Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:44

Buitengebied is toch ook nog wel anders dan woonwijk. Wij wonen in een buurtschapje, huizen staan min. 50m uit elkaar. De rest is bos. Niemand die zijn kat hier binnenhoudt, kan ook haast niet met die grote tuinen. Onze huidige kat kwam uit de binnenstad, daarvoor hadden ze in een benedenhuis gewoond, waar hij wel naar buiten kon. Eenmaal verhuisd, is hij tot drie keer toe van het dakterras gesprongen, laatste keer gebroken kaak. Toen hebben ze maar een ander huis voor hem gezocht. Hij is hier dolgelukkig en gaat toch niet echt op pad.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:45

Ik woon dus in de stad met drukke wegen hier vlakbij en ik denk dat hier van de 20 gezinnen er 12/13 een of meerdere katten heeft die vrolijk hier in buurt rondlopen. Is best veel alleen al in deze straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:45

Maartje1990 schreef:
Ik ben pro het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren, paarden 24/7 buiten en katten die ook lekker buiten kunnem rennen, jagen en in bomen klimmen. En ik weet dat er dan een risico is dat je kat aangereden kan worden. Maar liever dan een korter en katwaardig leven dan een kat binnen houden waar die oud wordt maar in mijn ogen geen katwaardig leven lijden

Dat zo natuurlijk mogelijk is imo niet altijd van toepassing, want een kat loslaten in een woonwijk is geen natuurlijke omgeving, evenals hem een drukke weg over laten steken. :P
En ik vind dat mijn kat een goed katwaardig bestaan heeft voor een gedomesticeerde kat. Maar daar is ook weinig natuurlijks meer aan, gezien hij geen haar heeft :+

Maartje1990

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:49

Joolien: mwah.,. Kat kan nog steeds wel lekker jagen en klimmen etc. Overigens woon ik in het buitengebied.

Palmera: misschien als jij fatsoendelijk en respectvol reageert dat je er wel een farsoendelijk antw op terugkrijgt. Maar door hoe jij hier post heb ik geen behoefte om daar nog verdrr op in te gaan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:50

Maartje1990 schreef:
Joolien: mwah.,. Kat kan nog steeds wel lekker jagen en klimmen etc. Overigens woon ik in het buitengebied.

Palmera: misschien als jij fatsoendelijk en respectvol reageert dat je er wel een farsoendelijk antw op terugkrijgt. Maar door hoe jij hier post heb ik geen behoefte om daar nog verdrr op in te gaan

Ja want zeggen dat mensen hier hun leven geen katwaardig bestaan geven door hem binnen te houden is wel respectvol? Ha-ha.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:51

Saskia9 schreef:
IMJ schreef:
Zo niet heeft hij pech, hij heeft nu ook niet meer ruimte en is niet anders gewend.

En dit vind ik dan dan zielig. Dus wanneer een kat binnen ongelukkig is heeft ie pech omdat jij hem perse binnen wil houden? Laat hem dan ergens wonen waar ie wel naar buiten kan als ie dat nodig heeft.

Is hetzelfde wanneer iemand zijn paard altijd binnen op stal laat staan omdat ie anders in de wei wondjes op kan lopen en je dan soms niet kunt rijden.
Mijn dier zijn welzijn gaat boven mijn eigen wens vaak hoor. Zoek naar een compromie zodat beide gelukkig zijn denk ik dan.

Wie zegt dat mijn kat binnen blijft? Kan je mijn hele post quoten en dan pas commentaar leveren?
Ken jij mijn tuin?

Denk dat ik mijn dieren meer ruimte gegeven heb dan menig ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:52

Maartje1990 schreef:

Mijn kat kan dat ook, maar dan op zaksluitingen en tyraps. En klimmen lukt ook goed hier in huis, ook op plaatsen waar hij niet mag komen :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:54

lieveli schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja want zeggen dat mensen hier hun leven geen katwaardig bestaan geven door hem binnen te houden is wel respectvol? Ha-ha.

