Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:20

Zijn jullie katten op de dag alleen doordat jullie werken?Dan kan hij behoefte hebben aan jullie gezelschap op de momenten dat jullie thuis zijn .Hebben jullie zijn gehoor getest? Ik heb ooit een dove kat gehad die dat ook de hele nacht deed.Hij mauwde de hele nacht omdat hij zich alleen voelde terwijl ik sliep. In de nacht was hij continu aan het bleren en spelen over mij heen.Ik heb hem na een week ook terug gebracht hij was van iemand die dit probleem had en omdat ik thuis was hoopte we een gedragsverandering te krijgen ...helaas mislukt. Succes!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:35

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenn ... pray/27378

Wij hebben ssscat s'nachts voor de gangdeur staan.. werkt perfect tegen het aan de deur krabben!
Zodra hij in de sensor loopt spuit de spuitbus lucht.
Onze kat begint s'ochtends met aan de deur krabben zodra hij honger krijgt. En dit voorkomt dat hij de deur ruïneert!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:27

Pfffff jeetje ts, ik snap wel dat je er helemaal klaar mee bent zeg.
Ik zou wat zwaarder geschut inzetten denk ik en hem in een bench aan de andere kant van het huis opsluiten. En als hij dan nog mauwt zou ik er een plantenspuit met afstandsbediening fixen en hem gewoon de volle laag geven elke keer als hij zijn muil open trekt. Of anders blikjes met steentjes erin, waar je flink herrie mee kunt maken.
Maar dat sssscat ding klinkt ook erg goed!
Haha ik wordt er zelf bijna gefrustreerd van :+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:00

@ Santos_05: Hij heeft een speelkameraadje. Chynera is onze andere kat, ook een sibeer, een poes van 4 jaar van dezelfde fokker maar niet verwant aan Filip. Ze zijn echt heel anders, waar Filip een kuffelkat is, kijkt Chynera het liever van een afstandje aan. Chynera is wat schuchter, maar wel heel lief. Ze wil graag aandacht, maar dan moet je wel rustig zijn, ze houdt niet van drukte.

Dit is de mooie meid :D
Afbeelding

@Krimpenaar: Ja ze hebben in de studeerkamer speciaal voor hen meerdere plekken om te slapen, zowel hoog als laag. Beide katten kunnen hoog en laag slapen dus er is geen gevecht om de hoge plek, of dt er een niet veilig kan liggen. De studeerkamer is hun veilige plek, er zit een kattenluikje in de deur zodat ze er dag en nacht in kunnen en eventueel weg kunnen kruipen als ze zich niet veilig voelen. Hier staan ook de meeste speeltjes en krabpalen en in de toekomst willen we er nog meer dingen ophangen zodat het echt een gedeelde kamer wordt voor ons en de katten. Maar omdat we net in dit huis zitten is daar nu even geen budget voor :P Even sparen nog. ;)

@torgil: Mijn vriend werkt inderdaad overdag, maar ik ben veel thuis. Het maakt ook niet uit voor z'n gedrag of hij de hele dag doorbrengt op de studeerkamer met de andere kat of dat hij de hele dag op mijn schoot ligt en geaaid en gekroeld wordt. Hij blijft s'nachts jengelen.
Hij is trouwens helemaal nagekeken door de DA, we wilden zeker weten dat het niks medisch was dus hij heeft een hele APK gehad, maar hij is volledig gezond.

@anneliesdj: haha, als jij er al gefrustreerd van word, moet je voorstellen hoe wij ons voelen :')

