'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:04

Zoolgangster schreef:
Het goedkoopste voer uit de supermarkt is vaak rotzooi, ik heb zelf goede ervaringen met nutro choice...

Wat iemand al noemde, de giardia parasiet, dat zou wel eens een belangrijke oorzaak voor voedsel "allergie" kunnen zijn...

Bij ons werden honden die met brokken gevoerd werden, zo'n 16 jaar oud... geen dierenartskneusjes verder. Wel ouderdomskwalen bij 1 hond, die voordat hij bij ons kwam, met allerlei zooi (goedkope brok) gevoerd werd... was ook nog eens de hond die het vertikte brokken te eten, als hij wist dat er ook rauw voer of pens in huis was... hij wachtte de hele dag met een volle voerbak, tot hij het lekkere voer kreeg.
Nutro Choice vond hij wel lekker trouwens en hij knapte er zienderogen van op.

Dat was ik idd. Mijn honden deden het prima op een goede brok, totdat ze voor de tweede keer een Giardia besmetting opliepen. 1 vd 2 was al wat gevoeliger, maar door die besmetting echt de darmen naar de kl*te en puur bloed poepen..Ik denk idd dat heel veel honden besmet zijn zonder dat de eigenaar dat weet.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:05

Mijn 3 Vizsla's krijgen nu een klein jaar KVV en 1 BARF-dag in de week. Ze hebben er nooit beter uit gezien. Hier komt geen brok meer binnen. Ben heel blij dat ik de switch gemaakt heb, en m'n hondjes ook trouwens :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:05

Zoolgangster schreef:
Het goedkoopste voer uit de supermarkt is vaak rotzooi, ik heb zelf goede ervaringen met nutro choice...

Wat iemand al noemde, de giardia parasiet, dat zou wel eens een belangrijke oorzaak voor voedsel "allergie" kunnen zijn...

Bij ons werden honden die met brokken gevoerd werden, zo'n 16 jaar oud... geen dierenartskneusjes verder. Wel ouderdomskwalen bij 1 hond, die voordat hij bij ons kwam, met allerlei zooi (goedkope brok) gevoerd werd... was ook nog eens de hond die het vertikte brokken te eten, als hij wist dat er ook rauw voer of pens in huis was... hij wachtte de hele dag met een volle voerbak, tot hij het lekkere voer kreeg.
Nutro Choice vond hij wel lekker trouwens en hij knapte er zienderogen van op.

Dat was ik idd. Mijn honden deden het prima op een goede brok, totdat ze voor de tweede keer een Giardia besmetting opliepen. 1 vd 2 was al wat gevoeliger, maar door die besmetting echt de darmen naar de kl*te en puur bloed poepen..Ik denk idd dat heel veel honden besmet zijn zonder dat de eigenaar dat weet.

bruintje123

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:25

Hoezo zonder dat de eigenaar het weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:36

Zoolgangster schreef:
safina schreef:
Dat stuk van Barfplaats: 12.000 mensen op het forum en in de 13 jaar dat het bestaat is er geen mens, hond of kat ziek geweest? Zijn er serieus mensen die dat geloven?
:+

_O-
Ja, typisch altijd dat de barfers de dierenartsen ervan beschuldigen niet objectief te zijn...

Volgens mij zijn ze dat zelf ook niet helemaal... oftewel: helemaal niet... :')

Wat ik zei: gestopt met denken. Ik ben niet radicaal voor of tegen rauw voer of brokken hoor. Het zal me letterlijk en figuurlijk een worst wezen wat mensen hun hond voeren. Maar ik ben wel erg tegen stoppen met kritisch denken en je eigen keuzes verheerlijken.

Wat ik ook nog grappig vond uit dat stukje van die mevrouw van Barfplaats:

Citaat:
Komt u niet met verhalen “mijn hond is 16 jaar geworden op Lidl brokken”, ik ken ze allemaal al.

