Huisdier in appartement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Huisdier in appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:58

Ik breng het meestal om die reden ook niet in (ooit een discussie gehad met een HBO Veehouderij die vond dat ze niets meer hoefde te leren over voeding omdat ze het behandeld had gehad in de opleiding, na vragen bleek dat ze een vak van 4 weken had gehad en ja, ze vertelde onzin) en als je wetenschappelijke artikelen (of artikelen die met wetenschappelijke artikelen onderbouwt wordt) kan geven waaruit blijkt dat ik het mis heb, dat het echt beter is dat cavia's naast goede kwaliteit hooi, brok en water ook dagelijks groenvoer te krijgen, dan neem ik met liefde mijn woorden terug, ik wil namelijk altijd bijleren. Maar het lekker vinden is iets anders dan het nodig hebben. Wat een cavia nodig heeft is een goed gebalanceerd dieet.

Ik krijg in mijn opleiding een veelvoud aan hoeveelheid kennis over diervoeding vergeleken met diergeneeskunde, dat betekent overigens niet dat er geen dierenartsen zijn die er meer kennis over hebben, maar dat komt niet vanuit hun opleiding. Ik behoor tot de groep mensen die straks bij de fabrikanten de voeren gaat samenstellen.

Ik ontneem mijn dieren ook geen groenten/fruit vanwege principes of studie (mijn doel is het wel dagelijks geven, het komt er alleen niet altijd van vanwege rommelig boodschappen doen), maar het ging om het feit dat je niet wat dagen weg kan gaan omdat het heel slecht is dat ze dan niet hun dagelijkse portie groenten en fruit kregen. Voor tweede nachten weggaan is een peen, een appel en een paprika sowieso al voldoende voor onbeperkt groenvoer, dus eigenlijk is het zelfs een non-issue.

Overigens hoeft het voeren van groenten/fruit niet per se gezonder te zijn, dat is een gevoel, niet een onderbouwt feit. Maar in het slechtste geval is het behoorlijk gezond snoepgoed en leven ze er iets korter door, dan weegt de levensvreugde al snel op tegen de kortere levensduur. Zelf verwacht ik dat het qua gezondheid geen verschil maakt mits er een goede brok (en hooi) naast gevoerd wordt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:00

Dan nog moet ik er niet aan denken mijn dieren zo lang alleen te laten zitten. Ik heb echt niks gemerkt aan mijn cavia maar die bleek een baarmoedertumor te hebben en die had de hele boel naar buiten geperst. Dit schijnt te kunnen gebeuren bij cavia's die geen nestje hebben gehad. De tumor duwde tegen de darmen waardoor mijn caaf persdrang kreeg.

Gelukkig was ik thuis, merkte meteen bij het binnenkomen van de kamer dat er wat aan de hand was. Moet er echt niet aan denken dat mijn cavia 3-5 dagen had liggen creperen in d'r hok.

Mijn andere cavia heeft een herseninfarct gehad en kreeg daarna epileptische aanvallen. Dat kwam ook uit het niets.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:04

Die van mij is vorige week dinsdag overleden. In de ochtend niets aan de hand, vrolijk en gezond en om 22.00 was hij doodziek. Cavia's zijn wel degelijk zeer kwetsbare dieren, als ze ziek zijn kan het heel snel gaan. Ik vind het ook onzinnig om te zeggen dat een longontsteking bij cavia's die binnen zitten nauwelijks voorkomen. Ik heb nu al jaren cavia's, ze staan binnen, niet op de tocht, goed hok enz. En toch heb ik er twee verloren aan een longontsteking.
Het kan heel snel gaan bij een cavia. Als je je beestje in de gaten houdt dan kun je veel afvangen maar niet alles.

Dee_Es, dat klinkt heftig zeg!! Heeft ze het wel overleefd?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:32

Ja, dat was inderdaad niet zo grappig. Heb haar laten inslapen. De dierenarts wilde opereren, ik heb overlegd met de cavia-opvang waar ik haar vandaan had en daar zeiden ze om niet te gaan opereren. Ik wilde het beestje het herstel van een operatie niet aan doen met dwangvoeren e.d.

Helaas hoort dat bij het houden van dieren. Soms moet je hele moeilijke beslissingen nemen. Dit waren 2 opvangcaafjes dus je weet weinig over hun geschiedenis, ze zijn misschien toch iets te kort gekomen in het verleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:42

Als je regelmatig meerdere dagen achter elkaar van huis bent zou ik uberhaupt niet aan een huisdier beginnen. Wij hebben alleen maar katten omdat er bij ons altijd iemand thuis is (op sommige momenten overdag na), en als het een keer gebeurt dat we wel allemaal iets hebben dan vindt onze buurvrouw het superleuk om langs te komen voor wat brokjes en een paar knuffels. Onze katten worden ook echt boos als we er een hele dag allemaal niet zijn.

Voor cavia's geldt imo hetzelfde. Natuurlijk kan het een keertje voorkomen dat je er twee dagen niet bent, maar als het systematisch gebeurt dan zou ik er gewoon niet aan beginnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:32

Cavia's zijn inderdaad heel kwetsbaar. Ik had ze ook binnen, niet op de tocht, en toch had eentje steeds weer een ontsteking van de voorste luchtwegen. Kon ik weer aan de gang met druppels en een pissige cavia :)) Mijn Mufasa is vanuit het niets ineens heel slecht geworden, altijd topfit en zo was hij heel ziek en heb ik hem in moeten laten slapen. Zo sneu ;(

Overigens ben ik regelmatig hele dagen weg, en ik heb een kat. Tja, ik moet gewoon werken :+ Nu werk ik bij mijn huidige baan meer vanuit huis, maar toen ik nog bij de bank werkte was ik 40+ uur van huis. Kat ligt gewoon de godganse dag gaar te smoren op de verwarming, of ik er nou wel of niet ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:44

Overdag zijn wij er ook wel eens niet, ik heb het meer over hele weekenden weg :) Die van ons kunnen gerust een nachtje alleen zijn hoor, maar ze zijn er absoluut niet blij mee en daarbuiten doen we het gewoon liever niet. Als je weet dat je regelmatig een heel weekend niet thuis zal zijn is het misschien gewoon niet zo handig om aan huisdieren te beginnen in een appartement.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 16:03

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb iig besloten dat ik geen cavia's neem, dat is voor nu gewoon niet handig...

Wellicht dat ik een hamstertje neem, iemand ervaring met Roborovski's ?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:09

Hamsters zijn 's nachts actief, overdag zie je ze niet. Ik weet niet of dit een probleem voor jou is maar anders zijn gerbils nog een leuk idee? Dat zijn net hamsters behalve dat ze overdag actief zijn. Word wel altijd aangeraden om twee te nemen omdat het wel gezelschapsdieren zijn.