Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:04

Ik kook zoutloos :). Dus Boor krijgt altijd een hapje groente mee.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:06

Wie geeft hier hun katten kvv ?
Hoe wen je ze het beste over op kvv en welk merk voeren jullie?

Ik vind eerlijk gezegd katten kvv best prijzig..
Kan je dan niet beter zelf samenstellen? Is dit goedkoper?

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:12

Onze dierenarts was ook geen fan van KVV, en toen wij zo'n 3 jaar geleden overstapten stond hij daar niet achter. Maar inmiddels is hij van gedachten veranderd; onze honden zien er stuk voor stuk geweldig uit, zijn gezond en in perfecte conditie.

Wij willen in ieder geval niks anders meer, ook onze nieuwe pup krijgt nu KVV. *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:31

kaatje888 schreef:
Wie geeft hier hun katten kvv ?
Hoe wen je ze het beste over op kvv en welk merk voeren jullie?

Ik vind eerlijk gezegd katten kvv best prijzig..
Kan je dan niet beter zelf samenstellen? Is dit goedkoper?

IK! :D
Eigenlijk was het heel simpel.. Ik heb het ze voorgezet en ze aten het op.. Alleen de vis KVV weigeren ze. Ik voer eigenlijk twee merken, Naturis en Smuldier. Smuldier is goedkoper en voor ons makkelijker te krijgen(om de hoek bij de jumbo,ah etc)
Zowel naturis als Smulier zouden ook voor katten moeten zijn en ze doen het hier heel goed op. Naturis is alleen wat ''lastiger'' doe gebruiken echt gemalen bot. Dat is heel goed, alleen sommige katten hebben er moeite mee.
En met de structuur. Maar dat is met een blender/staafmixer op te lossen en dan in het begin evt mengen met het blikvoer wat ze wel eten.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:35

Ik kook zoutloos, maar als jezelf heel weinig zout gebruikt, dan krijgt jouw hond er nauwelijks iets van binnen. In kvv of barf zit geen zout, dus snel te veel zal hij niet binnen krijgen. Zoutloos is natuurlijk heel goed.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:36

@kaatje888: Ik heb één van mijn vier katten deels op KVV (ook een tijdje volledig op kvv gehad). Zij heeft maag- darmproblemen, beetje vaag... maar gaat nu gelukkig weer de goede kant op. Zij krijgt Carnibest, inderdaad vrij prijzig, en dan krijgt zij ook nog een iets duurdere variant, de kalkoenmix. Ze krijgt alles hypoallergeen een sensitief... Omdat ik daarnaast een brok wel heel handig vind voor als ik een dagje weg ben krijgt ze dus ook sensitive brokken. Scheelt ook wat in de kosten en op dagen dat er niemand thuis is krijgen al mijn katten dan die dieetbrokken in de intelligentie voersystemen.

Mijn andere katten krijgen gewoon brok en eenmaals daags wat blikvoer, ik ben nog op zoek naar een 'gezondere' vervanging van dat blikvoer, eerst kregen ze beter blik wat nu uit de handel is.

Aya heeft ook een poosje eenmaal daags Smuldier meegegeten met mijn hondje, dat lustte ze ook graag. Van mijn vier katten lusten er 3 kvv en eentje vindt het echt niks... Kwestie van proberen dus... Ik had ook nog weleens runderhart van de AH, dat lusten twee katten en de andere twee halen hier ook hun neus voor op. Nu Aya uit voorzorg ook geen rund en kip meer krijgt koop ik het niet meer.

Als je een beetje een grote vriezer hebt zou je ook online kunnen kijken en wat groter in kunnen kopen, dat is voordeliger.

