Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:52

Zo las ik het ook en deel de zelfde mening. Opvallend dat TS zich druk maakt als dit eenmalig voorkomt, terwijl er schijnbaar genoeg mensen zijn die het heel normaal vinden. Als TS in de buurt woont MarliesV, wil ik haar hondje met alle liefde uitlaten hoor, geen enkel probleem.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:01

Kipje39 schreef:
Pattypaard schreef:
Die van ons is regelmatig 8 uur of langer alleen. Of niet alleen maar zo lang niet uitgelaten. Gaat prima, nooit problemen mee gehad. Ze is dit dan wel ook gewend en is los binnen. (Ze krijgt genoeg aandacht en beweging en komt verder genoeg buiten)

Als je hond gewend is om iedere 4 uur uitgelaten te worden is haar patroon anders. Alhoewel ze de nacht waarschijnlijk ook mooi door slaapt.

Mocht je bang zijn voor binnen plassen, gewoon minder/geen water voorzetten. Dat is niet zielig, die beperkte tijd kunnen ze gerust zonder water. (Mits medisch in orde natuurlijk)
Zo kan je ook de voerbeurt een keer opschuiven of weglaten in de ochtend. Worden ze echt niet slechter van :). (Die van ons eet uit haar eigen al onregelmatig)

Denk dat de belangrijkste vraag is hoe ver staat 8 uur zonder uitlaten van je 'normaal-patroon' af?
1 uur langer dan normaal zal minder snel problemen opleveren dan 4 uur langer dan normaal ;).

Dit dacht mijn buurvrouw ook.
Hond plaste binnen, nou dat geven we hem toch geen water?
Hond ging wel dood omdat hij uitgedroogd was..

Ik vind niet dat je een hond z'n water kan ontnemen.

Je maakt zelf de keus een hond 8 uur lang alleen te laten, dan moet je een evt ongelukje ook accepteren..

Je begrijpt toch zelf ook wel dat de uitdroging van die hond niet om die 8 uur zonder water ging hoop ik?
Zo snel droogt een gezonde hond niet uit.. Of hij moet wel zo gruwelijk hard gezweet hebben van tevoren o.d. Maar zelfs dan betwijfel ik of het echt daaraan zou liggen of er niet al meer aan de hand was. Ontzettend sneu dat dat gebeurt is overigens!

Accepteren dat een ongelukje kan gebeuren moet je inderdaad zeker. Maar.. daar gaat het niet om in wat ik omschrijf. De hond krijgt er toch echt een grote klap van dan de mens als deze zijn behoefte binnen heeft moeten doen omdat er geen andere optie was terwijl de hond heel goed weet dat dat niet mag. En dan geen klap van de mens maar een psychische klap. Honden willen het graag goed doen.

Als onze hond een ongelukje had gehad (helemaal op het begin) dan was ze van slag, kwam wel naar ons toe als we er weer waren maar met de staart tussen haar benen en heel haar lichaamstaal op 'ik heb het fout gedaan'.
Begrijp dat niet alle honden zo zijn en het zo tonen. Maar ik geloof er zeker in dat honden als ze begrijpen wat de bedoeling is het gewoon goed willen doen.

Dan help ik liever de hond met het goed te doen dan te accepteren dat er wellicht wat zou liggen. Niet voor mezelf maar voor de hond.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 12-07-16 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:03

Ik heb normaal oppas& uitlaatservice. Toevallig komende donderdag 1 keer niet. Dan gaan ze van te voren los, en savonds mogen ze mee speuren. Honden zijn gewend tussen de 4 a 6 uur samen te zijn. Lopen los in de huiskamer en hebben speeltjes ter beschikking

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:09

Exact PattyPaard, een hond wil 'zijn eigen nest' gewoon niet bevuilen. Als eigenaar moet je proberen te voorkomen dat dit gebeurd, en niet door hem zijn drinken te ontnemen!
Bij onze honden, gaat 'dat niet willen bevuilen' zelfs zo ver dat ze het op erf rondom de pensionstalling ook niet doen, dan moet ik ze echt buiten hek meenemen. Ook de in tuin zullen ze nooit iets doen. Ik heb dat niet aangeleerd, maar dat is van nature gewoon zo. Bij diarree/ziekte wel eens een ongelukje natuurlijk en daar voelen ze zich vreselijk bij, dat zie je inderdaad aan de hele houding, terwijl ze daar uiteraard echt nooit voor gestraft zijn.

