HELP! Koe is net bevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:38

Er heeft helemaal geen dier gecrepeerd!! Als er nou ook nog iets aan de hand was geweest, maar dit is gewoon een koe met kalf die goed bevallen is en nog een nageboorte had hangen, niet meer niet minder. Daar hoeft een DA helemaal niets aan te doen, daar hoeft zelfs de boer zelf niks aan te doen.

Dus ja, onzin dat er 2 pagina's lang geroepen is dat er een DA MOEST komen, want er was NIKS aan de hand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:39

Froukje schreef:
Er heeft helemaal geen dier gecrepeerd!! Als er nou ook nog iets aan de hand was geweest, maar dit is gewoon een koe met kalf die goed bevallen is en nog een nageboorte had hangen, niet meer niet minder. Daar hoeft een DA helemaal niets aan te doen, daar hoeft zelfs de boer zelf niks aan te doen.

Dus ja, onzin dat er 2 pagina's lang geroepen is dat er een DA MOEST komen, want er was NIKS aan de hand.

Kon jij dat uit de OP al opmaken? Of had je daar toch eerst de foto's voor nodig?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:40

Gezellig hier :9. Kerststress? ?
Was de koe een veulen geweest, hadden hier hele andere reacties geweest.
Ts, trek het je niet aan.
Anderhalf uur liggen na de geboorte is niet normaal voor koe en kalf. Maar misschien hebben ze tussendoor wel gestaan.
Fijn dat het goed is afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:40

Joh als Froukje aangereden wordt en dood ligt te bloeden, vooral geen ambulance bellen!
We moeten ons vooral niet met "andermans zaken" bemoeien voor je straks ruzie krijgt.
Weten we dat ook weer! Weer een zorg minder!

TS, Goed gereageerd en ben blij dat je wel gebeld hebt!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:42

Dan wordt Froukje hier beschuldig van haar, volgens sommige, te nuchtere gedrag dat ze geen dieren mag laten kreperen, maar ga je haarzelf en haar dieren dat wél aanwensen.
Allemaal erg triest weer.
We staan hier toch allemaal voor hetzelfde belang?
Gezond vee. Hoe we daar komen is verschillend, maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:44

Palmera schreef:
@Froukje: ik hoop dan maar dat toevallige voorbijgangers (bemoeials) zo slim zijn om geen hulptroepen in te schakelen als ze vee van jou in een sloot/vast in een hek zien liggen, want dan bestaat er dus een grote kans dat ze later door de eigenaresse uitgefoeterd worden als dank.

Is natuurlijk sneu voor die dieren, maar het is niet anders.

Een bemoeial is imo een persoon die de politie belt omdat het paardje in de regen staat en zelf zijn schuilstal niet in gaat. Een bemoeial is iemand die de eigenaar ongevraagd dieetadviezen gaat geven voor het te dikke paard dat drachtig is. Een bemoeial is iemand die een zielig mager paard gaat bijvoeren zonder te vragen waarom het dier dan zo mager is. Zo lan ik nog wel even doorgaan. Dít zijn bemoeials.

Alle andere gevallen die denken een noodgeval te zien (bloed, gekreun van pijn, rare houdingen van ledematen, etc) en dus hulptroepen inschakelen zijn mensen die het goed bedoelen. Dit zijn ook die toevallige voorbijgangers dankzij wie paarden op tijd uit een sloot getrokken worden. En dit zijn ook die mensen die af en toe een inschattingsfout maken omdat ze leek zijn. So be it.

Probeer wat meer begrip te hebben voor mensen die willen helpen bij nood (ook al is het geen nood).

Of je loopt even naar het naastgelegen huis of belt het telefoonnummer die op het hek hangt? }:0 Sjonge jonge, als je als koeien/schapenboer je dieren in het land hebt lopen weten omwonende heel goed wie de eigenaar is. En zulke mensen hebben 99 van de 100x gewoon hun mobiel bij zich of nemen hun huis telefoon op.

