Is het dan echt de goede keuze....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:51

Poeh TS, je hebt de hond 4 weken en weet nu al dat het niet gaat klikken? Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Je schrijft bovendien dat je de hond weg doet voor hem, en niet voor jezelf. Dat vind ik moeilijk te vatten.

Ik heb een herdershond uit het asiel gehad, 4 jaar toen ik hem ophaalde. Hij was 5 keer terug gebracht, wat begon op een leeftijd van 5 maanden. En ja, inderdaad na een bijtincident.
Deze hond was toen ik hem mee nam volledig verknipt. Had zo'n verlatingsangst dat ik bezoek moest zeggen dat ze absoluut niet de sleutels mochten oppakken zonder dat ik de hond vasthield. Het woordje "doei" was taboe bij ons in huis. Zodra hij dacht dat iemand wegging greep hij die gelijk vast, of ging hysterisch blaffen. In een kennel of bench kreeg je hem niet.

Reden voor zijn gedrag was dat hij op jonge leeftijd al zo vaak was teruggebracht naar het asiel, nadat hij zich aan mensen had gehecht. Dus de reacties van geen probleem, het is maar een hond en die maakt het toch niets uit kan ik niet begrijpen.

Ik weet je verhaal verder niet, dus ik hoop dat de hond goed terecht komt, maar wou toch bovenstaande even toelichten.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:57

Zoe_97 schreef:
Kuggur schreef:
Onzin.

Van mensen die dit denken walg ik gewoon. :r
Er zijn slechts enkele reden om een andere thuis te zoek (vb terminale ziekte). Maar geen klik is een onzin rede. Dat is geen moeite willen doen

Oplossingen zijn er sowieso (oppas/uitlaatdienst om er maar 2 te noemen)

Nou. Ik snap wel wat je bedoelt hoor maar ik heb een hond voornamelijk voor mijn plezier. Ik geniet van wandelingen, van op de bank hangen, etc. Je kent het wel.
Daar neem ik met liefde wat dingen bij die ik minder leuk aan de hond vind.

Maar als die minder leuke dingen de overhand gaan nemen en ik niet meer geniet van wandelingen e.d. zou ik dat ten eerste niet eerlijk tegenover mezelf vinden maar ook niet naar de hond. Die zou elders veel beter op de plek zitten. En dan heb ik het niet over een keer de bank stukbijten hoor, maar jij weet net als ik dat een hond niet maakbaar is en een eigen karakter heeft. Stel nou dat dat echt botst? Dat je een onzeker iemand bent en jouw hond blijkt een zelfverzekerde landhaai met dominante trekjes? Hoe wil je jouw hele zelf gaan veranderen? Dat lukt echt maar heel weinig mensen en dát kost veel tijd én energie. Dus ik snap wel dat er herplaatst wordt in deze.
Ik heb er ook een mening over hoor maar ik geloof wel dat de hond op zijn best is op een andere plek.

Mechelaars zitten helaas heel veel in het asiel. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die hun drift begrijpen en kunnen beantwoorden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:40

x_Nadia schreef:
Wij hebben hem direct van de fokker, hij komt uit een 'lol' nestje en fokker zegt: jullie hebben hem gekocht dus jullie problemen, red je er maar mee... hier hebben wij dus totaal geen hulp aan.

Ik moet ook zeggen dat het totaal NIET zijn schuld is qua gedrag, ik zie en merk dat hij bij mij zelf ook onzeker word en daarop reageert.
Als ik mijzelf ook goed voel bij hem (ja dat komt gelukkig voor op sommige momenten) kom hij ook graag bij mij liggen en het liefst opschoot :j

Het is dus totaal geen agressieve hond maar ik denk dat ook hij door mij onzeker word en daarom reageert zos hij doet.

Ook was het geen gepland iets om zo'n werkwillige hond inhuis te halen, omdat er een kruising is zat dachten wij dat dit een geschikte hond zou zijn...
Helaas zijn wij pas 2 weken geleden te horen gekomen wie zijn papa is en word gezegt dat hij 1 druppel is met hem qua werkwil!

Jammer dat jullie zo ondoordacht en onvoorbereid voor deze pup gekozen hebben en ook nog eens niet de moeite hebben genomen om een goede fokker uit te zoeken. Deze pup wordt nu dus weer de dupe van jullie keuzes, zo jammer voor het beestje.

Ik vind het echt héél erg raar dat je een pup slechts een paar weken hebt en zonder ook maar enige vorm van begeleiding te zoeken je tot de conclusie komt dat het niet klikt. Natuurlijk kan dat, maar dan ben je dus gewoon heel impulsief geweest met de aanschaf.

