeren ronduit gevaarlijk, dus begin daar alsjeblieft niet aan!

Dit soort gedrag moet je niet corrigeren?Ik geloof dat ik iets niet begrijp....

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:32

Nikass schreef:
Xantippe: wat zou een reden kunnen zijn dat je hond jou zijn tanden laat zien? Lijkt me niet dat zoiets uit het niets komt?
De meeste honden doen dit uit angst. En als jij je hond dan op zijn kop geeft leert hij 1 ding, en dat is dat jij onbetrouwbaar bent.
Ik investeer liever in een goede band met mijn hond waardoor hij nooit een reden ziet om zijn lip naar mij op te trekken.

Geen idee, de mijne heeft nog nooit zijn tanden laten zien. :D

Als pup gromde mijn border wel eens als hij aan het eten was en ik nog maar in de buurt kwam. Dan kon hij toch ook een grote "nee" verwachten, en als hij er dan nog mee door ging, een por in zijn zij.
Dat is hij nu mooi afgeleerd en het boeit hem totaal niet dat ik nog in de buurt kom terwijl hij eet. Ik neem hem dus ook nooit zijn eten af, ik ga dat beest niet nodeloos zitten pesten. Maar als het toch iets gevaarlijks is (een kippenpootje langs de kant van de weg), dan moet ik dat zonder slag of stoot van hem moeten kunnen terugkrijgen.

Dat keurmerk voor hondenscholen is een goeie, maar wie gaat er dan bepalen wat DE juiste manier is? Lijkt me ook nog een heikel punt. Nu kan je gewoon kiezen, en de hondenscholen die je niet aanstaan, links laten liggen. En als er mensen zijn waar je echt problemen mee hebt in hun manier van met honden omgaan, overtuigen om het anders aan te pakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:37

geerke schreef:
Medea schreef:

Dit soort gedrag moet je niet corrigeren?Ik geloof dat ik iets niet begrijp....

Ja, dergelijk gedrag mag niet gecorrigeerd worden op de manier dat TS het doet. EERST ga je een aantal stappen gaan aanleren. (NEE aanleren, leren ruilen, leren loslaten op commando), en pas als dit ok gaat, dan pas kun je dergelijk gedrag gaan aanpakken. Nu de hond toelaten te stelen, en dan een grommende/uitvallende hond aanlijnen en wegsleuren is alle signalen negeren, en vroeg of laat wordt er iemand gebeten. Indien de hond commando los kan en leert ruilen, kan je simpelweg dingen die niet mogen gaan ruilen, geen gevecht, geen uitvallers, en baasje wint ...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:40

Daar kan ik me wel in vinden. Vooral nu zorgen dat die situaties zich niet voordoet en het inderdaad gaan trainen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:57

Medea schreef:

:j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:10

DatBenIkNou de dingen die jij noemt hoeven niet persé bij de dominantie theorie te horen. Als jij dat gedrag (zitten voor het eten en voor het naar buiten gaan) graag ziet en op een positieve manier aanleert heeft het wat mij betreft niets met dominantie theorie te maken.

Xanthippe dat keurmerk hoeft niet één "stroming" aan te hangen, maar kan iets zeggen over de scholing van mensen en de diervriendelijkheid van de training.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:37

Goed punt, het is zeker een idee.
Effectieve uitvoering lijkt me niet iets dat snel gaat gebeuren, maar het zou mooi zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:11

Medea schreef:

Dit soort gedrag moet je niet corrigeren?Ik geloof dat ik iets niet begrijp....[/quote]
Ja, dergelijk gedrag mag niet gecorrigeerd worden op de manier dat TS het doet. EERST ga je een aantal stappen gaan aanleren. (NEE aanleren, leren ruilen, leren loslaten op commando), en pas als dit ok gaat, dan pas kun je dergelijk gedrag gaan aanpakken. Nu de hond toelaten te stelen, en dan een grommende/uitvallende hond aanlijnen en wegsleuren is alle signalen negeren, en vroeg of laat wordt er iemand gebeten. Indien de hond commando los kan en leert ruilen, kan je simpelweg dingen die niet mogen gaan ruilen, geen gevecht, geen uitvallers, en baasje wint ...[/quote]

oh,bedoel je dat...ik vergeet even dat er natuurlijk heel veel aan vooraf ook fout ging,anders had ts deze problemen natuurlijk niet.Als je dat de eerste x goed corrigeert heb je er nooit meer last van.Maar daar is dit stadium te laat voor