Zelf samenstellen kan, dat is op de lange termijn goedkoper, je moet eerst de vermaler terugverdienen, máár je hebt wel kennis nodig van de samenstelling die katten moeten hebben om tekorten te voorkomen. Een grote vriezer is dan ook wel een must... Kvv is wat dat betreft een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:08

Ik kook niet zoutloos, maar ik wil de blender ook niet elke keer voor dat kleine beetje vies maken, daarom haal ik verschillende soorten groente en fruit en gooi dat samen in de blender en daarna in de vriezer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:12

Een hond kan vrij veel natrium (en dus zout) verwerken dus zolang je niet extreem zout eet zou ik me daar geen zorgen om maken. Met vlees eten krijgt je hond ook natrium binnen. Mijn honden eten eerder een wortel dan netjes hun kvv op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:20

Dagmar80 schreef:
@kaatje888: Ik heb één van mijn vier katten deels op KVV (ook een tijdje volledig op kvv gehad). Zij heeft maag- darmproblemen, beetje vaag... maar gaat nu gelukkig weer de goede kant op. Zij krijgt Carnibest, inderdaad vrij prijzig, en dan krijgt zij ook nog een iets duurdere variant, de kalkoenmix. Ze krijgt alles hypoallergeen een sensitief... Omdat ik daarnaast een brok wel heel handig vind voor als ik een dagje weg ben krijgt ze dus ook sensitive brokken. Scheelt ook wat in de kosten en op dagen dat er niemand thuis is krijgen al mijn katten dan die dieetbrokken in de intelligentie voersystemen.

Mijn andere katten krijgen gewoon brok en eenmaals daags wat blikvoer, ik ben nog op zoek naar een 'gezondere' vervanging van dat blikvoer, eerst kregen ze beter blik wat nu uit de handel is.

Aya heeft ook een poosje eenmaal daags Smuldier meegegeten met mijn hondje, dat lustte ze ook graag. Van mijn vier katten lusten er 3 kvv en eentje vindt het echt niks... Kwestie van proberen dus... Ik had ook nog weleens runderhart van de AH, dat lusten twee katten en de andere twee halen hier ook hun neus voor op. Nu Aya uit voorzorg ook geen rund en kip meer krijgt koop ik het niet meer.

Als je een beetje een grote vriezer hebt zou je ook online kunnen kijken en wat groter in kunnen kopen, dat is voordeliger.

Zelf samenstellen kan, dat is op de lange termijn goedkoper, je moet eerst de vermaler terugverdienen, máár je hebt wel kennis nodig van de samenstelling die katten moeten hebben om tekorten te voorkomen. Een grote vriezer is dan ook wel een must... Kvv is wat dat betreft een stuk makkelijker.

Bij zooplus is er een blikvoer met 100% vlees verkrijgbaar dacht ik? Vond hem vrij duur. Staat ergens helemaal onderaan in de lijst..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:22

Ik kook niet heel zout, met een bus van een halve kg doe ik zeker een half jaar. Met afgieten gaat natuurlijk ook een groot deel de gootsteen in.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:42

essiesilly schreef:
Zwerte schreef:
. Mijn kat stond namelijk op KVV en het meest voorkomende probleem had ze dus last van: wormen. Ondanks goed ontwormen. Zij merken uit ervaring dat als je kvv voert, je maandelijks moet ontwormen om problemen te voorkomen. Dus als je praat over meer winst, zou KVV juist slimmer zijn want dan hebben ze winstmarge op het voer EN verkopen veeeeel meer ontworming. .

Ik zie hier helaas nogal wat onwaarheden..
Ook zo deze quote hier boven. Dit is dus echt niet waar hoor. Ik ken heel veel mensen die hun dier op vers hebben staan en dmv mest onderzoek gericht ontwormen. Zelden moet er ontwormd worden, zelfs een vriendin al 4 jaar niet! Ook verschillende mensen die meegedaan hebben met een groot onderzoek en alle honden die op vers staan hebben in die tijd geen ontworming hoeven hebben!

Daarnaast is het bij brok gewoon een kwestie van de ingrediënten heel goed lezen, zo word de "dierenarts lijn" vaak erg aangeprezen, maar lees het etiket en je weet dat je alsnog gewoon troep voert alleen dan voor 60 euro meer..

