even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 13:21

Afbeelding
Oke niks gezegd akishino :+
(En ja onze medicijnen liggen in dezelfde kast als de koek.)

secricible

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 10:33

Vandaag nog even mijn eigen dierenarts gesproken, die heeft Utrecht nog een keer gebeld om de losse eindjes duidelijk te krijgen.
Het kan dus wel nog steeds epilepsie zijn, dat was ons niet duidelijk. Dat verschil kunnen ze niet zien en zal duidelijk moeten worden (of niet) door de behandeling. Wat opvallend is is dat ze beide keren rondom de loopsheid aanvallen liet zien, dus we hebben het ook nog gehad over sterilisatie maar dat risico durven we niet te nemen ivm haar gedrag.
Dus voor nu eerst de rectiolen uitproberen, als ze daar voldoende op reageert dan is het goed. Als dat niet zo is gaan we anti-epileptica uitproberen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:44

Wat een mallemolen joh, ik voel met je mee. Wij zijn onze hond als 2.5 jarige aan epilepsie kwijtgeraakt. Vreselijk gewoon...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:09

In wat voor opzicht durf je een castratie niet aan?Ben je bang dat ze agressief word of juist te tam?
Mij lijkt een lichte karakter verandering makkelijker te handelen als epilepsie aanvallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 13:27

Inderdaad gedragsverandering. Onze dame vertoont agressie en we hebben in het verleden met een aantal gedragstherapeute en dierenartsen de situatie beslroken en omdat het voortkomt vanuit dominantie verwachten ze dat het erger wordt door sterilisatie. En als dat naar andere honden is kan ik daar best mee leven maar 3 jaar geleden kochten we een maatje voor haar en als daar de pleuris tussen uitbreekt, dat zou ik echt een ramp vinden.
Dus sterilisatie zien we als laatste optie voor haar. Was graag van de bloedzooi afgeweest 2x per jaar namelijk :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:36

En het maatje is ook een teef?
Persoonlijk,ik ben geen gedragstherapeut maar wel een ervaren hondemens en heb verschillende roedels t gehad, heb ik eigenlijk nog nooit ondervonden dat een hond agressiever word van een castratie.Ik vraag me altijd af in hoeverre opvoeding er gewoon niet een rol in speelt.Ik heb mijn teven altijd laten helpen.Voor een teef is gezondheidstechnisch een castratie beter als een reu.Aangezien mijn roedel gemengd is zijn de reuen in tact en de teven geholpen.

Maar je hebt idd wel een ras wat al zeker niet simpel is en ik weet ook niet hoe de verhoudingen nu onderling zijn.
Maar als het echt de oplossing zou kunnen zijn voor die rare aanvallen???Dan is het natuurlijk een keuze die je moet maken,maar ik neem aan dat ze dat niet met zekerheid kunnen zeggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 13:45

Nee, een (geholpen) reu. Ik had ook liever de teef geholpen en niet de reu, maar we zijn niet echt over 1 nacht ijs gegaan zeg maar :) en aangezien het niet iets is om "even te proberen" is het echt mijn laatste strohalm. Teef heeft helaas als pup wat slechte ervaringen opgedaan waar we zelf (achteraf) anders op hadden moeten reageren.

Ze kunnen het inderdaad niet met zekerheid zeggen. Voor nu blijven we op de rectiolen. Mocht ze straks weer rond haar loopsheid iets krijgen en het met rectiolen niet kunnen opvangen dan moeten we dan misschien opnieuw beoordelen maar voor nu ga ik voor 2 aanvallen in 16mnd niet het risico lopen dat de pleuris uitbreekt in huis en er een hond het huis uit moet. De tweede hond hebben we juist vooral voor haar genomen zodat ze een maatje heeft dus wil dat risico liever niet nemen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:26

Bij ons begonnen de epilepsie aanvallen juist na de castratie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:52

Ik volg je al een poos ...
Wat vervelend allemaal. Ik hoop dat de medicatie aanslaat!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:04

We duimen hard voor jullie in ieder geval!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 15:14

Nou, gooien er maar weer een update tegenaan :+ -O-

Vorige week zaten we op de bank toen ze ineens anders leek dan anders. Moeilijk te omschrijven, maar ze was niet haar zelf en niet lang erna zagen we haar ogen van links naar rechts schieten in de oogkassen. Duurde enkele minuten en ze had er zelf weinig last van, zei nog tegen mijn man dat ik voor zoiets niet de stesolid ging pakken., maar dat sit toch wel heel duidelijk op epilepsie leek.
Een half uur later ging mijn man ze uitlaten en 3seconden buiten hoorde ik de deurbel dringend rinkelen. Mijn man stond weer voor de deur en weer foute boel. Alsnog de stesolid er in gespoten dus. Dat werkte meteen en echt heel zielig, maar ook grappig tegelijk, zo'n volledig stonede hond. Deed alles wat verboden is, constant de andere hond aflebberen tot irritatie toe. Je mag er niet om lachen, maar :')
Vlak voor ik de stesolid er in spoot nog wat filmopnames gemaakt van haar. En de dag erna toch pexion gehaald iom de arts die er toen was.

