Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:42

gaby12 schreef:
Kruip even onder mijn mee lees steen vandaan met kromme tenen.
Het is heel normaal om in je contract op te nemen dat de nieuwe eigenaar eerst contact opneemt met de fokker als hun het kitten willen herplaatsen om wat voor reden dan ook om samen tot een goede oplossing te komen.
In het contract staat zoveel meer zoals b.v. als het kitten ziek word binnen een half jaar wat zijn de plichten van de fokker hierin,als het kitten overlijd binnen een benoemde termijn in het contract wat zijn de plichten van de fokker.
Geld hier dan ook voor verkocht is verkocht ik heb mijn centjes in mijn zak en dit contract is toch niet rechtsgeldig dus ik als fokker ben niets verplicht!!! Nee dan staan ze gelijk aan de deur van ik wil een vergoeding het kitten is ziek,dood of wat dan ook en jij moet aan je plichten voldoen want dat staat in het contract!!
Dit is een klein voorbeeld van zaken die beschreven worden in zo'n contract je leest het door bevalt het je niet prima dan ga je ergens anders een kitten kopen,maar veel fokkers werken met soortgelijke contracten die worden aanbevolen door de diverse verenigingen.

Dat is mijn quote.
Ik zal even antwoord geven.
Als het mijn kitten is, zijn het ook mijn dierenartskosten en andere kosten.
Ik wil niet voor niks dat diertje, dan ligt alle verantwoordelijkheid ook bij mij.

Dan kom ik weer even terug van kat en paard.
Als je een eigen gefokte veulen verkoopt en het dier blijkt na 2 jaar ziek ga je toch ook niet terug naar de fokker van luister even. Jij moet betalen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:50

En weer wat een aannames komen hier voorbij.
Je hebt geen idee wat je allemaal op je bordje krijgt als je een nestje heb.
Wij als fokkers moeten ook op 1 of andere manier kaf van koren scheiden.
En hoe vaker je drama's meemaakt, hoe voorzichtiger je word.
Wat wel of niet rechtsgeldig is, laat dat lekker over aan mensen die ervoor geleerd hebben.
Niet iedere fokker hanteert hetzelfde contract.

Nogmaals houden de meeste fokkers dingen graag bespreekbaar maar voor iedereen die kwaad wil (doordacht of niet) moet je je indekken.

En wat kan het wie schelen wat er gerekend word, je koop of een raskat voor een bepaald bedrag of niet. Mauwen of er wel of niet kattenbakkorrels gerekend worden is redelijk nutteloos.

Shirley

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:55

Die korrels schieten nogal in het verkeerde keelgat, begrijp ik :D

Maar ook hier wederom geen antwoord op de echte vraag...

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:00

@shirley, ik heb nergens gezien dat jij een vraag aan mij stelde.
Dus misschien dat je dan ook geen antwoord krijgt?
Daarbij kan ik niet zeggen wat alle fokkers zouden doen.
Kan wel zeggen wat ik zou doen maar nogmaals het was niet een vraag aan mij

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:02

Klopt liesje, vraag was niet aan jou persoonlijk gesteld.
Maar ik zou het wel interessant vinden om jouw visie erop te mogen horen :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:02

liesje84 schreef:
@shirley, ik heb nergens gezien dat jij een vraag aan mij stelde.
Dus misschien dat je dan ook geen antwoord krijgt?
Daarbij kan ik niet zeggen wat alle fokkers zouden doen.
Kan wel zeggen wat ik zou doen maar nogmaals het was niet een vraag aan mij

Ik stelde wel een vraag aan de fokkers hier, daar val jij dan ook onder:
Dorien66 schreef:
Ik vraag me wel eens af of fokkers zich wel realiseren dat hoe strakker ze de voorwaarden stellen, hoe groter de kans wordt dat je een potentiële koper in de armen van een broodfokker jaagt.
Misschien wil je hier antwoord op geven? Want ook ik ben oprecht geïnteresseerd in het antwoord :j

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:13

Dorien als jij naar een broodfokker loopt doe je dat zelf, dat maakt het ook jouw verantwoording.
Zou gek zijn als je voor al je niet doordachte acties in je leven een cattery daarvan de schuld geeft.

