kat blijft eten vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:57

Ik had ook twee katten die altijd om voer zeurden. En als ze dan eten kregen, spuugden ze het vaak weer uit omdat ze het te snel naar binnen werkten. Werd er gek van.

Toen ben ik me meer in de voeding gaan verdiepen. Het blijkt inderdaad dat katten maar een kleine maag hebben en de brokjes waar niet veel vlees in zit snel alweer verteerd hebben. In het meeste kattenvoer zitten heel veel koolhydraten. Ook de duurdere merken. Kijk maar eens op de zak wat het vleespercentage is. Dat is ws niet hoog, terwijl de kat een carnivoor is. De koolhydraten zijn zo verteerd, maken de kat dik...en snel weer hongerig.

Ik ben toen overgestapt op brokjes met een hoog vleespercentage. Ik heb het ze onbeperkt gegeven. En dat ging zo goed! Geen gezeur meer, geen kotsende katten, maar blije en slanke dieren! Omdat de brokjes met een hoog vleespercentage ook meer vullen, hebben ze minder snel weer honger en bleven ze ondanks dat ik het ze onbeperkt gaf, mooi op gewicht.
Bij mijn honden zou ik dit inderdaad nooit kunnen doen, die krijgen 1 keer per dag eten, vlees.

Vanillia

Re: kat blijft eten vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:04

Pff ik krijg echt jeuk van de onbeperkt-voer-brigade hier. Onbeperkt voeren werkt niet per definitie voor elke kat. TS zoekt manieren waarop de kat een portie voer trager eet, ze zoekt niet naar argumenten waarom ze onbeperkt zou moeten voeren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:05

dankje vanillia :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:05

Ik vind het grappig om te lezen dat hier vrijwel geen van de katten met onbeperkt voer geen overgewicht heeft maar als je op straat kijkt de meeste katten gewoon te dik zijn. Is het zo scheef verdeeld of schatten mensen de conditiescore van hun kat toch niet helemaal correct in?

Het is wel makkelijker om een kat slank te laten blijven op lage kwaliteit brokken dan op hoge kwaliteit brokken bij onbeperkt voeren. Onze stalkat kreeg onbeperkt lage kwaliteit brokken en was nauwelijks meer dan een zakje botten. Nu met 2x per dag natvoer en 44-45g hoge kwaliteit brokken is ze iets aan de dikke kant (we houden het goed in de gaten, mocht ze nog dikker worden dan gaat ze naar 22-23g brokken naast het natvoer. Maar voor de winter mag ze best een laagje hebben want ze komt niet binnen).

Fijn dat het op dit moment goed gaat en dat je aan het kijken bent voor een eetvertrager.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:06

Verdiep je op zn minst wat meer in wat voor eten je je kat geeft. :)
Een kitten van 6 maanden eet meer en heeft meer nodig dan een oudere kat.

Ik wil niet dat mijn katten dik zijn, maar wel dat ze wat reserves hebben want later vallen ze weer af.
De oudste van mij is al op een mooie leeftijd en daardoor ook flink afgevallen en is nu een dunne (niet magere) poes.

Ik zal graag een foto van mijn dames posten.
Je zal geen dikke kat zien. :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:10

en ik zal graag ene foto van mijn kat posten en je zal gene magere kat zien, kan die discussie nu eindelijk stoppen?
(foto is wel bewogen)
Afbeelding
En hier terwijl ze in een boom klimt

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 01-12-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:11

Mijn deel van het onbeperkt voeren bedoel ik trouwens niet als, dit moet je doen.

Ik doe het puur omdat ze veel doen en ze het nodig hebben.
Als ze continu binnen zouden zijn dan zie je mij niet continu eten neerzetten.

Meer van..je kent je eigen kat het best.
Kijk naar wat ze doen en of dat past met de hoeveelheid voer.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:12

Jammer dat er zo een grimmige sfeer in dit topic zit.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:13

Waar heb je dat tuigje gekocht als ik vragen mag? :)
Ziet er goed stevig uit en dat zoek ik.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:18

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:20

Dankje! :D

Succes met je kat trouwens. :)
Vertrouw gewoon op je eigen gevoel zou ik zeggen.
Zolang je haar eten geeft is er niks aan de hand lijkt mij hahah.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:21

dankje :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:36

Ik heb een bal met gaatjes voor de brokjes, van zooplus. En voordat ik die had, heb ik zelf een 'slowfeeder' gemaakt door een paar gaatjes te maken in een oud frisdrank flesje van een halve liter, die deed z'n werk eigenlijk ook prima.

