Gekko liefhebbers!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:57

Er zitten geen gaten in mijn bakken (bedrading zit allemaal buiten weggewerkt) en ik heb fijnmazig gaas voor de verluchting aangezien ik ook geen ontsnapte insecten wil, dus gekko's komen er ook niet uit :D

ivy_power89

Re: Gekko liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:12

En geen kiertjes tussen de ramen? Daar is het bij mij namelijk mis gegaan haha
Ik had dan wel heel jong spul gekocht

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:19

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:51

Ik krijg een groepje halfwas/volwassen dieren, maar als ze kweken is dat niet erg. Zitten geen kiertjes tussen de ramen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:27

Leuk Fenrir!

Mijn gargoyle gekko doet het super. Mijn baardagaam echter is in winterrust. Hij ligt al dagen doodstil ergens achter een steen te slapen. En stiekem controleer ik best vaak of die nog wel leeft. :=

En iemand gaat voor mij morgen op Houten een Chahoua gecko halen, maandag haal ik hem dan op. Super veel zin in! *\o/* Dit soort stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, alleen ze zijn er niet veel in Nederland en ze kweken niet echt heel gemakkelijk en snel. Vandaag ga ik zijn bakje klaar maken.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:38

Wat hebben jullie allemaal leuke gekko's! Ik zou zelf ook heel graag een gekko willen (of een baardagaam, die vind ik zo mogelijk nog gaver) maar ik woon thuis en mijn moeder wil er niks van weten :P

Vind het zulke leuke en mooie beestjes, en ook gewoon eigenlijk wel schattig. Vind die van jullie ook allemaal supergaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:03

Felicxa schreef:
Wat hebben jullie allemaal leuke gekko's! Ik zou zelf ook heel graag een gekko willen (of een baardagaam, die vind ik zo mogelijk nog gaver) maar ik woon thuis en mijn moeder wil er niks van weten :P

Vind het zulke leuke en mooie beestjes, en ook gewoon eigenlijk wel schattig. Vind die van jullie ook allemaal supergaaf!

Ik mocht het eerst ook niet, maar ik heb mijn ouders toch over kunnen halen. :') Ik heb twee kamers, en daar heb ik ook al mijn terrariums en terrariumzooi(planten, lampen, voedseldieren, supplementen ect ect) staan. De dieren blijven principe ook alleen op mijn kamer. De dieren, de kosten, het onderhoud en de verzorging zijn voor mij. Ze vonden reptielen echt 10x niks, en nog steeds zijn ze er niet echt fan van, maar ze zijn er wel aan gewend. Ze zijn er niet meer bang of vies voor, maar het zal nooit hun hobby worden. Mijn vader helpt me soms wel met elektronica daar weet ik echt bar weinig van, en het is niet de bedoeling dat ik iets verkeerd aansluit/monteer. Enigste wat ze echt niet willen zijn slangen in huis.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:58

Ik ga morgen naar de exo en dan ga ik ook even bij de gekko's kijken :)
Ik vind die van jullie allemaal erg leuk! Het blijft bij kijken hoor, ik heb er momenteel te weinig kennis en ruimte voor om ze zelf te nemen. (Ga morgen wel een nieuwe hamster ophalen die ik heb gereserveerd)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:04

[***] schreef:
Felicxa schreef:

Ik mocht het eerst ook niet, maar ik heb mijn ouders toch over kunnen halen. :') Ik heb twee kamers, en daar heb ik ook al mijn terrariums en terrariumzooi(planten, lampen, voedseldieren, supplementen ect ect) staan. De dieren blijven principe ook alleen op mijn kamer. De dieren, de kosten, het onderhoud en de verzorging zijn voor mij. Ze vonden reptielen echt 10x niks, en nog steeds zijn ze er niet echt fan van, maar ze zijn er wel aan gewend. Ze zijn er niet meer bang of vies voor, maar het zal nooit hun hobby worden. Mijn vader helpt me soms wel met elektronica daar weet ik echt bar weinig van, en het is niet de bedoeling dat ik iets verkeerd aansluit/monteer. Enigste wat ze echt niet willen zijn slangen in huis.