Vanmiddag nog gebeld dat onze schapen ontsnapt waren, zou lekker worden als mensen gelijk de politie te bellen omdat er schapen op de weg lopen ipv even bij het eerste de beste huis te vragen van wie ze zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Nikki schreef:
Joh als Froukje aangereden wordt en dood ligt te bloeden, vooral geen ambulance bellen!
We moeten ons vooral niet met "andermans zaken" bemoeien voor je straks ruzie krijgt.

Joh, ga je lekker :')?

Anoniem

WillBokkers schreef:
Dan wordt Froukje hier beschuldig van haar, volgens sommige, te nuchtere gedrag dat ze geen dieren mag laten kreperen, maar ga je haarzelf en haar dieren dat wél aanwensen.
Gezond vee. Hoe we daar komen is verschillend, maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

`
Ze wordt behandeld zoals zij haar dieren behandeld ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:45

_San87_ schreef:
Froukje schreef:

Kon jij dat uit de OP al opmaken? Of had je daar toch eerst de foto's voor nodig?

Uh ja, net bevallen en een hoop slijm en bloed kan niks anders zijn dan nageboorte.

Air

Bellen voor advies is toch heel wat anders dan roepen dat er een DA langs moet komen? :+

Daarnaast is het natuurlijk bizar dat een paardenmeisje geen verstand heeft van koeienbevallingen, daar wordt je mee geboren toch... logisch. :')

Anoniem

_San87_ schreef:
[naam] schreef:

Joh, ga je lekker :')?

Eigenlijk wel ja, maar ik ga weekend vieren. Groetjes!

vuurneon

Nikki schreef:
WillBokkers schreef:

`

En dat weet jij omdat jij altijd op haar erf komt? :')

Froukje reageert onhandig, maar dat suggereert niet dat ze gelijk een beul is :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:46

Froukje schreef:
_San87_ schreef:

Uh ja, net bevallen en een hoop slijm en bloed kan niks anders zijn dan nageboorte.

Het zou niet zo kunnen zijn dat er een baarmoeder mee naar buiten geperst is, bijvoorbeeld?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:46

Nikki schreef:
WillBokkers schreef:

`

En die dieren behandeld ze goed.
Volgensmij is er bij jou een groot gebrek aan praktijkervaring in de melkveehouderij sector.
Anders had je nooit deze uitspraak gedaan, daarover heen vind ik het gewoon idioot om dit je medemens toe te wensen omdat zij dieren op een andere (goede) manier behandeld.
Ja ze is nuchter, maar ik zie niks slechts.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:47

_San87_ schreef:
Het zou niet zo kunnen zijn dat er een baarmoeder mee naar buiten geperst is, bijvoorbeeld?

Nee dat op de foto's is dat niet te zien, ziet er allemaal goed uit.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:47

_San87_ schreef:
Froukje schreef:

Dan heb je geen slijm meer, dan heb je een hele grote rode bal die eruit komt zetten. Dat omschrijf je wel anders als je dat ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:48

Nog even voor ik het weekend vier: er staat nergens dat ik het haar toewens, of zeg dat ze slecht is voor haar dieren.
Ik geef alleen, in haar duidelijke taal aan, dat zij dan net zo behandeld wordt, als dat zij haar dieren wilt behandelen als zij die laat creperen!

Fijn weekend allemaal, en houd jullie bloeddruk laag achter de beeldschermpjes!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:48

Dat zou er bij mij echt vanaf hangen wat voor een weg het is. Als er namelijk een snelweg of provinciale weg in de buurt ligt zou ik mijn tijd niet verdoen met een buurtonderzoek maar meteen de politie bellen en proberen de schapen indien mogelijk in een lege wei te drijven. Dit met het oog op de enorme ongelukken die kunnen ontstaan als er dieren op dergelijke wegen rondlopen.
Noem me maar een bemoeial hoor, maar veiligheid boven alles.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:49

Froukje schreef:
Of je loopt even naar het naastgelegen huis of belt het telefoonnummer die op het hek hangt? }:0 Sjonge jonge, als je als koeien/schapenboer je dieren in het land hebt lopen weten omwonende heel goed wie de eigenaar is. En zulke mensen hebben 99 van de 100x gewoon hun mobiel bij zich of nemen hun huis telefoon op.