Als iemand een kitten van mij heeft en die word ziek en ik word om hulp gevraagd zal ik alles doen wat ik kan.
Ik help mijn kittens op de wereld met de belofte dat ik ze altijd zal komen redden.
En of ik dan de dierenarts rekening betaal of de kat ophaal om hier te onderzoeken bij eigen da kan allemaal.
Zelf als de mensen het niet zien zitten kan het kitten gewoon terug naar hier, dan is het aan de mensen om te bepalen of ze geld terug willen of nog een andere kitten aandurven.
Let wel dit allemaal in goed overleg, in overleg is een hoop mogelijk.

Ik heb ook wel eens 1600euro geboden om een fokje van mij terug te krijgen. Was verkocht aan super leuke mensen, je kent het wel die bliezen net zo hoog van de toren als in dit topic. Mevrouw had geld te kort en vond dat ze zelf de kat wel kon verkopen. Die zit nu dus bij een broodfokker. Toen ik de broodfokker geld aanbood kon ze mij vertellen dat de kat zichzelf eerst nog moest terug verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:22

Even een brugje naar de post van vrouwke. Een genetische ziekte die na tijden (na 6 maand) zichtbaar wordt..

Mijn pa zat in de koeien, en ook al toont de ziekte zich na 2 jaar. Dan is het een verborgen gebrek en (deels) de verantwoording van de fokker. Koeien en katten zijn beide levende have, dus ik gok dat je in het recht staat als je bij een verborgen gebrek naar de fokker gaat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:26

liesje84 schreef:
Dorien als jij naar een broodfokker loopt doe je dat zelf, dat maakt het ook jouw verantwoording.
Zou gek zijn als je voor al je niet doordachte acties in je leven een cattery daarvan de schuld geeft.

Ik geef niemand 'de schuld', ik heb uitgelegd waarom ik niet naar een gewone fokker ben gegaan en vraag of fokkers zich realiseren dat dat gebeurt. Want misschien is er dan iets op te verzinnen om het te voorkomen? Lossere contracten bijvoorbeeld, waarin niet gesteld wordt 'een kitten MOET gratis teruggegeven worden aan de fokker als het herplaatst moet worden' maar 'een kitten MAG teruggegeven worden'. En ja, ik heb heus wel begrepen dat niet iedere fokker zulke rigide contracten hanteert, maar ze zijn er dus wel. Die vraag ik dus of ze zich realiseren dat ze daardoor potentiële, hele verantwoordelijke en goede kopers kwijtraken.

Ik vind het ook vreselijk jammer dat sommige fokkers in dit topic zo scherp reageren op dit soort vragen. Ik bedoel het in ieder geval niet zo l*llig als het kennelijk overkomt :n
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 04-12-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:27

Ik denk ook dat officiële fokkers het over het algemeen heel goed doen. Er komen maar heel weinig raskatten in asiels terecht. Nu zal de aanschafprijs er ook wel toe bijdragen dat het minder snel om een impulsaankoop gaat.
Toch vind ik de regel dat de kat altijd terug zou moeten naar de fokker niet handig, er spreekt zoveel wantrouwen uit naar de koper. Ik zou het beter vinden als de fokker en de nieuwe eigenaar evenveel te zeggen hebben bij herplaatsing, maar ik snap dat dat moeilijk realiseerbaar is.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:37

Zoals ik eerder zei, iedere fokker heeft zijn eigen contract.
Bij mij staat er niet in dat het dier terug moet. Dus kan ik daar ook geen verantwoording over afleggen.

Ik vind het zo vreselijk jammer dat iedereen maar wat roept en net doet alsof wij fokkers zoveel slechts in zin hebben. Goede kittenkopers draag ik op handen en die vallen echt niet over een contract. Of althans niet over mijn contract.
Want als jij alle goede bedoelingen hebt en de fokker ook is er toch niks om je zorgen te maken?

Als kattenfokker zit je in een mega grijs gebiedt, dat weten onze verenigingen ook.
Dat maakt het verdomd moeilijk om iets concreets aan te pakken en dat gebeurd dan ook niet.
Ik roep al jaren dat er een keurmerk moet komen voor fokkers en dat dit ook gecontroleerd moet worden. Maar dat is met dat grijze gebied en handen vol verschillende verenigingen blijkbaar niet te realiseren.
Dus moeten wij fokkers het zelf maar een beetje uitzoeken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:03

liesje84 schreef:
Zelf als de mensen het niet zien zitten kan het kitten gewoon terug naar hier, dan is het aan de mensen om te bepalen of ze geld terug willen of nog een andere kitten aandurven.

