Lukasje schreef:@ Thesserd
Welke hondenrassen zijn volgens jou dan momenteel nog gezond? Ik wil daar bij de aanschaf van een volgende pup heel erg rekening mee houden maar het lijkt wel alsof de rassen die ik leuk vind, allemaal verdoemd zijn.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar hondenrassen die niet heel populair zijn, maar niet een dergelijk 'klein' ras waardoor de genenpoel heel klein is.
Shiba's en Akita's zijn relatief gezond. Uiteraard kan iedere hond wat krijgen, maar veel voorkomende genetische ziektes zie je bij onze rasvereniging écht weinig. Het enige enge (waar nu veel onderzoek naar gedaan wordt) is SA, wat voorkomt in de Japanse Akita. Maar goed, qua karakter zijn de Shiha en Akita dan weer niet voor iedereen weg gelegd.
Het belangrijkste is denk ik om een fokker of fokkersgroep/rasvereniging te vinden met de juiste intenties, alleen dat is heel lastig peilen als consument zijnde...
Ik denk dat er namelijk ook heel veel wél goed maakt. Maar als allerlei instanties 'ras'honden gaan onderzoeken die in feite niet raszuiver zijn en bij allerlei rare broodfok praktijken weg komen, dan is het logisch dat hier veel probleemhonden en ongezonde honden tussen zitten imo.