Buren voeren katten uit de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:06

VickyS schreef:
lor1_1984 schreef:
Binnen houden mag niet, maar is alleen te voorkomen door je kat op je eigen terrein te houden.

Natuurlijk is dit zo.Maar het zijn toch weer altijd de baasjes,van gelijk welk dier,die de dupe zijn van mensen die het nodig achtten dieren wat aan te doen,in gelijk welke situatie.
Dat is het punt wat ik wou verduidelijken.

Maar jij kiest ervoor een kat te nemen, dan moet je ook incalculeren dat als je hem naar buiten doet er van alles mee kan gebeuren.
Het binnenhalen is 1 van de vele risico's die je bewust neemt zodra je je kat naar buiten laat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:27

VickyS schreef:
lor1_1984 schreef:
Binnen houden mag niet, maar is alleen te voorkomen door je kat op je eigen terrein te houden.

Natuurlijk is dit zo.Maar het zijn toch weer altijd de baasjes,van gelijk welk dier,die de dupe zijn van mensen die het nodig achtten dieren wat aan te doen,in gelijk welke situatie.

En waarom moeten andere mensen de dupe zijn van jouw kat die rondloopt, doet wat zijn instinct is (eten :Y) ) en vervolgens een baasje die hen verteld wat ze op hun eigen terrein niet mogen doen. Van de zotte....

Wil jij niet dat een kat iets anders eet dan jouw voer, zul je 'm binnen moeten houden, eventueel met afgezet balkon. Wil je dit niet, zul je het moeten accepteren (misschien de buren de juiste brokjes aanbieden zodat ze die neer kunnen zetten? ) of een andere oplossing moeten zoeken.

Ik las nog ergens dat een kat die eenmaal buiten gewend is niet meer binnen kan wennen. Ja hoor, dit kan wel. Mijn laatste aanwinst is zelfs een zwerver en doet het ontzettend goed als binnenkat. Maar wel met genoeg ruimte, speeltjes én maatjes. Ze verveelt zich nooit, kroelt als een gek en doet niet eens een poging om buiten te komen. Je zal er alleen wel je huis op aan moeten passen en een maatje moeten overwegen.

Waar een wil is, is ook een weg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:33

VickyS schreef:
lor1_1984 schreef:

Zolang die baasjes moedwillig hun dieren aan zoveel gevaren blootstellen, vind ik eigenlijk dat ze niet moeten klagen en al helemaal niet de schuld op anderen moeten afschuiven.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 13-06-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:34

maralyn schreef:
Mensen die zwerfkatten voeren? Walgelijk.
Vangen... asiel... checken... 14 dagen wachtregeling voor melden eigenaar voor er stappen ondernomen mag worden.
Castreren. Nieuw baasje zoeken of weer gecastreerd vrij laten.

En wil je echt zo goed zijn voor zwerffieren... aanmelden bij dierenbescherming en overleg voor castratie op asielprijs.

Anders blijven er nesten komen...

Waarom zo snel oordelen? Ik voer zwerfkatten én ik vang wilde katten om ze te laten castreren. Nu ben ik toevallig vrijwilliger bij een organisatie die zulk werk doet (en ga ik dus zelf met vangkooien etc in de weer), maar andere mensen kunnen zo'n organisatie gewoon inschakelen.

Leffroi; en dat hoeft dus geen geld te kosten. Of heeft Nederland geen zwerfkattenbeleid?
Hier is het zo dat het je zelf geen cent hoeft te kosten als je zwerfkatten meldt voor castratie.

TS; is het geen optie om de tuin van je onderbuur af te zetten? Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden, en het hoeft allemaal niet duur te zijn!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:35

Ik vind sowieso vreemd dat in deze tijd waarin we leven nog katten los mogen lopen. Het is veel te druk op straat en veel buren die er overlast van hebben. Vind het anders als je echt in de Middle of nowhere woont en de kat niet eens bij de buren komt omdat dat te ver is. Op zo'n plaatsen zijn katten buiten fijn om het ongedierte te vangen en dus nuttig dat ze buiten lopen. Maar in steden niet, je loopt alleen risico's om je katten kwijt te raken. En ja ik heb zelf katten, en die komen alleen in de tuin. Niemand hoeft last van mijn dieren te hebben en mijn katten lopen geen risico vergiftigd of aangereden te worden.