Hoe is de aanschaf tot stand gekomen? Hadden jullie eind november zin in een pup erbij en zijn toen marktplaats opgedoken? Jullie zagen deze pup en konden hem zo halen?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:51

Courses schreef:
@Annalies, TS hoeft toch niet alles te vertellen? Als zij aangeeft dat er meer dingen meespelen mogen we dat gewoon van haar aannemen lijkt mij? Ze is ons geen verantwoording schuldig.

ze is ons zeker niets schuldig, en hoeft niets uit te leggen, maar wat wilt ze dan van dit topic? als je niet het volle verhaal uit wilt leggen en alleen wilt zeggen dat je al het negatiefs op facebook niet leuk vindt, zie ik weinig nut om het dan op bokt neer te gooien, met alweer een half verhaal en het dan gek vinden dat er nog meer negatieve reacties komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:53

Ik vind het wel vermakelijk de reacties op mijn berichten te lezen.
Als je me persoonlijk zou kennen, en mijn dierenhouderij, zou je schateren om de ironie...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:58

Annalies03 schreef:
Courses schreef:
@Annalies, TS hoeft toch niet alles te vertellen? Als zij aangeeft dat er meer dingen meespelen mogen we dat gewoon van haar aannemen lijkt mij? Ze is ons geen verantwoording schuldig.

ze is ons zeker niets schuldig, en hoeft niets uit te leggen, maar wat wilt ze dan van dit topic? als je niet het volle verhaal uit wilt leggen en alleen wilt zeggen dat je al het negatiefs op facebook niet leuk vindt, zie ik weinig nut om het dan op bokt neer te gooien, met alweer een half verhaal en het dan gek vinden dat er nog meer negatieve reacties komen.

Ehm.... zie jij geen verschil tussen FB en bokt? Op FB is véél minder controle, en 'mag' je iemand doodwensen. Op bokt word daar gelukkig op getemd. Dus ja, ik snap TS wel dat ze het op bokt ook probeert aan te kaarten. En ik hoop van harte dat iemand op bokt haar wellicht kan helpen. :)

Anoniem

Re: Is het dan echt de goede keuze....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:44

TS wist niet eens toen ze voor de pup koos dat ie langs vaders kant uit een werklijn kwam. Ze geeft in dit topic zelf aan dat ze niet voor de hond was gegaan indien ze die info had. Daarnaast zijn er weinig mensen die weten dat je een show en werklijn hebt in de Mechels. Ik weet het toevallig doordat ik vroeger op de hondenschool veel ging helpen tijdens de wedstrijden, maar heb geen flauw idee welke bloedlijnen er zijn. Dat is ook de reden dat ik geen Mechel wil, ik wil niet per ongeluk een werkhond kopen. TS was zich daar duidelijk wel van bewust, heeft om die reden voor een Mechel mix gekozen en is helaas niet echt goed geïnformeerd door de verkoper.

Trouwens, waarom roepen er hier mensen dat TS begeleiding moet zoeken, terwijl TS reeds aan geeft dat ze met de pup op cursus gaan?

Niet alle herplaatsers zijn trouwens zielig of verknipt. Mijn jongste is een herplaatser, beestje kon niet wennen aan het leven van een jachthond in een kennel tussen de roedel. Eigenaar zag dit in en zocht een gezinnetje voor deze dame. Beest is dolgelukkig met haar gouden mandje hier, vorige eigenaar krijgt regelmatig foto's en is blij met de gemaakte keuze.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:50

@ svrl: dat zijn dus wel dingen die je te weten komt als je je goed inleest in het ras dat je wilt aanschaffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:10

maximuss schreef:
@ svrl: dat zijn dus wel dingen die je te weten komt als je je goed inleest in het ras dat je wilt aanschaffen...

Vertel me eens hoe TS, ook met inlezen, had kunnen weten dat deze hond uit een werkbloedlijn komt? Degene waar de hond van komt, heeft 14 dagen na aankoop pas iets gelost over de bloedlijn langs vaders kant.

Edit: zelfs ervaren mensen vergissen zich soms. Mijn herplaatser is een dochter van een hond die bij onze fokker geboren is en nadien naar Nederland gegaan is. Onze fokker, die al sinds haar kindertijd met dit ras vertrouwd is, heeft op haar beurt dit hondje gekocht met als doel het op te leiden tot jachthond. Beestje is best slim, heeft jachtdrift, maar kon dus niet wennen aan het leven in een kennel en roedel. Deze mensen kennen de bloedlijnen van dit ras door en door, reizen de hele wereld rond voor nieuw bloed als het moet en toch vergiste ook zij zich in het karakter van deze hond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-16 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:15

Door contact op te nemen met de rasverenigingen, te vragen naar betrouwbare fokkers en geen hond te kopen bij iemand die geen volledige openheid/ duidelijkheid geeft over ouders/ voorouders... Dus door research te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:18

maximuss schreef:
Door contact op te nemen met de rasverenigingen, te vragen naar betrouwbare fokkers en geen hond te kopen bij iemand die geen volledige openheid/ duidelijkheid geeft over ouders/ voorouders... Dus door research te doen...