Goed geregeld Eliana!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:44

Al een geluk dat ieder een mening mag hebben. En natuurlijk zal ieder zijn eigen mening de juiste vinden.
Iedereen moet doen wat ze zelf het beste vinden.

De één zal zijn hond nooit 8 uur alleen laten, de andere wel. Als de honden gelukkig zijn, wat is dan het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:52

Pattypaard schreef:
Kipje39 schreef:

Je begrijpt toch zelf ook wel dat de uitdroging van die hond niet om die 8 uur zonder water ging hoop ik?
Zo snel droogt een gezonde hond niet uit.. Of hij moet wel zo gruwelijk hard gezweet hebben van tevoren o.d. Maar zelfs dan betwijfel ik of het echt daaraan zou liggen of er niet al meer aan de hand was. Ontzettend sneu dat dat gebeurt is overigens!

Honden kunnen niet zweten dus dat lijkt me niet de oorzaak ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:56

Honden zweten via hun tong, niet via hun huid maar het effect is hetzelfde.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:23

chanel1985 schreef:
Al een geluk dat ieder een mening mag hebben. En natuurlijk zal ieder zijn eigen mening de juiste vinden.

De één zal zijn hond nooit 8 uur alleen laten, de andere wel. Als de honden gelukkig zijn, wat is dan het probleem?

Het probleem is dat een hond van nature niet gemaakt is om zo lang en vaak alleen te zijn. Volgende probleem is dat de baas wel kan vinden dat hij gelukkig is, maar de hond vrij lastig kan beamen dat dit ook echt zo is. Ze leggen zich nu eenmaal neer bij de situatie en weten niet beter. Er is geen bond waar ze protest aan kunnen tekenen helaas :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:31

Tja, je kan overal zout op gaan leggen en wederom is jou antwoord een mening, weliswaar waarschijnlijk een mening waar je over gelezen hebt. Is hetzelfde als de discussie over brok versus vers vlees.

Ik zie bijvoorbeeld goed genoeg of mijn hond gelukkig is, net hetzelfde dat ik kan zien dat ze ongelukkig is.
Hoe kan jij zien dat een hond gelukkiger is als er bijvoorbeeld een hondenuitlaat komt? Ze hebben toch geen bond waar ze kunnen melden dat ze gelukkig zijn :+

Wie weet vind een hond dat juist niet fijn?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:38

Ik heb er toen voor gekozen geen uitlaatservice te nemen voor die ene dag per week dat hij 7,5 uur alleen was. Ik vertrouw dat niet. Áls hij los komt luistert hij gewoon niet en hij kan behoorlijk schade aanrichten. Alleen ik wil bepalen wanneer en waar hij los loopt.

Ik heb er gewoon een hond bij genomen :D Zat ie niet meer alleen en ik nam tussen de middag wel eens een uur vrij om hem uit te kunnen laten. En ik maakte hem/ze goed moe 's ochtends waarna we 's avonds weer iets intensiefs maar vooral leuks gingen doen om daarna met z'n drietjes op de bank te ploffen en heel veel te knuffelen. Alle aandacht ging dan wel echt naar hen, ik ga dan niet nóg een keer weg.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:41

@DatBenIkNou dat verschilt denk ik ook per hond. Je hebt heel erg baasgerichte honden en totaal niet baasgerichte honden. Mijn hond houdt echt wel van knuffelen etc maar ze is erg onafhankelijk en niet heel baasgericht :+ Als ik nou thuis ben of niet, ze ligt lekker te slapen en kijkt graag uit het raam. Veel meer doet ze niet :') Ze gaat er 3 keer per dag uit, ongeacht of ik thuis ben of niet dus dat maakt ook geen verschil voor haar.