En dan altijd het excuus dat katten jagers zijn.. honden zijn dat ook, die laten we toch ook niet los over straat lopen? Paarden lopen in natuur ook lange afstanden, en vogels dan? Het zou wat worden als we alle dieren maar gewoon los laten lopen over straat.

Vind het echt iets van vroeger, en kan me voorstellen dat een kat het fijn vind, maar dat zou alle andere dieren ook fijn vinden. Alleen van katten wordt het maatschappelijk geaccepteerd. Van mij mogen ze het verbieden, brengt meteen het probleem terug van zelf katten en ongeplande nestjes.

En de vergelijking van een kat voeren die bij jou aan/in huis komt en een paard die in een weiland staat lijken me toch hele andere dingen. Dat kun je pas vergelijken als iemand de kat in jouw tuin komt voeren, maar dat is hier niet het geval.

TS vervelend dat je geen mogelijkheid hebt om de kat veilig buiten te kunnen laten. Maar dat is het risico aan alleen een balkon/geen tuin. Probleem alleen is dat je kat de vrijheid heeft geproefd en de vraag is of die zich er bij neer legt als hij niet meer naar buiten mag..

Ik ben me er bewust van dat ik makkelijke katten heb (gehad). Mijn kater die ik pas heb laten inslapen zat af en toe wel op de schutting als hij een vogel zag, maar verder als schutting ging hij niet. En omdat hij daar al op zijn kop voor kreeg is dat 2 x gebeurt in 1,5 jaar. De poes die we hebben heeft ooit 1x geprobeerd de hoogte van de schutting in te schatten en daarvoor straffen was genoeg om het niet meer te doen. Ik kan ook rustig de achterpoort of voordeur even open laten staan, een "eh" is genoeg om te op de drempel te laten zitten. Heeft wel wat consequente aanpak gevergd maar alles is te leren.

Lindaonline

Re: Buren voeren katten uit de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:46

De meeste katten hebben ruimte nodig, gedijen het beste in een omgeving waar ze de buurt kunnen verkennen. Kijk maar eens op websites van dierenasielen. Bijna alle katten worden aangeduid als buitenkat. Moet het asiel dan alle buitenkatten afmaken? Een beperkte leefruimte van echte buitenkatten, ook middels een afgeschermde tuin, is moeilijk.

Verder zou ik toch nog even met de buren praten, Ts. Kennelijk zijn ze gek op katten, ik zou nogmaals uitleggen hoe belangrijk het is dat ze niet worden gevoerd.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:49

twinducklin schreef:
Ik vind sowieso vreemd dat in deze tijd waarin we leven nog katten los mogen lopen. Het is veel te druk op straat en veel buren die er overlast van hebben.

Tja, als je in de stad woont dan weet je dat je last kan hebben van elkaar. Met veel mensen op een klein stukje bij elkaar moet men een beetje tolerant zijn. Mijn buren hebben kinderen. Schreeuwen de hele dag. Schoppen non-stop ballen in de tuin die vervolgens zelf gepakt worden of ik moet terug gooien. Vind ik ook heel irritant. Hou je kinderen in je eigen tuin zonder dat ik in het geschreeuw zit zou ik kunnen denken. Daarentegen heb IK ervoor gekozen om midden in een stad te leven. Mijn buren vinden katten ook niet heel fijn. Ik heb aangeboden mee te betalen aan opties om mijn kat uit hun tuin te houden en zelfs om 1 keer per week drollen te scheppen al weet ik dat mijn katten altijd gewoon hun bak gebruiken, maar verder vind ik dat mijn kat ook recht heeft om vrij rond te lopen. Net als hun kinderen. Zij hebben last van mij misschien, maar ik net zo goed van hen. Daarnaast werkt je kat binnenhouden alleen als iedereen dat doet. Ik vind het sneu om mijn kat binnen te houden terwijl de 14 andere buurkatten gewoon nog de buurt afstruinen.

