Mijn kat spaart vogels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:44

Neem de volgende keer een Pers. Heel aandoenlijk om hem te zien 'jagen'. Al had hij twee jaar terug ineens door hoe hij padden kon vangen, maar meer dan mee naar binnen nemen en er dan vrolijk achteraan hupsen deed hij dan weer niet. En vorig jaar heb ik ze niet meer in huis gehad, dus hopelijk is ie er zelf ook wel weer klaar mee.
Overigens rent ie als een haas naar binnen als er duiven of eksters laag over hem heenvliegen terwijl hij ligt te dutten en is hij ook bang van de eksters op de schutting. Deze lijken hem dan ook gericht uit te lachen, dus die vind ik ook niet leuk. :P

NatasjavE

Re: Mijn kat spaart vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:54

De tip van het kraagje ga ik ook eens uitproberen.

Mijn Noorse Boskat heeft een bandje met 2 luide belletjes....
Maar ik verdenk hem ervan dat hij op 3 pootjes jaagt.

Wat hier vooral goed helpt is een avond klok. Bij het schemeren moet hij naar binnen en als de zon weer hoog aan de hemel staat mag hij pas naar buiten.
Mij is verteld dat vogels vooral in de vroege ochtend en tegen de avond fourageren.

Ik zie nu geen koolmeesjes, musjes en dergelijke meer.

Wel af en toe een duif of ekster.

Maar eigenlijk is hij meer van de muizen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:57

Ik vind het toch wel schokkend dat zoveel kattenliefhebbers het geen probleem vinden dat hun dier vogels opeet. Je wilt niet weten hoeveel vogels bedreigd zijn, zoals de huismus. De kat is dan echt een vijand voor deze vogels. De kat heeft geen natuurlijke vijanden en kan natuurlijk zelf niet nadenken. a/ls mens kun je wel je verantwoordelijkheid nemen en maatregelen nemen ervoor te zorgen dat je kat geen vogels opeet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:00

Koper schreef:
Als alle jonge vogelgrut zou leren vliegen en groot zou worden zouden het er veel te veel worden. Da's de natuur.

Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn als je je kat bij voorbeeld kon leren om de mannetjespulletjes uit de vijvers te vissen.

Wat een complete onzin zeg. Teveel vogels, er zijn er juist veel te weinig. Vooral van de soorten waarop de kat het heeft voorzien. De katten zijn eerder overgepopuleerd dan de vogelsoorten. Check maar de website van de Vogelbescherming.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:00

Hihi op sterk water zetten en meesparen :))

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:58

Ik heb 2 katers.. 1 van 13,5 en 1 van een half jaar.
Deze komen mijn tuin niet uit. Tuin is afgezet met netten, maar gisteren kwam mijn half jaar oude Victor helemaal trots laten zien wat hij gevangen had.. een heuse Ekster.
Ik vond het echt heel vervelend, maar meer dan mijn tuin afzetten kan ik niet doen. Sorry, Ekster.
Verder vangen ze hier alleen af en toe een keer een muisje. ( behalve de muizen die in de berging wonen. Die weigeren ze te vangen. -O- )

De buurtkatten, en geloof me, dat zijn er veel, zie je ook vaak met vogeltjes lopen. Even spelen.. en weglopen. Beestje creperend achterlaten. :(
Dan hou ik toch liever mn katten bij huis.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:09

[quote="lisem94]
Voor iedereen die zegt "het is de natuur" dat is natuurlijk niet zo :).

Katten zijn, zeker in deze belachelijke hoeveelheid, door ons "uitgezet" als huisdier hier in Nederland. Je kan daarom niet spreken van een natuurlijke situatie want dit hoort natuurlijk gezien dus zeker niet. Voeg daaraan toe dat de katten die buitenlopen al voldoende gevoerd zijn, door ons, en dus gewoon buiten lopen te "moorden" en zo een enorme onbalans veroorzaken.

