Kittenbrokken Graanvrij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Kittenbrokken Graanvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:07

Klopt de zak is duur, maar in verhouding goedkoop omdat je inderdaad minder hoeft te voeren ;) hier ook poosje gehad, alleen onze oudste deed het er niet goed op en wilde ook niet allerlei verschillende voeren gaan geven.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:01

Wij voeren ons kitten (nu 5 maanden) Orijen Cat&Kitten en Acana Pacifica. Over beide merken ben ik erg enthousiast en tevreden. Meneertje heeft wel duidelijke voorkeur voor de Acana, maar hij is sowieso verzot op vis. Beide merken staan 24/7 tot zijn beschikking en hij eet van beiden, maar dus wel met voorkeur voor Acana.
Verder krijgt hij zo'n 1-2 keer per week gekookte vis (koolvis/kabeljouw/zalm). Als tussendoortje krijgt hij wel eens gedroogd vlees van Cosma Snackies.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:12

Hills ideal balance no grain. Eten zowel de honden als de kat

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:30

Cemlys schreef:

Hiervan kreeg ik een proefpakketje mee van de dierenarts alleen de kat vindt dit niet lekker

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:23

Ik heb dus prins gekocht. Maar dat moet meneer niet zo graag. Hij kreeg rc. Hij heeft sinds vandaag diarree. Dus weer terug op 100%rc. Hopelijk is het snel weer ok. Kan verhuizing zorgen voor stress en diarree? Hij woont nu een kleine week bij ons

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:29

Marg schreef:
Ik heb dus prins gekocht. Maar dat moet meneer niet zo graag. Hij kreeg rc. Hij heeft sinds vandaag diarree. Dus weer terug op 100%rc. Hopelijk is het snel weer ok. Kan verhuizing zorgen voor stress en diarree? Hij woont nu een kleine week bij ons

Giardia is ook nog een optie voor langdurig diarree.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:45

Marg schreef:

Dit had mijn kitten ook toen ze net hier was. Heb haar gewoon het voer gegeven wat zij bij haar oude eigenaar ook kreeg. Als de diaree blijft nu hij zijn oude krijgt zou ik naar de dierenarts gaan het kan zijn dat hij wormen heeft (dit heeft de dierenarts mij verteld)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:59

Ik voer Nutrivet dit is voor alle leeftijden,graanvrij en een hoog vleespercentage

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:19

gaby12 schreef:
Ik voer Nutrivet dit is voor alle leeftijden,graanvrij en een hoog vleespercentage

Heb naar de ingrediënten gezien en er zit zoet aardappel in en normale aardappel min 7% en kat heeft heel weinig koolhydraten nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:14

Ik zou eerder naar het eiwit- en vet-gehalte kijken. Voor een kat wil ik minimaal 35% eiwit en 20% vet, en het liefst ook 40% vleesmeel of 70% vers vlees.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:36

Ik heb raskittens gefokt.

Ik liet ze altijd even opstarten met RC Babycat mouse en brokjes. Maar zodra ze konden eten kregen ze al snel vers voer, de betere soorten natvoer en daarnaast gewoon een graanvrije volwassen brok.
Ze zijn allemaal groot en gezond. Waren goed ontwikkelde kittens en lekker groot en goed gevoed.

Als je zorgt dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgen is een kittenbrok niet nodig.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:36

Cha_rity schreef:
Cemlys schreef:

Hiervan kreeg ik een proefpakketje mee van de dierenarts alleen de kat vindt dit niet lekker

Kijk eens naar Taste of the Wild, Orijen of Porta 21 Grain Free oid.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:17

Cha_rity schreef:
Cemlys schreef:

Kijk eens naar Taste of the Wild, Orijen of Porta 21 Grain Free oid.[/quote]

Daar heb ik al nagekeken mijn voorkeur gaat uit naar Orijen of Acana, maar nijg meer naar Acana

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:20

Citaat:
Kijk eens naar Taste of the Wild, Orijen of Porta 21 Grain Free oid.

In Taste of wild zitten twee soorten aardappelen in

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:26

Je hebt maar 1 kat toch? Voer je behalve brok nog iets bij?Acana en Orijen zijn een heel eind het zelfde, en acana is alleen in de 2,27 zakken goedkoper. Maar ja voor 1 kat ga je ook geen 6,8 kg kopen :P

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:54

kiwiwitje schreef:
Je hebt maar 1 kat toch? Voer je behalve brok nog iets bij?Acana en Orijen zijn een heel eind het zelfde, en acana is alleen in de 2,27 zakken goedkoper. Maar ja voor 1 kat ga je ook geen 6,8 kg kopen :P

Ja heb er een, ze krijgt nat voer van Almo nature en soms gekookte kip

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:56

Dan is Acana prijstechnisch voor kleine zakken wel makkelijker.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:11