Vannacht was het trouwens weer hetzelfde verhaal. Ik had Filip nog extra veel van z'n vlees gegeven in de hoop dat hij vol zou zitten en dik en gelukkig ons met rust zou laten :Y) maar helaas...
M'n vriend is er nog een keer uitgegaan om extra kattenkruid op een van z'n speeltjes te doen en ik heb een tijd shhht geroepen achter de deur, omdat we allebei te moe waren om weer uit bed te gaan en verder ook niets meer wisten. Het was rond 3 uur dat we konden slapen en vanochtend om half 6 begon hij weer. -O-
Als het goed is komt vanmiddag tussen 16.00 en 18.00 het pakketje met de ssscat binnen dus ik hoop van harte dat het helpt, want vannacht hebben we ook weer maar een paar uur slaap gehad en beide tranen van frustratie gehuild.
We houden echt zielsveel van hem, het is zo'n lief, schitterend dier. Hij is echt geweldig, maar hij is zo'n ongelooflijke l*l s'nachts. -:(-
Ik heb niet het idee dat hij iets tekort komt in z'n leven. We overladen hem met aandacht, speeltjes, afleidingen en snoepjes. We spelen met hem, hij heeft een vriendinnetje waar hij mee speelt. Hij heeft bijna het hele huis tot z'n beschikking en we hebben ons nieuwe huis ook zo ingericht dat de katten zich in alle kamers fijn kunnen voelen, ze hebben overal (hoge) plekken om te zitten en planken om aan te krabben. Hij is medisch helemaal in orde.
Hij roept zo aan de deur alsof hij echt doooodgaat als hij niet meteen iets krijgt, maar WAT!? We snappen gewoon niet wat hij wil. Ja, bij ons zijn, maar dat is hij de hele dag al geweest dan, waarom reageert hij dan zo s'nachts? :? |o
Ik heb ook het idee alsof het inmiddels gewoon routine voor hem is, alsof het zijn nachtelijke gewoonte is om dit te doen. Licht gaat uit en dat is het seintje dat hij kan beginnen ofzoiets.

Ik hoop echt dat die ssscat werkt vanavond, wij hebben gewoon echt een volle nacht slaap nodig...

Amaris

Re: Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:08

Het is ook een beetje kattenpsychologie. Katten snappen deuren gewoon niet. Voor een kat is het hele huis zijn territorium en het feit dat er ineens een barriere zit waar hij niet doorheen kan kan hij gewoon niet bevatten.

De ene heeft er minder last van dan de ander.

Godzijdankg is mijn zeurkat de Russisch Blauw van het andere slag. Die kan me de hele avond het bloed onder de nagels vandaan halen door te BLIJVEN zeiken dat ie naar buiten wil. Mensen die zeggen 'ze geven wel op' neeeeeeeeeeee ze geven niet op.

Het komt voor dat ik het gezeur niet meer kan aanhoren en gewoon (te vroeg) naar bed ga. Want ik weet zodra ik op de slaapkamer ben is het gezeur ook afgelopen.

Vraag me niet hoe of waarom, beide poezen hebben vanaf dat ik ze van de fokker heb gekregen nooit aan de deur gezeurd. Hooguit als ik in het weekend te lang blijf liggen, maar dan is ook altijd hun bakje leeg. En de BK wil dan wel eens komen piepen omdat ze me ongezellig vindt.

Ik kan me jouw frustratie ZO goed voorstellen. Dat eeuwige gezeur van mijn RB (ik heb haar uit frustratie wel eens na een hele avond gezeur op MP gezet) en dat heb jij dan de hele nacht. Gruwelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:16

TS laat je in ieder geval niet aanpraten dat je kat perse naar buiten moet. Dat is klinkklare onzin. Ik stuur je een PB.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:16

TS heb je al oordopjes gehaald? Dat is natuurlijk een simpele tijdelijke oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:19

Citaat:
M'n vriend is er nog een keer uitgegaan om extra kattenkruid op een van z'n speeltjes te doen

Dat zou ik 's nachts niet doen, dat blijft toch beloning. Als hij maar doorzet krijgt hij wat. Niet helemaal wat hij wil, maar toch, even een mens in de buurt, ook nog iets positiefs...

Ik zou zelf gewoon consequent bij elke eerste mauw de kat oppakken (en dan niet kroelen of tutten, gewoon oppakken), en zonder meer in de berging zetten, en morgen weer een nacht. Niet boos, niet gefrustreerd, maar wel heel consequent. Uiteindelijk heeft de kat nu een langdurige training gehad in volhouden (want uiteindelijk geven jullie toch op.)
En inderdaad, het is zeker ook gewoonte geworden.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:23

Heb je wel eens het licht aangelaten op de overloop? Waar de kat dan zit? Misschien dat dat het ritueeltje voor hem onderbreekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:26

Shadow0 schreef:
Ik zou zelf gewoon consequent bij elke eerste mauw de kat oppakken (en dan niet kroelen of tutten, gewoon oppakken), en zonder meer in de berging zetten, en morgen weer een nacht. Niet boos, niet gefrustreerd, maar wel heel consequent. Uiteindelijk heeft de kat nu een langdurige training gehad in volhouden (want uiteindelijk geven jullie toch op.)

