_Nelleke_ schreef:banditlove schreef:Hij heeft bij een man gezeten met borderline. Die man heeft hem gebruikt om hem te beschermen tegen politie. Hij is dus erg beschermend, als ik stoei met mijn vriend komt hij ertussen of in ergste geval, als we doorgaan, pakt hij me vriend. Hij is geleerd bij het woordje los om harder te bijten en vast te houden.
Buiten is hij erg energiek en opgewekt. Hij kan netjes aan de riem lopen ik leer hem ook naast mij te lopen en niet voor. Ook kan hij netjes zitten liggen en blijven. Soms heeft hij bananen in zijn oren en als je hem dan roept dan denkt hij daaaagg, maar daar moeten we ook aan werken. Hij is wel erg gevoelig, ik denk dat hij vaak op zijn flikker heeft gehad omdat als je boos word, of aan de riem corrigeert, hij in elkaar kruipt.
Ook is zijn neus kapot geweest want daar zitten littekens en kale plekken. Hij heeft altijd samen gelopen met zijn vader, alleen hoorde ik dat dit niet goed ging ondanks hij gek genoeg op alle foto's met zijn vader staat. Er is mij verteld dat hij hard handig speelt in de zin van bijten/happen? Hij reageert aan de riem rustig op honden. Hij ziet ze meteen en neemt een gespannen lage houding aan. Hij gaat ook vaak liggen.
Om hem rustig te houden bij honden die ik tegen kom laat ik hem altijd zitten en rustig kijken als een hond passeert. Ook even over dat gevecht wat ik gehad heb met hem. Hij begon niet! Die andere pitbull greep hem. Hij zat netjes want dat moest hij van mij en ging vervolgens rustig snuffelen waarop vervolgens die andere hond hem greep, toen ging hij er ook op. Had was wel aan de riem, de andere hond was los. Had wel idee dat hij er onderste boven van was, hij was een beetje angstig.
Ik heb het stukje van TS even leesbaar gemaakt want het is bijna niet te lezen met alle taalfouten en ontbrekende interpunctie. Ik geloof ook direct dat een groot deel van de misinterpretatie in dit topic komt door de onduidelijke communicatie vanuit TS.
Dat gezegd hebbende lees ik het volgende:
1. De hond is al eerder tijdens het wandelen in gevecht geraakt met een andere hond
2. De hond heeft geen gedegen opvoeding gehad
3. TS doet op dit moment ook geen hondenschool of training met de hond
4. De hond is wellicht slecht behandeld door mens of dier gezien de littekens op z'n snuit
5. Hij schijnt in het verleden niet goed met zijn directe familieband (vader hond) om te zijn gegaan
6. TS corrigeert de hond of geeft de hond soms straf, waardoor de hond angstig reageert
7. De hond schijnt te happen tijdens het spelen met andere honden.
8. De hond weet niet hoe hij moet reageren op een toenaderende hond.
Mijn conclusie hieruit is dat zowel TS en de hond er nog lang niet aan toe zijn om los te kunnen spelen met andere honden. Het lijkt me van noodzakelijk belang om met de hond in een positieve (clicker) training te gaan om aan zijn angst en zelfvertrouwen te werken, maar tevens ook voor TS om haar hond beter te kunnen lezen, want vanuit haar reacties zie ik dat het hieraan regelmatig ontbreekt. Ook is het belangrijk om andere honden te leren lezen, zodat je kunt ingrijpen in situaties voordat ze escaleren.
Verder zou mijn advies zijn om aan de lijn de hond geen kennis te laten maken met andere honden. Vraag aan loslopende honden of ze afstand willen houden en aan aangelijnde honden of ze de honden niet willen laten ruiken aan elkaar. Aan de lijn heeft een hond niet de mogelijkheid om zijn lichaamstaal goed te kunnen tonen. Daardoor kan de hond (niet alleen die van TS, maar ook de andere hond) ongewild verkeerde signalen uitzenden. Hierdoor leert de hond niet goed te reageren op andere honden.
Pas als TS stappen gaat maken in het lezen van hondenlichaamstaal, van zowel haar eigen hond als van anderen en de hond van TS krijgt meer zelfvertrouwen en reageert minder angstig, is de eerste stap om de hond te laten loslopen met muilkorf op plaatsen waar niet teveel honden tegelijk lopen. Alleen pas echt op het moment dat de hond gehoorzamer is dan nu (ofwel, geen spreekwoordelijke bananen in z'n oren meer heeft). Voor TS is het dan super belangrijk om nauwlettend haar eigen hond maar ook de andere betrokken hond in de gaten te houden. Gaat de ander te ver, dan MOET ts haar eigen hond bij zich roepen of de andere hond van haar eigen hond weghalen. Niet als het al geëscaleerd is, maar ook al als de andere hond zich opdringerig opstelt, teveel eenzijdig speelt (bijv, de 1 rent continu achter de ander aan en het wisselt zich niet af) etc. De hond moet leren dat hij kan vertrouwen op de baas en dus niet zelf hoeft in te grijpen of te snappen.
ik vind het in ieder geval vanuit ts al HEEL goed dat ze via deze weg hulp vraagt. vele klungelen maar wat aan.

ja bij me moeder 2 chihuahuas
uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die al na de eerste keer dat ze langs kwam resultaat boekte!! Ze is nog twee keer geweest en we weten nu veel beter hoe we met hem om moeten gaan! Hij is ondertussen al weer bijna 9 en we hebben een hele goede weg samen gevonden!