Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:50

farahdiba46 schreef:
Jolandaa_ schreef:
Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet...
mij wel hoor, blind of niet. Ik hou van al mijn dieren met mijn hart en ziel.

maar dan moet je het wel hebben liggen..
en dan moet er een kwaliteit van leven zijn + een redelijke levensverwachting..

ik neem aan dat jij geen 3000 euro spendeert om een hond 6 maanden langer te geven, hoeveel geld je ook hebt en hoeveel je ook van ze houdt neem ik aan?

Op bijstandsniveau ligt dat nog lastiger.
Want het kost jaren voor je 3000 euro bijeen gespaard hebt
en al die jaren heb je dan niets extra's voor wanneer er iets belangrijks in je leven gebeurd..
Je zal maar ineens een brug nodig hebben, heb hier net een rekening liggen voor 1350 euro..
Of je bril breekt net als je zorg max bereikt is..

hoe wil je dat dan opvangen.

Ik vind wel, hoe hard het ook klinkt dat het houden van huisdieren geen recht is maar een luxe.
Zelfs als je nadat je een dier aanschaft in een situatie terecht komt waarin je niets overhoud, is het nog steeds een extra uitgave post, een van luxe.. zelfs als het er een is waar je warmte en liefde bij vind.

Ik vind daarom ook niet dat er ergens geld vrijgemaakt zou moeten worden om 3000 euro te betalen voor een operatie.. Van dat bedrag kunnen 200 honden van mensen die ook niet rond kunnen komen geent worden tegen kostprijs..

Zulke bedragen voor een luxe naar 1 persoon, van gemeenschapsgeld, vind ik not done.

Helaas, als je zo'n dure operatie niet kunt betalen, ook niet in termijnen, dan is er gewoon maar 1 keuze en in mijn ogen is die keuze in dit geval ook nog eens in het betere belang voor het dier.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:55

Je moet wel vertelen dat deze persoon nog twee honden heeft.En haar hele bestaan al door de gemeenschap wordt betaald.

Zij kan hiervoor nergens verhaal halen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:55

Iemand met een wa-jong uitkering heeft het vaak al nirt makkelijk. Ik kan me zo goed voorstellen dat ze dan een hond als huisdier neemt.

Maar heel eerlijk,
3000 voor een 8 jaar oude blinde hond...daar doe je ook de hond geen plezier mee.

Sterkte voor je vriendin

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:00

DatBenIkNou schreef:
KellyDV schreef:
€3.000 is veel geld..
Is het het waard voor de eigenaar, om een operatie van €3.000 uit te voeren? (Emotionele waarde)
Veel dierenartsen kan je ook een betalingsregeling treffen.

"Als je geen geld hebt moet je geen dieren nemen"
Ik vind dit zo belachelijk en kan hier zo boos om worden!!
Mijn merrie heeft net een keizersnee gehad van dik €2.000, en NEE dat heb ik niet liggen natuurlijk.
Dan maar op afbetaling, ik ken genoeg mensen die wel genoeg geld hebben en tegen hun,
Dierenarts gezegt zouden hebben trek het er maar uit want heb geen €2.000 over voor een keizersnee.
Het gaat het niet altijd om of je het geld nou wel hebt of niet, het gaat er ook om of je het er voor over hebt!!
Niet iedereen heeft het lucky gehad, en dan mag je maar niets meer? Dan komt het er op neer dat je maar in de sloot moet springen?

Hoezo Nee dat heb ik niet liggen natuurlijk? Zo natuurlijk vind ik dat niet. Als je een paard hebt en een veulen erbij gaat fokken zou je dat mijns inziens minstens achter de hand moeten hebben en anders verzekeren.
Ik zou in het geval van ts de hond even op pijnstillers zetten en dan in laten slapen.

Zoals hierboven vermeld nemen de verzekeringen geen 16 jarige merrie.
Er was een potje, tot de auto kapot ging en de rest. Dan raakt ie op he! :roll:

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:04

De persoon in kwestie heeft nog twee honden. Haar hele bestaan wordt door de gemeenschap betaald. Zij zal nergens aan kunnen kloppen omdat het eerste antwoord zal zijn waarom ze de honden heeft. Zij heeft geen makkelijk leven en de hond is bij haar op zijn plaats. Dit is echt een hartbrekend dilemma voor haar.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:08

Armitage schreef:
De persoon in kwestie heeft nog twee honden. Haar hele bestaan wordt door de gemeenschap betaald. Zij zal nergens aan kunnen kloppen omdat het eerste antwoord zal zijn waarom ze de honden heeft. Zij heeft geen makkelijk leven en de hond is bij haar op zijn plaats. Dit is echt een hartbrekend dilemma voor haar.

Is het niet mogelijk om een betalingsregeling te treffen? :)

BigOne

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:17

Er zijn best veel dingen gezegd om goed over na te denken, ts, ik hoop dat je snel met een update komt.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:29

Als zij de hond zeker weten wil laten opereren is het dan niet mogelijk uit te wijken naar Duitsland? Wij zijn met onze hond naar een grote kliniek over de grens geweest en dat scheelde toch echt wel een bak geld in vergelijking met Nederland.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:32

Hoe oud worden honden van dit ras eigenlijk?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:35

farahdiba46 schreef:
Jolandaa_ schreef:
Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet...
mij wel hoor, blind of niet. Ik hou van al mijn dieren met mijn hart en ziel.