Ts, echt top dat je hier bewust mee om gaat. Ik heb ook al verschillende positieve verhalen gehoord over de birdbesafe. Klinkt echt top![/quote]

Inderdaad! "Het is de natuur" is natuurlijk wel een erg goedkope smoes om onnodig doodgemaakte vogeltjes goed te praten.
Vergelijk: "Mijn hond komt dagelijks met dode en half-doodgemaakte katten thuis, maar ja, niets aan te doen, het is de natuur." Daar zou je als kattenliefhebber toch niet zo makkelijk de zaak mee afdoen, denk ik. :')

Leuk dat er zoiets bestaat als de birdbesafe... Hopelijk werkt het goed, en gaan de kattenliefhebbers hier in de buurt ook wat meer aan de vogeltjes denken... we maken ieder jaar mee dat jonge vogeltjes volkomen onnodig doodgemaakt worden. (Vaak laten de katten ze na het doodmaken nog liggen ook.)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:27

Maar dan is het toch juist goed van TS dat ze er over nadenkt en probeert er iets aan te doen?

En ja, er zijn teveel katten. Ben ook erg voorstander van een degelijk "Chip en Knip" beleid. Aan de andere kant doet bv de Dierenambulance er hier ook niks mee. Als je een losse kat aanmeldt zeggen ze dat die zichzelf wel kan vermaken maar voor een hond rennen ze wel hard, terwijl zowel de kat als de hond dan voor overlast kunnen zorgen.

Trouwens, ergens wel wat apart dat mensen er wel een hoop herrie over maken als een kat een vogel pakt maar als de kat die muis omlegt die de paardensnoepjes heeft aangevroten dan is ie braaf. En ga nou zo'n kat maar eens uitleggen dat ie wel muizen maar geen mussen mag vangen. Een stadskat kun je dan nog wel wat bijsturen maar bij de gemiddelde boerderijkat gaat dat niet lukken. Die zitten er immers om muizen te vangen. Dat die ook met vogels thuiskomen kun je ze moeilijk kwalijk nemen, overwerken heet dat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:09

elenaMM77 schreef:
dan heb ik allemaal rare katten gehad (en we hebben er toch aardig wat gehad in de loop van de jaren)..

als er jonge dieren waren, pakte ze liever het kleine grut.. want dat wappert mooier over de grond..
de ouders zijn aggressors, die worden liever ontweken.

vind het wel apart dat jij steeds spreekt over de volwassen dieren die gepakt worden, terwijl de jongen eigenlijk vrijwel voor het oprapen liggen.

Meeste katten zijn ongelovelijke laffaards zodra hun prooi zich op hen stort peren ze m en zoeken een makkelijkere prooi. Moederdieren, zijn geen makkelijke prooi, sterker nog, de meesten vallen aan.

Dan zal ik vast mijn lenzen niet in gehad hebben toen de kat gisteren aan kwam zetten met een volwassen waterhoen.

Blijf jij maar lekker in de waan dat ze alleen jonge dieren pakken. Ik zie bij de vogelopvang wel anders.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:47

Koper schreef:
Dat is wat ik probeer uit te leggen. Er ZIJN geen wilde dieren die de vogeltjes en muizen enz in toom houden. Omdat wij mensen de marters en vossen en weet ik veel verdreven hebben. En dus zelf voor een onbalans hebben gezorgd.

Het is de natuur dat een andere diersoort, al dan niet huisdier, daar op inspringt.

Wat een onzin loop je nu te verkondigen zeg. Verdiep je er eens in of zeg gewoon niks. 'Marters vossen en weet ik veel', nou dat stukje 'weet ik veel' kan een heleboel muizen en vogels vreten kan ik alvast verklappen. Naast de vossen en marters die het ook niet zo slecht hebben...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:00

Mazida schreef:
Ik vind het toch wel schokkend dat zoveel kattenliefhebbers het geen probleem vinden dat hun dier vogels opeet. Je wilt niet weten hoeveel vogels bedreigd zijn, zoals de huismus. De kat is dan echt een vijand voor deze vogels. De kat heeft geen natuurlijke vijanden en kan natuurlijk zelf niet nadenken. a/ls mens kun je wel je verantwoordelijkheid nemen en maatregelen nemen ervoor te zorgen dat je kat geen vogels opeet.

