Wat voer jij je hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:28

Omze friesche stabi krijg alleen brok. Om te voorkomen dat hij gaat bedelen of te dik wordt, geven wij hem niets van 'ons' eten. Hij krijgt wel af en toe een stuk bot wat over is van de soep van oma :Y) .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:30

Ik heb wel eens struis voorbij zien komen.. maar zou even niet weten welk merk dat was.

Nimmy

Re: Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:31

hebben mensen ervaring met almo nature brok?

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:43

petitparis schreef:
meniekske schreef:
Ik heb een chihuahua en die krijgt healthy dog. Dat is een graan en gluten vrije brok.
Ze doet het er super op en het is ook nog eens voor een mooie prijs.

sorry om je uit je droom te halen, Healthy Dog is NIET granenvrij, het is tarweglutenvrij.

oeps foutje, maar dan nog ze doet het er goed op en ben er erg tevreden over.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:59

Even een aanvulling
Isabonny schreef:
Doordat wij een hond met o.a. glutenallergie hadden, zijn we overgestapt op voeren van KVV. Hond heeft tot haar dood nooit last van tandsteen gehad. Gaf haar ook wel eens een halve ribbenkast van een koe te eten, dus kreeg voldoende botten om tandsteen weg te "slijpen". Huidige hond heeft ook nergens last van en krijgt ook vrijwel alleen KVV en runderbotten.

Voor mensen tandenslopende botten gaan voeren met kans op enorme verstoppingen....

Het bot wat je voert kan het beste vleesbot zijn, dit is 50/50 vlees en bot. Anders kans op enorme verstoppingen die dodelijk kan zijn voor de hond.
Dan de hardheid: je moet het met een tuinschaar doormidden kunnen knippen. Anders zijn het tandenslopers....Zoals dus runderribben maar ook die grote knoken in de winkel.
Het gaat niet om de 109 gevallen waarin het goed gaat....maar juist dat je van te voren niet weet of jou hond 1 van de 500 zal zijn bij wie het niet goed gaat.
Met vlees en kvv kan je hond met prachtige tanden oud worden.

Kies voor kipperug of nek, of lamsribben dan loop je het risico niet ( geit is al vaak te hard )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:44

A3a1 schreef:
Even een aanvulling
Isabonny schreef:
Doordat wij een hond met o.a. glutenallergie hadden, zijn we overgestapt op voeren van KVV. Hond heeft tot haar dood nooit last van tandsteen gehad. Gaf haar ook wel eens een halve ribbenkast van een koe te eten, dus kreeg voldoende botten om tandsteen weg te "slijpen". Huidige hond heeft ook nergens last van en krijgt ook vrijwel alleen KVV en runderbotten.

Voor mensen tandenslopende botten gaan voeren met kans op enorme verstoppingen....

Het bot wat je voert kan het beste vleesbot zijn, dit is 50/50 vlees en bot. Anders kans op enorme verstoppingen die dodelijk kan zijn voor de hond.
Dan de hardheid: je moet het met een tuinschaar doormidden kunnen knippen. Anders zijn het tandenslopers....Zoals dus runderribben maar ook die grote knoken in de winkel.
Het gaat niet om de 109 gevallen waarin het goed gaat....maar juist dat je van te voren niet weet of jou hond 1 van de 500 zal zijn bij wie het niet goed gaat.
Met vlees en kvv kan je hond met prachtige tanden oud worden.

Kies voor kipperug of nek, of lamsribben dan loop je het risico niet ( geit is al vaak te hard )

in principe zijn alle kleine dieren geschikt (kip, eend, konijn, dergelijke) en zodra je groter gaat enkel bij jonge dieren van maximaal 8 maand.
Ook bij voorkeur geen dragende delen (dus geen dijbeen etc), maar wel nekken, ribben, etc.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:48

Hier een Duitse Herder van 7 jaa en een Border Collie van 3.