Mijn moeder vindt ze niet eng of vies of zo, ze vindt het gewoon nogal stupide om een dier in huis te nemen waar je niks mee kan. Ze begrijpt niet waarom ik ze zo leuk vind.

Ik heb wel het idee dat ze zich wel wil verdiepen voor mij (toen ik er zojuist weer over begon belde ze iemand op die ze vroeger baardagamen had om te gaan kijken maar die hadden ze niet meer) maar ze is wel heel duidelijk: jouw beest, jij betaalt het en jij zorgt ervoor. En als je uit huis gaat mag je hem hier niet dumpen ( :P )

Maar ik moet zelf ook nog echt even goed kijken hoe of wat want je zit toch echt 10 jaar vast aan een gekko of een baardagaam. Waar hebben jullie zoal info vandaan? Internet links? En waar hebben jullie de dieren zelf gehaald? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. :)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 03-12-16 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:15

Met vissen en garnalen kan je ook niet, maar heel veel mensen die het toch leuk vinden. Het zijn natuurlijk kijkdieren, en ik vind het ook erg leuk om ze op de foto te zetten of bezig zijn met het terrarium.(opnieuw inrichten, plantjes kopen, achterwand maken)

En het ligt aan het soort gekko hoe oud ze worden, die ik op ga halen kan wel 30 jaar oud worden, wimpergekko's en gargoyle iets van 20 dacht ik. En baardjes is iets van 10-15 jaar,.

Mijn baardagaam heb ik van iemand van Martplaats gehaald die ging inkrimpen i.v.m. een verhuizing. Mijn gargoyle en chahoua dan binnenkort komen beide van een hobby kweker die ik heb gevonden door Facebook.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:38

Hobbyfokkers op marktplaats en dergelijke is dus gewoon oke?

Zijn gekko's goed te doen voor iemand die nog nooit reptielen heeft gehouden denk je?

We hebben een aquarium gehad maar dat vond mijn moeder ook niks, daarom vindt ze dit dus ook niks. Ze vindt het gewoon saai. Maar toen was ik ook echt nog jong en moesten mijn ouders helpen met het aquarium, dat hoeft met een terrarium nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:43

Jahoor, je moet wel een beetje opletten natuurlijk bij wie je koopt. Maar vaak zijn hobbykwekers nog beter dan dierenwinkels. Op Facebook heb je een pagina reptielen en amfibieën hobbyisten, daar kan je super veel info vinden. Zolang je je maar goed inleest zijn gekko's prima te houden als 'beginner'.(of je moet een soort hebben die een hele complexe leefomgeving/dieet nodig heeft ,maar ik kan zo even niet bedenken bij welke soorten dat is) Ik weet niet welk soort je zou willen? Ik weet wel een aantal mensen die gekko's kweken en echt betrouwbaar zijn. Je kan dan ook altijd eerst contact opnemen met een kweker en om info vragen. De meeste doen dat graag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:53

Felicxa schreef:
Hobbyfokkers op marktplaats en dergelijke is dus gewoon oke?

Zijn gekko's goed te doen voor iemand die nog nooit reptielen heeft gehouden denk je?

We hebben een aquarium gehad maar dat vond mijn moeder ook niks, daarom vindt ze dit dus ook niks. Ze vindt het gewoon saai. Maar toen was ik ook echt nog jong en moesten mijn ouders helpen met het aquarium, dat hoeft met een terrarium nu niet.

Ik ben begonnen met volwassen dieren van particulieren. Inmiddels kweken we zelf, en kopen we nog wel eens in bij bevriende kwekers of uit Amerika.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:02

[***] schreef:
Jahoor, je moet wel een beetje opletten natuurlijk bij wie je koopt. Maar vaak zijn hobbykwekers nog beter dan dierenwinkels. Op Facebook heb je een pagina reptielen en amfibieën hobbyisten, daar kan je super veel info vinden. Zolang je je maar goed inleest zijn gekko's prima te houden als 'beginner'.(of je moet een soort hebben die een hele complexe leefomgeving/dieet nodig heeft ,maar ik kan zo even niet bedenken bij welke soorten dat is) Ik weet niet welk soort je zou willen? Ik weet wel een aantal mensen die gekko's kweken en echt betrouwbaar zijn. Je kan dan ook altijd eerst contact opnemen met een kweker en om info vragen. De meeste doen dat graag.

