Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Machie schreef:Lepeltje schreef:Hrvatski ovcar en Mudi bedoelt ze denk ik.
Machie komt jouw toekomstige kroaat uit het buitenland?
Ik vind ze ook super leuk.
Toevallig uit nederland. Ik wild een Mudi maar ik durf ze niet met 15 weken uit het buitenland te halen... Vind ik het geen geschikte rassen voor.
Nicky91 schreef:Ja de kelpie's, BC en Auss hebben wij in ons flyball team, dus daar kom ik inderdaad genoeg mee in aanraking!
Moet zeggen na afgelopen weekend, neig ik toch meer naar de Auss of de Kelpie...
Er is 1 meisje die loopt met 2 BC's in 2 teams bij ons, half in de middag moesten haar honden achter elkaar, dus zij gevraagd of ik haar BC mee wilde nemen om uit te lopen. Drama, hij wilde echt niet mee..
Terwijl de auss van een teamgenoot wel mee loopt, al is het twijfelachtig.
Simbaa schreef:De aussie die jij wilt (allemansvriend ed) bestaat trouwens wel echt hoor! Ik ken er meerdere, maar dat zijn wel echt showgefokte honden. Ze zullen het op snelheid denk ik afleggen tegen de echte snelle aussies, borders en kelpies. Geen idee of er een verband tussen zit tussen showgefokt en allemansvriend hoor!! Maar het is wel iets wat me opviel
Simbaa schreef:Dat laatste twijfel ik echt aan. Ik zou namelijk echt niet weten wat ik anders had kunnen doen aan de opvoedig om onze hond meer allemansvriend te maken. Hij gaat vaak naar de oppas, we hebben talloze mensen over de vloer die hem snoepjes ed geven en we hebben vaak een oppas. En toch zou hij nooit met een vreemde of minder bekende dan de vaste oppassen meelopen. De oppassen kent hij en daar loopt hij wel zonder moeite mee.
pantuf schreef:dat denk ik inderdaad ook.
Uitzonderingen daar gelaten, de ene hond heeft het ook meer In zich denk ik
Onze aus is wel heel vriendelijk naar mensen, maar ze zal als ze los loopt niet zomaar naar honden of mensen toe gaan.
Zodra het schemert en donker word vind ze het minder leuk maar als mensen niet pushen en ik zeg dat het oke is dan is het goed.
Spelende kindjes en visite over de vloer allemaal geen probleem..
En in huis is het echt een luie donder
Ze mag dan ook niet spelen in huis.
Buiten , en als we der tuigje pakken gaat de knop om
Nicky91 schreef:Simbaa schreef:De aussie die jij wilt (allemansvriend ed) bestaat trouwens wel echt hoor! Ik ken er meerdere, maar dat zijn wel echt showgefokte honden. Ze zullen het op snelheid denk ik afleggen tegen de echte snelle aussies, borders en kelpies. Geen idee of er een verband tussen zit tussen showgefokt en allemansvriend hoor!! Maar het is wel iets wat me opviel
Ik weet ook niet of het echt door het showgefokt of werk gefokt komt of echt de mix van de lijnen...
Die van mijn teamgenoot word ook uitgelaten door andere mensen als zij werkt.. Dus ik denk dat het er maar net aan ligt hoe en wat de hond gewend is..
Zelfs mijn tante der hond is baas gericht en dat is een vuilnisbak, maar dat betekend niet dat ik hem niet kan meenemen...
Ik denk dat 75% word bepaald door de opvoeding, hoe je hond op andere mensen reageert of hij hoe hij reageert als iemand hem meeneemt..
assie schreef:Ehm... Aussies zijn herders he. En enórm gericht op de baas. Je beweegt je teen en ze springen op om samen met jou iets leuks te gaan doen. Ze zijn ook flink wantrouwig tegen vreemden. Tuurlijk, er zitten ook blije eitjes tussen (ik heb er zo een
) die iedereen blij begroeten. Maar vanuit het ras zijn het zeker geen allemansvrienden.
EJuniorJoost schreef:Toch apart haha ik ken juist weer borders die willen alleen hun baas en mechelaars en duitsers die enoooorm van andere mensen houden. Heb stage bij defensie gelopen en toen helemaal verliefd op duits (x) mechelaars geworden. Enorm lief,trouw en allemans vriendjes. En jawel zelfs de bijt hondjes waren super lief...
Nicky91 schreef:Ik zei niet dat ik een makkelijkere hond zocht..![]()
En de duitse staande heb ik net gezegd... Die vervalt: het is een jachthondIk wil geen jachthond. Novaduck toller, is een jachter, labradoodle vind ik persoonlijk helemaal niks.
Simmerr schreef:Wij hebben thuis een aussie, houd er rekening mee als ze denken dat iets beter is op hun manier dat het best moeilijk ik om ze op andere gedachten te brengen haha. En daarbij zijn ze erg drammerig, ze krijgt standaard om half 7 eten en wie staat er om 6 uur al te drammen, jup onze aussie. Maar ze is wel ongelovelijk entousiast en wil graag met je mee en je tevreden houden.
somokkele schreef:Er is nu een nestje Mudi's in Nederland.....
liedje89 schreef:Nicky91 schreef:Ik zei niet dat ik een makkelijkere hond zocht..![]()
En de duitse staande heb ik net gezegd... Die vervalt: het is een jachthondIk wil geen jachthond. Novaduck toller, is een jachter, labradoodle vind ik persoonlijk helemaal niks.
Je hebt een aantal keer aangegeven geen jachthond te willen omdat die hun neus zomaar achterna gaan. Maar ik denk dat je jachthonden dan wel een beetje over een kam scheert? Ik ken verschillende duck tolling retrievers maar ook voor retrievers in het algemeen geldt toch juist dat het juist erg mensgerichte honden zijn, die voor hun oorspronkelijke taken ook juist moesten kunnen wachten bij de baas en dat het helemaal geen niet perce honden zijn die graag wild zoeken of opjagen en die je daardoor zomaar kwijt raakt of daardoor snel afgeleid raken in het werk?
Mona14 schreef:Misschien heb je wat aan deze adresjes?
Zij kunnen je vast meer vertellen over deze rassen?
Franky de Witte en Kathleen van Riet
Julianastraat 76
4566AH Heikant
Nederland
Tel 0031/114850814
Hun fokken border collies
http://Www.border-line.net
Martin en Ellen Kikkert
Westergeest 7
1791 LJ Den Burg
Nederland
Telefoon: 0222 310 002
Hun fokken Australian Shepherds en miniature Australian Shepherds.
http://Www.kikkertsparadise.nl
Thamara Tax
Gevestigd in Sint Hubert
06-33 83 39 66
Zij fokt border collies.
http://Www.kennel-weareone.nl