Kijk dit klinkt al anders dan bij Duhelo.
Daar kan je de kitten terug brengen zonder dat je iets terug krijgt.
En ik snap ook dat je een hele goede reden moet hebben en niet zo kwats verhaal.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:13

De pest is dus dat je ladingen van die kwats verhalen krijgt.
Laatst kwam een jong stel bij me, hadden al een jaar nagedacht over het nemen van 2 kittens.
Helemaal leuk en enthousiast. Kittens gingen mee en na 2 dg belt die man, ja als ik ze loslaat blijven ze rennen.... toch maar uitgelegd dat het niet de bedoeling is ze op te sluiten, je wilt zelf ook niet 8uur op een wc zitten.
4 dagen daarna, ze willen de kittens terug brengen want ze zijn zo druk, als ze thuiskomen komen de kittens al aangerend (en ik maar trots zijn op mijn blije baby;s) dus ja die kittens zitten nu hier weer.
Hij heeft zijn geld minus de aanbetaling terug gehad.

Zo kan ik na 6jr fokken wel uren van dit soort verhalen vertellen en dan zijn dit nog niet eens de horror verhalen want die heb ik ook genoeg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:30

Overleg is het sleutelwoord!
Vind dat jij het goed aanpakt en dat getuigt van liefde voor het dier.

Als mensen zich verplicht voelen en daardoor de kont tegen de krib gooien, of zoals het voorbeeld van het geldgebrek uit nood een andere uitweg zoeken, dan begint de ellende voor het dier!
En voor jou, omdat je je het terecht aantrekt dat het door jou gefokte katje nu zo ellendig zit -O-

Begrijp dat ook niet vanuit de koper, want was ze gewoon naar jou toegekomen, was het netjes opgelost!

En kun je dan nu niets met je kontrakt?
Dat je misschien alsnog de poes kunt redden?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:38

Ik heb niet alle posten gelezen, maar....

Ik heb vroeger jaren lang ras katten gefokt, ook ik verkocht ze met contract.
Echter ik wil er op wijzen, dat contracten wel degelijk rechtsgeldig kunnen zijn.
Dus ga er niet klakkeloos vanuit dat het niet zo is.
We hebben een keer een akkefietje gewonnen.

Wat ik wel raar vind is dat als je de kat niet meer wilt je hem gratis moet terug geven.
Ik vind het niet meer dan normaal dat fokker bemiddeld of eerste recht heeft van terug koop voor een x bedrag. Er zijn altijd omstandigheden dat een kat herplaatst moet worden, denk aan allergie, ziekte eigenaar, ruzie met al reeds gehuisveste katten e.d. Maar dat de fokker hem dan gratis terug wil, vind ik niet kunnen. Ik heb ook wel eens een kitten / kat terug gekocht, (scheiding) maar gewoon iets van 75 % van de aankoopprijs.

Denk er maar even goed over na of vraag een aanpassing dat bij verkoop, ze hem terug kopen voor 75% van de aankoopwaarde of dat ze bemiddelen. Er zijn zoveel omstandigheden waarom je afstand moet doen ook al wil je het niet. Een raskat kost toch al gauw een paar honderd euro.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:40

@Shirley, Nee, juridisch wel informatie ingewonnen maar het word moeilijk omdat de poes nou bij een derde partij zit. Wel heb ik haar laten verrassen door een bezoek van de dierenpolitie en ook heb ik alles doorgespeeld aan haar vereniging. Maar die laatste is ook niet bij machte wat te kunnen betekenen.
Mijn enigste hoop is dat de poes te ziek is om nog mee te fokken en dat ze dan herplaatst zal worden.
Enja ik realiseer me terdege hoe erg die hoop klinkt, schuif het maar op wanhoop.

Het ergste is nog dat ik het dier zonder mokken wel had terug genomen en haar had willen betalen, maarja deze dacht dat ze het zelf wel kon oplossen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:43

Dat is bijzonder sneu!
En ik begrijp je wanhoop :(:)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:02

Tja het gaat 2 kanten op. Ik heb mijn mannen gekocht met een contract, 2 broertjes uit hetzelfde nest, met stamboom, in huis opgegroeid en getest en al.