Leven en laten leven. Je niet zo druk maken over anderen en alles net wat lichter nemen zou voor heel veel mensen hierbij de oplossing zijn. Volgens mij deed "vroeger" men veel minder moeilijk over buitenkatten. Ik kan me niet herinneren dat wij ooit gezeur hadden iig.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:08

BKonline schreef:
De meeste katten hebben ruimte nodig, gedijen het beste in een omgeving waar ze de buurt kunnen verkennen. Kijk maar eens op websites van dierenasielen. Bijna alle katten worden aangeduid als buitenkat. Moet het asiel dan alle buitenkatten afmaken? Een beperkte leefruimte van echte buitenkatten, ook middels een afgeschermde tuin, is moeilijk.

Verder zou ik toch nog even met de buren praten, Ts. Kennelijk zijn ze gek op katten, ik zou nogmaals uitleggen hoe belangrijk het is dat ze niet worden gevoerd.

En mijn idee zegt dat dit gewoon aangeleerd gedrag is. Wij hebben altijd katten gehad. En heb deze discussie vaak met mijn moeder gevoerd, want haar katten komen wel buiten. Bij ons kwamen kittens in de winter niet buiten / zomer alleen in de tuin. Zodra ze geholpen waren mochten ze verder weg. Vroeger woonden wij achter een groot begraafplaats en daar waren de katten altijd te vinden, tegenwoordig woont mijn moeder tegen de heide aan. Zit nog 1 doodlopende straat tussen en vind je de katten daar. Maar zolang ze niet verder weg waren geweest wisten ze niet beter en deed geen enkel kitten moeolijk erover. Echter zodra ze buiten zijn geweest missen ze het wel. Maar dat is aangeleerd gedrag. En omdat het maatschappelijk geaccepteerd wordt laat iedereen de kat maar lopen omdat dat "hoort bij een kat".

Mijn katten bleven ook bij mijn moeder binnen terwijl haar katten wel naar buiten gingen. Het is begonnen met mijn kater omdat die ook speciaal voer kreeg en mijn moeder dat een goede reden vond om hem binnen te houden. ( andere katten kwamen na een tijdje "per ongeluk " buiten en ja dan houd je ze moeilijker binnen ). Nooit aan een binnenkat gemerkt dat ze er ongelukkig van zijn geworden. Bij appartement hadden ze een buitenren en nu lopen ze gewoon in de tuin. En dat vinden ze heerlijk. Vogels kijken en in het zonnetje liggen. Maar wat is de meerwaarde dat ze verder moeten komen?

BKonline, geluid vind ik anders als ontlasting in mijn tuin. Vind je het ook normaal als de buurkinderen in jouw tuin komen spelen zonder jouw toestemming? Of bij je naar binnen lopen? Snoep uit je kast halen? Want dat is wat katten doen als ze de kans krijgen.
En als ik de verhalen over katten vroeger hoor. Daar klaagde niemand idd, maar andersom klaagde ook niemand als een kat was aangereden of niet meer thuis kwam omdat hij vergiftigd of beschoten was met de bucks omdat hij bij de duiven zat of te vissen in de vijver. Dat hoorde er gewoon bij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:16

Catnip.
Leer lezen...
Mijn tweede alinea is waar jij aan voldoet toch?? Klaar...

Waarom zo snel oordelen?? Ik oordeel helemaal niet snel. Maar die oude lieve poezenvrouwtjes vertikken het om die o zoarme lieve snoezelpootjes te laten vangen en dan te castreren
Dat mag ik walgelijk vinden ook.

Waarom voel jij je dan nog aangesproken? Als jij de katten wél laat helpen?
Duidelijk mits je mijn tweede alinea leest doel ik op onwetende goedbedoelde mensen die wél geld in voer stoppen maar niet in het voorkomen van gezinsuitbreiding van deze o zo sneue poezelbeesten.

Dát vind ij walgelijk ja.

Sowieso lui die katten maar hun gang laten gaan en de rest van de mensheid zich máár moet aanpassen omdat buurtje zo graag zn kat buiten wil laten lopen.
En wel miauwen over zn sneue aangereden kat.

