Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
A3a1 schreef:Nou eens gegeven, blijft gegeven, ook wat hij zelf pakt.....![]()
Nee, als ie mijn eerder genoemde gif pakt, wil ik dat hij loslaat of uitspuugt.
Als hij speelgoed van de kinderen pakt, wil ik dat afkunnen pakken.
En als hij op mijn commando loslaat, beloon ik hem daarvoor.
Als ik het achter uit zijn strot moet halen, beloon ik hem.
Want het is een enorm brave hond.
Hij laat los, of hij laat toe, dat ik het afpak.
octavodia schreef:verschrikkelijk als ik sommige commentaren lees..schakel een gediplomeerde HBO opgeleide gedragsdeskundige in asjeblieft. Er is inmiddels zoveel bekent over hond en gedrag. Gebruik positieve gedragstraining gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Zorg ervoor dat je de kalmerendesignalen van de hond leert. Grommen en lip op trekken zijn al communicatie middelen die de hond gebruikt omdat hij niet meer weet wat te doen. Straf dit nooit en te never! Hij probeert jou te vertellen dat hij ergens bang voor is, en iets niet wil. Straf je dit soort gedrag, dan krijg je pas echt problemen...dan heb je kans dat hij plotseling zonder waarschuwing gaat uitvallen/bijten uit pure wanhoop. Honden kun je niet vergelijken met wolven. Honden zijn gedomesticeerd . Wolven leven in families, een vriendelijke verdraagzame maatschappij. Honden leven niet in roedels, zij zijn wel sociaal. uit het bestuderen van zwerfhonden blijkt dat honden elkaar opzoeken, en gezelschap zoeken,daar waar voedsel te halen valt, soms ontstaan er vriendschappen, en blijven ze bij elkaar, soms trekken ze weer verder, en sluiten zich aan bij andere honden( groepjes ) Er valt heel veel te leren over honden..maar gooi asjeblieft die afschuwelijke ouderwetse ideeen overboord. Het wordt tijd dat hondenscholen een keurmerk gaan krijgen. Iedereen kan een hondenschool beginnen, helaas..Wees op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, en dat mag je ook verwachten van de hondenscholen, gediplomeerd gedragsdeskundig en altijd weer bijscholen naar de nieuwste inzichten...Er zijn al genoeg honden die kapot gemaakt worden door de ouderwetse trainingen van intimidatie, en pijnlijke hulpmiddelen zoals de prong/shockcolla, correctieslipkettingen..de kick in de zij zoals bij de beruchte TV goeroe, die niet opgeleid is als hodengedragsdeskundige, maar autodidact is..En heb je echt problemen waar ook de echte goede gedragsdeskundige je niet mee kan helpen is er nog de veterinaire gedragskundige, zij werkt bij de WAgenrenk in WAgeningen, en is op dit moment de enige in Nederland. DAar komen alle echte grote problemen...vaak veel te laat. En als je je hond iets af wil pakken, ruil het altijd voor iets wat hij wel mag hebben. Leer hem iets los te laten, en beloon hem daar voor, want dat is geweldig als hij het doet. En eten voor zijn neus wegtrekken werkt alleen maar ellende in de hand..Honden moeten rustig kunnen eten...anders ontwikkelen ze voernijd. Trek jou bord toch ook niet onder je neus weg..Heeft hij iets wat je niet wil dat hij het op eet, ruil het om voor iets wat wel mag. Kweek een fijne goede vriendschappelijke band met je hond...en niet eentje gebasseerd op intimidatie en angst!!!!
Xanthippe schreef:joyce83 schreef:Wel ben ik van mening dat als iemand bij mij eten afpakt van mijn bord en dan ook steeds doet na waarschuwing dat ik toch iets andere maatregelen ga nemen dan maar heel braaf toezien dat mijn bord leger wordt.
En dat is exact waarom honden en mensen niet met elkaar vergeleken mogen worden.
Honden denken zo niet. Als het de roedelleider is die de hond zijn kom leegmaakt, is dat niet meer als normaal voor die hond.
Maar mensen onder elkaar delen inderdaad (over het algemeen) geen eten met elkaar.
De hond heeft te wachten op de roedelleider om te eten, en krijgt de overschot als er nog is. Is er geen, dan eet de hond ook niet.