Vervolgens blijkt na anderhalf jaar dat mijn rooie ernstige heupdysplasie heeft en opeens was er geen contact meer te krijgen met de fokker. Ondertussen staat ie met drie en een half voor ook stijf van de artrose en heeft ie bij tijd en weile medicatie nodig voor een leuk leven.

Ik heb geen contact opgenomen met de fokker om hem terug te brengen, ik wilde haar alleen waarschuwen dat ze haar fokdieren moest controleren en dat de combi niet ideaal was. Maar mooi dat ze niet meer thuis gaf.

Nou gaan mijn mannen nooit weg, als het niet meer gaat maak ik er zelf een einde aan in zijn bestwil en ik hoop dat zijn broer gezond blijft, maar voor mij geen raskatten meer. Ik haal de volgende keer wel een htk kat uit het asiel.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:37

Ik besef me heel goed dat het 2 kanten op gaat (nog wel meer dan dat)
Het is ook gewoon heel moeilijk, hoe weet je als kittenkoper dat je bij de goed cattery zit?
en hoe weet de kittenfokker dat zijn kittenkopers van goede wil zijn?
Dan nog de weekelijkse mail van Chinezen, die zich voor doen als vanalles en nog wat.
Die kopen hier ongeholpen kittens voor 600 euro en die verdwijnen naar China om daar als een soort legbatterij kip op de markt aangeboden te worden en dan maar hopen dat er een liefhebber toevallig langsloop anders eindigen ze in een loods om te fokken of als vest bekleding.

Maar iets structureel veranderen blijkt haast onmogelijk.
De regering komt met halfbakken oplossingen omdat ze simpelweg niet beter kunnen weten.
De verenigingen lijken allemaal op hun eigen eiland te zitten, wat ook weer logisch is maar niet meehelpt.
Daarbij kan 1 simpele vereniging ook zelf geen wetten maken daarvoor hebben ze de regering nodig.
Oftewel het is allemaal zo makkelijk nog niet.
Daarom gil ik al jaren om een keurmerk, maarja dat kan ik zelf ook niet en als je dan tegen een log orgaan aan gilt, schiet het allemaal niet op

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:44

vrouwke schreef:
liesje84 schreef:

Kijk dit klinkt al anders dan bij Duhelo.
Daar kan je de kitten terug brengen zonder dat je iets terug krijgt.
En ik snap ook dat je een hele goede reden moet hebben en niet zo kwats verhaal.

Nou, daar laat je een groot deel.van de context weg. bovenstaande quote gaat over het geval van erfelijke ziekte, in een dergelijk geval heb ik ook reeds aangegeven dat ik mijn verantwoordelijkheid neem en insta voor eventuele kosten. Als de mensen in een dergelijk geval hun geld terug willen is dat ook geen probleem.

In het geval dat mensen hun kat beu zijn en er vanaf willen krijgen ze geen geld terug nee. Maar ook daar heb ik gezegd dat ik het zou bekijken van situatie tot situatie. Misschien toch even mijn posts beter doorlezen voor je mijn naam noemt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:55

Shirley schreef:
Rustig maar, Duhelo, er staat niet voor niets een ;) achter!

De rest is overigens wel serieus bedoeld.
Vraag me oprecht af wat er in zo'n geval gebeurt.
Wordt zo'n katje dan teruggenomen en wel geld teruggegeven, of misschien een ander katje aangeboden?
Of mag het katje ook gratis retour?
Wordt er door de fokker dan geïnvesteerd in dierenartskosten of wordt het (alleen in het eerste geval) als verlies gezien?

Nogmaals, voor mijzelf totaal niet van belang, ik zou me nergens op beroepen en zelf voor mijn beestje zorgen!

Mijn excuses voor mijn te pittige reactie. Ik had de smiley inderdaad niet verwerkt.

Ik denk dat er hier wel een verschil zit tussen hobbyfokker en prof fokker.