Als je wekelijks vijf tot tien rofo hebt op tafel en gemiddeld zestig procent daar van ingeslapen moet worden... krijg je daar tóch n ander gevoel over.

Óók ik loop wekelijks bij asiels... hoeveel katten wekelijks wel gevangen worden. En nu met deze tijd kittens in overvloed. Met moedrr als moederloos.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:20

Ik moest eens op de kat van iemand letten die op vakantie was. Was naar daar gegaan, eten was bijgevuld en ik zat nog even wat met haar te kroelen op de zetel. Plots zie ik ze verstijven en naar de deuropening kijken naar de hal toe...komt daar opeens een of andere vette vreemde kat voorbijgewandeld :D . Bleek dus dat er een buurtkat was die al vaker gezellig door het kattenluik naar binnen wandelde om daar de voerbak leeg te halen.
Moraal van het verhaal: als je katten ongecontroleerd buiten rondlopen heb je nooit zicht op wat ze eten. Of de buren ze nu express bijvoeren of niet, ze zullen altijd wel hun adresjes hebben of hun wilde dieren die ze aan hun dieet kunnen toevoegen. In onze tuin zit ook wel eens een kat die meegeniet van het kattenvoer dat soms voor de onze buiten staat. Als de kat op een speciaal dieet zou staan en niks anders mag eten, is de enige zekerheid om hem binnen te houden of de tuin af te sluiten. En als dat niet mogelijk is in de huidige omgeving, is he accepteren dat je geen 100% aangepast voedinsschema kan bijhouden of nadenken of voor deze specifieke kat het huidige huisje wel genoeg te bieden heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:41

In het begin schrijft de ts, een heerlijk bovenhuis met een groenstrook. Ik als katten liefhebber kan me daar niet in vinden, zeker niet als je ook een klein balkonnetje heb.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:43

maralyn schreef:
Sowieso lui die katten maar hun gang laten gaan en de rest van de mensheid zich máár moet aanpassen omdat buurtje zo graag zn kat buiten wil laten lopen.
En wel miauwen over zn sneue aangereden kat.

Als je wekelijks vijf tot tien rofo hebt op tafel en gemiddeld zestig procent daar van ingeslapen moet worden... krijg je daar tóch n ander gevoel over.

Óók ik loop wekelijks bij asiels... hoeveel katten wekelijks wel gevangen worden. En nu met deze tijd kittens in overvloed. Met moedrr als moederloos.

En mede om bovenstaande heb ik dus een grafhekel aan mensen die hun katten naar buiten laten, castratie/sterilisatie te duur vinden en vervolgens wel lopen te klagen dat de buren boos worden of dat zij last hebben van andermans kat.
Ik heb in beide posities gestaan: die van baasje van een overlast veroorzakende buiten lopende kat en die van last hebben van een inbrekende kat met een zeer laks baasje.
Mijn eigen kat heb ik herplaatst omdat die gewoon link werd toen 'ie niet meer naar buiten mocht, die vloog me echt aan. :oo
De eigenaar van de andere kat heb ik na diverse keren vriendelijk vragen eens heel duidelijk verteld dat ze moest zorgen dat haar kat bij mij weg bleef en dat zij vanaf dat moment alle schade, dierenartskosten etc mocht ophoesten die haar kat veroorzaakte aangezien ik met mijn huidige kat op het punt stond haar in een zuurstoftentje te parkeren omdat ze door de stress bijna non-stop astma-aanvallen had. :(:)

De voedselallergie van laatstgenoemde kat was ook de reden dat ze niet meer naar buiten mocht, terwijl ze bij haar vorige baasje veel buiten was en daarvoor zelfs van de straat geplukt is en als zwerver in het asiel zat.
Ze heeft werkelijk waar 0,0 problemen met binnen zijn en vindt de buitenwereld eigenlijk heel eng.
Haar vriendje (ze heeft een eigen huisdier :')) is ook een buitenkat geweest en hij is ietsje meer op de voordeur gericht maar ook probleemloos binnen te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:46

Maartje1990 schreef:
Cayenne schreef:
Het probleem is dat de katteneigenaren hun katten gewoon op straat laten lopen zodat je uiteindelijk niet meer weet wie nou wel of niet een zwerfkat is := :+
Ik vind het frappant dat zoveel eigenaren de schuld graag op een ander afschuiven terwijl het hun eigen verantwoordelijkheid is.