De buren zijn helemaal gefascineerd van haar, dat zo zo lief en rustig is, geen lawaai maakt, niet blaft etc... ook als ze lang alleen is :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:44

Voila, dat bedoel ik.

Mogelijkheden genoeg, als ik ga werken zal ze 2 keer per week een hele dag alleen thuis zitten (samen met de kat waar ze goede vriendjes mee is) maar s avonds gaan we altijd een paar uur naar buiten. In t weekend gaan we normaal (als mijn medische toestand het terug toelaat) zondags altijd een hele namiddag wandelen, samen met haar vriendjes. Ze mag mee op vakantie, die we ook aanpassen aan haar.
Denk dat menig hond het slechter hebben...

Als we zouden zien dat ze echt ongelukkig zou zijn als ze zo lang alleen zit, is dat een andere zaak, maar mij ga je niet vertellen dat een hond dat niet laat merken.

Maar zoals THesserd zegt, is het ook afhankelijk per hond, stellen dat het voor iedere hond niet goed is en die dat niet laten zien, is vrij algemenend en gewoon niet waar.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:59

Ben het geheel met je eens Chanel

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:06

Hier zijn de honden dagelijks 8 uur alleen ivm werk, dit geeft geen problemen. Ze zijn allemaal kennel zindelijk en worden bij thuiskomst meteen uitgelaten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:12

ik ben dagelijks 10 uur weg en laat ze ook wel eens een dag alleen als ik bijv ergens anders blijf slapen, nou heb ik 2 katten en staan ze op onbeperkt eten en drinken en hebben ze elkaar, heb niet het idee dat ze iets tekort komen. Maar... katten zijn wel zelfstandiger als honden, en honden moeten ook echt naar buiten voor hun behoefte...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:45

Hoe bedoel je een dag alleen lifaya ?

Wel met uit laat beurten toch ?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:55

Hier is het erg verschillend.
Ik werk 24 uur gemiddeld in een week.
Dat kan in de ene week 32 in de andere 16 zijn.
Dan werken wij beide ploegen. Voor de honden vervelend als we dezelfde ploeg hebben.
Maar zoals vandaag hebben we beide een andere ploeg en lossen we elkaar af en zijn de honden amper alleen.

Ze lopen wel vrij rond in het huis.
Ongelukjes zijn er nog niet gebeurt.
Met een ouder hondje eerder wel, maar dan legde we een dikke krant in de keuken op de tegels en was het probleem ook opgelost.
Het is nu eenmaal niet anders er zal gewerkt moeten worden.
En betreft blijheid zijn ze net zo blij als we na 8 uur thuis komen of na 1 uur.
Soms is het meteen blij blij, vaak is het ook nog even uitrekken en gapen en dan blij :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:11

lifaya schreef:
ik ben dagelijks 10 uur weg en laat ze ook wel eens een dag alleen als ik bijv ergens anders blijf slapen, nou heb ik 2 katten en staan ze op onbeperkt eten en drinken en hebben ze elkaar, heb niet het idee dat ze iets tekort komen. Maar... katten zijn wel zelfstandiger als honden, en honden moeten ook echt naar buiten voor hun behoefte...

Maar dit topic gaat toch over honden? Ik snap je kat-gerelateerde antwoord niet. Het kan echt totaal niet vergeleken worden met elkaar.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:47

blondies schreef:
sjanien schreef:
opzich kan het wel hoor. Bij ons is het ook een keer gebeurt door mis communicatie met degene die ze uit zou laten. Ideaal is het natuurlijk niet maar voor een keer kan het best. Ik zou ze alleen dan niet vlak voor je weggaat nog voeren. Want dan moeten ze dat 8 uur lang ophouden. Ik zou ze dan smorgens om 7:00 de brokken geven. En voor je weggaat even een grote ronde lopen of aan de fiets of mee spelen zodat ze wat energie kwijt zijn. Een kauwbot in de bench en dan wanneer je terug bent meteen weer goed uitlaten/uitlaten razen.

Dit lijkt me geen goed advies. Daar de meeste brokken er 8-12uur over doen om verteerd te worden kun je het beter geven als je weggaat, dan moet hij pas weer als je terugkomt. Daarbij als je direct na voeren gaat wandelen kan hij een maagtorsie krijgen, zeker met het wilder bewegen zoals spelen en rennen.