Oh ik ook hoor. Alleen mijn portomonee niet en ik vind het belachelijk veel geld voor een dier. Een dier staat voor mij niet gelijk aan de mens. Maargoed iedereen een andere mening :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:45

Een blind dier moet je dat in leven houden? Dan komen die knieen er nog eens bij. Het is een heel fors dilemma en ik vraag me oprecht af hoe blij dat dier is om nog te leven? Moet dus altjid zonder te kunnen zien die trap op en af. Natuurlijk zal hij blij zijn als hij met zijn baas is omdat elke hond trouw is maar een hond met angst die dan ook nog blind is. Hoe naar moet dat zijn voor die hond? Als ze het geld wel had zou ze zichzelf ook af kunnen vragen of ze dit er mee wilde gaan doen. Wat moet er nog meer gebeuren voordat ze de hond kan laten gaan. Als ze wil kan ze misschien nog wel duizenden aan de hond besteden voor komenden kwalen. Maar wie wordt daar dan blij van? Zegt zo'n dierenarts dan niet dat je je af moet vragen , hoe leuk het nog allemaal is voor de hond?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:40

Jolandaa_ schreef:
Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet..
<KNIP>
Oh ik ook hoor. Alleen mijn portomonee niet en ik vind het belachelijk veel geld voor een dier. Een dier staat voor mij niet gelijk aan de mens. Maargoed iedereen een andere mening :)

Niet persoonlijk hoor maar wel inhakend op jouw quote.

Grappig dat veel mensen €3000 voor een hond te veel geld vinden terwijl dit zonder te knipperen (en vaak nog een boel meer) voor een paard wordt neergeteld.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:42

ik denk dat het eerlijker is om de hond te laten gaan. Dit is gewoon een bijna niet te realiseren probleem

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:49

Selka schreef:
Jolandaa_ schreef:
Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet..
<KNIP>

Grappig dat veel mensen €3000 voor een hond te veel geld vinden terwijl dit zonder te knipperen (en vaak nog een boel meer) voor een paard wordt neergeteld.

Als ik een blind, angstig paard had, met ernstige verlatingsangst en na een dure operatie ook nog eens op een vreemde plek moet revalideren..... nee; dat zou ik hem niet aan doen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:51

@brainless. Dat begrijp ik :) ik zelf ook niet maar sommige bokkers geven bij voorbaat al aan zo'n bedrag niet over te hebben voor een hond. Dat vind ik gek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:55

Omdat een gemiddeld paard qua talent die waarde heeft in de aanschaf.. Dit is een bedrag voor een operatie. Een bedrag dat door sommigen niet voor een operatie bij een paard wordt neergelegd en een bedrag dat zeer zelden de waarde van de hond reflecteert.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:02

Twee kapotte knieen, blind en gedragsproblemen, en als klap op de vuurpijl een eigenaar zonder geld; onbegrijpelijk dat hier ueberhaupt wordt overwogen dit leven nog te rekken.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:11

Is de operatie niet ergens anders wat goedkoper uit te voeren?
In Rotterdam zit bv de MiniMax. Dierenkliniek vd dierenbescherming met speciaal tarief voor mensen met een (aantoonbare) uitkering.
Dat scheelt misschien weer iets.
En misschien is het mogelijk om in termijnen te betalen en kunnen zij helpen bij het vinden van een geschikte revalidatie plek.

Ook een oude, blinde hond heeft recht op goede gezondsheidszorg vind ik. Als hij na de operatie nog een paar fijne jaren kan hebben...waarom niet..
Maar ik begrijp dat het heel lastig zal worden om hier een oplossing voor te vinden.
Sterkte voor de eigenaar....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:19

Al was het baasje stinkend rijk en kon de operatie gemakkelijk betaald worden..... dit doe je een dier waar je van houd in deze toestand niet aan. Zes weken van huis ... en pijn.... en stress ..... nee eerlijk zijn naar het dier en afscheid nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 01:16

Crowdfunding?
Ik zag laatst een hond voorbij komen waarvoor ze een chemokuur bij elkaar aan het funden waren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 01:20

Chemokuren voor honden = diermishandeling.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 05:09

Inslapen

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 05:14

Effe hele topic gelezen.
Ik heb zelf ook een wajong uitkering maar ik heb gelukkig nog vader die mee betaald.
Het zal super wezen om eigen hond te hebben. Maar kwa financiële situatie gaat dat net wel a net niet lukken. En ik wil dan het beestje een stabiele en leuke tijd bezorgen.
Dit is de reden dat ik twee cavia's heb.
Zijn iets minder in de kostenplaatje maar die laat ik zelfs niet opereren.
Vaak hebben ze al zo pijn dat het geen toekomst meer bied.
Ik zal persoonlijke kiezen voor inslapen.
Als je wilt dat hij geen pijn meer heeft.
Dan zal ik hem persoonlijk naar groene weides sturen waar hij lekker kan rennen en ravotten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:25

Selka schreef:
Jolandaa_ schreef:
<KNIP>

Dat ligt toch heel sterk aan de situatie,prognose en leeftijd? Ons paard heeft afgelopen jaar inderdaad meer aan een operatie en kliniek gekost dan dan bedrag. Maar de merrie was 8 jaar, verder kerngezond en grote kans op 100% herstel. Dan heb ik dat bedrag er voor over. Maar een oudere, blinde hond met gedragsproblematiek waar je sowieso het geld eigenlijk niet voor hebt, dat is een heel andere situatie.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:36

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de link van dit topic met haar delen, hopelijk helpt haar dat wat bij haar beslissing.