Zeker moeten katteneigenaren zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun dier. Maar dat betekend toch niet dat het opeens normaal is om andermans dieren te gaan voeren?

Nee, dat is niet normaal, maar dat zeg ik ook niet.

Ik kan het me van beide kanten voorstellen. Toen ik mijn man leerde kennen had hij namelijk zelf een kat die hij gewoon buiten liet (en dus ook de tuin uit ging).
Zes huizen verderop woont dus een vrouw die ook alle buurtkatten 'verzamelt' en te eten geeft.
We zagen de kat steeds minder, dus toch eens gaan kijken waar hij uithing. Dat bleek bij de buurvrouw te zijn, waar hij prinsheerlijk voor de open haard lag :')
Mijn vriend heeft haar gevraagd de kat niet meer binnen te laten, maar net als bij de TS had dit geen enkel effect.
Ik ben zelf ook van mening dat iedere katteneigenaar verantwoordelijk is voor zijn eigen kat. Dit was niet mijn eigen kat, maar ik heb het er zeker wel met vriendlief over gehad. Hij wilde zijn tuin echter niet volledig afschermen etc. Tja, prima, maar dan is dus het gevolg dat de kat er een tweede huis op na houd.
We kregen dus af en toe een berichtje van de buurvrouw wanneer de kat weer eens had lopen vechten en naar de dierenarts moest. Dan ging vriendlief met de kat naar de dierenarts, betaalde de rekening. Kat kwam thuis en we zagen hem drie weken niet :+
Uiteindelijk hebben we in overleg besloten dat de kat permanent bij de buurvrouw blijft. Ze draait nu dus ook voor alle kosten op.
Manlief heeft het erg moeilijk gehad met deze beslissing, maar uiteindelijk was het voor de kat (en voor ons) geen doen meer om op deze manier door te gaan.

Het zou mijn manier van handelen niet zijn, maar ik had er weinig over te zeggen. Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat je katten niet zomaar moet voeren, maar als katteneigenaren zelf moedwillig het risico nemen, dan weet je dat dit kan gebeuren.
En ik vind het voeren eigenlijk nog een van de minste risico's die je neemt wanneer je je kat vrij laat rondlopen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-06-16 11:51, in het totaal 4 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:46

marleen_usar schreef:
In het begin schrijft de ts, een heerlijk bovenhuis met een groenstrook. Ik als katten liefhebber kan me daar niet in vinden, zeker niet als je ook een klein balkonnetje heb.

Ik heb helemaal geen balkon of tuin, hoor regelmatig dat dat zielig is maar mijn katten zijn zeer tevreden met wat ik ze biedt: ze mogen overal komen (alleen niet op het aanrecht als ik eten bereid), een hoge kast waar ze op kunnen, meerdere krabplekken, een zooi speelgoed waar je U tegen zegt, veeeeel aandacht en wat denkspellen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:01

Dreamybol schreef:
Ik vind het wel een mooie manier om katteneigenaren te dwingen na te denken over het buiten laten van een kat. Ik snap dat veel katteneigenaren daar anders over denken, maar het kan veel bruter las ik net weer in een ander topic.

En ja, ik heb ook een kat. Die niet verder komt dan mijn eigen tuin. En de kat hiervoor was uitgekozen op het feit dat ik in een appartement woonde, wel zo handig. Voor mij én de buurt.

nu ja een mooiere manier? koemelk voeren is het langzaam doden van katten.
Evenals goedkoop supermarkt voer geven, die bevatten zulke hoge zoutconcentraties dat het voor iedere kat ziekmakend is op de lange termijn, dat sommigen daar toch heel oud op kunnen worden doet er niet aan af..

maar goed, het is de keuze van de buren om wat er in hun tuin komt, blijkbaar zoetjes aan om te leggen met ongeschikt voer en melk.. Dat mag, het voer is niet verboden, melk geven aan katten is nergens verboden..

zaak is dus om te zorgen dat je kat daar niet wenst te komen..

toen ik elders woonde vond mijn buurvrouw het ook heerlijk om een kat om zich heen te zien, en mijn katten kwamen daar met alle liefde.. Ook zij voerde ze bij, immers het is zo gezellig.

