Hond in het kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:50

Hij is zich bewust dat hij iets doet waar een negatief gevolg aan vast zit en daardoor kruipt hij in elkaar als de baas eraan komt. De baas is immers de brenger van dat negatieve gevolg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:01

anneliesdj schreef:
Hij is zich bewust dat hij iets doet waar een negatief gevolg aan vast zit en daardoor kruipt hij in elkaar als de baas eraan komt. De baas is immers de brenger van dat negatieve gevolg.

Je kunt op dezelfde wijze het gedrag van mensen analyseren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:09

Dat kan. Maar mensen hebben wél een geweten en moreel besef ;)
En in tegenstelling tot honden, gaan wij vast van tevoren bedenken hoe we de gevolgen kunnen ontlopen van onze actie's.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:16

Wel bewijs maar eens dat honden fundamenteel anders denken dan wij (niet te serieus opvatten hoor, ik besef me dat dat niet mogelijk is ;) .
Zoals je zelf weet kunnen honden op zekere hoogte bedenken hoe de gevolgen van hun gedrag zijn over een bepaalde tijdsduur(denk bv aan het trekken van een plan tijdens de jacht).
Ook zijn er genoeg gevallen bekend van bijvoorbeeld altruistisch gedrag tussen honden onderling, en tov mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:21

Dat heeft verder weinig te maken met besef van goed of fout. Ik heb niet gezegd dat een hond geen geheugen heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:32

Haha, je snapt mijn punt niet zo geloof ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:45

Misschien maar je haalt er iets bij waar het niet over gaat.
Ik wordt een beetje moedeloos van mensen die hun hond vermenselijken, dat zijn doorgaans niet de beste baasjes.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:54

Misschien heb ik overheen gelezen (als dan sorry ),maar TS:weet je wel wat voor een hond je hebt? Ik had 20 jaar lang BC's , daarna 2 vuilnisbakjes. Toen 1 overleed,wilde ik dolgraag weer een BC...en had geen idee wat "de mode" van deze tas gemaakt had (want toendertijd waren ze heel anders dan vandaag )
Kort:ivm met mijn overgebleven oudje deed ik een oproep op FB... en binnen 24uur kon ik kiezen uit 35 (!) BC herplaatsers... en allemaal totaal knetter.
Een BC kun je niet uitlasten met fietsen of wandelen
Een BC is gefokt voor zijn werk en dat wel met "eigen" denken en handelen.
Je moet geen kudde schapen hebben voor een BC ,maar heb je ze niet dan moet je wel voor ander "hersenwerk" zorgen. Kun je dat niet,dan gaat ie zelf leuks bedenken... dus kippen,fietsers, joggers, enz...
Hij wil de kippen op zich niet doden maar hoeden... en een echte BC gaat dan ook waden bijten om te hoeden..
Sorry to say maar de BC is weer zp een ras die om zeep geholpen wordt omdat ie in Mode kwam. ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:56

Tjah op zich. Alleen een echte bc hoort te drijven op oogcontact en houding en mag zeker niet bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:10

Met alle respect, heb je wel eens een bc getraind voor drijfwerk? En dan bedoel ik ėcht drijfwerk.
Daar is een goede grip zeker gewenst om obstinate schapen in beweging te krijgen.

En wat de "hij wilde de kippen niet doden" van sasja0705, het drijfinstinct van bordercollies=jachtinstinct. Niet alle, maar sommige moet je leren dat het niet de bedoeling is een schaap op te eten na het ophalen ervan....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:19

Een border gebruikt al zoveel mentale druk door het intense oogcontact en zijn lichaamshouding, dat dieren daarvoor bewegen. Als je t vergelijkt met bv een Aussie die komt dichterbij, dreigt meer, mag ook dieren in beweging zetten door lichamelijk contact.
Ja ik weet dat het in praktijk natuurlijk niet meteen zo gaat, net als een paard niet zadelmak geboren wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:09

Uit je opmerking blijkt dat je er inderdaad geen enkele persoonlijke ervaring mee hebt. Ik heb het niet alleen over honden in training, ik ik heb het ook over vol getrainde, ervaren honden tijdens de moeilijkere aspecten van het werk. En niet als fout of ongeluk maar als onder controle ingezet drukmiddel (van de hond). Dus in die situaties waar oog en houding niet genoeg zijn (bedankt voor de uitleg trouwens _O- )
Ik heb het niet over wat op tv ziet tijdens "one man and his dog"...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:31

anneliesdj schreef:
Misschien maar je haalt er iets bij waar het niet over gaat.
Ik wordt een beetje moedeloos van mensen die hun hond vermenselijken, dat zijn doorgaans niet de beste baasjes.

Ik word moedeloos van mensen die mooie eigenschappen alleen toedichten aan de mensheid. En dat doe jij nu.

Ik weet zeker dat mijn honden bepaalde eigenschappen hebben die jij menselijk noemt. En dan zou ik dus mijn honden vermenselijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 03:05

Zoveel mooie eigenschappen heeft de mens niet. Dier handelt altijd eerlijk, valt van mensen doorgaans niet te zeggen.

Kuggur het gaat hier niet over getrainde grip, ts heeft niets aan gezeur over echt drijfwerk.
Overigens nooit gehoord van die one men, ik kijk weinig TV.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:42

Weerhoud je er blijkbaar niet van er je mening over te geven(je begon nota bene zėlf het drijfinstinct van bordercollies uit te leggen) niet gehinderd door enige kennis van zaken heet zoiets geloof ik.... :roll:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:59

Nee klopt ik heb geen idee waar ik het over heb, nooit een border van dichtbij gezien, weet niet eens wie die one men is :x

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:28

anneliesdj schreef:
Kuggur het gaat hier niet over getrainde grip, ts heeft niets aan gezeur over echt drijfwerk.

Ook niet aan het gezeur over wat voor slechte baas je bent als je je hond zogezegd vermenselijkt :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:11

anneliesdj schreef:
Dat kan. Maar mensen hebben wél een geweten en moreel besef ;)
En in tegenstelling tot honden, gaan wij vast van tevoren bedenken hoe we de gevolgen kunnen ontlopen van onze actie's.

Honden kunnen dat ook hoor. Die kunnen zich verstoppen of je ontlopen. Die van mij doen dat niet maar ik heb het honden zien doen. Vooral eigenwijze tekkels. En wat betreft geweten en moreel besef..... nou, daar twijfel ik wel eens aan bij mensen......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:24

Nou en of.