Vandaag moest ik bij de dierenarts zijn met onze andere hond (ja geen idee wat hie rheerst op het moment, kan er echt wel om janken, maar goed) en hem ook weer even het filmpje laten zien en hij vond het dus weer totaal niet op epilepsie lijken -O- meer op iets aan het middenoor, met het evenwichtsorgaan.
Conclusie: niemand weet het, maar het reageert op de stesolid en mogelijk ook op de pexion. Voor nu weet eigenlijk even niemand hoe verder, dus we kijken het maar gewoon even aan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:08

Dat is balen weer.
Kun/wil je het filmpje plaatsen?

Ik gebruik(te) stesolid alleen als de aanval langer dan 10 minuten duurde, maar dat gaat om gewone epilepsie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 12:59

Ik vind het niet prettig om de filmpjes online te linken op ene plek waar ik ze later niet meer kan weghalen :) dus ik stuur je even een pb.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:17

Ach, wat vervelend nou!
Toch vreemd dat de DA blijft zeggen dat het geen epilepsie is terwijl de medicatie aanslaat? Tja, en jullie hebben al zo veel onderzoeken achter de rug. :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 13:19

Nee, dat zegt hij niet hoor. Het filmpje deed hem niet meteen denken aan epilepsie, maar hij geeft gewoon aan dat ze het eigenlijk ook niet meer weten en dat we ons maar gewoon focussen op wat werkt. Het beeld is niet echt typisch voor epilepsie zeg maar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:57

Onze hond kreeg ineens epilepsie (helaas wel een tumor) vlak voor zijn 11e verjaardag.

Ook inderdaad ogen die van links naar rechts schoten, gevolgd door een periode van 'dronkenschap' beetje raar de lucht in staren, beetje wankel zijn en heel aanhankelijk naar ons toe. Dit duurde dan een uurtje (de eerste keer dacht de DA aan een TIA of herseninfarct/bloeding).

Uit het bloedbeeld kwam helemaal niets.
Na 2 weken voelde ik een bult bij de milt wat de (uitgezaaide)tumor bleek te zijn.

ik bedoel niet dat jouw hond een tumor heeft, maar meer de periode na de epilepsie-aanval. Dat 'oogt' heel anders dan de aanval zelf, ze kunnen echt nog een poosje van de kaart zijn. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het er uit ziet bij jouw hond.

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:59

Mijn hond had dit ook. Het was GVS het heen en weer schieten van ogen misselijkheid slecht lopen omvallen ff van de wereld
. Geriatrisch vestubulair syndroom. Misschien is dit het.Dit heeft met het middenoor te maken en het is geen epilepsie of tumor. Google het maar er zijn ook filmpjes van. Mijn dierenarts herkende het ook niet mri in utrecht kwam ook niets uit. Gvs is vervelend maar op zich niet dodelijk en vaak herstellen ze helemaal na een aanval. Wat jij beschrijft lijkt mij echt gvs

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:11

GVS is genoemd door ons maar leek toen niet. Hoewel de klachten sinds bezoek aan utrecht erg verandert zijn en nu meer overeen komen. Ik ga hem nog eens noemen bij mijn dierenarts als hij terug is vsn pappaverlof.

Imj stuur je thuis ff filmpje :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:34

Bij gvs is het toch een evenwichtsstoornis? Of is krampen en schokken van poten en lijf ook een verschijnsel van gvs?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 18:11

Citaat:
Wat zijn de symptomen van het Geriatrisch Vestibulair Syndroom?
Het vestibulair syndroom is een probleem aan het vestibulair orgaan. Dit orgaan is het evenwichtsorgaan en zorgt ervoor dat de hond zijn eventwicht kan bewaren. De symptomen zijn:
Nystagmus. Dit houdt in dat de ogen snel heen en weer gaan (horizontaal)
Scheve kop.
Omvallen en cirkelen.
Braken en misselijkheid.
erge onrust.
Niet meer overeind kunnen komen.

Citaat:
Dieren verliezen binnen enkele uren hun evenwicht, houden het ene oor lager dan de andere oor (scheve kopstand), hebben een dronkenmansgang (ataxie), vallen om, zoeken steun, of (in het ergste geval) draaien om hun lengteas naar hun rug en verder.

