Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:31

Wij hadden 11 jaar lang een middelgrote hond van ongeveer 24 kilo uit het asiel.

Per maand waren tussen 20/40 euro aan voer kwijt. We kochten bijna geen speeltjes/snoep, als speeltje hadden we gewoon een tennisbal in een oude sok en daarmee kon ze zich uren vermaken, snoepjes kochten we amper omdat ze alles lustte en ze elke dag wel een paar stukken fruit kreeg.
Inenten was bij onze dierenarts ook iets van 70 euro in het jaar. Vlooienmiddel gebruikte we ook alleen wanneer het echt moest. We hadden haar niet verzekerd. Ze had nooit wat, alleen op het einde kreeg ze een hernia en moest ze aan de medicijnen wat ook 70 euro in de maand kostte.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:42

Even terug gezocht, hond van 20 kilo.
Ik zou dan eens kijken voor kvv of je bv op barfplaats mee kunt bestellen met anderen.
Wij kochten ook in de buurt samen Lotgering, scheelde snel 10%.
En ik zou veel afwisseling in soorten duurder en ook goedkoper maken.

Voor 25 euro kun je vleesdroger kopen.
Of je kunt bv vlees en Long etc kopen en dit drogen in de oven, wel in kleine dunne stukjes snijden.
Voor 20 euro had ik enorme hoeveelheden gedroogd spul.

www.hondenoppas.nl kan uitkomst bieden.

0091

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:51

Nooit over nagedacht. Door dit topic eens gaan rekenen. Heb een hond van ongeveer 25 kilo die veel beweegt.

Voer: ongeveer €60 per maand
DA: €50 per jaar (1 check per jaar)
Snoepjes: ongeveer €10 per maand gok ik.
Cursus: €15 per maand.
Shows: €15 per maand.

Echter is het in mijn geval wat moeilijk berekenen, ik heb een hondenopvang en uitlaatservice. Dus mijn hond verdiend ook geld voor mij:

Dekgeld: €1000 per jaar
Collega: gratis werknemer
Vriendschap: onbetaalbaar

Door mijn werk levert mijn hond meer op dan hij kost. Zonder hem zou ik mijn werk niet zo gemakkelijk kunnen doen. Daarbij verdiend hij zijn eigen voer door te dekken.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:03

Hier zijn wij nooit 180 euro per maand kwijt aan de hond!

We hebben twee honden, we kopen gewoon het voer.
maar geen belasting, geen 10 euro per maand aan snoepjes...
En opvang gaan ze hier ook niet heen, dus deze kosten hebben wij ook niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:07

Ik ben voor 2 honden (samen 35 kilo) ongeveer 40€ aan vlees kwijt.
15€ aan kauwbotten.

Hondenbelasting is hier niet. Verzekering vind ik te duur.

Dierenarts kosten zijn elk jaar anders maar vast is de 60€ enten voor de 2 samen.

Ongediertebestrijding doe ik alleen als ik wat zie. Veelal in de warme maanden doe ik wel standaard tegen teken. Das 20€ per maand aangezien dat spul wel duur is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:16

Wat leuk, een hond! Wij hebben nu ruim een jaar een hond in het gezin en zij is echt een aanvulling op ons gezin. Wij hebben het ook niet over 1 nacht ijs laten gaan. Sowieso moet je voor de komst van de hond al wat spullen aanschaffen, maar dit kan je ook net zo duur maken als je zelf wilt. Wat voor ons voorop stond (want financieel was het haalbaar) was het type rashond. Wij hebben uiteindelijk voor een rustige hond gekozen die geen kilometers hoeft te maken en dat sluit perfect bij ons aan. De grootte speelt natuurlijk ook mee, hoe groter de hond, hoe meer kosten. Wij werken allebei (fulltime en 3 dagen p/w) maar er is altijd iemand thuis. En anders kan de hond zonder problemen een paar uur alleen thuis liggen pitten. Is er niemand in de omgeving die de hond eventueel kan uitlaten? Buren, vrienden, collega's? Kwa kosten zitten wij gemiddeld per maand zeker onder de €100,- voor onze hond (50 kg). En zij krijgt ook kvv.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:00

Djinnie, respect dat je er zo goed over nadenkt. Zouden meer mensen moeten doen. Ik kom wel aardig bij die 180 in de buurt denk ik maar bezuinig ook nergens op en vind niet iets ,,overbodig,,. Daarnaast trainen we bij twee clubs en lopen ook div wedstrijden en examens wat aardig wat kost. Uitlaatservice heb ik zelf al 18 jaar maar eigenlijk kost me ook dat geld omdat eigen hond plek voor betalende hond inneemt. Ik voer relatief duur voer en veel extra,s daar hond aktief in de sport loopt. Hond is vijftig kilo en enorme kaakkracht, hij speelt enorm graag en liefst hele dag dus aardig wat speeltjes maar wel sterke van kong enz. Ik kan het ook niet laten om elke maand wel nieuw speeltje te kopen daar hond zo hysterisch blij daarmee is. Ik gok zo dat ik zelfs over die 180 heen ga. Wij werken beide wel meer fan fulltime en geen kids dus er kan ook veel naar de diertjes toe. Hond is wel verzekerd en hebben ook honden belasting.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:29