Oh en dat uitsterven is dan de oorzaak van de kat...pff wat een onzin.
Enig idee hoeveel er gebouwd word in nederland?

Alles is maar beton en stenen aan het worden. Ik haal de scholeksters al vanaf daken van grote appartementen omdat ze gewoon weg niks anders meer hebben. Vroeger was daar weiland met bomen waar van alles broedde.
Meeuwen leggen hun eieren midden in de stad! Hele eenden/ganzen en zwanen familie's worden platgereden omdat overal wegen komen. En wat is dan leuk: jaaaaa we leggen om de wegen heen een natuur gebied. Het eerste jaar hier in hhw was het een heus slachtveld op zo'n weg dat was pas echt triest wnat om de 2 meter lag een dode vogel( gans, meeuw, zwaan, kleine vogels, meerkoeten etc etc)
Ik haal trouwens meer verkeer slachtoffers op dat katten slachtoffers en dan nog de jonge vogels waar mensen niet met hun tengels vanaf kunnen blijven want het is zooo zielluggh als ze in de bosjes zitten.
Dus die gaan naar de opvang waar ze weer doodgaan van de stress....want ja het was zooo zielluughh.

getekend: dierenambulance medewerker.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:42

Het zou allemaal niet natuurlijk zijn maar als wij hier geen vogels haddengevoerd in de winter waren die al eerder dood geweest dus tja. De mens doet ze ook wel goed.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:33

Ik heb de eenden gevoerd afgelopen winter. Ik neem mijn hond zo mee naar de eendenvijver, heeft ie allemaal kuikens om mee te spelen tot ze stukgaan en nog net genoeg leven om te spartelen *\o/*
Zonder mij hadden ze toch niet geleefd en m'n hond kan de natuur mooi rechttrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:56

Ik vindt zelf dat je met je huisdier anderen en de natuur geen overlast dient te bezorgen. En martelen van dieren vindt ik ook niet goed.
Vind zelf ook wel hypocriet dat mensen geen probleem vinden dat hun dier ander dieren schade aanricht terwijl wanneer iets met hun dier gebeurd dan wordt er moord en brand geroepen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:45

Dat komt omdat een eigen dier emotionele waarde heeft en een wild vogeltje niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:08

Het wild vogeltje in de tuin kan voor aan ander ook emotionele waarde hebben terwijl die kat/hond voor die persoon niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:28

Lisitano schreef:
Ik heb de eenden gevoerd afgelopen winter. Ik neem mijn hond zo mee naar de eendenvijver, heeft ie allemaal kuikens om mee te spelen tot ze stukgaan en nog net genoeg leven om te spartelen *\o/*
Zonder mij hadden ze toch niet geleefd en m'n hond kan de natuur mooi rechttrekken.

Wat ben jij een dierenvriend :')

Ik blijf erbij, wil je geen rotzooi, dan je kat binnen houden of de tuin afzetten. Wordt je kat daar ongelukkig van, zoek dan een ander huisje voor hem waar hij wel gelukkig wordt en zoek zelf een nieuwe kat die je binnen kunt houden.
Zo moeilijk is het toch niet?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:34

Is gewoon de natuur toch :j

8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:35

Lisitano schreef:
Is gewoon de natuur toch :j

8)7

Ja drom! :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:36

Wat een hoop egoïstische mensen zeg die geen bal geven om de vogels en foutieve feiten vertellen. :n

Fijn dat er katteneigenaren zijn zoals TS die er rekening mee willen houden en er iets tegen willen doen.
Al helemaal de katteneigenaren die lekker hun kat binnen houden of in hun tuin, top! +:)+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:38

Yasmijntje schreef:
Wat een hoop egoïstische mensen zeg die geen bal geven om de vogels en foutieve feiten vertellen. :n

Fijn dat er katteneigenaren zijn zoals TS die er rekening mee willen houden en er iets tegen willen doen.
Al helemaal de katteneigenaren die lekker hun kat binnen houden of in hun tuin, top! +:)+

Mijn kat vangt de vogeltjes in mijn tuin...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:03

Goed bezig TS! Ik zou graag meer katteneigenaren zoals jou zien die zich daarom bekommeren! :)

Wij hadden ook mensen met katten in de buurt die het 'de natuur' vonden dat onze vogels in eigen tuin (zelfs regelmatig in de hokken :? ) gedood werden en onze vijver leeggevist werd. Wij hebben toen onze Duitse herder geleerd op katten te jagen die in onze tuin kwamen. Meestal bleef het bij wegjagen, maar soms had hij er een te pakken.

Dan had je boze eigenaren, want hun beesten mogen wel op andermans grond jouw dieren uitmoorden, maar wanneer hun beest op jouw grond gegrepen wordt is het mis.

Niet dat wij het leuk vonden hoor, van ons mocht hij ze niet pakken. Maar het is wel heel krom.
De hond joeg ze in principe alleen weg, maar soms waren er katten die hem uitdaagden (telkens precies op en neer lopen op de rand van het erf waar de hond niet vanaf mocht bijvoorbeeld) en die waren de pineut als ze op ons erf kwamen. De meeste katten bleven wel weg, maar er zaten dus een paar stomkoppen tussen die het moesten ontgelden.
Laatst bijgewerkt door Animal op 10-06-16 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:08

Tobbes schreef:
Ik vindt zelf dat je met je huisdier anderen en de natuur geen overlast dient te bezorgen. En martelen van dieren vindt ik ook niet goed.
Vind zelf ook wel hypocriet dat mensen geen probleem vinden dat hun dier ander dieren schade aanricht terwijl wanneer iets met hun dier gebeurd dan wordt er moord en brand geroepen.

En vervolgens rijden we allemaal in een auto en gaan we met het vliegtuig op vakantie :D .

Dit gaat natuurlijk nergens over.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:21

En wat heeft dat te maken met het onderwerp? Feit is gewoon dat katten het niet bij wilde vogels houden... Ik vind ook dat de baasjes verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun dieren. Andermans kat heeft een van mijn konijnen vermoord. Vervolgens heb ik onze hond erop afgestuurd toen die kat in de tuin zat en dát mocht weer niet! Dat snap ik niet. Als ik een kat wil, koop ik er zelf wel een. Mijn hond mag ook niet bij een ander in de tuin komen en huisdieren lastig vallen, toch?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:27

Eoweyn_x schreef:
En wat heeft dat te maken met het onderwerp? Feit is gewoon dat katten het niet bij wilde vogels houden... Ik vind ook dat de baasjes verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun dieren. Andermans kat heeft een van mijn konijnen vermoord. Vervolgens heb ik onze hond erop afgestuurd toen die kat in de tuin zat en dát mocht weer niet! Dat snap ik niet. Als ik een kat wil, koop ik er zelf wel een. Mijn hond mag ook niet bij een ander in de tuin komen en huisdieren lastig vallen, toch?!

Je huisdieren mogen geen overlast bezorgen in de natuur...dat zegt ze...maar vervolgens wel lekker i de auto, op de brommer en in het vliegtuig.
Dat is pas overlast voor de natuur.

Verder worden er ook zat katten aangereden en als mensen nou die katten eens lieten helpen heb je zowieso al minder last van overpopulatie (want er zijn enorm veel zwerfkatten in nederland en in de rest van de wereld) dus minder vogels en andere dieren die gepakt worden.

Maar vaak word er niet verder gedacht dan dat katten enkel en alleen maar overlast veroorzaken. Waarbij ik het woordje 'overlast 'wel zo overdreven vind.