Ik voer uitsluitend zelf samengestelde menu's, nooit meer anders voor mijn honden! Ook mijn oudste heeft eerst gewoon brokken gehad (van Royal Canin tot Cavom) maar na de overstap zag ik pas hoeveel beter het vers voeren was. En inmiddels alweer jaren verder en 2 nesten op vers afgespeend :)

Wil je even deze bewering terugnemen? Ik ben de meest eerlijke en genuanceerde persoon die je kan tegenkomen en word hier dus echt kwaad om. Wat je van mij quote IS WAAR! Heel leuk dat jij zoveel mensen kent die geen dieren met wormen hadden, maar dat geeft je geen recht om mij voor leugenaar uit te maken. Honden heb ik sowieso geen bal mee te maken, ik had het over mn kat. Deze kat stond al een paar jaar op alleen KVV, werd regelmatig ontwormt en bleek dus wel vol te zitten met spoelworm. Dat weet ik niet door onbetrouwbaar mestonderzoek, maar vanwege de gastroscopie die ze heeft gehad en waarbij we de krengen zagen zwemmen in haar maag. Ik ken ook iemand die is afgestapt van KVV omdat haar kat zeeeer gevoelig is voor spoelworm en hier echt ziek van wordt. Keer op keer gebeurde dat, ze braakte de wormen gewoon uit. Maar dat zullen we vast wel verbeeld hebben, want volgens jou is dit niet waar. Want jij hebt tenslotte de ervaring dat het niet zo gaat, dus liegen mensen die andere ervaringen hebben.
En dan ook nog durven zeggen dat mijn dierenarts dit ook verkeerd ziet? Zij zien het regelmatig op hun praktijk, vinden het prima als mensen KVV voeren of barfen en zijn dus niet anti, maar hebben wel de praktijkervaring dat de dieren sneller last krijgen van wormen. En dat dit met maandelijks ontwormen op te lossen is. Dat zij die ervaring hebben, kan je NIET van beweren dat het niet waar is. Je kent ze niet, je hebt niet die patienten gezien en het is ronduit arrogant om daarvan te zeggen dat het dus niet waar is.

Ondertussen ga ik rustig verder met voor elk van mijn dieren hun beste dieet samen te stellen. Mijn kater blijft gewoon op kvv, doet hij het super op. Deze bewuste poes gaat er dus wel vanaf, zij doet het dus beter op bewerkt voedsel. Ik hou niet van zwartwit, geef mij maar grijs.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:01

Wat een verschillende meningen en ervaringen. Wat me opvalt is dat er vaak geschreven wordt dat dieren 'het zo goed doen' op het gekozen voer. Deden ze het daarvoor niet goed dan? Ik heb mijn hele leven al dieren en heb nooit gemerkt dat ze het goed of minder 'goed doen'op welk voer dan ook. Naja met 1 uitzondering dan;de hond die we nu nog hebben kwam op bonzo uit het asiel en had zeer onrustige darmen. Bij ons krijgt hij al 12 jaar rc en heeft nog zelden last.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:11

Hier was het verschil goed te zien, hebben een tijd geleden een gecastreerde kater van 7 maanden binnen gehaald. Beestje kreeg Lidl brokken. Zat heel dof in zijn vacht, was te dun, niet echt actief, zijn poep was dun en nog maar niet te spreken over de lucht en hoeveelheid in de kattenbak.
Nu krijgt hij vanaf het begin KVV en Orijen brok.
Vacht glanst en is mooi dik. Hij is netjes op gewicht, zeurt niet meer om eten, is heel actief poep is beter en de stank is minder. Inmiddels is hij 9,5 maand oud en weegt hij ruim 5,5 kg
Kitten uit het bos geplukt, was net 12 weken oud ongeveer 850 gram vol met teken. Heeft in het begin Hills brokjes gehad maar merkte dat hij de brokjes niet echt weg kreeg. Dus over gegaan op vlees, en dat ging er goed in, vacht werd beter, minder poep en speels en actief beestje. Voer heel langzaam opgebouwd, maar vanaf de eerste hap zag je hem aankomen en actiever worden. Inmiddels is hij 7,3 maand en een krappe 3200 gram.