Ik koop voor twee katten altijd twee keer 6.8 kilo per keer. Zit vacuüm verpakt dus blijft prima goed

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:17

Voor 2 kittens hier indd ook. Maar hoe langer het open staat, dan gaat de kwaliteit we achteruit. Orijen geeft zelf 3 maanden geopend aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:20

Dan is hij bij mij al leeg hoor :+ maar zijn ook twee katers van 6 kg

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:40

Ja de 6,8 haalt dat ook met 1 kater van 7 maanden van bijna 5 kg. en 1 kater van 5 maanden van een krappe 3 kg. Alleen ts heeft maar 1 kat.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:26

Mioux schreef:
Meikje schreef:
Kennen jullie dit overzicht al?http://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken

Daar kun je zien hoeveel eiwit erin zit, en hoeveel koolhydraten. Aan het eiwitgehalte kun je ook zien of er mogelijk veel vlees inzit. Een brok met 32% eiwit kan nooit veel vlees bevatten, en bevat veel granen, aardappel of andere koolhydraatbronnen.

Bedoel je dan met veel eiwit is veel vlees? of wat bedoel je ?

In vlees zit (vocht uitgezonderd, dat verdwijnt bij de bereiding van de brok bijna allemaal) eiwit en vet. Als er veel vlees inzit, zit er ook veel eiwit in. Maar andersom gaat het niet perse op. Want er zijn ook plantaardige eiwitbronnen. Als er in een brok 48% eiwit zit, kan dat ook (grotendeels) afkomstig zijn van bijvoorbeeld maisgluten. Echter is het meestal zo dat als er al plantaardige eiwitten inzitten, dit een klein gedeelte is. Daarnaast vind ik plantaardige eiwitten te prefereren boven koolhydraten. Dus in principe is een hoger eiwitgehalte beter.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:37

Gisteren in de Jumper XXL was ik ff aan het rondneuzen voor kattenvoer (zonder granen) alleen het enige soort voer wat bij Jumper te verkrijgen is was dit voer Hill´s Feline Ideal Balance Kat Graanvrij Kip & Aardappel. Het enige nadeel is dat er aardappelen inzitten. En qua verhouding heeft mijn kat maar 30 tot 40 gr nodig van dit voer.

Heeft iemand ervaring met dit voer?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:15

Cha_rity schreef:
Gisteren in de Jumper XXL was ik ff aan het rondneuzen voor kattenvoer (zonder granen) alleen het enige soort voer wat bij Jumper te verkrijgen is was dit voer Hill´s Feline Ideal Balance Kat Graanvrij Kip & Aardappel. Het enige nadeel is dat er aardappelen inzitten. En qua verhouding heeft mijn kat maar 30 tot 40 gr nodig van dit voer.

Heeft iemand ervaring met dit voer?

Ik vind hem behoorlijk duur voor 13% aardappel..
Samenstelling:
verse kip (14%), aardappelen (13%), meel van gele erwten, erwteneiwitconcentraat, dierlijk vet, aardappelzetmeel, gedroogd heel ei, gedroogde kip, kipmeel, mineralen, bietenpulp, lijnzaad, eiwithydrolysaat, visolie, DL-methionine, taurine, erwtenpoeder, appelpoeder, cranberrypoeder, wortelpoeder, broccolipoeder, vitaminen en sporenelementen. Met natuurlijke antioxidanten (gemengde tocoferolen).

De kip staat vooraan met 14 % dat vind ik persoonlijk weinig.Verder op staat gedroogde kip en kipmeel.. Ik ben bang dat je dan waarschijnlijk maar 20% kip echt gaat vinden.
Maar ik heb hem opgezocht via Zooplus,die vaak goedkoper uit komt dan de winkel
Spoiler:
(De orijen kan ik bij de Discus halen, dan ben ik dacht ik 15 euro meer kwijt dan via zooplus)

Maar deze komt uit op 12,50 per kg.. Dan zijn er veel betere alternatieven te vinden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:46

Dat kleine beetje aardappel in het voer is niet zo heel erg, vaak is er toch iets van graan/rijst/aardappel nodig om de brok te laten plakken. Voor mijn studie heb ik hier veel over opgezocht en kleine hoeveelheden kunnen geen kwaad. Ik denk dat er grotere gevaren zitten in vers vlees, tegenwoordig zie je meer ziektes terug die we eigenlijk allemaal kwijt waren. Komt weer terug door voeren van vers vlees, omdat vers vlees vol met bacteriën kan zitten.

Ik zou dus niet de link 'graan/aardappel/rijst = slecht' gaan leggen. Ik zeg niet dat ik supermarktvoer zou aanbevelen, maar je kat kan er geen tekorten oid van krijgen, omdat bepaald is wat er minimaal in moet zitten voordat het op de markt komt.