Ja waarom gaat hij eigenlijk niet zowieso in de berging 's nachts? Als jullie daar geen last van hem hebben is dat toch een prima oplossing?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:28

Probeer eens om in een kamer waar hij wel mag komen een lampje aan te laten en de radio zachtjes aan te zetten. Eventueel een t shirt of een fleecedeken met geur van je vriend in de kamer leggen. Ik denk dat hij gewoon een soort van verlatingsangst ofzo heeft.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

TS, maak je een filmpje van de Ssscat in werking? Heb me net rotgelachten bij dat compilatiefilmpje op Youtube _O- Het is een beetje zielig voor die katten, maar geeft oh zo veel voldoening :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:34

Hopelijk is Filip niet net als Max *D Die laat hem afgaan en rolt hem dan van de trap *D
Hoop dat je snel weer een fijne nachtrust hebt. :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:36

Ik zou ze samen elke nacht in de berging stoppen. Maak daar routine van, richt de berging in voor de nacht voor ze.
Waarom doen jullie dat niet?

Daarnaast wellicht een kattengedragskundige inschakelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:40

Ik heb een Noorse Boskat en een boeren HTK. Mijn katten, nu 7 jaar oud, zitten al vanaf kitten ’s nachts in de berging. Mijn berging is niet verwarmd, alleen ’s winters als het gaat vriezen heb ik er een electrisch kacheltje om de boel vorstvrij te houden. En het is er ook echt niet warmer dan vorstvrij.

Boskatten zoals mijn Noor, maar ook jullie Siberen, zijn door moedertje natuur uitgerust voor de Scandinavische en Siberische winters. Een koele berging is daarmee vergeleken een paradijs. Daar kunnen ze dus prima tegen. Sterker nog, het is zelfs beter voor de ontwikkeling van de vacht als ze een periode per dag flink koeler zitten. Dus ik zou zeggen: breng een poosje consequent de katten ’s nachts naar de berging en zie wat er gebeurt.

En als de kat ’s nachts in de berging rustiger is, is dat uiteindelijk voor het beestje zelf ook fijner.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:51

Amandavd schreef:
TS laat je in ieder geval niet aanpraten dat je kat perse naar buiten moet. Dat is klinkklare onzin. Ik stuur je een PB.

Ik heb nergens gezegt dat de kat (hiervoor) naar buiten moet, alleen dat het wellicht zal helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:54

Ik hoop dat die shhcat gaat helpen, anders toch in een andere ruimte doen. Bij ons heeft het ook zeker een jaar geduurd, maar het gaat om regelmaat en ritme.
En een kat wel of niet naar buiten vind ik niet relevant in deze kwestie. Bij ons was dat met een sphynx bijv geen optie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:58

troi schreef:
Mijn kat heeft dat 1 keer geprobeerd en toen heb ik als een soort van monster woest de deur open gegooid en ben ik luid brullend achter haar aan gegaan. Beest is zich kapot geschrokken en heeft het nooit meer gedaan.. Onze deur is nu 'evil' :P

Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan door een tijdschrift tegen de houten deur te gooien. Dat gaf een klap, schrikeffect en was het weer een tijd rustig.
Mijn ene kat is ook zo'n krabber. Gek werd ik er van. En inderdaad ook een geruïneerde deur.
Door consequent iets tegen de deur te gooien en elke keer te laten schrikken is het nu zo verminderd dat het hooguit 1x per week nog eens gebeurd en dan is een tijdschrift weer voldoende.
De eerste weken had ik overigens een stapeltje naast mijn bed liggen en moest ik er echt wel een paar tegenaan gooien. Kostte me de eerste nachten nog steeds mijn slaap, maar nu gaat het dus erg goed.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:06

8 maanden lang slapeloze nachten? Ik had die kat bij dag 2 al in die berging gezet. Mandje, water en kattenbak en hij redt zich maar, 's ochtends is hij de eerste weer. Je gaat toch niet 8 maanden slapeloze nachten hebben omdat de kat het daar wat frisjes heeft???!! Koop een snugglesafe als je je daar echt zo'n zorgen om maakt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:11

@ anneliesdj: We hebben nog geen oordopjes gehaald, nee. Maar ik denk niet dat dat een echte oplossing is, ook denk ik dat mijn vriend daar niet voor open staat, hij krijgt erg snel last van oordopjes, ook van die speciale ergonomische en ik denk niet dat hij daar mee kan slapen. Dan krijgt hij weer om een hele andere reden geen slaap. :P

@Shadow0: Ja eigenlijk weten we dat ook wel, dat we er niet uit moeten gaan, maar we willen gewoon SLAPEN. En die kat put ons zo uit dat we dan maar toegeven. Hier, heb dan maar wat extra van dit of dat als je ons maar met rust laat!