Ikzelf heb het nog niet meegemaakt. Maar stel bij een dergelijke situatie, afhankelijk wat de eigenaars willen, zou ik aanbieden om tussen te komen in kosten ( tot een bepaalde hoogte. Ik zou nu ook geen 1000 den euros gaan sponsoren in een behandeling dat ik bv zinloos vind maar dat eigenaars wel willen doen. Dus ik denk dat ik zou aanbieden dat ze het aankoopbedrag terug krijgen en ze zelf de verdere zorg op zich nemen. of dat ze het aankoopbedrag terug krijgen en kat terugkomt naar hier waar ik dan verdere zorg bied.
Ikzelf ben pure liefhebber, ik ga alles doen in mijn mogelijkheid om mijn dieren te helpen zolang het haalbaar is. Indien het niet haalbaar of dierwaardig is zou dr dan wel euthanasie gedaan worden, maar die keuze zou voor een terugkomer niet op een andere basis gemaakt worden dan voor mijn eigen katten.
Nogmaals, mijn katten zijn onze huisdieren en we fokken sporadisch eens een nestje. We hebben wel een catterynaam en fokken met testen en stamboom omdat ik het wel goed wil doen.

maar ik vermoed dat grotere / beroepsfokkers eerder werken met het systeem dat ze niet tussenkomen in kosten, maar dat kat terug kan en ze een nieuw kitten krijgen. Of er dan zorg geboden wordt aan de zieke kat hangt volgens mij heel erg af hoe de fokker zijn dieren ziet. Als liefhebberij of als een opbrengst. in het laatste geval vermoed ik dat er weinig moeite zal aan gedaan worden.
Maar, voor de 10 de keer ofzo, daar sta ik totaal niet achter en beschouwik niet als goede fokker.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:07

Is goed, aanvaard :(:)

En dank voor je uitgebreide uitleg, ben blij te zien dat jij er zelf ook zo over denkt en dat je ook dan de juiste keuze voor het diertje zou maken!
Vrees inderdaad voor de leventjes van degenen die op de verkeerde plek geboren zijn en mede daardoor wellicht vanzelf ook in minder verantwoordelijke handen terechtkomen...
Als er van beide kanten alleen naar de rekening wordt gekeken, heeft zo'n prulleke weinig kans, vrees ik -O-

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:10

Maar het gaat niet om hoeveel nesten in het jaar.
Het gaat om de manier waarop je voor je kitten en kittenkopers klaarstaat.
Er zijn ook genoeg cattery's die 1 nestje fokken in het jaar en ook niet thuisgeven wanneer er problemen zijn.

Het is gewoon niet simpel zwart/wit maar roeren in een bak grijs.

@Shirley, dat is het precies, dat rottig rot geld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:26

Ik heb niet het hele topic gelezen,maar vanuit de paardenwereld vind ik,dat als ik een dier gekocht en betaald heb,of ook gekregen,dan is hij\zij mijn eigendom en beslis ik er verder over.Als iemand baas wil blijven dan moeten ze hun dier zelf houden.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:36

Mijn kittenkopers kunnen altijd bij mij terecht voor raad en daad en ik zal hun helpen waar nodig.
Als een kitten een aangeboren afwijking blijkt te hebben of toch ziek word na verhuizing ondanks alle goede zorgen en controle dierenarts dan zal ik zeker samen met hun kijken naar de rekening van de DA wat voor vergoeding er tegen over staat en wat ik voor hun nog meer kan betekenen.
Ik heb het al eerder verwoord maar mocht een kittenkoper het kitten moeten herplaatsen om wat voor reden dan ook dan hebben we afgesproken dat we samen kijken naar de beste oplossing of dat nu terug is naar mij of ergens anders herplaatsen dat bespreken we samen.
De kittens die hier geboren worden zitten vanaf hun eerste ademhaling al diep in mijn hart en bij mijn vorige nest zat ik met tranen in mijn ogen en een brok in de keel in de auto terug naar huis maar o wat waren die mensen blij.
Ik leef voor mijn katten en ze zijn mij allemaal even lief ook diegene die verhuist zijn en met hun eigenaren heb ik nog regelmatig contact.
Ik heb nu mijn tweede nestje in 3 jaar tijd en al mijn katten zijn netjes getest op alles wat maar mogelijk is en hebben een mooie stamboom gewoon om het goed te doen.
Er zijn ook heel veel fokkers die zo min mogelijk testen en zoveel mogelijk nesten fokken maar die doen het niet uit die liefde voor hun huisdier.
Het word hier allemaal heel erg zwart wit neergezet maar er zijn ook goede fokkers groot of klein die betrokken blijven en er alles aan willen doen om tot een goed compromis te komen indien nodig.