De kat thuis zeurt veel minder om eten als ze KVV krijgt ipv blikvoer. Alleen willen ze er thuis niet aan. Beestje is te zwaar. Maar ja als ze iets niet direct opeet, krijgt ze iets anders want ja dan zal ze het wel niet lusten... Dus daar schiet je niks mee op

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:26

mysa schreef:
Wat een verschillende meningen en ervaringen. Wat me opvalt is dat er vaak geschreven wordt dat dieren 'het zo goed doen' op het gekozen voer. Deden ze het daarvoor niet goed dan? Ik heb mijn hele leven al dieren en heb nooit gemerkt dat ze het goed of minder 'goed doen'op welk voer dan ook. Naja met 1 uitzondering dan;de hond die we nu nog hebben kwam op bonzo uit het asiel en had zeer onrustige darmen. Bij ons krijgt hij al 12 jaar rc en heeft nog zelden last.

Je hebt goed en beter. Mijn kater bijvoorbeeld, was nauwelijks op gewicht te krijgen met brok of blikvoer. Vrat me de oren van de kop, ook in duurdere RC brok en ook in brokken met hoog vleesgehalte. Toch bleef hij een mager scharminkel en had hij veel last van zn chronische niesziekte. Ik heb hem op KVV gezet en het gewicht vloog eraan, ik moest hem al snel op rantsoen zetten. Vacht glimt veel meer en zn niesziekte speelt minder vaak op. Dit was dus een gevalletje die het op ander voer niet goed deed.
De poes die op KVV stond, braakte minder vaak (blikvoer gaat ook goed trouwens) en bij haar zie ik maar 1 verschilletje: mooiere vacht. Dus veel minder duidelijk verschil.
Wat wel bijna altijd te merken is, is veel minder en betere ontlasting. Minder stank en keurige drolletjes. Maar ook dit is geen feit en niet voor elk dier zo, maar wel de algemene ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:31

mysa schreef:

Hier dus 2 waarbij ik goede veranderingen gezien heb, de ene wilde toen hij brok kreeg eigenlijk niet eten, de ander had elk jaar in het voorjaar/de zomer jeuk. Beide opgelost met vers.
Ik zie ook dat de ontlasting beter en minder is.
Mijn teefje en mijn huidige herder heb ik meteen overgezet op vers toen ik ze kreeg, in het begin was mijn herder wel wat zinnig maar nu eet hij alles als hij thuis is, als hij bij de fokster logeert krijgt hij af en toe wel brok omdat een beetje stress meteen op zijn eetgedrag slaat. Ik heb met haar afgesproken dat ze alle soorten gewoon probeert en als hij zijn vlees een dag niet wil, ze hem dan brokken geeft en dat gaat prima, hij kan dan eten wanneer hij wil, met vers kan dat niet natuurlijk. Het vlees geeft ze dan aan haar honden. Ik heb niet het idee dat hij het echt veel minder goed zou doen op brok.
Mijn chi reutje staat sinds hij 4 weken is al op vers, hij kreeg af en toe wel brok omdat de pups beide moesten leren eten maar hij kreeg hoofdzakelijk vers en dat krijgt hij nog steeds, of hij het minder zou doen op brok weet ik dus niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:35

De gevolgen van voerveranderingen zijn dus vooral zichtbaar bij dieren die niet honderd procent in orde zijn. Heb waarschijnlijk geluk gehad met honden en katten. Allemaal gezond tot ze oud (en soms daardoor ziek) werden. Alleen nu een kat met astma.....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:39

mysa schreef:
De gevolgen van voerveranderingen zijn dus vooral zichtbaar bij dieren die niet honderd procent in orde zijn. Heb waarschijnlijk geluk gehad met honden en katten. Allemaal gezond tot ze oud (en soms daardoor ziek) werden. Alleen nu een kat met astma.....