Vanmiddag nog gebeld dat onze schapen ontsnapt waren, zou lekker worden als mensen gelijk de politie te bellen omdat er schapen op de weg lopen ipv even bij het eerste de beste huis te vragen van wie ze zijn.

Lekker uitgaan van je eigen situatie, stel je voor dat er een situatie is waar het anders in elkaar steekt zeg :D

En er zijn genoeg boerderijen waarbij omwonende zich op een paar km afstand bevinden, daarnaast ga je er van uit dat iedereen die een dier tegen komt er ook verstand van heeft. Hoe dan? Als jij een slang tegenkomt ben je opeens Freek Vonk? :')

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:50

Nikki schreef:
Nog even voor ik het weekend vier: er staat nergens dat ik het haar toewens, of zeg dat ze slecht is voor haar dieren.
Ik geef alleen, in haar duidelijke taal aan, dat zij dan net zo behandeld wordt, als dat zij haar dieren wilt behandelen als zij die laat creperen!

Fijn weekend allemaal, en houd jullie bloeddruk laag achter de beeldschermpjes!

Je hoeft het ook niet te zeggen, je suggereert het :')
Houd jij ook je bloeddruk laag en ga voor de grap eens bij wat bevallingen kijken. (Dit is serieus bedoelt)
Is erg interessant om te zien en dan zul je daarna ook wel begrijpen wat ik bedoel.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:51

En niet alle weides hebben een briefje/bordje hangen met info van de eigenaar.. Ik ben ook wel eens een weiland ingelopen om een schaap dat op zn rug lag te helpen, maar van wie het schaap was weet ik niet. Stond geen bordje bij }:0

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:52

Air schreef:
Froukje schreef:

Lekker uitgaan van je eigen situatie, stel je voor dat er een situatie is waar het anders in elkaar steekt zeg :D

En er zijn genoeg boerderijen waarbij omwonende zich op een paar km afstand bevinden, daarnaast ga je er van uit dat iedereen die een dier tegen komt er ook verstand van heeft. Hoe dan? Als jij een slang tegenkomt ben je opeens Freek Vonk? :')

Bij ons zit er ook ruimte tussen.
Wij krijgen regelmatig mensen aan de deur van een boer die een paar km verderop zit.
Mensen zijn zo gek nog niet hoor, die roepen wel iemand om hulp.
In het ergste geval bellen ze de brandweer, dat heb ik ook al vaak zat gezien.
Iemand die geen verstand heeft van dieren zal ook niet zien dat er wat mis is. (Tenzij hij in de sloot zit maar dan kom je weer uit bij het eerste)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:52

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om in dit topic een gezonde en fatsoenlijke discussie te houden en niet ts of gebruikers met een andere mening dan de jouwe aan te vallen. Dit kan een leerzaam topic zijn/worden, maar dan graag zonder verwijten en persoonlijke aanvallen.
Bedankt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:54

Zeeuwsemeid schreef:
En niet alle weides hebben een briefje/bordje hangen met info van de eigenaar.. Ik ben ook wel eens een weiland ingelopen om een schaap dat op zn rug lag te helpen, maar van wie het schaap was weet ik niet. Stond geen bordje bij }:0

Ik denk dat dit alleen maar positief is. Als ik het zou zien zou ik je vriendelijk bedanken.
Maar er zijn ook mensen die minder snugger zijn, die denken met een paard een pink uit de sloot te trekken die voor het eerst buiten is met een halstertouw.. (dit gebeurde bij ons thuis gevolg was amozone werd er al afgegooid was voordat het touw aan de pink zat en ik zag een tinker voorbij vliegen door ons land.. was toch maar even gaan kijken)
Kijk en dat soort dingen zijn dan een beetje jammer. Ik denk dat daar ook het hele verschil van denken vandaan komt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:56

Froukje schreef:
Ja, dan was het dood geweest. oliebol happens, gebeurd wel vaker op een boerderij. Ook als de boer er wel bij is.

Je moet je gewoon niet overal mee bemoeien. En al helemaal niet zonder toestemming van de eigenaar de dierenarts bellen. Punt.

Neem aan dat een levend kalf meer waard is dan de rekening van de dierenarts.