2 stukjes van google.

Het sluit niet volledig aan maar ik wil het wel even opnieuw benoemen iig! Ze geven aan dat het lijt op een hersenbloeding of TIA. Dat klopt wel weer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:36

En gisteravond helaas weer een aanval, waarbij ze wel vrolijk en enthousiast blijft, maar omvalt. Opvallend dat ze dit keer haar andere achterpootje steeds optilde als de vorige keer, maar niet zo hoog als de vorige keer. Maar weer filmpjes gemaakt en zometeen toch even overleggen met de dierenarts die er nu is of ik nog iets kan of mag doen. Ik weet het ook niet meer. Het lijkt wel op GVS, maar dan steeds losse aanvallen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:16

Hè bah... :(

Ik hoop maar dat iemand iets herkent, dit is zo sneu! Ook voor jullie omdat jullie er machteloos bij staan..
Kan je het filmpje niet naar 1 of andere kliniek sturen? Utrecht oid?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:21

Utrecht heeft alle fillmpjes gehad tijdens de behandeling, dus die zijn wel op de hoogte. Alleen laatste 2 filmpjes dus nog niet.
Moet morgen met de andere hond naar de dierenarts, dus heb net even gebeld zodat ze alvast kunnen nadenken wat we gaan doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:28

-O- Wat een prut berichten....

Ik snap je twijfels over castratie heel goed. onze vorige hond (kruising akita) is daarna een stuk agressiever geworden! Bij mannetjes werkt het juist andersom, die worden er over het algemeen rustiger/stabieler door. Bij teven over het algemeen juist niet.

Volgens mij heb ik het al eerder een keer over haar gehad met jou, maar wij hebben echt hele goede ervaring (uiteraard niet met dezelfde 'klacht' als jullie hond) met Sylvia van Helmondt-de Grefte uit Elst! Mocht je haar gegevens willen, kun je altijd een pb sturen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:57

Vandaag bij de dierenarts geweest met beide hondjes. Helaas is onze reu ook ziek. Wel iets heel anders, het lijkt op een ontsteking van de nieren, maar ook bij hem weer veel onduidelijkhei...

Dinsdagavond schoot Sumiko in een aanval vanaf een uur of 21.00. Na valium viel ze rond 22.30 in slaap en zijn wij ook gaan slapen en de volgende ochtend leek alles goed, maar na een korte wandeling schoot ze weer in de aanval en die duurde tot de middag, dus bijna 18 uur. Tijd voor nieuwe onderzoek dus.
Uiteraard ook weer gefilmd en deze woensdag naar de dierenarts gestuurd.

Lichamelijk onderzoek gaf geen bijzonderheden. Enige aparte was dat ze begon te krijsen en grommen bij het kijken in 1 oor, maar er was niks te zien. Nu is ze echt helemaal klaar met de dierenarts en gromt ze al bij 1 scheve blik naar hem tegenwoordig dus het kan ook prima een berg aanstelleritis zijn geweest. Het is en blijft een spleetoog.

Voorstel van de dierenarts was de anti-epileptica te verhogen en te kijken wat dat zou doen. En toen hebben we een gesprek gehad samen. N.a.v. Een mail die ik gehad heb, heb ik zelf zitten lezen over tekenziektes. Die optie heb ik in Utrecht ook benoemd en daar gaven ze aan dit uitgesloten te hebben. Ik heb dus vandaag de papieren er weer bij gepakt maar zag alleen indirecte bepalingen voor teken maar geen titer oid.
Ik heb teken in het verleden ook aan mijn eigen dierenarts uitgelegd en van hem uitgelegd gehad dat de diagnose daarvoor ontzettend onduidelijk en onzeker is en dat hij dat niet als eerste optie wilde nemen. Daar had ik toen vrede mee. Ik werk zelf als voedingsdeskundige en werk dagelijks met vage niet te controleren diagnosessen die mensen meestal zelf bedenken dus had wel begrip voor wat hij zei.

Maar vandaag heb ik aangegeven dat we alle waarschijnlijke diagnoses nu wel hebben gezien en dat ik wil dat er nu ook naar de meer experimentele en onduidelijke mogelijkheden gekeken wordt. Zoals teken. En vitamines. En alles dat er nog meer enigzins raakvlakken heeft met neurologie.
Dus hij heeft me beloofd zijn avond te besteden aan uitzoeken wat er mogelijk is, heeft bloed afgenomen voor regulier onderzoek en extra bloed voor minder-regulier onderzoek. En tot die tijd heb ik toegezegd de medicijnen te verhogen.