Ze krijgen smorgens een handje brok voor het idee en savonds 500 gram Lotgering. Bevalt prima

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:07

Dat is ook de reden dat dierenartsen vaak tegen/niet positief zijn over kvv en barf. Ze zien voornamelijk de gevallen dat het mis gaat. Ik heb pas eens gekeken hoe het zit met de hoeveelheid calcium in kvv's, specifiek voor pups/jonge honden. http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2#p7554722
Daar zitten kvv's tussen die ik absoluut niet aan een jonge hond durf te voeren. De extreemste 2 vind ik Degomeat compleet: 2.25% Ca, 0.51% P. Te veel calcium (maximaal 1.6%) en te weinig fosfor (minimaal 0.9%). En Kivo Konijn: 7.1% Ca, 4.11% P (verhouding Ca:P minimaal 1:1, maximaal 1.6:1. Hier 1.7:1 en calciumwaarde 4x zo hoog als maximaal aanbevolen voor pups).

Dat betekent dat dieren die voornamelijk op deze kvv's opgroeien reële kans hebben op botproblemen. Iets wat op brok nauwelijks voor komt. Verstoppingen komen ook nauwelijks voor op/door brok en kunnen ook op kip (vleeskuiken) ontstaan, de hond moet namelijk eerst gewend zijn aan rauw voer voordat het maagzuur zuur genoeg is op bot goed te kunnen verteren. Als de hond een beschadigde darmwand heeft (leaking gut) kan rauw vlees zorgen voor sepsis. Uiteraard de te harde botten die zorgen voor tandbeschadigingen en de mythe dat wormen niet voorkomen bij rauw gevoerde dieren zorgt ook nog wel eens voor problemen.

Opgroeiproblemen, verstoppingen, ernstige wormproblemen en sepsis komen niet vaak voor. Maar als ze voor komen, dan zijn het direct ook zeer ernstige problemen. En met de wildgroei van kvv's en de groter wordende bekendheid, zijn het wel problemen die vrees ik steeds meer gaan voorkomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:10

Ik heb bij mijn ras veel jonge honden gezien met problemen die op KVV zaten (merken durf ik niet te zeggen). Of veel te snel groeiden. Ben niet specifiek tegen KVV maar zou het mijn pupkopers afraden en pas na een jaar er mee beginnen. Of je moet al heel veel kennis hebben om echt te weten wat je doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:17

Ik zie juist bij mijn kvv honden dat ze veel gelijkmatiger groeien en op beschaafd tempo als ik ze vergelijk met zelfde ras op brokken .
Nu wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, ik spreek namelijk letterlijk over 2 honden van mezelf tegen de 10+ puppen van hetzelfde ras op de club in de afgelopen jaren waarvan er ook op brok geen 1 echt bizar uit verband is gegroeid en geen groeipijnen hebben gehad op 1 na.

Maar ik weet ook dat de verschillende generaties bij de fokkers van onze honden ook zeer gelijkmatig en op beschaafd tempo groeiden.
Onze reu is in ieder geval qua hd en ed in orde (vrij met norberg 40)
Onze teef gaan we zien straks met 18 maanden als er foto's gemaakt gaan worden voor de RvB

Maar ik denk zeker dat er soms te makkelijk over gedacht word idd , zeker bij de opgroeiende hond blijft het opletten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:21

Ben schuldig, heb dus niet het gehele topic gelezen maat ik zweer bij ABAM (Abstauber bekommen alles Mögliche ) wat simpel betekend: ik heb 2 jaar geleden een Tervueren overgenomen. Reu,groot, toen bij a 3 met alleen maar 18 kilo. Hij luste heeeelemaal niets en in stress dan sloeg die zo maar 3 dagen over. Heb alle brokken geprobeerd, van Aldi tot het duurste ... nada... heb gekookt,nada... heb kvv/barf... nada... nu naar 2 jaar heb ik hem op 25 (moeten nog wel 3bij) dus hij krijgt brok (minimaal 50% vlees) plus rest van avondeten (aardappelen /groenten //vlees en saus )plus n zakje kattenvoer (vind ie lekker)plus (las hij wegens stress even niet wil eten)bakje creme fraiche overheen. .. ik wilde dolgraag op kvv of barf maar meneer vreet het gewoon niet. En nu , met alles en nog wat gaat het goed :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:22

de 2 honden van mijn vriendin zijn ook opgegroeid op KVV en nagenoeg geen groeispurten en al helemaal geen groeipijnen gezien. Mijn hond is ook afgespeend op combi persbrok en KVV.
Ken intussen meerdere fokkers die op KVV (of combi met brok) afspenen (geen BARF)

