Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:42

Ben het met Flux eens. TS wil(de) gewoon wat meningen horen. Niets mis mee toch?

Ben het wel met veel anderen eens dat blikvoer slecht voer is. Hier krijgen ze brokjes en soms van die kuipjes er over heen.

Twee gecastreerde heren hier. De een was een echte buitenkat die heel duidelijk is in wie er wel en niet in de buurt mogen komen. Super actief en slank.
De ander was altijd al een luilak en is dat nog steeds. Niet dik ondanks onbeperkt brokjes maar wel aartslui en het liefst binnen. Het is echt karakter wat telt.

Vjestagirl

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 16:04

Update!
Vanmorgen bij de dierenarts geweest, waar Freek zich uitstekend gedragen heeft. Een echte kleine heer. Hij is helemaal gezond verklaard, ze vond hem alleen ietsjes aan de dikke kant, dus meneer mag op dieet. Ook blijkt hij al een chip te hebben, waardoor ik nu weet dat hij 3 jaar en 4 maanden is.

De Dierenarts gaf aan dat castreren helemaal mijn eigen keuze is. Aangezien hij al 3 blijkt te zijn is de kans dat hij gaat sproeien miniem, dat zou hij al lang doen. De angst dat hij dik en lui wordt blijken toch redelijk reëel. Het voorkomen dat hij andere katten dekt zou toch wel dé reden zijn om hem te laten helpen.

Al met al denk ik er nog even over. De DA gaf aan dat ik nog een paar maanden heb voordat de poezen weer krols worden, dus dat het opzich geen haast heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:11

Vjestagirl schreef:
dollyspikkel schreef:
Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

heel simpel eigenlijk, hoe graag wil je m houden..

Een niet gecastreerde kater die buitenkomt, zal in het voorjaar achter de dames aan willen.
Blind voor alles wat wielen heeft of ander soortig gevaar.

Daarnaast zijn niet gecastreerde katers ook meer territoriaal, omdat ze nu eenmaal de vrouwtjes als hun vrouwtjes zien daar en andere katers of exkaters niet zomaar zullen dulden in hun gebied.. Dit betekent vechtpartijen die op de loer liggen, met alle gevolgen van dien.. Hoge da rekening voor geintjes als hechten in het weekend of absessen, maar ook besmettelijke ziekten worden makkelijker overgedragen als een kat vecht.

Dit wil niet zeggen dat je kat zeker onder een auto loopt, of zeker kattenaids gaat oplopen, of zeker een vechtersbaas wordt.. maar de kans op ongelukken van dien aard verklein je zeer zeker door castratie..

als 'sproeien' en nakomelingen niet voldoende reden zijn om een kater te castreren, dan hoop ik het bovenstaande..

wij hadden altijd katjes van de boerderij.. mijn vader was niet zo goed in geslachtsbepaling.. wilde een vrouwtje en kwam letterlijk 8 jaar lang met een mannelijk kitten thuis van de boerderij :')

Wij wilden ze laten helpen op de gezonde leeftijd van 9 maanden.. Maar van de 8 kittens in totaal, heeft slechts 1 de castratieleeftijd bereikt, de rest hebben we van het asfalt kunnen afschrapen..

(nu was dat een drukke weg, wel een eindje van ons huis af.. En even de kanttekening.. dat ze een prima leven hadden gehad en bij ons als muizenvangers waren ontvangen.. niet als huis tuin en keukenkat die binnen moest blijven en zo dan 19 jaar kon worden.. We waren dus niet extreem sentimenteel dat we zeiden geen kittens meer want ze worden toch platgereden. We hadden nu eenmaal een boerenerf en muizen en alles wat je in die omgeving nog meer kon aantreffen.. een kat was naast huisdier ook gewoon een 'noodzaak')

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:35

Mijn kater gecastreerd, niks veranderd alleen nòg aanhankelijker geworden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:43

Ik had een gecastreerde kater die niet buiten kwam en die was met onbeperkt brokjes mooi slank.

Je reden dat je kat lui zou worden na een castratie is echt een kul argument. Zeker als hij vooral buiten is gewoon laten castreren. Dan zorg je voor veel minder overlast en ergernis voor de rest van de buurt.
Dat hij bij jou niet sproeit wil trouwens niet zeggen dat hij ook niet sproeit in de buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:52

Mijn lieve poezenbeest was nu al krols! Daarom ook blij dat ik haar gesteriliseerd heb. Ze was alleen maar in het rond aan het mauwen en proberen om buiten te komen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:01

Ik ben zelf medewerker van een dierenasiel en wil je toch wel sterk aanraden om hem te laten castreren. Ik denk dat gemiddeld zo'n 80 procent van de dieren die bij ons binnen worden gebracht omdat ze gevonden zijn(vaak verhalen dat het dier verkeersgevaarlijk rond liep, of al weken in de omgeving rondzwierf zonder dat het een bekende was in de buurt) niet gecastreerd zijn/waren.