Hoe bedoel je?
De jongste bij ons, was prima gezond, alleen gewoon te weinig eten als zwerver. En ik weet niet of hij het op brok anders gedaan had, omdat hij dat niet weg kreeg. De andere kater die was gewoon gezond. Alleen had het voer niet de juiste uitwerking.
De Chi van Dees_daan was volgens mij ook gezond net als de DH zo te lezen. Het op gewicht krijgen zoals Zwerte aangeeft zie ik niet als '' niet in orde''. Ook de andere poes van haar is gewoon gezond lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:40

De hond die eigenlijk niet wilde eten was op dat moment wel gezond hoor, hij vond brok alleen echt niks aan en vond eten daardoor ook niet 'belangrijk'. Zijn brokken de hele dag laten staan kon niet ivm de andere honden dus zat ik elke avond op de trap in de gang omdat hij anders echt niks at.. Hij wilde ook geen 3 dagen dezelfde KVV achter elkaar (ik begon met complete varianten) , gewoon echt zinnig dus en de afwisseling deed hem goed.

Edit; eens met bovenstaande dus.
Al kan je bij honden die een probleem hebben wel het verschil duidelijker zien natuurlijk, wel of geen jeuk, wel of geen epileptische aanvallen enz. Dat verschil valt wel op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:41

Oh dan hoorde die ook in mijn lijstje! Sorry :P :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:43

Had de indruk dat er vaak een reden was om ander voer te geven. Maar misschien niet goed genoeg gelezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:47

Jep, de poes was verder gewoon gezond (nu minder, maar dat komt niet door het voer). Mijn ouders hebben ook een hele tijd KVV gevoerd en hun 5 katten deden het op 1 na er super op. Mn moeder heeft een cattery en geeft de kittens alles, zowel brok als kvv zodat ze alles kennen en de eigenaren kunnen kiezen wat ze willen voeren. Ook die kittens zijn altijd in blakende gezondheid.
Ik denk idd ook dat het bij minder gezonde dieren meer opvalt. Alleen je voer veranderen is soms al de oplossing. Je weet alleen natuurlijk nooit zeker of dit ook niet was gebeurd met een andere brok of blik...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:51

mysa schreef:
Had de indruk dat er vaak een reden was om ander voer te geven. Maar misschien niet goed genoeg gelezen.

Nou ja in mijn geval was de reden er zeker. Alleen dat hoeft niet te betekenen dat ze niet helemaal in orde zijn. De kleinste bijvoorbeeld, is een ''slechte'' eter. Hij lust alles, maar eet vaak maar heel weinig, kan rustig alleen in de ochtend en avond eten. Dus dan wil ik dat wat hij eet, ook echt nuttig is.
Maar ik geef ook rustig toe, dat ik na alle verhalen die ik hoorde over het versvoeren ook wel eens wilde proberen wat het opleverde. En als ik vergelijk wat ik moet voeren aan supermarkt voer, ten opzichte van vlees met goede brok, voer ik veel minder. En zeuren ze daarna niet om meer.
Dus ik kan niet zeggen dat ik duurder uit ben. Maar ik ben niet volledig tegen supermarkt merken of RC ofzoiets. Maar zie wel serieus voordelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:52