Hebben huishonden natuurlijk het geluk dat er voor hen altijd wel eten voorzien is
Duhelo schreef:geerke schreef:Het is een schat zolang alles gaat zoals hij wil...ik vermoed dat je nooit echt duidelijk je grenzen hebt vertelt.Mijn pup had een keer een bot,ook grommen tegen mij...dan moet je dus ingrijpen.Ik heb hem een klein tikje op zijn kop gegeven en een flinke vloek.Daarna verschillende keren bot afgepakt,geen gegrom was beloning en bot weer terug gegeven.Nu weet hij zijn plaats,laat het bot al los als hij ziet dat ik het wil afpakken.Gewoon duidelijk zijn,en altijd niet een keer,daar snapt een hond niets van.Belonen is trouwens heel belangrijk,een hond wil eigelijk zijn baasje alleen maar een plezier doen
Met dergelijke tips wel opletten. Onderling in de hondenwereld wordt er namelijk géén voedsel zomaar afgepakt. Zelfs als een ondergeschikt dier voedsel heeft, zal een bovenstaand dier dit nooit gaan afpakken om gewoon even de rangorde te bevestigen. Wat je wel ziet is dat er bij hongersnood tijden gevochten wordt voor voedsel, maar zelfs dan zal een ondergeschikte zich nooit zomaar laten doen.
Als wij dus besluiten voedsel / speelgoed af te nemen eenmaal dat de hond dit gestolen heeft, dan is het logisch dat dit dier hem verweert en dat je uiteindelijk gebeten kan worden.
Ik ga dan ook NOOIT botjes of het voedsel gaan afpakken nadat ik het gegeven hebt. Wat ik wel aanleer is wachten en ruilen. Dus hond dient te wachten voor die mag gaan eten (maar eenmaal hij toestemming heeft om te eten kom ik er niet meer in tussen). Ik ga wel terwijl hij eet even de ruimte innemen en extra (lekker) voedsel erbij in doen in zijn bak. Eventjes vragen aan de hond om te stoppen met eten om tussendoor een lekker extraatje te geven, etc.
Zo leer je wel dat je hond je tolereert bij het voedsel, en als hij eens iets genomen heeft dat écht niet mag (chocolade bv) dan kan je dit vaak zonder al te veel problemen wegnemen. Maar systematisch eten afnemen zodat hij het leert, zorg je er enkel voor dat hij beschermend zal worden over zijn voer en speeltjes en werk je net voernijd in de hand.
Wij hebben een tsjechoslowaakse wolfhond, staan erom bekend om grote dieven te zijn, tot koelkasten en vrieskisten leegroven aan toe. Daar hebben wij dezelfde tactiek op toegepast en deze steelt nu niks meer. Kwestie van in de gaten te houden wanneer ze gaat stelen en haar voor te zijn en te corrigeren, eenmaal ze iets gestolen heeft is het pech voor ons, dienden we maar beter op te letten.
Nikass schreef:Jaaaa ik ben vóór een keurmerk voor honden scholen!!
En wees kritisch: als een school toch niet bevalt/tegen je gevoel ingaat, ga dan weg.
Ik ben vroeger te lang gebleven bij mijn eerste hsv terwijl het niet goed voelde, maar ik nog zo jong was en weinig wist en een beetje tegen de instructeurs daar op keek... volkomen onterecht!!
Positieve training is zo leuk en je kunt er zoveel mee.
Medea schreef:Absoluut een goede gedragstherapeut in schakelen, van achter een computer kan niemand deze hond beoordelen (en dat zou ook niemand met een opleiding (moeten) doen).
Overigens is dit soort gedrag corrigeren ronduit gevaarlijk, dus begin daar alsjeblieft niet aan!
Nikass schreef:Xantippe: wat zou een reden kunnen zijn dat je hond jou zijn tanden laat zien? Lijkt me niet dat zoiets uit het niets komt?
De meeste honden doen dit uit angst. En als jij je hond dan op zijn kop geeft leert hij 1 ding, en dat is dat jij onbetrouwbaar bent.
Ik investeer liever in een goede band met mijn hond waardoor hij nooit een reden ziet om zijn lip naar mij op te trekken.
geerke schreef:Medea schreef:Absoluut een goede gedragstherapeut in schakelen, van achter een computer kan niemand deze hond beoordelen (en dat zou ook niemand met een opleiding (moeten) doen).
Overigens is dit soort gedrag corrigeren ronduit gevaarlijk, dus begin daar alsjeblieft niet aan!
Dit soort gedrag moet je niet corrigeren?Ik geloof dat ik iets niet begrijp....
Medea schreef:Absoluut een goede gedragstherapeut in schakelen, van achter een computer kan niemand deze hond beoordelen (en dat zou ook niemand met een opleiding (moeten) doen).
Citaat:let wel, TIK, niet in elkaar trappen maar eerder een schriktik zeg maar
DatBenIkNou schreef:Heel eerlijk gezegd heb ik afgelopen jaren meerdere pups groot gebracht en daarvan heeft er nooit één van naar mij gegromt. Ik denk dat dat misschien ook wel wat rasafhankelijk is. De één is nu eenmaal wat pittiger dan de ander?