Volle katers die een krolse poes ruiken gaan aan de boemel, en weten 9 vd 10 keer hun huis niet meer terug te vinden.. Daarbij is het aantal volle katers die vervallen aan het verkeer ook vele malen groter.. de voortplantingsdrang zorgt ook dat een drukke weg oid niet af schrikt om over te steken...

Dat argument van die dikke huiskat is overigens echt een kul argument.. kwestie van de juiste hoeveelheid en juiste voeder aanbieden.. Hier in huis heb ik twee gecastreerde katers lopen, dit zijn notabene binnenkatten(appartement helaas) maar dit zijn twee jonge slanke actieve dieren.. :)

Nog even terugkomend op je verhaal dat de DA vermoed dat het dier niet meer zou gaan sproeien ivm met zijn leeftijd.. Neem dit alsjeblieft met een korreltje zout.. het is namelijk nogal beïnvloedbaar door omgevingsinvloeden. Mocht er ineens constant een andere volle kater rond het huis gaan zwerven is de kans groot dat jou kater ineens veel meer de behoefte voelt om zijn territorium af te bakeren...

suc6 met je overweging.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:13

Oja dat was ik nog vergeten, maar mijn niet geholpen binnenpoes was afgelopen week wel degelijk krols dus dat argument van je dierenarts klopt niet!!

Mijn poes komt overigens nooit buiten en kan ook niet per ongeluk naar buiten ( apartement) alleen op balkon waar ze afkan en alleen onder toezicht op komt.
Zit niet te wachten op een oeps nestje.
Hoewel het vast mooie kittens zullen zijn ( heb een Ragdoll)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:33

Een dierenarts die niet aanraad een htk kater die buitenkomt te castreren verliest bij mij sowieso al aanzien.

En dat poezen nu niet krols zijn Is ook de grootste kul. Dat zijn ze wel degelijk

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:43

Dan neem ik aan dat je vanaf nu ook je verantwoordelijkheid neemt en hem vanaf nu ook binnen houd of zorgt dat hij niet in andermans huis/tuin komt om daar een krolse poes te dekken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:47

Het sproeien doet hij niet bij jouw maar de kans is groot dat die het wel bij iemand anders doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:57

Bedankt allemaal, ik heb alle informatie die ik wilde hebben :). Ik ga hier rustig over nadenken en wie weet laat ik ooit nog wel weten wat ik besloten heb.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:12

Oh, ik dacht dat er al besloten was om te castreren? Nu lees ik dat de dierenarts het niet direct aanraad??? Ok...

Dik en lui lijkt redelijk reëel en dat zegt de dierenarts??? Op je voergift letten en je hebt geen probleem wat dat betreft...

En verder kan ik mij helemaal vinden in veel argumenten hierboven waarin castratie wél aangeraden wordt...

Maar goed, het blijft jouw keus natuurlijk...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:17

Vjestagirl schreef:
dollyspikkel schreef:
Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

Idd
En de kat is het al gewent. Ik zou niet castreren

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:57

Ik heb eigenlijk altijd gecastreerde katers gehad en ik heb er maar 1 gehad die dik was, maar deze was ook echt niet actief en dol op eten (deze liep vrij buiten en had overal voer adresjes).
We hebben nu 5 katers, de jongste zijn gisteren gecastreerd. Maar het zijn allemaal actieve, slanke en gespierde katten. Terwijl ze niet vrij buiten lopen, wel in de afgesloten tuin.
Onze Cian, die gisteren gecastreerd is (9 maanden ), is een stuk rustiger /luier dan de rest. Hij is nu ook al vrij stevig. Ik denk dat dit er een is die we in de gaten moeten houden ivm dik worden. Maar de rest is prima op gewicht te houden met onbeperkt brokjes.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:21

Vjestagirl schreef:

bello2005 schreef:
Idd
En de kat is het al gewent. Ik zou niet castreren

Ik vind dat zo'n non-argument, komt op het zelfde neer als 'Vrouwen moeten maar zorgen voor condooms/de pil, zij zijn degenen die zwanger kunnen worden'. :roll:

Ben benieuwd wat je keuze gaat zijn TS, goed dat je alles in overweging neemt.
Persoonlijk hoop ik dat je je kater net als de meesten netjes laat castreren voor hij naar buiten kan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:22

Ik verbaas me er over hoe makkelijk mensen een kat toeëigenen. Alleen om wat de buren zeggen? Voor hetzelfde geld is het een kat die erop lijkt, of hebben de vorige eigenaren hem toch meegenomen, maar is hij ontsnapt en naar zijn oude huis gelopen. Hij is goed doorvoed, dus waarom zou het een zwerfkat zijn?