Terecht natuurlijk. Ze heeft helemaal gelijk. Op basis van 1 hond kan je geen conclusies trekken. :j

Maar dan schrijft ze een paar alinea's verder:

Citaat:
Twee van mijn Dalmatische Honden zijn inmiddels overleden, beide rauw gevoerd en de ene heeft de mooie leeftijd van 14 en de andere van 15 jaar

Conclusies op basis van twee honden tellen blijkbaar wel. :') :') :')

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:42

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat je met vers vlees veel meer verkeerd kan doen dan met brok voeren.
Als je je er niet in verdiept en alleen maar kipfilet voert bij wijze van dan is dat veel schadelijker dan wanneer je een matige brok voert.
Ik denk dat ze daar vooral voor willen waarschuwen :j
Vers voeren is prima, maar zorg dat je dan echt goed weet wat je doet, en voer anders lekker een goede brok.

Veel argumenten in de discussie gaan echt nergens over.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:52

Heb niet alle reacties gelezen dus misschien dubbel , maar ben niet tegen het artikel . Ik denk dat het meer geschreven is voor jan met de pet , die een rauw stuk vlees in de voerbak deponeert en vervolgens denkt dat hij hardstikke goed bezig is met rauw voeren . BARF is best gecompliceert omdat er allerlei variaties en supplementen aan te pas komen , KVV is in dat opzicht een stuk gemakkelijker .
Edit : Temaire zegt hetzelfde :+

zelf voer ik geen KVV of rauw , Orijen brok en gekookte kipfilet s'ochtends en Orijen en Lukullus s'avonds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:56

Temeraire schreef:
Ik denk dat het voornaamste probleem is dat je met vers vlees veel meer verkeerd kan doen dan met brok voeren.
Als je je er niet in verdiept en alleen maar kipfilet voert bij wijze van dan is dat veel schadelijker dan wanneer je een matige brok voert.
Ik denk dat ze daar vooral voor willen waarschuwen :j
Vers voeren is prima, maar zorg dat je dan echt goed weet wat je doet, en voer anders lekker een goede brok.

Veel argumenten in de discussie gaan echt nergens over.

Dit dus! :j Mooi gezegd!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:26

Laat mij hier nu een Belgische stresskip hebben ( herplatser ) , die heb ik van alles voorgeschoteld, brok/ barf/kvv ... nope en helemaal geen rauw vlees. Na dokteren nu toch weer uitgekomen op ABAM en guess wat : het gaat aardig goed. Je moet gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken en naar de hond zelf kijken. En nu ik zo terug denk....hebben ook mijn honden hiervoor altijd ABAM gekregen. Mujn eerste BC is 14,5 geworden met Dank aan de regelmatige uitstapjes naar de koelkast bij mijn Pa.Dus behalve brok ook veel variatie. Met zijn zoon ging het minder,die werd alleen maar 13 omdat ik toen ook dacht het duurste voer is het beste (was toen net RC op de markt) maar mijn pub kreeg hiervan OCD met gevolg gebroken schouder op zijn 13e. Hierna 2 vuilnisbakjes,broers,die hebben ook van brok over resten avondeten over vers alles gekregen. En gun zijn ook 13 en 14,5 geworden.
In mijn opinie is er gewoon geen "het voer voor allen" Of het nu alleen maar brok is of alleen maar barf/kvv. Honden zijn carnivoren, natuurlijk, maar ook alleseters zo ook groenten/fruit en uiteraard ook de mestbollen van paarden ( en volgens mij zit er daar nu echt geen vlees in).
Als mijn meneer maar weer in de stress zit en niet wil eten... nou dan even n beker crème fraiche overheen...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:36

bruintje123 schreef:
Hoezo zonder dat de eigenaar het weet?

Niet alle honden tonen ziekteverschijnselen. Soms worden de symptomen ook verward met gevoelig maag/darmsysteem, zelfs door dierenartsen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:48

Maar is niet elke hond dan op zijn minst aan de dunne ontlasting?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:05

bruintje123 schreef:
Maar is niet elke hond dan op zijn minst aan de dunne ontlasting?