Ook ben ik sinds een week veranderd van voer, van Prins brokjes overgestapt naar Applaws, met veel hoger percentage vlees (80%), en ik merk een enorm verschil met z'n eetlust, hij eet stukken minder momenteel, dus ik heb het idee dat hij beter verzadigd is op dit voer. Qua geld is het ook absoluut niet duurder, en met grotere verpakkingen kopen bespaar je enorm veel. Mijne is ruim een jaar nu en van de zomer gecastreerd, onbeperkt brok ging heel goed, tot na z'n castratie, toen ben ik enigszins gaan opletten want onbeperkt was met het soort voer wat ik gaf niet de manier, wellicht dat het met dit nieuwe voer wel weer kan, maar dat moet ik nog afwachten. Momenteel zit hij volgens de DA op z'n grens, als hij zo blijft is het helemaal prima, maar veel zwaarder moet niet. Ipv het bakje weer vullen wanneer die leeg was ben ik 1x per dag de aanbevolen hoeveelheid gaan voeren, maar nou at mijn kat het alsnog redelijk verdeeld over de dag op, en het voeren dmv een spelletje maakt zeker dat hij er nog langer mee doet.
Overigens ben ik niet zo strikt in de hoeveelheden, wanneer hij een dag erg veel en snel eet, zal hij er ook daadwerkelijk wel meer behoefte aan hebben, ik ben toch van mening dat katten niet te lang met een lege maag moeten zitten.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:35

Ik sluit me volledig aan bij de opmerking van Eiffelopfok. Vanillia mag ook wel een beetje dimmen. Er is juist door meer mensen meermalen aangegeven dat de samenstelling van het voer ook belangrijk is. En verder maakt het mij niet uit wat ts haar kat voert en hoe vaak, er is gevraagd naar tips. Ik geloof dat de meeste mensen gewoon hebben aangegeven hoe zij met hun voerregime omgaat. Of de sfeer in dit topic grimmig is, waag ik te betwijfelen. Er wordt niets opgedrongen volgens mij. Alleen gaat iedereen anders om met hun katten en een aantal in dit topic heeft duidelijk zich meer verdiept in voedingswaarde, bouwstoffen voor botwerk van een kitten, etc. Maakt verder helemaal niet uit. TS moet vooral doen waar ze zich goed bij voelt. Meer niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:54

Mijn kat is vreselijk vadsig geworden van onbeperkt. Dacht dat het wel bij zou trekken maar toen ik haar kon rollen toch maar weer naar 2 keer per dag gegaan. Krijgt Porta21. Nog steeds te dik maar gaat er sneller af dan aan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:09

Mizora schreef:
Ik vind het grappig om te lezen dat hier vrijwel geen van de katten met onbeperkt voer geen overgewicht heeft maar als je op straat kijkt de meeste katten gewoon te dik zijn. Is het zo scheef verdeeld of schatten mensen de conditiescore van hun kat toch niet helemaal correct in?

Het is wel makkelijker om een kat slank te laten blijven op lage kwaliteit brokken dan op hoge kwaliteit brokken bij onbeperkt voeren. Onze stalkat kreeg onbeperkt lage kwaliteit brokken en was nauwelijks meer dan een zakje botten. Nu met 2x per dag natvoer en 44-45g hoge kwaliteit brokken is ze iets aan de dikke kant (we houden het goed in de gaten, mocht ze nog dikker worden dan gaat ze naar 22-23g brokken naast het natvoer. Maar voor de winter mag ze best een laagje hebben want ze komt niet binnen).

Fijn dat het op dit moment goed gaat en dat je aan het kijken bent voor een eetvertrager.

Mijn katten krijgen ook onbeperkt.Ik showde er ook mee en daar word je echt afgestraft op overgewicht hoor (bij de kat :+ )Maar de mijne zijn allemaal keurig aan de maat zowel de raskatten als het HTK gespuis.
Een kat is nu eenmaal een die rmet een klein maagje en heeft nood aan meerdere kleine portie's per dag.
Ieder dier is nu eenmaal anders,mijn honden krijgen wel 21x per dag eten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:47

beatje schreef:

Das ook wel wat veel hoor!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:06

Froukje schreef:
beatje schreef:

Das ook wel wat veel hoor!

:D :D :D :+ Ja ze moeten niks te kort komen he :D

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:32

spicegirl schreef:
2 x is gewoon te weinig.
het is nog maar een kitten van 6 maanden..
4 x daags is op die leeftijd normaal.
eet zelf maar eens 2 x daags een afgewogen portie,
dan is jouw eetprobleem ,zie je andere topic , ook voorbij.
maar dat doe je ook niet, toch ..