Hier heb ik wel verschil gezien tussen verschillende voersoorten. Sommige waren heel duidelijk (Orijen zorgde voor veel ontlasting, 2-3x zoveel als op Royal Canin), andere waren minder duidelijk (van Renske naar smuldier zorgde voor een dikkere, dieper gekleurde vacht). Grote Boris was extreem, maar die ging van ultra budgetbrok naar Nutro choice. Hij kwam met de aankoop van het huis mee en was daar dus al lang, het bedrijf dat bij het huis zat is er gebleven (gevalletje scheiding) en wij kwamen al lang voordat de aankoop speelde ook al daar, Boris was nooit een gespreksonderwerp. Opeens zeiden een hoop verschillende mensen: "Goh, wat ziet Boris er goed uit!" echt bizar. Maar het verschil was dan ook gigantisch. Hij kreeg een veel betere vacht, kwam goed aan, liep beter en raakte ook beter in zijn spieren waardoor hij een normalere bouw kreeg. En als je hem aanraakt plakt hij niet meer.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:01

Mijn hond en kat staan beide op KVV, en ze doen het er super op.
Eerder kreeg mijn hond op de BARF methode te eten, maar bij gebrek aan een tweede vriezer krijgt hij nu ook KVV.

Mijn hond heeft voedselallergie voor; kipeiwit, gevogelte, granen, suiker&zoetstoffen, best wel wat dus.
En de kat braakt alle brokvoeding uit, behalve KVV.
Oh, ik ontworm ze beide nooit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:15

Zwerte schreef:
Wil je even deze bewering terugnemen? Ik ben de meest eerlijke en genuanceerde persoon die je kan tegenkomen en word hier dus echt kwaad om. Wat je van mij quote IS WAAR! Heel leuk dat jij zoveel mensen kent die geen dieren met wormen hadden, maar dat geeft je geen recht om mij voor leugenaar uit te maken. Honden heb ik sowieso geen bal mee te maken, ik had het over mn kat. Deze kat stond al een paar jaar op alleen KVV, werd regelmatig ontwormt en bleek dus wel vol te zitten met spoelworm. Dat weet ik niet door onbetrouwbaar mestonderzoek, maar vanwege de gastroscopie die ze heeft gehad en waarbij we de krengen zagen zwemmen in haar maag. Ik ken ook iemand die is afgestapt van KVV omdat haar kat zeeeer gevoelig is voor spoelworm en hier echt ziek van wordt. Keer op keer gebeurde dat, ze braakte de wormen gewoon uit. Maar dat zullen we vast wel verbeeld hebben, want volgens jou is dit niet waar. Want jij hebt tenslotte de ervaring dat het niet zo gaat, dus liegen mensen die andere ervaringen hebben.
En dan ook nog durven zeggen dat mijn dierenarts dit ook verkeerd ziet? Zij zien het regelmatig op hun praktijk, vinden het prima als mensen KVV voeren of barfen en zijn dus niet anti, maar hebben wel de praktijkervaring dat de dieren sneller last krijgen van wormen. En dat dit met maandelijks ontwormen op te lossen is. Dat zij die ervaring hebben, kan je NIET van beweren dat het niet waar is. Je kent ze niet, je hebt niet die patienten gezien en het is ronduit arrogant om daarvan te zeggen dat het dus niet waar is.

Ondertussen ga ik rustig verder met voor elk van mijn dieren hun beste dieet samen te stellen. Mijn kater blijft gewoon op kvv, doet hij het super op. Deze bewuste poes gaat er dus wel vanaf, zij doet het dus beter op bewerkt voedsel. Ik hou niet van zwartwit, geef mij maar grijs.

Zooo dr phill in the house? Mensenlief zeg doe is rustig ik maak je helemaal nergens uit voor leugenaar, ik zeg ook nergens dat jou dier dat niet gehad heeft... Take it easy!
Ik zeg alleen dat de onwaarheid is (en nu even goed lezen aub) dat het niet waar is dat je met vers voeren elke maand moet ontwormen. En zoals ik opmaak is dat niet gezegd door jou maar door je dierenarts ;)
Daarnaast is elke maand ontwormen erg slecht gezien ze gewoon kortweg resistent worden en idd als je dan een worm besmetting hebt kom je er niet snel van af