Af en aan klachten komen veel voor. Dus soms diarree en soms niet. Ik ken iemand die en al jaren mee tobte en de da zei dat het ' gewoon een gevoelige hond was'...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:27

Ah zo bedoel je.
Ik dacht dat je bedoelde dat honden zonder dat je er wat aan zag het ook konden hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:36

geerke schreef:
geerke schreef:
ik begrijp wel waarom een dierenarts tegen vers vleesvoeding is....dan verkopen ze minder speciale anti-jeuk/blaasproblemen/senioren brokjes :+

een gezond dier levert niets op....je wilt als dierenarts graag geld verdienen...Net als met onze huisartsen.

waar schrijf ik trouwens dat ik het beter weet?

Ja, als ik te lang niet langs mijn huisarts kom dan laat hij me een keer struikelen als ik bij hem door de straat loop. Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, hij moet ook zijn geld verdienen.
Als dietist in een verpleeghuis doe ik dat ook. Als er te weinig mensen met ondervoeding zijn dan zorg ik dat ze een tijdje de verkeerde voeding krijgen en voila, ik heb weer werk!
:j :j :j

bah, om te insinueren dat mensen in de medische wereld dieren of mensen opzettelijk niet de juiste zorg geven omdat ze geld willen verdienen. Bahbahbah. Een hoop argumenten die op "denk ik" gebaseerd zijn, maar wel van de hoogste toren blazen.

Wat betreft het artikel, ik kan me absoluut vinden in dit artikel. Ik zie de gelijkenissen met mensen en het doorslaan in voeding. Zonder je te verdiepen mee gaan met de hypes en daardoor het ontstaan van tekorten en bijbehorende ziektes. Bij mensen gebeurt het, waarom bij dieren niet? Niet omdat mensen niet het beste willen voor hun dier, maar omdat ze niet de kennis hebben die nodig is.
Ik ken weinig dierenartsen die bij de juiste werkwijze tegen BARF ed zijn. Het probleem is dat zoveel mensen maar iets doen. En de dierenarts kan het opknappen.
Mijn hond had een allergie en samen met de dierenarts ben ik gaan kijken naar kvv. Daar heeft ze het maanden super op gedaan. Het was echter ontzettend onpraktisch, en uiteindelijk hebben we (weer samen) gekeken welk voer dan ook goed zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:24

Alsof een dierenarts verdiend op brokken. Laat me niet lachen. Ik geloof dat ze inkoop bij wijze van 15 euro betalen voor een zak en deze voor 16 soms zelf 17 euro verkopen. En geloof me, van 2 euro per zak wordt zo'n DA niet rijk. Dus dat argument is alvast ontkracht.

'Een dierenarts wil alleen maar geld verdienen'. Euhm, ja en nee. Hij zit daar niet voor de kat zijn k*t en jij werkt toch ook voor je geld? Wel eens bedacht wat een DA aan maandelijkse kosten kwijt is en wat hij verdiend? Daarnaast is het een dure studie en hobby om te onderhouden. Geloof me, dat valt best tegen. Daarbij doet iedereen hopelijk werk wat je leuk vind, waar je eventueel een passie voor hebt.

Ik heb nog nooit een DA gezien die echt vers vlees aan raad. Aan de ene kant, omdat ze er vaak onvoldoende verstand van hebben en aan de andere kant: omdat het niet hun taak is. Want mensen komen met klachten bij een DA en het enige wat een DA qua voeding kan doen of aanraden, is een dieetvoeding. (dus een brok) Omdat je niet weet wat er in vers vlees zit, kan een DA jou nooit een gepast voedingsschema adviseren.

Ik ben niet tegen, maar ben ook niet voor vers vlees. Vooral omdat ik er veel problemen door heb gezien OMDAT men zich niet voldoende inleest. Daarbij ben ik ook sterk van mening dat een brok zeer zeker goed is, zolang je de jusite voor je hond maar kiest. Doet hij het echt dramatisch op brok en je wilt vers vlees overwegen. Prima, waarom niet? Maar als je hond het goed doet op een brok.. Never change a winning team zeggen ze wel eens toch? Ik eet ook niet dagelijks topkwaliteit en ik leef ook nog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:55

de inkoop prijs is de helft van dezelfde brokken(bijvoorbeeld blaasproblemen brokken) op internet verkrijgbaar...dus dat is een aardige winstmarge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:56

secricible schreef:
geerke schreef:
een gezond dier levert niets op....je wilt als dierenarts graag geld verdienen...Net als met onze huisartsen.

waar schrijf ik trouwens dat ik het beter weet?