Zelfs dan kan het nog fout lopen, zie mijn edit en het bewijs daarvan ligt hier nu lekker in haar mand te dutten

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 18:20

Bedankt voor de reacties iedereen!!

Even voor alle duidelijkheid nogmaal, ik ben NIET bang voor hem maar voel me ongemakkelijk en daar zit een heel verschil in.
Ook loopt hij hier gewoon door het huis/tuin heen te rennen en spelen met mije andere hond en zit dus zeker niet ergens op/buiten gesloten.

Ik ben vanmorgen weer thuis gekomen van een paar dagen familie bezoek en hij was het blijst van alle 3 (vriend en andere hond) tot nu gaat alles super en kwam zelfs al een paar keer bij mij liggen...
Als ik hem roep en een commando luistert hij ook meteen...
We gaan dinsdag voor het eerst naar de hondenschool!
En mocht het zijn dat hun 'hoop' voor ons hebben en denken dat het gaat goed komen gezien de toekomstige situatie(dit heb ik bij ons gesprek uitgelegd, dus hun weten van alles) gaat hij de eerste tijd nergens heen en gaan wij met hem trainen!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:24

Super, TS, en fijn om te lezen dat je er positiever in staat! :) Ik wens jullie heel veel succes en hoop dat jullie elkaar beter leren begrijpen en vertrouwen. Het zou absoluut het mooiste zijn als het zo opgelost kan worden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:24

@ svrl: dat is totaal niet te vergelijken met de hond van ts... Jullie hebben net die ene die zich niet naar zijn "lijn" gedraagt. Ts heeft eentje die perfect de lijn volgt alleen had ts geen benul van wat "normaal" is voor dit ras/ deze lijn... Sterker nog ze wist niet op wat hij gefokt was toen ze hem kocht...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:27

Oh maar ik zie dat je hem nog geen maand hebt en dat hij heel jong is. Dat pups bijten is vrij normaal en dat het met een Mechelaar wat intenser is ook :D
Ik zou inderdaad lekker naar die hondenschool gaan en elkaar leren kennen. Pups zijn niet altijd leuk. Je hebt ook geen geluk met de 25% bulldog erin.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:28

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:31

Waarom vraag je het stamboek of een stichting niet mee te zoeken of de fokker? dan kom je denk ik ook bij wat betrouwbaardere mensen en meer door dachtte reacties dan facebook.

Hebben jullie wel goed over dit ras nagedacht? het zijn hele pittige honden die veel tijd kosten en zeer goede opvoeding nodig hebben van mensen die sterk in hun schoenen staan.

Als hij gebeten heeft zou ik hem eerst laten testen of bij een asiel brengen waar ze met hem aan het werk gaan. Je kan zo dier vind ik niet zomaar plaatsen..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:47

Ik ben na het lezen naden aantal (imho onaangename) posts van Zoe_97 gestopt met het lezen van de berichten in dit topic, dus mijn excuses als ik in herhaling val...

Hoewel ik het liefst een band voor het leven aan ga met een dier, begrijp ik ook dondersgoed dat er diverse gegronde redenen kunnen zijn waarom het eerlijker is, naar zowel mens als dier, om een nieuw baasje te zoeken voor je dier.

Jij weet wat jouw redenen zijn, en gelukkig ben je verder geen verantwoording verschuldigd aan andere mensen. De enige aan wie jij verder verantwoording verschuldigd bent, is de hond, en die verantwoording neem je door te doen wat ook voor de hond het beste is.

Succes met je (definitieve) beslissing en laat je niet gek maken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:17

Kuggur schreef:
beatje schreef:
Dat is jou mening en niet de waarheid.Een dier is geen wegwerp artikel voor hoe en waarneer het je uit komt.Er zijn omstandigheden waarin mensen een dier echt niet kunnen houden,maar dat zijn er maar weinig.

Het heeft er veel mee te maken dat de meeste mensen hier honden slechts als huisdier houden, ik niet.
Tip terzijde, alle posts hier verkondigen meningen.