@sasja: soms kan je idd niet anders

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:26

Het gros van die problemen komen waarschijnlijk ook bij honden voor waarvan de mensen weinig tot geen verstand van voeding hebben, of geen navraag doen of maar gewoon wat doen. Dat is waarom ik een lichte aversie heb tegen het voeren van vlees, niet omdat ik het slecht vindt etc, maar omdat er een hoop lui zijn die geen flauw benul hebben van wat ze doen. Ook al die bokkers die in elk voer topic vlees zitten te promoten zonder de TS met nuttige tips te voorzien.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:33

Mijn hond groeispurten op brok...Alle die ik heb geprobeerd.
Rust kwam met vlees geven.

2 puppen met vlees, geen groeispurten maar juist heel gelijkmatig.

Ook mijn buren waarvan er inmiddels veel kvv en barf voeren, zelfs Am.buldoggenfokker zweert bij vlees.

Wel komt het als het misgaat bij dierenarts, dus die zien dat.

Mij is altijd vertelt ja jong en niet dragende delen.
Maar het bot moet je kunnen knippen met tuinknipper.
Voor mij niet nodig anders te proberen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:40

Er zijn maar heel weinig mensen bewust van de hoeveelheid calcium en fosfor in hun hondenvoer. En bij brokken is dat vrijwel altijd op orde (hoewel sommige nieuwe, vleesrijke, merken niet geschikt zijn voor pups). Maar met kvv's is dat niet het geval. Erger nog, sommige kvv-merken moet je heel precies weten wat je doet want zelfs met 4 diersoorten voer je dan nog niet in balans. Kivo heeft slechts 2 smaken die de juiste hoeveelheid calcium voor een pup hebben, waarvan de ene pens is en voor 90% uit pens bestaat (de ander is lam). Rund bevat slechts 0.32% calcium. De andere 7! smaken bevatten te veel tot veel te veel calcium, inclusief de puppyvariant. En de compleet bevat zelfs te veel calcium voor een volwassen hond. Het is idioot dat je een voersoort die Compleet heet, niet als enige kvv kan voeren? Of een variant die Puppy heet niet aan een pup moet voeren? Voor een volwassen hond (0.5-2.5% calcium) heeft kivo overigens 4 smaken die geschikt zijn qua calcium. De andere 6 bevatten te veel (5) of te weinig (1) calcium.

Dus nee, het gros komt niet voor bij mensen die weinig/geen verstand hebben van voeding. Je moet heel precies zoeken naar kvv's waarbij het gewoon direct klopt of er serieus scherp op zijn als je andere kvv's gebruikt.

Veilige merken op dit gebied zijn o.a. Darf, Carnibest, Lotgering en Smuldier.

Ik zie nog regelmatig bij honden met langdurig ernstige diarree aangeraden worden om kvv te gaan voeren. Dat is dus zo'n risicogebied voor sepsis. Gelukkig komen er in Nederland gewoon niet zo veel wormen voor, waardoor de risico's bij niet ontwormen wel meevallen (onze volwassen hond wordt al jaren niet meer ontwormt i.v.m. intoleranties, maar is bij mestonderzoek iedere keer schoon).

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:14

@ pwtparis :yep... naar 25 jaar " makkelijke "honden nu een met een echte gebruiksaanwijzing wat eten betreft. Maar ik heb zoiets : er is geen een zaligmakende weg. Je moet gewoon je dier (dus in dit geval hond) bekijken en dan uitvogelen wat wel of niet wil... rest is bijzaak. En ook al is brok (naam mag je invullen ) het je van het of even barf of even kvv... toch blijven ze individuen... net zoals mensen... die een kan beter tegen bepaald voedsel dan de ander... dus gewoon op zoek naar de gouden middenweg :-)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:36

sasja0705 schreef:
@ pwtparis :yep... naar 25 jaar " makkelijke "honden nu een met een echte gebruiksaanwijzing wat eten betreft. Maar ik heb zoiets : er is geen een zaligmakende weg. Je moet gewoon je dier (dus in dit geval hond) bekijken en dan uitvogelen wat wel of niet wil... rest is bijzaak. En ook al is brok (naam mag je invullen ) het je van het of even barf of even kvv... toch blijven ze individuen... net zoals mensen... die een kan beter tegen bepaald voedsel dan de ander... dus gewoon op zoek naar de gouden middenweg :-)