Gewoon goed uitlaten en dan met water, brokken en een veilig huisje achterlaten :)

Het is in de twee jaar dat we onze hond hebben nog nooit voorgekomen dat hij langer dan 6u alleen zat maar ik weet dat ALS het zou moeten hij net zo goed nog 2u door zou kunnen maffen.
Onze hond zit in een ruime kennel met nachthok, een buitenkussen op verhoging, zijn water en voer en de hele dag uitzicht op het tuinscenario :+ we maken er geen probleem van als hij bij hoge nood in de kennel 'iets' zou dan maar dit is eigenlijk alleen nog maar gebeurd als hij ziek was...
Hij kan trouwens ook prima alleen binnen zijn... Dat doen we ook als het bvb echt tropische temperaturen zijn of noordpool koud.

We hebben wel een hond uit een jachtwerklijn waar veel mee getraind wordt en die houdt van een knuffel maar zich ook vaak afzondert op zichzelf in de tuin. Hij is geen blaffer en geen aandachtsvrager dus ik denk dat het karakter van de hond ook belangrijk is.

ts heeft om 9:30 een afspraak dus als ze op tijd voert zit er nog genoeg tijd tussen het voeren en uitlaten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:04

Het ligt eraan, zijn ze gewend alleen te zijn?
Als ze paar uur alleen kunnen zijn, kan het ook 8 uur. Uiteindelijk zijn ze niet helemaal alleen want ze zijn samen.

Ze zijn gewoon heel blij als je thuiskomt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:15

DatBenIkNou schreef:
chanel1985 schreef:

Het probleem is dat een hond van nature niet gemaakt is om zo lang en vaak alleen te zijn. Volgende probleem is dat de baas wel kan vinden dat hij gelukkig is, maar de hond vrij lastig kan beamen dat dit ook echt zo is. Ze leggen zich nu eenmaal neer bij de situatie en weten niet beter. Er is geen bond waar ze protest aan kunnen tekenen helaas :+

Van nature leven ze ook niet samen met mensen niet in hun huizen en eten ze geen brokken.

Sterker nog als ze moeten leven zoals ze van nature leefden gaat het grootste gedeelte van de honden dood. Oftewel van nature..... is geen sprake meer bij de meeste honden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:17

Ik heb een roedel van 6 en zelfs mijn husky's kunnen helemaal alleen thuis zijn zonder problemen. Nu is dat toch 1 van de moeilijkere rassen hier in.
Als de leefomgeving maar stabiel is dat is belangrijk

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:42

sjanien schreef:
ts heeft om 9:30 een afspraak dus als ze op tijd voert zit er nog genoeg tijd tussen het voeren en uitlaten.

Ervan uitgaande dat ze om 9u moet vertrekken (ze had er een uur reistijd bij opgeteld), een lange ronde voor mij minimaal een uur betekent en mijn hond geen snelle eter is zou ik het niet doen :D zeker als je goed moe wilt maken want dat is vaak inclusief acrobatiek :) en dan nog zou ik zo laat mogelijk voeren zodat hij lekker kan verteren als hij ligt te snurken ipv om 7u al en dan om 15u hoge nood hihi.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:39

Nou ja 'dierenfan' in dat geval kunnen we onze paarden dus ook met een gerust hart 27/7 opsluiten en alleen af en toe voor een ritje eruit halen dus?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:47

Waarom allemaal van die spookverhalen omdat TS haar hond een x 8 uur alleen wil laten?

Mijn hond is wel vaker 8 uur alleen en ook wel eens langer.
Dan kan niet met allemaal, en ook zeker niet alle dagen maar als je dat normaal opbouwt, kun je dat gewoon 1-2 pw doen.

Goed contact met de buren die me waarschuwen, zoals toen ik nieuwe vloer kreeg en alles hol klonk, gewoon opnieuw laten wennen.

Als je zelf niet te spastisch doet en je gezonde verstand gebruikt komt het allemaal goed.