Zou dus eerst contact opnemen met de oude eigenaren voor je beslissingen neemt over castratie.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:42

Pinto, sinds juli, dat is al bijna een half jaar. Als ik om mijn kat had gegeven had ik toch echt even terug gekomen en gecheckt of hij niet bij het oude zat en aangebeld. Of op zijn minst als vermist opgegeven.

Jennifuur mee eens. En dan heb je het nog niet eens over een poes die per ongeluk is ontsnapt. Of een sul die uit het raam is gesprongen en niet meer naar binnen kan (yes wij hadden katten met zelfmoord pogingen :o )

Hoop dat je voor het castreren ook het weg loop gevaar mee laat bewegen. Hormonen zijn sterker dan welk blikje voer dan ook....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:07

pinto_1 schreef:
Ik verbaas me er over hoe makkelijk mensen een kat toeëigenen. Alleen om wat de buren zeggen? Voor hetzelfde geld is het een kat die erop lijkt, of hebben de vorige eigenaren hem toch meegenomen, maar is hij ontsnapt en naar zijn oude huis gelopen. Hij is goed doorvoed, dus waarom zou het een zwerfkat zijn?

Zou dus eerst contact opnemen met de oude eigenaren voor je beslissingen neemt over castratie.

Toen ik hem vond was hij graat en graat mager, letterlijk vel over been.

Deze kat zit vrijwillig zo veel bij mij binnen, hij heeft een kattenluik en kan gewoon naar buiten toe wanneer het hem uitkomt. Hij is heel erg gericht op mensen die hij kent, dus als ze hem geroepen hadden was hij gekomen, daar ben k 100% van overtuigt.

Ik heb wel vandaag via zijn chipnummer het e-mail adres van de vorige eigenaar achterhaald, en een mail gestuurd dat hij sinds een half jij bij mij woont en of ze het ok vinden als ik zijn chip op mijn naam zet.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-12-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:08

kohtje schreef:
Het sproeien doet hij niet bij jouw maar de kans is groot dat die het wel bij iemand anders doet.

oh mennnn…zo smerig. Hadden vroeger ook een sproeiende kater om het huis lopen. Kon ik weer lopen zoeken waar de stank vandaan kwam en met een emmer sop en borstel de boel weer proberen schoon te schrobben. Maar 'k heb niet de indruk dat zoiets de TS veel uitmaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:11

Kinke schreef:
kohtje schreef:

oh mennnn…zo smerig. Hadden vroeger ook een sproeiende kater om het huis lopen. Kon ik weer lopen zoeken waar de stank vandaan kwam en met een emmer sop en borstel de boel weer proberen schoon te schrobben. Maar 'k heb niet de indruk dat zoiets de TS veel uitmaakt.

Dank je wel :).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:25

Gewoon castreren en het voedsel aanpassen. Heb hier nota bene twee gecastreerde binnenkaters rondlopen, beiden met geen gram vet te veel. Het is een kwestie van op de goede manier voeren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:41

Vjestagirl schreef:
Update!
Vanmorgen bij de dierenarts geweest, waar Freek zich uitstekend gedragen heeft. Een echte kleine heer. Hij is helemaal gezond verklaard, ze vond hem alleen ietsjes aan de dikke kant, dus meneer mag op dieet. Ook blijkt hij al een chip te hebben, waardoor ik nu weet dat hij 3 jaar en 4 maanden is.

De Dierenarts gaf aan dat castreren helemaal mijn eigen keuze is. Aangezien hij al 3 blijkt te zijn is de kans dat hij gaat sproeien miniem, dat zou hij al lang doen. De angst dat hij dik en lui wordt blijken toch redelijk reëel. Het voorkomen dat hij andere katten dekt zou toch wel dé reden zijn om hem te laten helpen.

Al met al denk ik er nog even over. De DA gaf aan dat ik nog een paar maanden heb voordat de poezen weer krols worden, dus dat het opzich geen haast heeft.

Vandaag nog eentje gehad die met 4 ging sproeien :o
Katers die niet gecastreerd zijn vechten meer, dus meer kans op verwondingen, maar ook kans op krijgen van of doorgeven van FIV/FELV. Ze kunnen tot km's ver rondtrekken in de poezendektijd. Kans op sproeien ondanks zn leeftijd heel reëel, wie zegt dat hij het buiten nog niet doet. Ik zou het wel doen. Dik worden, tja als eigenaar stop je het voer er zelf in. Ik heb een actieve poes van 3, is ook gesteriliseerd, maar geen cm vet teveel, is behalve snachts s winters altijd buiten. Eentje die een buitenbestaan gewend is, zie ik niet ineens lui binnen liggen de dag door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:10

Mijn hele leven al gecastreerde katers en poezen gehad en nog nooit een dik e/o lui gehad. Ligt dus niet aan ingreep in mijn ogen, maar aan aanleg en voerbeleid.