Dat heb ik niet gezegd :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:56

De algemene teneur op Bokt is dat paarden buiten moeten komen. Dat geldt ook voor koeien. Waarom zou een kat dan wel opgesloten moeten blijven? Dat is toch totaal onnatuurlijk? Een kat is gedomesticeerd, maar jaagt nog steeds van nature. Dat kun je hem binnen nooit bieden.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:00

Mijn kat komt wel buiten. Waarom? Omdat ik denk dat hij zo het meest gelukkig is. In het begin vond ik het doodeng, maar hij komt eigenlijk alleen in onze tuin en van onze beide buren (die ook katten hebben) dus mijn angst dat hij doodgereden wordt is al een stuk minder. Hij kan ontzettend leuk spelen met de kat van onze buren dat zijn echte maatjes, super leuk voor beide katten. 's Nachts haal ik hem wel altijd naar binnen, meestal komt hij zelf al wel maar in de nacht buiten durf ik niet. Hij heeft de grootste lol buiten dus daarvoor neem ik dan het risico dat hij misschien aangereden of gejat wordt. Ik woon in een dorp maar wel een redelijk drukke weg voor de deur, maar daar komt hij gelukkig nooit.

Maar dit is een vrij eindeloze discussie. Ik denk dat iedereen het beste met zijn/haar beest voor heeft een daarom voor zichzelf een keuze maakt. Als diegene daar mee kan leven en de kat gelukkig en gezond is dan is dat toch prima.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:01

Maartje1990 schreef:

Maartje1990 schreef:
En ik weet dat er dan een risico is dat je kat aangereden kan worden. Maar liever dan een korter en katwaardig leven dan een kat binnen houden waar die oud wordt maar in mijn ogen geen katwaardig leven lijden

Je geheugen is kapot.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:02

Maartje1990 schreef:

Mijn posts zijn zeker niet respectloos. Ze zijn slechts gebasseerd op mijn persoonlijke ervaring met het aanrijden van een kat.
Als een eigenaar van een kat er niet eens bij wíl stilstaan hoe de aanrijding is voor de bestuurder van de auto vind ik dat ik dat best egoïstisch mag noemen. :)

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:05

Mazida schreef:
De algemene teneur op Bokt is dat paarden buiten moeten komen. Dat geldt ook voor koeien. Waarom zou een kat dan wel opgesloten moeten blijven? Dat is toch totaal onnatuurlijk? Een kat is gedomesticeerd, maar jaagt nog steeds van nature. Dat kun je hem binnen nooit bieden.

Maar een tuin is toch ook buiten? Ter voorbeeld: mijn kleine hondje jaagt in mijn goed afgesloten tuin ook op alles wat beweegt en heeft daar zichtbaar grote lol in.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:07

Paard en hond hebben we toch ook graag achter hekken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:08

lieveli schreef:
Maartje1990 schreef:

Maartje1990 schreef:
En ik weet dat er dan een risico is dat je kat aangereden kan worden. Maar liever dan een korter en katwaardig leven dan een kat binnen houden waar die oud wordt maar in mijn ogen geen katwaardig leven lijden

Je geheugen is kapot.

Ik zeg toch duidelijk dat dit mijn mening is, loop het niet als feit te verkondigen.

Palmera: dat is een aanname

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:10

IMJ schreef:

Jap indd.
Een kat in n bench vergelijken met een stal ok.. maar n huis met n grote ren met n stal... nope kant noch wal vind ik zo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:12

Maarten... nee... dat is haar mening en nietrespectloos.
Jou reactie op haar vind k van wel respectloos

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:14

maralyn schreef:
IMJ schreef:

Jap indd.
Een kat in n bench vergelijken met een stal ok.. maar n huis met n grote ren met n stal... nope kant noch wal vind ik zo.

Appels en peren!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:15

Maartje1990 schreef:
Ik zeg toch duidelijk dat dit mijn mening is, loop het niet als feit te verkondigen.

Ik zeg ook nergens dat je dat als een feit stelt. Maar ik vind dat behoorlijk stijlloos om zo in de groep te gooien maar zelf om respect te roeptoeteren.

IMJ schreef:
Appels en peren!

Allebei boomfruit!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:17

Krijg er honger van

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:18

Ik heb frambozen en aalbessen in de koelkast. Je mag kiezen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:21

Ik weet geloof ik niet hoe een aalbes smaakt >;)

Doemijdiemaar! :D

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:25

lieveli schreef:
Ik heb frambozen en aalbessen in de koelkast. Je mag kiezen!

Ik win, ik heb een sinaasappelboom! :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:27

Ik een kersboom. Ja, met 1 hele kers gedurende het hele jaar.

En een perenboom zonder peer :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:27

Waarom kunnen dergelijke topics nooit normaal verlopen?