Ja, als ik te lang niet langs mijn huisarts kom dan laat hij me een keer struikelen als ik bij hem door de straat loop. Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, hij moet ook zijn geld verdienen.
Als dietist in een verpleeghuis doe ik dat ook. Als er te weinig mensen met ondervoeding zijn dan zorg ik dat ze een tijdje de verkeerde voeding krijgen en voila, ik heb weer werk!
:j :j :j

:D
Wees maar blij dat je geen psychiater bent. Het is een hele klus om iemand gek te krijgen. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:27

mijn vriendin heeft twee jonge doggen,zij was laatst met ze op een keuring en daar waren twee andere doggen die iedere dag een rauwe kip kregen.Die honden zagen er niet mooi uit.Geen glans...enzo.
En dat is nou net een voorbeeld van rauw voeren en je vooral niet verdiepen in de vitamine en mineralen behoeftes van een hond.En dan is een hond inderdaad beter af met brokken,zelfs de supermarktbrok is dan nog beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:46

Brainless schreef:
geerke schreef:
Wel grappig dat de voorstanders van brok zich niet realiseren wat voor giftige anti oxydant er in brokken word gedaan.En wat betreft brok zonder granen...kijk maar eens wat er dan inzit,dat is of aardappel of bietenpulp.En ook ben ik benieuwd wat voor verschil er inwendig zit tussen een wolf en een hond...aangezien ik er van binnen ook net zo uitzie als een neanderthaler van 6 miljoen jaar geleden

1: was geen 6 miljoen jaar, maar 200.000 gelden en de mens is geen familie van de neanderthaler.
2: Daarnaast hadden zij een enzym (die wij niet hebben) waardoor zij hun dieet (85% rauw vlees) konden verteren.

Volgens National Geographic stammen alle roodharigen af van kruisingen Neanderthalers met Homo Sapiens :j

silverdapple schreef:
Die zin moest ik ook twee keer lezen. 700 000 Nederlanders waarvan er 75 overlijden, niet 75%! :D

Zouden die allemaal rauw vlees eten ??
:r

Ik vind het maar onzin, dat gedoe over hypes en dergelijke.
Het gebit van een hond is niet geëvolueerd op brokjes kauwen, hij heeft een knip/ scheur gebit. Waarom zou ik hem daarmee trendy brokken laten eten die vervolgens aan zijn tanden blijven plakken en waarvoor ik dan weer populaire dentastix moet kopen omdat hij anders last krijgt van tandsteen en slechte adem.
Nee, ik voer gewoon ouderwets vlees, karkassen en soms vangen ze zichzelf hier een konijn in de tuin... dan hangen ze heel stiekem even de wolf uit }>

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:59

Ik zelf heb niet zo'n probleem met mensen die vers voeren. Dat moet ieder voor zich weten. Maar wel met het feit dat alle schuld bij de dierenartsen ligt, terwijl meer en deel van de mensen hun voeding bij de dierenwinkel/ supermarkt haalt. Maken zij je hond dan niet ziek?? Willen zij dan geen geld verdienen?? Daarnaast denk ik dat er echt een gezondheidsrisico zit aan het voeren van vers. Mensen voeren hun hond rauwe kip worden 10 minuten later door hun hond gelikt. De salmonella word zo ook makkelijk overgedragen op de mens. Ook al doe je het nog zo netjes met aparte messen en snijplanken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:02

Honden likken nog wel veel meer vieze dingen waar veel gevaarlijke bacteriën aan zitten, ook brokkenhonden :=