Klopt :j maar denk in het geval van een jonge hond je beter op zeker kunt gaan zeker als je er niet echt verstand van hebt wat bij toch wel veel mensen het geval is. (ik ook!!). Heb me veel verdiept in voeding en dergelijke maar vind het zelf samenstellen van vlees en dergelijke een vak apart waar ik me niet aan zou wagen zeker niet in de opgroeiende periode.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:05

Mizora schreef:
Er zijn maar heel weinig mensen bewust van de hoeveelheid calcium en fosfor in hun hondenvoer. En bij brokken is dat vrijwel altijd op orde (hoewel sommige nieuwe, vleesrijke, merken niet geschikt zijn voor pups). Maar met kvv's is dat niet het geval. Erger nog, sommige kvv-merken moet je heel precies weten wat je doet want zelfs met 4 diersoorten voer je dan nog niet in balans. Kivo heeft slechts 2 smaken die de juiste hoeveelheid calcium voor een pup hebben, waarvan de ene pens is en voor 90% uit pens bestaat (de ander is lam). Rund bevat slechts 0.32% calcium. De andere 7! smaken bevatten te veel tot veel te veel calcium, inclusief de puppyvariant. En de compleet bevat zelfs te veel calcium voor een volwassen hond. Het is idioot dat je een voersoort die Compleet heet, niet als enige kvv kan voeren? Of een variant die Puppy heet niet aan een pup moet voeren? Voor een volwassen hond (0.5-2.5% calcium) heeft kivo overigens 4 smaken die geschikt zijn qua calcium. De andere 6 bevatten te veel (5) of te weinig (1) calcium.

Dus nee, het gros komt niet voor bij mensen die weinig/geen verstand hebben van voeding. Je moet heel precies zoeken naar kvv's waarbij het gewoon direct klopt of er serieus scherp op zijn als je andere kvv's gebruikt.

Ik zie nog regelmatig bij honden met langdurig ernstige diarree aangeraden worden om kvv te gaan voeren. Dat is dus zo'n risicogebied voor sepsis. Gelukkig komen er in Nederland gewoon niet zo veel wormen voor, waardoor de risico's bij niet ontwormen wel meevallen (onze volwassen hond wordt al jaren niet meer ontwormt i.v.m. intoleranties, maar is bij mestonderzoek iedere keer schoon).

Even oprechte interesse; hoe weet je dit? Heb je hier onderzoek naar gedaan? Volgens het etiket bevat kivo compleet 1,1 procent calcium.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:08

Jack russell krijgt brok, Proplan (Small & Mini Adult Sensitive Skin Zalm&Rijst), in de ochtend een handje.
In de avond, een beetje Smuldier compleet of wat Renske vers vlees (waar gewoon rijst en groente doorzitten).

Dus ik voer rauw vlees, gestoomd vlees (en rijst en groente) en brok. Er is zoveel op de markt dat ik voor het gemak ga.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:24

Amandavd schreef:
Mizora schreef:

Even oprechte interesse; hoe weet je dit? Heb je hier onderzoek naar gedaan? Volgens het etiket bevat kivo compleet 1,1 procent calcium.

Onderzoek is mogelijk een groot woord, maar eigenlijk ja. Vanuit mijn studierichting (Animal Nutrition op de wur) bekijk ik voeding wat dieper dan de meeste mensen en recent vroeg iemand iets over kvv voor een pup en dat ze dan een goed calciumgehalte wilde voeren. Ik heb toen de richtlijnen van FEDIAF (de voedingsbijbel) gebruikt en gekeken naar de richtlijnen per 100g droge stof.