Ik denk dat wij hier heel goed ons best moeten doen voor 180 euro :')
Per maand zijn onze vaste kosten zo'n:
- Hondenvoer à gemiddeld 10 euro (Jumbo huismerk, vindt ze erg lekker en geen problemen mee)
- Traktaties à ong. 10 euro (vlees etc.)
Daarbij dan nog de kosten van de jaarenting : 12, speeltjes om de paar maanden, nieuwe riem per jaar, nieuw kussen om de zoveel tijd, hondenbelasting en dan komen we zo uit op ongeveer 35/40 euro per maand. Het scheelt wel dat ze niet zo'n grote hond is (ong. 40 cm hoog en 12 kilo) en dat ze altijd in onze (omheinde) tuin loopt, waardoor ze als het echt moet best eens een uurtje of hooguit een paar uurtjes extra kan wachten tot we thuis zijn en we dus geen hondenuitlaatservice nodig hebben :)

Spaarpotje hebben wij wel altijd achter de hand.

Maar goed dat je er zo goed over nadenkt!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:44

Ik vind het trouwens wel heel goed dat Je de kosten voor opvang meeneemt in je overwegingen!

hoewel je daar flink op kan bezuinigen als je iemand zou kunnen vinden die het gratis doet, maakt je dat ook wel heel afhankelijk. bekijken of je het kan missen, zonder afhankelijk te zijn van gratis hulp zouden meer mensen moeten doen. Super!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:57

@ TS: als de hond slechts 2 dagen per week alleen is, dan is een oppas of uitlaatservice echt niet nodig hoor. gewoon een uurtje eerder op op de betreffende dagen en voor het werk een grote wandeling doen.
als de hond goed zindelijk is en geleerd heeft om alleen te zijn dan kan hij best een paar dagen per week alleen zijn hoor, mits hij daarnaast genoeg beweging en aandacht krijgt.
ik zou zelf mijn hond nooit aan een uitlaatservice of een ander meegeven, heb te vaak gezien en gehoord dat hier dingen fout gaan.

wij hebben overigens een jack russel, voer per maand ongeveer € 7,-
(pro plan zak van 15 kg doet hij 5 maanden mee)
kluifjes ongeveer € 5,- per maand.
ontwormen en ontvlooien doen we zo'n 2x per jaar of wanneer nodig. dit reken ik niet mee in de maandelijkse kosten maar gaat dan gewoon van ons leefgeld af. hetzelfde met de jaarlijkse enting.
we hebben een algemene spaarrekening waar genoeg op staat om ook dierenartskosten van te kunnen betalen indien nodig.

ik vind het goed dat je alles overdenkt, maar denk ook niet dat je hier in door moet slaan.
je geeft een hond een goed huis met eten, aandacht, beweging, zorg en liefde. wat wil zo'n dier nog meer? en voel je echt niet schuldig als hij eens een paar dagen in de week alleen moet zijn.
de meeste honden kunnen dit goed handelen hoor.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:05

Goed, ik heb met verbazing dit topic gelezen.
Wij voeren onze Duitse herder (groot uitgevallen reu, gecastreerd) KVV. Hij heeft een allergie waardoor hij maar 2 soorten vlees mag hebben, namelijk konijn en vis. Brok is voor hem geen optie. Ook heeft hij een kvv nodig met een laag botpercentage.
Alleen zijn voer kost ons €230 per maand.
Hij krijgt snacks: vissenhuid, wat ons €8 per zak kost. We geven zo'n 2 zakken per maand, en iedere 2 weken krijgt hij een gedroogde hondshaai á €6.

Daarbij komt nog de ontworming van Milbemax (€50 voor 4 tabletten?) en vlooiendruppels (€13 voor een halfjaar)

Jaarlijks inenten doen wij niet, wij gaan dit jaar voor de eerste keer een titerbepaling laten doen.

Speeltjes geen idee, het is een sloper dus we kopen vaak nieuwe touwballetjes. 2 per maand wat op zo'n €5 komt. Soms een duurder speeltje.

Ik snap dat dit niet veel voorkomend is, maar het is wel fijn om te weten. Een hond kan zo ineens allergisch worden, wat bij ons het geval was :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:27

Even off topic: Eoweyn, ooit eraan gedacht zelf te gaan samenstellen? Met konijn en vis is dat prima te doen (makkelijk aan te komen) en gaat je zeker veel geld schelen, plus het is voor een allergiehond nog betrouwbaarder ook (en goed voor de tanden!)

Vind dit topic en de conclusie van TS een stuk prettiger dan een topic 'hoe voer ik mijn hond zo goedkoop mogelijk' :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:38

Sonja89 schreef:
Even off topic: Eoweyn, ooit eraan gedacht zelf te gaan samenstellen? Met konijn en vis is dat prima te doen (makkelijk aan te komen) en gaat je zeker veel geld schelen, plus het is voor een allergiehond nog betrouwbaarder ook (en goed voor de tanden!)

Vind dit topic en de conclusie van TS een stuk prettiger dan een topic 'hoe voer ik mijn hond zo goedkoop mogelijk' :j

Jawel, maar volgens mij is dat een heel gedoe en zit je met karkassen enzo toch?

Hetgeen wat we nu hebben is compleet en makkelijk :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:46

Hier 2 honden.
Voer is 60,- per anderhalve maand zo'n beetje (hier zitten ze op een goede brok ivm teveel weigeren van vers vlees).
Hondenbelasting is nog geen tientje per maand.
Snoepjes misschien 5,- in de maand?

Verder kost de hondenschool ons niets omdat mijn man er les geeft :)
De oppas kost ook niets, via MP een gezin gevonden die twee dagen op onze jongste hond past, de oudste blijft één dag alleen (heeft ze gelijk rust) en op vrijdag is er wel iemand thuis maar die wil geen twee honden dus zo goed opgelost).
Kleinste is wel verzekerd, dat Is dacht ik ook een tientje ofzo...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:35

Nou hier 2 honden en in voorjaar 2017 komt nr 3 en we hebben 1 kat en 5 paarden/pony,s

En we hebben een vrijstaande woning

ik heb een normale baan van 30 uur met normaal salaris,mijn vriendin werkt 25 uur goede baan in de zorg en nu op zich zelf als bewindvoerder,uit eindelijk zal de baan in de zorg gaan vervallen.van bewind kot nu pas beetje geld binnen.

honden en kat per mnd voer +-50 aan kvv want de kat eet dit ook.zak katten zand 12,50 maar doe ik langer dan 1mnd mee.
enten doe ik 1x per 3 jr omdat dan tetanus opnieuw moet. Seresto vlooienband en teken in mrt doe ik hem om werkt 8mnd
Honden school ga ik nu niet meer naar toe,en uitlaten doet mijn moeder soms als we weg gaan,en anders kan mijn vriendin vaak nog even naar huis tussen de middag.heb ik niemand kan ik de huurvrouwvragen zij laat honden uit voor mensen.

paarden kosten mij ongeveer per mnd zomer 175,- winter 250,-

Dan de hypotheek,auto motor scooter en paardenvrachtwagen moet ik verzekeren en egen belasting van betalen.

en nog hebben we genoeg geld gaan vaak dingen doen ook uit eten geen punt

en dierenarts als nodig is word ook gewoon gedaan.

ik zou raar vinden als je geen hond kunt betalen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:44

Ik val haast van mijn stoel over de reacties hier, real?! Jullie vinden dat een hond best 2 dagen helemaal alleen kan blijven en zíjn plas en poep op kan houden? Ts, heel goed dat jij dat niet normaal en gezond vindt en opvang/uitlaatservice meerekend.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:54

Vergeten we nog de kosten van vaker wassen , stofzuigen , dweilen, versleten bankstellen, smerige auto, slijtage vloer, gordijnen en wat nog .. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:59

Versleten bank, vloer en gordijnen? Hoe dan? Hebben wij geen last van...

Dat slijt bovendien ook al genoeg met kinderen _O-

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:08

@Veneti, niet alle uitlaatservices over 1 kam scheren....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:10

Silverheart schreef:
180 per maand!?
Ik denk dat je nog geen ervaring met honden hebt haha.
Niet gemeen bedoeld maar nogal veel dingen zijn overbodig. Zoals de dagopvang en uitlaatservice, als jullie niet vaak thuis zijn kan je beter een 'alleen'hond kopen of geen hond nemen. Een hond wordt er niet beter op als er steeds andere mensen zijn, het wordt waarschijnlijk dan ook moeilijker om een goede band met je hond te scheppen. Voor onze hond die allergisch is voor ongeveer alles kost het nog geen 180 in de maand + pilletjes, speciaal voer en druppels kost het echt ongeveer 150 pm. Ik zou toch echt de overbodige dingen weglaten.