We hebben ook wel eens in de studeerkamer de lamp aangelaten, met radio en met onze shirts van die dag. Geen effect.

De reden dat wij hem liever niet in de berging zetten is deels de kou, al is dat misschien meer ons gevoel dan dat zij er echt last van hebben. Maar het grootste bezwaar is Chynera. Zij vindt het namelijk niet fijn om daar te zitten de hele nacht en is de volgende ochtend duidelijk van slag. Filip kan niet in z'n eentje in de berging want dan zit Chynera de hele nacht zonder kattenbak en voer en water. Ook gaat Chynera hem dan zoeken en dus miauwen omdat ze hem kwijt is :=
Chynera is best een gevoelige kat en we willen haar niet zo van slag brengen om iets dat Filip doet. Anders hadden we hem waarschijnlijk allang in de berging gezet.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:13

Wij hebben er ook zo een... Gewoon opsluiten. En nee, dat is niet zielig! Bij ons gaan ze vanzelf naar hun eigen ruimte als wij aanstalten maken om naar bed te gaan. Iedereen blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:14

Ik zou gewoon het licht op de slaapkamer een keer aan laten en slapen met z'n maskertje op. Kijk wat ie dan doet.

Onze kat kwam ook structureel naar boven aan de deuren jengelen en ging zelfs zo ver dat hij de deur open sprong :') Dan had ik twee katten triomfantelijk in bed liggen. Dat heb ik opgelost door elke keer als hij begon gelijk een enorm klap op de deur te geven. Inmiddels snappen ze allebei dat ze niet op de slaapkamer mogen als de deur dicht zit en liggen ze allebei op de bank, want een mandje is te min voor ze :roll:.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:15

abeltje_xx schreef:
De reden dat wij hem liever niet in de berging zetten is deels de kou, al is dat misschien meer ons gevoel dan dat zij er echt last van hebben. Maar het grootste bezwaar is Chynera. Zij vindt het namelijk niet fijn om daar te zitten de hele nacht en is de volgende ochtend duidelijk van slag. Filip kan niet in z'n eentje in de berging want dan zit Chynera de hele nacht zonder kattenbak en voer en water. Ook gaat Chynera hem dan zoeken en dus miauwen omdat ze hem kwijt is :=
Chynera is best een gevoelige kat en we willen haar niet zo van slag brengen om iets dat Filip doet. Anders hadden we hem waarschijnlijk allang in de berging gezet.

Hoe vaak heb je het geprobeerd? Van een keer een nacht daar kunnen ze inderdaad van slag raken, maar gewenning doet veel. Je kunt ook eens af en toe een uurtje inlassen, als je bijvoorbeeld even een boodschapje gaat doen. Gewoon, om te oefenen.
Of toch splitsen (extra kattenbak kopen...)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:16

De andere kat went er op den duur echt wel aan dat haar maatje 's nachts even ergens anders zit. Dat is even stressen en dan is de rust bij haar ook weer terug gekeerd. Het alternatief is dat Filip helemaal weg gaat, ook niet leuk voor haar. En een extra kattenbak e.d. zijn ook zo aangeschaft. Dat lijkt me het probleem dus niet.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:16

Oooh zo herkenbaar! Onze Munchkin doet het ook! Maar die doet het ook overdag. Behalve als mijn vriend en ik samen op de bank zitten. Dan komt hij erbij zitten en is het goed. Maar oh wee als ik even naar de toilet loop... dan is het mauw mauw mauw, net zolang tot ik weer op de bank zit.
Gelukkig doet die van ons het niet meer elke nacht en ook niet de hele nacht, maar als het te erg is kunnen wij hem gelukkig opsluiten in de woonkamer, dan logeert zijn bak ook een nachtje in de woonkamer. En proberen we als we wakker zijn nu consequent te spuiten met de plantenspuit. En soms lachen we hem uit omdat hij dan bijna stikt in zijn eigen mauw, en dat klinkt dan weer super grappig. Maar ik begrijp zo je frustratie!

Ben wel heel nieuwsgierig of die sssscat werkt! Hou je ons op de hoogte?
En evt de bak snachts in de studeerkamer zetten? Dat is hun aangename plekje, en dan kattenluik op slot en zoek het daar maar lekker uit samen