BKonline schreef:De meeste katten hebben ruimte nodig, gedijen het beste in een omgeving waar ze de buurt kunnen verkennen. Kijk maar eens op websites van dierenasielen. Bijna alle katten worden aangeduid als buitenkat. Moet het asiel dan alle buitenkatten afmaken? Een beperkte leefruimte van echte buitenkatten, ook middels een afgeschermde tuin, is moeilijk.
Verder zou ik toch nog even met de buren praten, Ts. Kennelijk zijn ze gek op katten, ik zou nogmaals uitleggen hoe belangrijk het is dat ze niet worden gevoerd.
En mijn idee zegt dat dit gewoon aangeleerd gedrag is. Wij hebben altijd katten gehad. En heb deze discussie vaak met mijn moeder gevoerd, want haar katten komen wel buiten. Bij ons kwamen kittens in de winter niet buiten / zomer alleen in de tuin. Zodra ze geholpen waren mochten ze verder weg. Vroeger woonden wij achter een groot begraafplaats en daar waren de katten altijd te vinden, tegenwoordig woont mijn moeder tegen de heide aan. Zit nog 1 doodlopende straat tussen en vind je de katten daar. Maar zolang ze niet verder weg waren geweest wisten ze niet beter en deed geen enkel kitten moeolijk erover. Echter zodra ze buiten zijn geweest missen ze het wel. Maar dat is aangeleerd gedrag. En omdat het maatschappelijk geaccepteerd wordt laat iedereen de kat maar lopen omdat dat "hoort bij een kat".
Mijn katten bleven ook bij mijn moeder binnen terwijl haar katten wel naar buiten gingen. Het is begonnen met mijn kater omdat die ook speciaal voer kreeg en mijn moeder dat een goede reden vond om hem binnen te houden. ( andere katten kwamen na een tijdje "per ongeluk " buiten en ja dan houd je ze moeilijker binnen ). Nooit aan een binnenkat gemerkt dat ze er ongelukkig van zijn geworden. Bij appartement hadden ze een buitenren en nu lopen ze gewoon in de tuin. En dat vinden ze heerlijk. Vogels kijken en in het zonnetje liggen. Maar wat is de meerwaarde dat ze verder moeten komen?
BKonline, geluid vind ik anders als ontlasting in mijn tuin. Vind je het ook normaal als de buurkinderen in jouw tuin komen spelen zonder jouw toestemming? Of bij je naar binnen lopen? Snoep uit je kast halen? Want dat is wat katten doen als ze de kans krijgen.
En als ik de verhalen over katten vroeger hoor. Daar klaagde niemand idd, maar andersom klaagde ook niemand als een kat was aangereden of niet meer thuis kwam omdat hij vergiftigd of beschoten was met de bucks omdat hij bij de duiven zat of te vissen in de vijver. Dat hoorde er gewoon bij.