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:17

inderdaad, ieder pupje heeft wel eens het moment dat hij besluit te grommen naar zijn baas, puur om te zien hoe ver die kan gaan. Hier wordt dit gewoon kort en bondig gecorrigeerd. NEE! met een tik (let wel, TIK, niet in elkaar trappen maar eerder een schriktik zeg maar) en een afbreking van hetgeen we aan het doen waren. Als je het goed doet doen ze dat maar 1 keer.
Net zoals bij de paarden, tandjes in de mond en voetjes op de vloer. communiceren mag, mag ook duidelijk, graag zelfs, maar zonder me te verwonden graag :P

Bij een hond zoals van ts zal een dergelijke aanpak simpelweg niet meer lukken omdat er in de basis teveel verkeerd zit, wederom hetzelfde als bij paarden, dier niet afstraffen omdat hij verkeerd communiceert (kun je vergelijken met een paard die nooit op eigen benen heeft leren lopen en over de schouder wegloopt, die ga je ook geen scherper bit in de mond duwen en er even op doorrammen om hem die bocht door te krijgen, en als hij daarop bokt, een paar vette petsen met een zweep geven omdat hij bokt? nee, die pak je enkele stapjes terug, even terug naar grondwerk, wijken voor druk, werken aan zijn lichaamshouding, en zo terug gaan opbouwen.) maar wel begeleiden in hoe hij het wél goed moet doen ...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:01

Een pup een tik geven? >;)
Ik probeer me nu serieus een voorbeeld voor de geest te halen dat een pup naar mij zou grommen. Kom ik niet 1,2,3 op :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:02

Duhelo schreef:
inderdaad, ieder pupje heeft wel eens het moment dat hij besluit te grommen naar zijn baas, puur om te zien hoe ver die kan gaan

Goh heb ik zeker een ander soort pups, dat ze dat niet doen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:05

Heel eerlijk gezegd heb ik afgelopen jaren meerdere pups groot gebracht en daarvan heeft er nooit één van naar mij gegromt. Ik denk dat dat misschien ook wel wat rasafhankelijk is. De één is nu eenmaal wat pittiger dan de ander?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:11

Wat heb je dan voor ras?
Ik kan me niet voorstellen dat een pup niet een keer naar je gromt, of bedoel je niet het speels grommen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:50

Ja, iedere hond dat ik al gehad heb test vroeg of laat de grenzen wel eens uit, de een al wat meer dan de ander. Speels grommen kan heel snel overgaan in iets gemeender gaan grommen in de heat of the moment zeg maar, en dat ga ik wel gaan corrigeren. (dus door middel van de NEE, een tik en afbreken van het spel. Zoals ik eerder zei:
Citaat:
let wel, TIK, niet in elkaar trappen maar eerder een schriktik zeg maar

Dus dit kan je lezen als met de wijsvinger een kort tikje op de neus te laten terechtkomen als "schrikeffect".Als je het goed doet (dus op het goede moment die "correctie" geeft, is dit ruim afdoende.)

Edit: ik was misschien niet zo heel duidelijk, maar alle honden tot een jaar oud schaar ik nog onder "pups".
Dus ook de puberpups :D
Maargoed, dit heeft maar weinig meer te maken met het topic onderwerp :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:56

Het is mij nog nooit gebeurd, en ik denk dat je dan zelf het te ver hebt laten komen?
Overigens zou ik bij grommen naar de baas nog steeds geen tik geven. Ik ga het conflict dan niet aanwakkeren.
Ik zou wel bij mezelf te rade gaan hoe mijn houding naar de hond is. Nogmaals: meestal is grommen/bijten angstgedrag of het is bezitsdrang. Beide zou ik anders mee omgaan dan corrigeren.

DatBenIkNou schreef:
Heel eerlijk gezegd heb ik afgelopen jaren meerdere pups groot gebracht en daarvan heeft er nooit één van naar mij gegromt. Ik denk dat dat misschien ook wel wat rasafhankelijk is. De één is nu eenmaal wat pittiger dan de ander?

Ben ik wel met je eens maar als t goed is weet je dan aan wat voor ras je begint en kun je dus op bepaald gedrag voorbereid zijn.
En als je een onbeschreven blaadje hebt wat volledig van jou afhankelijk is, moet het toch niet al te ingewikkeld zijn om dergelijk gedrag te voorkomen.
Iets anders is het wellicht als je een herplaatser hebt met een flinke rugzak.

Ik kan me nog voorstellen dat als je je ertoe laat verleiden om de (macht) strijd met je hond aan te gaan, dat hij dan de grenzen wat gaat opzoeken.
Maar voor opvoeding heb je geen strijd nodig, integendeel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-17 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken