Eigen hond bijt mij..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Eigen hond bijt mij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:09

Onmiddelijk inslapen deze hond.
Dat er hier zoveel mensen zijn die hiermee door willen punniken (gedragsthreapeuten hondenfluisteraars etc) vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:11

Dat naar het gezicht willen bijten is echt dominante gedrag.
Ook lees ik dat je altijd eerst de hond gedag zegt, daarna je vriend. Dit zou ik omdraaien. Eerst je vriend gedag zeggen en een babbel mee maken, en daarna de hond pas aandacht geven. Zodat hij weet dat hij onder aan de rang staat.
Verder hoop ik dat het goed met je gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:14

esperance schreef:
Dat naar het gezicht willen bijten is echt dominante gedrag.
Ook lees ik dat je altijd eerst de hond gedag zegt, daarna je vriend. Dit zou ik omdraaien. Eerst je vriend gedag zeggen en een babbel mee maken, en daarna de hond pas aandacht geven. Zodat hij weet dat hij onder aan de rang staat.
Verder hoop ik dat het goed met je gaat.

Sorry maar dat gaat er bij mij niet in, onderling bijten ze niet als het te vermijden valt want wonden zijn niet bepaald een voordeel. Bijten naar het gezicht is al helemaal niet gezond, zelfs happen zou ik al akelig vinden.

Ik denk niet dat dit een "simpel" dominantieprobleempje is.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:24

Ik dacht ook direct aan zwangerschap, kennis van mij had ook een hond die haar ineens in polsen/enkels begon te bijten en een week later ontdekte ze dat ze zwanger was
Duhelo schreef:
bij zwanger zijn zou je toch eerder denken dat hij eerder zal beschermen?

Dat is lang niet altijd het geval! "eigen" vrouwtje ruikt(ik noem dat nu even, kan iets anders zijn, maar (eigen) honden hebben het inderdaad vaak nog bijna eerder door dan de toekomstige moeder) ineens niet meer "eigen" dus is niet meer zo veilig/vertrouwd als voorheen.
Ik zou inderdaad zowel de hond en misschien inderdaad ook jezelf (zwangerschap) medisch laten bekijken, honden kunnen niet praten, maar dat wil niet zeggen dat de oorzaak meteen bij hen moet liggen als er iets gebeurd, deze kan ook volledig uit een onverwachte hoek komen!
Het lijkt me sowieso ontzettend zwaar voor je dat er zoiets is voorgevallen TS, zeker als je er altijd alles mee deed. Als het niet medisch is van beide kanten kan je altijd proberen om inderdaad met een gedragstherapeut aan de gang te gaan (dit kan sowieso nooit kwaad gezien de angsten die de hond nu naar je uit). Je moet uiteindelijk zelf beslissen of je de hond nog kan vertrouwen, als dat niet lukt zal de hond altijd een spanning voelen..
Sterkte en sowieso een dikke knuffel en veel succes vanaf hier!

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:26

Kuggur schreef:
Dat er hier zoveel mensen zijn die hiermee door willen punniken (gedragsthreapeuten hondenfluisteraars etc) vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord.

Ik snap jouw insteek hierin, maar het is wel je maatje, waar je al jaren alles mee doet/kan doen, als er zoiets onverklaarbaars gebeurd zou ik ook willen weten wat erachter zit, hoe lomp het ook klinkt, inslapen kan altijd nog natuurlijk, maar zolang een muilkorf genoeg uitkomst biedt is dat niet meteen de eerste stap, tenminste dat zou niet mijn eerste stap zijn en duidelijk ook niet die van TS

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:30

ik heb het zelf ook meegemaakt met de hond van mijn oma (die ik regelmatig zag) ik zou je in ieder geval de tip geven om vooraleer je iets probeert met de hond, het eerst even te laten rusten. want na zoiets zie je steeds scenario's voor je en hij zal dat aanvoelen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:31

Als er eenmalig is voorgevallen is snap ik dat veel mensen ergens naar gaan zoeken. Maar honden zijn niet haatdragend en dat de hond nog steeds uitvalt is hoe dan ook onaanvaardbaar.

Ik ben gek op honden, werk met honden en heb veel cursussen gedaan. Maar puur op de tekst (dus zonder TS te kennen of de lichaamstaal van de hond te hebben gezien) zou ik voor ieders veiligheid de hond ook een spuitje geven.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:38

Kuggur schreef:

Dit. Dat deze hond hier toe in staat is, zou voor mij voldoende zijn hem in te laten slapen. Om wat voor reden dan ook dat de hond dit gedrag vertoont. Ik zou het risico nooit willen lopen dat hij het herhaalt.
En ik heb zelf een hond, weet hoe het voelt een 'maatje' als hond te hebben. Maar hij zou toch echt een spuitje krijgen na zo'n voorval.. hoe verdrietig ook.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:49

Als hij medisch in orde is, zou ik contact opnemen met Hondengedrags deskundige Anniek Winters. Je kunt haar wel even Googlen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:54

Ik heb al gereageerd eerders in dit Topic. Maar ook ik heb 1 van mijn honden in laten slapen; 1e bijt incident was gericht op een mens dit enig zonder waarschuwing signaal / 2e incident was gericht op mijn andere 2 honden ook zonder signaal (leek net als of het een duivelse kortsluiting had in de hersenen) Voor mij was het 2e incident echt de druppel om tot besluit tot inslapen te komen!

Het betrefde een Golden retriever.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:59

Ts wat ontzettend rot voor je dat dit je is overkomen met je maatje.
Ik zou persoonlijk voor mezelf uit willen zoeken of er indd niet iets medisch is voordat ik zou besluiten hem in te laten slapen...
Mocht daar niets uitkomen zou ik er miss overnadenken maar mezelf kennende zou ik eerst alles uit willen sluiten.
Sterkte met de situatie.

En voor degene die gelijk roepen direct in laten slapen zonder ook maar enigzins uit te zoeken hoe en wat.....zijn jullie nou nog nooit uit je slof geschoten tegen iemand die er nou net niets mee te maken had maar kwam gewoon op t verkeerde moment?! Zo ja spuit erin! ~~}>

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:04

cinniz123 schreef:
Ts wat ontzettend rot voor je dat dit je is overkomen met je maatje.
Ik zou persoonlijk voor mezelf uit willen zoeken of er indd niet iets medisch is voordat ik zou besluiten hem in te laten slapen...
Mocht daar niets uitkomen zou ik er miss overnadenken maar mezelf kennende zou ik eerst alles uit willen sluiten.
Sterkte met de situatie.

En voor degene die gelijk roepen direct in laten slapen zonder ook maar enigzins uit te zoeken hoe en wat.....zijn jullie nou nog nooit uit je slof geschoten tegen iemand die er nou net niets mee te maken had maar kwam gewoon op t verkeerde moment?! Zo ja spuit erin! ~~}>

Uit mijn slof geschoten, ja. Neer gestoken of het licht uit de ogen geprobeerd te slaan, nee.
Bijzondere conclusies maak jij zonder iemand te hebben gezien.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:05

cinniz123 schreef:

Goeie vergelijking... :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:12

Hier zeggen we altijd: doodmaken kan altijd nog.

Punt blijft dat wij beoordelen vanachter een scherm en op het verhaal van TS. Dat mag nooit de leidende draad zijn in een beslussing. Simpelweg omdat je het niet kan beoordelen zonder de situatie gezien te hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:07

Tuurlijk, doodmaken kan altijd nog. Eerst maar eens afwachten of het volgende bijtincident echt ernstig wordt.
Wel zo prettig dat jij ook achter een schermpje zit Amanda, en niet in hetzelfde huis woont als dit dier....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:23

Wat moet dat erg zijn, je eigen hond die uit het niets je zo aanvalt.
Maar zo'n grote en sterke hond, als hij echt helemaal dol was geweest, was je volgens mij veel erger gewond, daar had je je niet zo tegen kunnen verdedigen.

Ik hoop dat jullie bij de dierenarts erachter kunnen komen, of de oorzaak iets medisch is waardoor je hond dit heeft gedaan.

Maar ik denk zelf dat jij de hond nooit meer 100% zult gaan vertrouwen, en dat zal je hond ook aanvoelen, dus de relatie met je hond zal nooit meer worden zoals het was.
Ook zal de hond nooit meer zo los kunnen lopen bij het bedrijf van je vriend, daar kun je gewoon geen risico mee nemen.
Dus het leven van je hond gaat sowieso erg veranderen, wat er ook uitkomt bij de dierenarts.

Ik zou even 'rustig' afwachten totdat je duidelijkheid hebt over de gezondheid van je hond en dan samen met je vriend beslissen wat het beste is om te gaan doen.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:25

Dit blijft hoe dan ook een persoonlijke beslissing, als medische problemen uitgesloten zijn moet je verder gaan kijken.

Inslapen zorgt voor de zekerheid dat jij of iemand anders nooit meer slachtoffer wordt. (Ook zoiets, jij moet je hond wel weer kunnen vertrouwen of hier op een bepaalde manier mee om kunnen gaan) en is goedkoper dan volledige behandeling van gedragstherapeut en evt. gedragsmedicatie.
Toch zijn er ook veel gevallen waarin gedragstherapie een oplossing biedt.

Maar zoals ik al zei, ik denk dat je voornamelijk naar jullie visie op de toekomst met de hond moeten gaan kijken.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:18

Helemaal mee eens met iedereen die zegt in laten slapen.
Nu ben je er 'nog vanaf gekomen' met "enkel" verwondingen aan je arm. Godzijdank was je sterk en handig genoeg om m van je af te krijgen. We hebben het niet hier over een formaat chihuahua. Als deze grote zware beesten omhoog springen ben je nergens meer.
Je moet er toch niet aan denken dat het hem gelukt was om je midden in je gezicht of erger nog in je nek te bijten. Dan kan je het in het slechtste geval niet eens na vertellen.
Dat risico is geen enkele hond waard.
Het feit dat ie gericht voor je nek/gezicht ging, niet losliet en nu je continue wil pakken is niet een probleem wat je even oplost en dan verder vergeet. En al zou hij je associeren met pijn het is toch niet normaal dat ie nu nog steeds probeert je te pakken.
Ik zou me geen moment meer veilig voelen met dat beest in de buurt. Hij zal om de een of andere reden nu zijn muilkorf maar af kunnen krijgen of je vriend vergeet 'm of hij zit niet goed vast.
En gedragstherapeuten is lekker makkelijk gezegd, niemand kan 100% garanderen dat ie het niet weer doet. En straks pakt ie niet jou maar opeens een vreemde of een kind met misschien een hele andere afloop dat wil je toch echt niet op je geweten hebben.
En je kunt niet zeggen dat doet ie niet want als we je gisteren hadden gevraagd of hij jou ooit wat aan zou kunnen doen had je ook gezegd, nooit.
En je kunt m na laten kijken bij de dierenarts, wat levert dat op dan, ook geen garanties dat het nooit meer gebeurd.
En dan het verhaal of je misschien zwanger bent, alsof dat een 'goeie' reden is dat ie je heeft gepakt. En dan moet je je toch niet indenken wat ie doet als je inderdaad een baby krijgt.
Ik zou m nooit meer vertrouwen.
En net als Majabeestje heb ik ook een hond waar ik dol op ben maar dit zou voor mij direct het einde zijn. Asiels zitten vol met lieve honden die nog een warme mand zoeken. Ik wens je in ieder geval veel sterkte want de situatie is natuurlijk wel heel erg verdrietig.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:35

Ik kon het niet vinden, maar je bent nog niet naar de DA geweest met Bruce? Dit doet mij namelijk heel erg denken aan onze oude hond, die, toen ik een heel stuk jonger was, ook uit het niet naar mij heeft gehapt. Meest vriendelijke hond, altijd ontzettend beschermend over mij, probeerde mij nu te bijten. Gedrag is in de week erna dusdanig veranderd dat mijn vader met haar naar de DA ging en die concludeerde, tumor in de hersenen. Ze heeft nog een aantal dagen thuis gezeten maar het ging niet meer, is toen ingeslapen.

Mocht er medisch niks aan de hand zijn, weet ik niet of gedragstherapie van wat voor vorm de oplossing gaat zijn. Het is eenmaal gebeurd en je kan nu niet meer zeggen of het wel of niet gaat gebeuren, hoe sneu het ook is.

Ik wens jou en je vriend veel sterkte, dit is absoluut niet makkelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:45

Nu zeg ik altijd (gelukkig namelijk nooit ervoor gestaan) maar mijn hond die mij of iemand uit het gezin zo ineens bijt krijgt van mij een enkeltje naar de dierenarts.

En hond die zo reageerde en blijft reageren zou ik nooit meer in mijn gezin kunnen vertrouwen.
Herplaatsen zou ik zelf niet doen, wil het niet op mijn geweten hebben dat hij/zij later weer zou aanvallen.

Als een tumor dit veroorzaakt is het ook einde verhaal. Een GT klinkt allemaal erg leuk en zijn in sommige dingen ook goed en nuttig. Maar in dit geval twijfel ik daar zeer zeker aan.

TS ik weer niet hoe de hond reageert op de korf, maar zorg er wel voor dat hij dat rotding juist niet nog meer negatief gaat associëren met jouw. Altijd als jij komt moet dat rotding om.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:12

Een hond die ik van pup af aan had, en die medisch gezien niks mankeert en dan dit deed?
Daar ging ik ook niet meer mee verder.
Het is immers niet alleen het ene bijtincident, maar ook hoe de hond op TS blijft reageren.

En herplaatsen al helemaal niet, je wil toch niet op je geweten hebben dat iemand anders er wellicht nog slechter vanaf komt?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:25

Wat zegt je vriend hierover? Wil hij de hond laten onderzoeken? Staat hij achter de beslissing dat de hond misschien afgemaakt moet worden? Wat zei hij over de aanval?

Verder denk ik dat een hond die zo uit het niks gericht gaat aanvallen, een enkeltje hondenhemel verdient. Zeker met het oog op eventuele kinderen in de toekomst. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van een hersenonderzoek, enige is dat je het dan voor jezelf kan verklaren waarom hij zo deed.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:42

Wat ziet hij er lief uit op de foto's TS!
Heel rot voor je dat dit gebeurd is joh. :(:) Ik vind het knap dat je hem toch nog in huis hebt, ook al zijn jullie nu bang voor elkaar.
Als hij niks medisch blijkt te hebben, zou het misschien eerlijker zijn voor jullie beiden om op zoek te gaan naar een ander huisje voor hem. Het is natuurlijk ook maar net hoeveel je er zelf nog in durft te steken TS. Ik zelf zou behoorlijk bang zijn. Daarnaast is met een muilkorf rondlopen voor hem prima als tijdelijke oplossing, maar niet permanent natuurlijk.
Over het inslapen.. tja.. ik zou nooit zomaar mijn beestjes laten inslapen, als ik eerst niet alle andere opties geprobeerd zou hebben. Ieder zo zijn keuze. Ik ga er ook geen discussie over aan, dat loopt nergens op uit :).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 06:15

Kuggur schreef:
Tuurlijk, doodmaken kan altijd nog. Eerst maar eens afwachten of het volgende bijtincident echt ernstig wordt.
Wel zo prettig dat jij ook achter een schermpje zit Amanda, en niet in hetzelfde huis woont als dit dier....

Voor jou geldt hetzelfde Kuggur. Heel leuk dat jij emotieloos kan zeggen dat het dier onmiddelijk dood moet. Daar heeft TS die al 3 jaar van het beest houdt en er voor zorgt wat aan.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 06:45

Wat onwijs rot voor jullie. Wat de reden ook was, dat hij herhaaldelijk naar je uit bleef vallen en voor je keel/ gezicht ging, vind ik een reden om afscheid te nemen. Uit angst een keer bijten " per ongeluk" een snauw geven door schrikken, miscommunicatie of weet ik t wat. Daar kan ik prima mee leven. Al dan niet met GT en medisch onderzoek. Maar zo out of the blue aanvallen en blijven aanvallen ook in de dagen erna, waarbij hij hoopt je bij de keel te kunnen grijpen das voor mij onaanvaardbaar. Nu ben jij het en liep t redelijk goed af. De volgende keer is t een klant, je vriend of een kind.
Dat hij jou aanviel had je niet verwacht en jij was nog vertrouwd...
Sterkte met je beslissing