Kivo compleet bevat inderdaad 1.1% calcium, maar ook 66% vocht. Als je dat omrekent naar droge stof, dus 0% vocht. Dan kom je uit op 3.2% calcium.

Dit laat direct het lastige zien van kvv's vergelijken. Je kan namelijk niet gewoon de getallen naast elkaar leggen, je moet het vochtgehalte ook meenemen. Bij brok zit het vochtgehalte tussen de 8-10%, maximaal 20% bij een semi-moist brok (Frolic, Platinum). Als beide brokken op de verpakking 1.5% Ca hebben staan, dan heeft de brok van 8% vocht 1.6% Ca zitten en 1.9% Ca, Een verschil van nog geen 20%. Heb je een kvv van 60% vocht en 75% vocht met 0.8% calcium op de verpakking. Dan is het 2% Ca en 3.2% Ca, een verschil van ruim 60%. En het verschil tussen ruim binnen de marge voor een volwassen hond en ruim buiten de marge.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:33

Heeft de hoeveelheid die je voert of wanneer je het combineert met brok nog enige invloed of is die hoeveelheid calcium per definitie teveel?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:43

Ik heb een grote Whippet reu, hij krijgt elke avond een pond vers vlees. Dit is van diervoedingonline.nl, er zit van alles in: orgaan vlees, bot, pens, vleesresten enz. Dit zit in van die worsten die je in de vriezer bewaard. Elke avond leg ik er eentje uit de vriezer, die krijgt hij dan de volgende avond. Zo heeft het de tijd langzaam en goed te ontdooien.

Daarnaast heeft hij onbeperkt toegang tot vleesbrokken. Hoeveel hij hiervan eet verschilt heel erg. Hij heeft geen ondervacht dus in de winter kost het hem meer energie warm te blijven, op koude dagen eet hij dan ook meer brok. Maar dit kan hij dus zelf bepalen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:46

iEmmaaa schreef:
Daarnaast heeft hij onbeperkt toegang tot vleesbrokken. Hoeveel hij hiervan eet verschilt heel erg. Hij heeft geen ondervacht dus in de winter kost het hem meer energie warm te blijven, op koude dagen eet hij dan ook meer brok. Maar dit kan hij dus zelf bepalen.

Over eet hij zich niet
Honden staan er volgens mij niet om bekend dat ze van mate weten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:47

Ik voer per jaar gemiddeld meer honden dan de meesten hier. Zie ook heel veel honden die zowel op vlees of op brok gehouden wordt.
Wat mij op valt is dat de meeste honden die hier komen die met vlees worden gevoerd te mager zijn. Dit onder het mom ik wil geen dikke hond . Mensen geven te weinig . Dat zijn ook vaak de honden die barsten van de honger.
Ik weet niet of het komt omdat mensen het dan te duur vinden (ze geven vaak de duurdere worsten)

Maar 95% wat hier komt krijgt thuis brok. Van extreem duur tot voer van de Lidl.
De honden op de dure voeder zien er echt niet beter uit. De goedkope merken geven wel heel veel ontlasting.

Mijn honden krijgen Cavom en mijn pension honden die geen eigen voer mee nemen ook.

Voeren doe je op het oog. Ik zeg altijd , je kan het duurste voer geven maar als hij het niet goed eet heeft die er niets aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:58

Amandavd schreef:
Heeft de hoeveelheid die je voert of wanneer je het combineert met brok nog enige invloed of is die hoeveelheid calcium per definitie teveel?

Het gedeelte van de voeding dat kivo compleet is maakt inderdaad uit. Het gaat namelijk om de totale voeding en niet om ieder ingredient afzonderlijk. Als je ongeveer de een halve dagportie kvv voert en een halve dagportie brok, dan is een brok met maximaal 1.6% calcium goed. Zowel Hills als Profine voldoen hieraan.

ponyparadijs schreef:
iEmmaaa schreef:

Over eet hij zich niet
Honden staan er volgens mij niet om bekend dat ze van mate weten

Sommige honden kunnen dat prima. Ik heb ook twee dames die op zich onbeperkt kunnen eten. De gemiddelde labrador moet je het inderdaad niet mee proberen.