Een "alleenHond"?? Een hond is een roedeldier dus gewoon niet gemaakt om alleen te zijn. Ik sta echt versteld hoeveel mensen het schijnbaar normaal vinden dat de hond de hele dag alleen is en zijn behoefte niet kan doen tot dat de baas weer thuis komt. Jouw berekeningen is denk ik reeel als de hond 2xpw met de uitlaatservice mee zou gaan TS.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 04-07-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:10

Eoweyn_x schreef:
Sonja89 schreef:

Jawel, maar volgens mij is dat een heel gedoe en zit je met karkassen enzo toch?

Hetgeen wat we nu hebben is compleet en makkelijk :)

Nee hoor, ik kan bv konijnensnippers en vissnippers komen, zit verpakt per kilo of per 10 kilo en is puur spiervlees. Koop je konijnenhartjes en levertjes bij, en een paar kilo gemalen konijn (daar zit dan wel bot in, kun je toevoegen aan je spiervlees om het algemene percentage bot omlaag te krijgen en je hebt je menu.
Geef eventueel nog een Barf-supplement bij, en ik gok dat je voor 2-3 euro per kilo klaar bent (als hij een kilo per dag eet zit je aan 30 kilo per maand.)
ik geloof dat ik het konijn aan 3 euro of 3.5 per kilo kan kopen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:32

Ik moest even lachen om het verhaal hierboven... Het klonk zo vies met de versnipperde konijnen en toen kwam er ook nog een Barf-supplement bij haha :')

Maar ontopic
Wij zijn per maand misschien 20 euro kwijt aan onze kleine hond (6 kilo). Ze krijgt dan wel goed voer, van beneful voor senioren.

Verder betalen wij 1 keer per jaar 100 euro voor de hondenbelasting. En dierenarts kosten betalen we eigenlijk altijd uit eigen zak, omdat dit gelukkig bij onze hond (en bij de vorige) maar zelden voor komt. Maar daar moet je net geluk mee hebben. En ja speeltjes, mijn ervaring leert dat familieleden in het begin aan komen zetten met speeltjes en dat je nog heel lang met zo'n mand vol kan doen. Dus elke maand voor 20 euro aan speeltjes (rn snoepjes overigens) kom je niet aan.

Heb je qua hondenuitlaatservice niet de mogelijkheid om een familielid of een buurmeisje te vragen? Mijn broer heeft recent een puppy gekocht die afentoe uitgelaten moet worden als hij niet kan. Dit doen wij of een vriend van hem die ook een hond heeft. En in ruil daarvoor laat hij onze hond uit of die van zijn vriend wanneer dat nodig is.

Maar ook op Internet heb je mensen die voor een klein prijsje je hond uit willen laten, a la babysitters. Weet alleen niet op welke site mijn broer dat toen gezien had... Maar dat zou je een hoop schelen per maand!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:39

Over je hond alleen laten, dat gaat sowieso het eerste jaar niet lukken. 8 uur is heel lang om je behoeftes op te houden, zeker voor zo'n kleintje. Na een jaar kun je de tijden een beetje gaan rekken, maar dan nog is een hele dag je behoefted ophouden heel lang en niet heel goed voor de darmen en blaas. Dus als er in de omgeving niks te regelen is dan is een honden uitlaat service zeker een goede!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:47

Qua voer moet je ook kijken naar de hond. Ik heb mijn hond bijvoorbeeld Acana gegeven. Na een halve zak at ze hier niet meer van. Nu staat ze al een jaar op Optimanova en hier doet ze het nog steeds goed op en dit blijft ze goed eten.

Snoepjes of botjes kopen wij eigenlijk niet. Bij Zooplus is er regelmatig wel een promotie. Zo was er een tijdje terug een aanbieding van gedroogde reepjes vlees. Deze krijgt ze nu af en toe. Daarnaast ook af en toe een (halve) denta stix, maar voor de rest geen botjes hier (eet ze toch niet van).
Ik bestel af en toe wel een klein zakje (zo een proefverpakking) hondeneten met een andere smaak mee. Dit zijn voor haar de snoepjes voor onderweg op wandeling. Op de hondenschool (ik betaal een 25 of 30 euro voor een heel jaar, wel in België) gebruik ik stukjes salami, kaas, hesp, hotdogworstjes... Dit ligt er net wat aan wat er in de koelkast ligt en op moet. Als de hond er maar voor wil werken. Dit is dan ook wel ineens haar eten voor die ochtend/avond wanneer ik train.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:32

Tycho schreef:
Vergeten we nog de kosten van vaker wassen , stofzuigen , dweilen, versleten bankstellen, smerige auto, slijtage vloer, gordijnen en wat nog .. :)

Smetvrees? :') Gelukkig zijn wij geen vrienden, je zou sterven bij ons thuis, of in onze auto. _O-