Ik heb toen met de buurvrouw gesproken en haar een voorraadbus gegeven met het voer dat ik voer.
dat was speciaal om mijn katten mee te verwennen, met mate dus niet dikvoeren.. het voer was ook niet voor andere katten, werd ook alleen aan de mijne gegeven.

In mijn ogen is het altijd geven en nemen met buren, in alle situaties. Je wilt je kat laten loslopen, dan mag je blij zijn als een buurman/vrouw dat toevallig ook nog eens hartstikke leuk vind.. En hoe leuker je kat die specifieke plek vind, des te minder zullen ze in tuinen rondhangen waar ze niet welkom zijn of op straat rondhangen..

Ik had ook altijd een goede afspraak.. Buuf gaf aan wanneer ze tuinonderhoud ging doen.. paar dagen ervoor trok ik het onkruid en schoffelde voor haar en verwijderde gelijk eventuele kattenuitwerpselen (ongeacht van welke kat). Beiden blij..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:17

Kijk elena. Daar word ik blij vanis miss ookn optie voor ts om te doen.
Hierdoor geef je en neem je.

Nette oplossing ook van de tuin.
Hier blij dat de buurt mij toen geholpen heeftven ook deels de afscheiding betaald heeft.

Maar dat wijzigd mijn mening verder niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:38

Kuggur schreef:
KellyDV schreef:
Lastige situatie.. Als ze daadwerkelijk de zwerfkatten voeren, is dat natuurlijk super.
Dat doen wij ook, en daar kopen wij ook geen dure brokken voor die onze eigen katten krijgen (Royal Canin)
die krijgen gewoon van de Aldi eigenmerk of Jumbo.
.

Wat is er zo "super" aan het onderhouden van een populatie zwerfkatten?

Dus omdat mensen kittens nemen, en als ze groot worden ze op straat dumpen moeten ze maar dood gaan van de honger? We hebben nu 3 zwerfkatten die hier komen. De ene had een mega etterende plek op zijn hoofd en was broodmager. Die ziet er nu weer super uit. Ik wil hem binnenkort laten castreren maar kan hem nog niet benaderen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:42

Diablo: daarom had ik ook gezegd dat ze beter of kan verhuizen of kat miet wegdoen. Want binnen houden klinkt niet als een optie.

Cayenne: kun je daar niet gewoon aangifte tegen doen? Want binnen halen is nog iets heel anders dan de kat die zslf de tuin in en uitloopt.

Ik lees hier gewoon met stijgende verbazing dat heel veel mensen het schijnbaar tot op zekere hoogte wel normaal vinden dat iemand andermans kat gaat lopen voeren.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:42

maralyn schreef:
Mensen die zwerfkatten voeren? Walgelijk.
Vangen... asiel... checken... 14 dagen wachtregeling voor melden eigenaar voor er stappen ondernomen mag worden.
Castreren. Nieuw baasje zoeken of weer gecastreerd vrij laten.

En wil je echt zo goed zijn voor zwerffieren... aanmelden bij dierenbescherming en overleg voor castratie op asielprijs.

Anders blijven er nesten komen...

Helaas is het Asiel hier niet zo fijn.. Ze halen geen zwerfkatten op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:38

Maartje1990 schreef:
Diablo: daarom had ik ook gezegd dat ze beter of kan verhuizen of kat miet wegdoen. Want binnen houden klinkt niet als een optie.

Cayenne: kun je daar niet gewoon aangifte tegen doen? Want binnen halen is nog iets heel anders dan de kat die zslf de tuin in en uitloopt.

Ik lees hier gewoon met stijgende verbazing dat heel veel mensen het schijnbaar tot op zekere hoogte wel normaal vinden dat iemand andermans kat gaat lopen voeren.