Even OFF-TOPIC...
Zo dan gezelligert!! Volgens mij gaat dit topic over totaal iets anders dan wat jij nu even snel hier neerzet!
Als jij persoonlijke problemen met TS hebt regel dat dan lekker privé joh maar ga nou niet proberen jou eigen mening op zo'n onwijs kinderachtige en en zeer ongepaste manier op te dringen, want dan is zo'n forum toch echt niks voor jou.

ON-TOPIC...
TS, heb je ondertussen al een oplossing gevonden voor het voerprobleem?
Misschien kan je eens kijken of het helpt als je het voer wat je over de dag geeft over 4 eet momenten kan verdelen?
Dus niet de hoeveelheid aanpassen maar gewoon meerdere momenten op de dag wat geven?
En echte puzzel spelletjes waar hij goed bij moet nadenken voordat hij bij het snoepje/brokje kan komen. Bijvoorbeeld 3 brokjes in de kamer verstoppen en dat de poes binnenlaten om ze te zoeken? Ideetje?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:34

mooi poesje heb je! En prima op gewicht inderdaad.
Ik moet ook écht niet onbeperkt voeren, dan kan ik mijn rooie wegrollen.
Het zijn net kinderen en moeten gewoon beetje leren dat ze niet altijd alles krijgen wat ze willen.
Gewoon goed haar gewicht in de gaten houden en proberen af te leiden. 2x per dag voeren is ansich prima.
Je zou het kunnen doen in 3x, 's ochtends, 's avonds en voor het slapen gaan.

Bij mij krijgen ze 2x per dag eten. Soms vergeet ik het en krijgen ze de hele dag geen eten, pas 's avonds. (Ja wat een dierenmishandelaar ben ik he)
Mijn katten zeuren níet om eten. Ik geef ze niet op vaste tijden te eten.
In de ochtend wel, voor het werken. En dan gaan ze zeuren als ik beneden kom.
In het weekend krijgen ze ook nóóit gelijk eten als ik beneden kom. Dan zeuren ze maar raak.
Dit doen ze ook niet, ze hebben al snel door dat ze nog niet krijgen en gaan gewoon door met hun ding doen. Zelfs als ik zou wachten tot slapen gaan zeuren ze níet om eten.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:39

Wij geven onze katten onbeperkt voer, maar snap ook wel dat je dat niet wil ;)

Ik zou zelf iets meer geven denk ik, je hoeft natuurlijk niet gelijk het voer te verdubbelen. Maar misschien net iets meer en een extra voer moment? Geloof dag het al een keer genoemd is, maar zou zo'n bal met snoepjes niet werken voor tussendoor?

Ik denk dat het trouwens ook wel is dat je niet moet toegeven (als je zeker weet ze niks tekort komen). Dat weten ze denk ik heel snel. Als ze miauwen krijgen ze eten. (Zeg niet dat jij dat doet ;) )

Ik denk dat het gewoon een beetje proberen is. De ene kat is natuurlijk niet de andere. Het ene werkt wel het andere niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:03

Poes op de foto ziet er prima op gewicht uit, mooi beestje trouwens.
Wij voeren onze twee katten ook twee keer per dag. Onze Main Coon heeft blaasproblemen, dus hij moet dieet voer hebben. Om te voorkomen dat de honden alles op eten en dat ze niet te dik worden, krijgen ze dus 's morgens en 's avonds eten. Ze krijgen ieder een koffiekopje brokjes op een dag. Dat lijkt heel weinig, maar één van de twee heeft zelfs nog behoorlijk overgewicht. Als ik hem onbeperkt zou laten eten, zou dat heel ongezond zijn.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:46

Hoi, misschien kun je 3 keer per dag eten geven. (weet niet of dit al genoemd is)
En wat op de verpakking staat hoef je je niet strikt aan te houden, dit zijn richtlijnen maar je moet zelf naar je kat kijken wat goed is voor hem/haar (iets meer?). Verder kun je ook slowfeeders voor katten krijgen.
Ik heb er een voor mijn hond en dat werkt zeker een stuk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:36

Ik heb nadat ze volledig was overgeschakeld en nadat ze een enorme groeispurt gehad heeft, haar dosis een beetje verhoogd tot de volgende categorie op de zak. Ze verdeeld haar porties beter en loopt niet meer te zeuren :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:11

Goed nieuws! Hoe vind ze haar bal?