Ik vind wimpergekko's het leukst. Als je mensen aan zou kunnen bevelen, dan heel graag!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:10

Felicxa schreef:
[***] schreef:

Ik vind wimpergekko's het leukst. Als je mensen aan zou kunnen bevelen, dan heel graag!

Ga je toevallig naar Houten morgen? Reptielen-enzo staat daar morgen met Wimpers. (tegen over de Bar)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:24

kiwiwitje schreef:
Felicxa schreef:

Ga je toevallig naar Houten morgen? Reptielen-enzo staat daar morgen met Wimpers. (tegen over de Bar)

Heb je daar tickets voor nodig? Ik zou het wel heel leuk vinden om te gaan kijken.

edit: zie het al, jammer. Dan ga ik dus niet morgen :o Of je moet daar nog tickets kunnen krijgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:04

Je kan ook een kaartje kopen aan de deur :) Is ook gewoon leuk om rond te kijken. En kwekers kunnen je veel info geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:15

@Felicxa, je kan daar indd gewoon aan de deur een kaartje kopen! :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:21

Dan ga ik daar een kijkje nemen morgen! Dankjulliewel!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:26

Het is ook goed om in gedachten te houden of je een dagactief of een nachtactief dier wil (wimpers zijn nachtactief). Nachtactieve dieren zie je soms amper of erg weinig.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:30

Zijn er gekko's die dagactief zijn? *leek*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:35

Er zit ook een verschil tussen nacht actief en schemer actief.
Luipaardgekko's zijn bijvoorbeeld schemer actief. Deze beginnen dus hier ook al rond te scharrelen net voor de lampen uit gaan.
Maar ook de luipaardgekko's zien we hier overdag regelmatig door de bak wandelen, zeker tijdens voeren of schoonscheppen. Ook als we in het kweekseizoen op eitjes checken, worden de eitjes vooral overdag gelegd en zijn de dieren dan ook door de hele bak te vinden.
als je bijvoorbeeld gewoon een ''kantoorbaan'' hebt, en dus gewoon om 17.00 of 18.00 thuis komt, zal je weinig meer hebben aan dagactieve dieren, want tegen de tijd dat je de tijd hebt om naar ze te kijken, slapen ze al( baardagamen bijvoorbeeld.)
De baardjes gaan meestal net voordat de lampen uit zijn, al richting hun slaapplekken. En die bewegen de hele avond niet meer, ook niet als er dan nog gevoerd word.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:59

Dagactieve gekko's zijn bijv. Phelsuma's (Madagaskardaggekko's, zijn veel soorten van) :)

Luipaardgekko's zul je idd vaak wel iets meer zien dan bijv. een wimpergekko. Dit ook omdat een wimper vooral veel planten nodig heeft, en je terrarium goed is ingericht als je minstens 5 minuten naar je gekko moet zoeken :D (en als je hem ziet zitten, dan slaapt hij/zij 9 v/d 10 keer).

En wat leuk [***], een Chahoua!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:13

Leuk dat je naar houten gaat Felicxa! Daar zul je zeker wel wimpergekko's en kwekers zien. MB reptiles, Tiki Reptiles en Dustyzoo staan als het goed is op de beurs, dat zijn goede kwekers van onder andere wimpergekko's. Mijn Gargoyle komt ook van Dustyzoo vandaan. Overigens is de gargoyle schermactief, maar ik zie hem overdag ook regelmatig.

@Fenrir, ja ik kan niet wachten om hem op te halen! Het is eigenlijk de mini versie van de leachies, die ik ook echt geweldig vind. Alleen die hebben wel een groter terrarium nodig, en ze kunnen best wel agressief zijn heb ik gehoord, dus ja :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:19

Leachies zijn echt groot idd. Net een soort bemoste boomstam :') Ben zelf meer van de gekko's met wat meer "vorm", maar ik vind Chahoua's wel altijd erg schattig om te zien.