We hebben heel sterk het idee dat de mevrouw om wie het gaat niet 'helemaal goed' meer is.
Overigens lijkt ze wel heel goed voor de katten te zorgen. Daar zit het probleem niet. Ze zijn alleen niet van haar.
De kat van mijn man is de enige niet. Ze heeft er nog meer verzameld. Die mensen staan geregeld boos bij haar aan de deur.
Dan zegt ze dat ze zelf geen katten wil, maar dat ze steeds bij haar komen aanlopen. Tja, dat gebeurt inderdaad wanneer je iedere dag vers gekookte kip voor ze neerzet :+
We weten inmiddels dat ze een heel vervelend verleden achter de rug heeft en ze is al dik 70, dus mijn man heeft ervoor gekozen om het hierbij te laten en geen aangifte etc te doen.
Wanneer de dierenarts nodig is staat ze hier dus wel opeens met de kat voor de deur. Toen hebben we haar wel duidelijk gemaakt dat ze nu ook verantwoordelijk is voor de medische zorg. Dat gebeurt gelukkig ook.

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:54

laraxXxemma schreef:
ps je bent niet de enige hoor, vind het ook echt kwalijk ander mans beesten voeren. mensen hadden wel anders gedacht als het ging over pennys die kilos wortels of kilos biks voerden aan een paard met allergie. Met katten is het blijkbaar normaal i guess...

Precies! Een paard met een allergie wordt toch ook niet binnen gehouden omdat die anders het risico loopt iets ander te eten..

Hele nare situatie ts, enigste optie is denk ik eens een serieus gesprek aan te gaan met de buren (misschien samen met andere katten eigenaren die er last van hebben), en dan eens duidelijk vertellen dat koemelk niet goed is voor katten (ook lactose vrije melk is niet goed in grote hoeveelheden) en dat je liever niet hebt dat je kat gevoerd word door andere. En dat als ze perse het 'plezier' van ander mans katten willen ze ook wel mee kunnen betalen aan de dierenarts rekeningen die zij veroorzaken ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:58

Het hele verschil is dat dat paard gevoerd wordt op eigen terrein en dat de katten eerst naar een ander terrein gaan, waarna de eigenaren van dat terrein de katten voeren.
Niet dat ik dat goedkeur, maar is totaal geen vergelijking. En aan de eigenaar te zorgen dat de kat op eigen terrein blijft of er andere oplossingen worden gezocht als je dat niet wil (voer aan buren geven, kat binnen houden, accepteren, enz).
Als iemand op mijn eigen terrein mijn paarden voert leg ik ook uit dat dat niet de bedoeling is, waarna ik de mensen ook verzoek van het terrein af te gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:58

Wat een bs zeg, de buren laten meebetalen aan dierenartsrekeningen omdat JIJ je kat niet bij je houdt. :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:02

Maar een paard met een allergie staat op jouw eigen stuk wei en niemand heeft zaken met jouw eigen stuk wei, dus die vergelijking gaat niet op. Het zou een heel ander verhaal worden als de kat ook in een afgesloten eigen tuin zit en buurtbewoners kappen hun restjes over het hek heen.

Maar zelfs al maak je met alle buren afspraken en houden ze zich eraan, da nog niet kan je al je je kat vogelvrij laat geen volledige controle op zijn dieet hebben, want je weet niet hoe vindingrijk ze soms zijn om toch nog ergens ander voer te stelen, in een vuilbak neuzen,....als je kat echt een strikt dieet moet hebben is de enige manier om dat vol te houden er voor te zorgen dat hij niet meer buiten de eigen eigendom kan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:09

Katten genoeg die gewoon bij anderen naar binnen lopen om eens even mee te eten.
Ook genoeg katten die vlees jatten bij mensen in de buurt, als die het op het aanrecht hebben staan om te ontdooien.
Of die muizen/vogeltjes/vissen/insecten/plantjes op/aanvreten, al dan niet van de buren/uit de buurt.
Veel succes dan met je allergische kat buiten laten lopen.