Nou, ik houd mijn honden wel "slechts" als huisdier, maar als zou blijken dat mijn nieuwste aanwinst om wat voor reden dan ook niet binnen mijn gezin zou passen, dan zocht ik er toch ook echt een nieuw baasje voor zoeken hoor. En zo ook op het moment dat ik een van hen of beiden niet meer kan bieden waar zij gelukkig van worden en derhalve recht op hebben.

Het is IMO namelijk verantwoordelijker om je hond te herplaatsen op het moment dat het niet goed gaat, dan om koste wat kost die hond aan te houden terwijl je hem wellicht niet kunt bieden wat hij nodig heeft.

TS: Bijzonder pittige kruising die je daar hebt! Begrijp best dat je je hierop verkeken hebt en ik vind het des te meer heel eerlijk naar jezelf en de hond toe als je toegeeft dat dit een maatje te groot voor je is. Wat ik je echt vind sieren is dat je ondanks dat toch met 'm aan het werk wilt! Het is jouw beslissing en je bent niemand verantwoording verschuldigd, wat je ook doet :) Succes er mee!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:15

maximuss schreef:

En dan kun je idd nog keihard op je bek gaan helaas
Speelt momenteel in mijn omgeving ook weer wat
Waar de pup bij een rasvereniging aangesloten fokker is gehaald
Ouders voldoen aan alles
Hartstikke leuk
Papa wipt al jaren wat af in binnen en buitenland
En nu blijkt die openheid toch meer façade dan eerlijkheid

Eerlijk gezegd is iets kopen van mensen altijd een gok tot op bepaalde hoogte

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:04

Wij hebben een hond uit Spanje gehaald. Grote gok want waarschijnlijk is het een herderxstafford. Na wat opstart problemen is hij de liefste en trouwste hond die je kan wensen. Zijn grootste vrienden zijn m'n 2 jonge kinderen.
Ik hoop dat met de juiste begeleiding het helemaal goed komt.
Op naar een mooi 2017!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 16:39

Onverwacht heeft iemand zich gemeld die hem alles kan bieden wat wij voor ogen hadden voor hem!!
Na goed overleg hebben wij besloten hem naar deze man te laten gaan.

Ik hoop dat iedereen de keuze respecteert en er geen nare reacties op komen.

Hij blijft gelukkig wel in de buurt en kunnen hem opzoeken zovaak wij willen en zijn vooruitgang blijven volgen...

Maar voor nu is het nog genieten van hem.

De honden hebben net lekker op de wei gerent en liggen nu uitgeteld op de bank.
Dat hij zo bij mij komt liggen maakt het wel moeilijk, maar na 2 uur een gesprek te hebben gehad en filmpjes gezien te hebben van meneer zijn andere honden heb ik er vrede mee en denken wij dat hij een top gaat hebben bij zijn nieuwe baas!

Afbeelding
Afbeelding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:47

Fijn dat de hond een nieuw baasje heeft. Ik blijf het wel een vreemd verhaal vinden en ik hoop dat je in de toekomst wat meer bezonnen begint aan een hond en niet in een impuls maar wat koopt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:40

x_Nadia schreef:
Plies....
Dit topic was dus NIET bedoeld om het zelfde te krijgen als op Facebook....

Ik ek het beste voor hem.. niemand van jullie weet van min situatie dus houd daarover je mening voor je..
Tips zijn natuurlijk wel welkom!!

Ik doe het ook niet voor mn lol en zie hem zeker niet als 'opject' of 'ding' ik hou van mijn dieren alsof het mensen zijn en wil alleen het beste voor ze!

Dat zeggen de meeste die dieren omruilen / van de hand doen....

Geen enkele egoïst geeft toe dat hij/zij egoïstisch is.

Elke draaideur dierenaanschaffer (maffe bewoording) zegt dat ie een dierenliefhebber is en dat het echt niet anders kan dan het dier weg te doen. Om vervolgens een paar maanden weer een leuk pupje aan te schaffen...

Een kind waar je geen "klik" mee hebt, ga je toch ook niet op sociaal media pleuren?
Waarschijnlijk krijg ik bokt weer over me heen vanwege de vergelijking kinderen/dieren.
Maar in mijn ogen is het verschil niet heel erg groot.
Je bent net zo verantwoordelijk voor de zorg van je dieren dan voor je kinderen. Hele dikke punt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:56

jes_sira schreef:
Waarschijnlijk krijg ik bokt weer over me heen vanwege de vergelijking kinderen/dieren.
Maar in mijn ogen is het verschil niet heel erg groot.

Vind je niet? Het is legaal en maatschappelijk geaccepteerd dieren te eten.
Peuter in wijnsaus als kerstdiner dan maar?