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:09

Ik ben niet perse voor alleen vlees of voor brok. er zijn ook goede brokken met een hoog vleesgehalte en weinig rotzooi. maar bij het geven van vlees moet je wel weten wat je doet. zoals al gezegt is, als je echt barft en menu's samen stelt dan moet je goed weten waar je mee bezig bent. ik ken er ook 1 die ook vers vlees voert. dan eens gehakt, dan eens kip of konijn maar ze weet totaal niet hoe het zit qua vitamines en dergelijke.

mijn katten en hond krijgen vers vlees maar wel de kant en klare versie. de complete versie waar alles in zit. mijn katten kregen eerst brokken met blaasgruis tot gevolg. veel drinken, ontlasting stonk de tent uit, haarballen, kotsen enz. bij verschillende voeders. kater zou eigenlijk op dieetvoer moeten. op KVV gezet en gewoon nergens meer last van. doe veel langer met kattenbak grit, ze drinken niet meer zoveel, kater doet het super op vlees met zn blaasgruis. geen haarballen of kots en weinig ontlasting die je nauwelijks tot niet ruikt.

mijn vorige hond had voedselallergie. kon niet tegen brokken met granen. KVV en probleem opgelost en hij kwam weer aan en geen jeuk.

mijn huidige hond staat op KVV compleet welke ik afwissel qua merk en af en toe krijgt hij brokken met een hoog vlees gehalte. mijn dierenarts is helemaal voor vers vlees voeren aan honden en katten. ze raden het echt aan. ze hebben zelf 2 vriezers staan met 2 merken KVV en verder verkopen ze alleen een brok merk met een hoog vlees gehalte en zonder rotzooi en granen. het standaard dierenarts voer staat niet in de "winkel" van de praktijk.

mn vorige dierenarts was ook fel tegen vers vlees maar naar doorvragen bleek het dus om barf te gaan. zelf menu's samenstellen. ze hadden geen problemen met compleet verse voeding.

en dat overbrengen van salmonella en zo vind ik geklets en ligt echt aan hoe je het zelf bereid. het kvv komt hier echt niet in aanraking met mijn gewone bestek. ik heb een aparte bak met een aparte vork die alleen hiervoor gebruikt word. ik pak het vlees nooit met mn handen beet. en sowieso word er hier door de hond niet gelikt. vind ik zonder vlees ook niet bepaald fris :o
zo zit hij aan zn leuter en zo in je gezicht. nee, dank je :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:20

geerke schreef:
de inkoop prijs is de helft van dezelfde brokken(bijvoorbeeld blaasproblemen brokken) op internet verkrijgbaar...dus dat is een aardige winstmarge.

Hoe kom je hierbij als ik vragen mag?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 04:29

Ik vind het allemaal een beetje ver gaan. Uiteindelijk zijn B en NL democratische landen. Iedereen kiest wat hij/zij doet.

Dit geldt dus ook voor de hele brok/vers heisa.
Doe waar je zelf achter staat. Ik voer heel graag vers maar ben niet anti brok. En ik ga ook niet beweren dat honden ziek worden van brok. Alleen, ik vind vers, in de meeste gevallen beter. Maar, dit is mijn mening.
Dus, als we nou iedereen het recht van vrije meningsuiting gaven en iedereen respectvol z'n zegje lieten doen, zou de wereld al een veel leukere plaats zijn :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:15

Evelien. Daar sta ik achter.

Grappig dat mensen beweren dat dierenartsen veel winst maken.

En jammer genoeg slecht onderbouwd met alleen 'via internet goedkoper.'

Veel praktijken zijn niet super groot. En ook niet super veel nodig.
Die bestelling is kleiner en kost veeel meer.

Op bulk van meer dan 500 kg zit korting.

Grappige is... is dat sommige praktijken zich uitten als apotheek.
Hierdoor meer verkopen en goedkoper kunen zijn.
Sites helemaal! Doordat ze geen pand naast hun praktijk magazijn beheren.

Nee... mijn mening waar de hond t goed op doet. Blijf dat geven.

Slecht brok bestaat niet. Anders mag t niet verkocht worden.
Beter en nog berer en beste voer wel.