Skinny cavia, baby's???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:44

ben benieuwd hiernaar. ze is inderdaad erg bol haha

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:11

Cinnepin schreef:
joey2010 schreef:
Verse peterselie is ook rijk aan vit. C..
Dit gaf ik ook altijd aan de caafjes, het was dan zo op, smullen.
Zelf deed ik de peterselie zaaien in potjes op verschillende weken zo had je altijd wel wat voor de caafjes om te voeren.
Gewoon op de vensterbank van het keukenraam zetten, groeit snel zo.

Verder kregen ze altijd korrels waar extra vit. C was toegevoegd. De caafjes zijn allemaal oud geworden ( de oudste was 8).

Ik ben zo benieuwd naar de kleintjes.

Geef NOOIT peterselie aan drachtige zeugjes. Dit kan een abortus opwekken

Oeps sorry, dat wist ik niet.
Ik heb altijd zeugjes gehad maar er nooit een nestje gefokt.
Nogmaals excuses...

finnens

Re: Skinny cavia, baby's???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:15

Smurf vind het niet zo leuk alleen. Hij zit de hele tijd te piepen naar flappie. We gaan in het weekend kijken of hij het kan vinden met de cavia's van mn vriend zijn zus dat hij daar een paar weken kan logeren. Daarna komt er een kleintje van flappie bij of wordt hij gecastreerd. Hangt er vanaf of er een mannetje in het nestje zit. Flappie vind het wel prima lijkt het. Zet ze soms even samen als ik er bij ben maar ze loopt hen alleen maar achterna re klappertanden.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:00

Je kunt hem er rustig bij laten hoor, hier zaten ze vaak met 2 of 3 zeugjes en een beer in een grote bak, gaat ook prima met de jongen samen, al is dat voor jou geen optie aangezien je niet nog een nest wil.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:34

luxje schreef:
Je kunt hem er rustig bij laten hoor, hier zaten ze vaak met 2 of 3 zeugjes en een beer in een grote bak, gaat ook prima met de jongen samen, al is dat voor jou geen optie aangezien je niet nog een nest wil.

Bij skinny's is het zeer onwenselijk als een zeug word nagedekt. Ik ben trouwens ook van mening dat het voor elke zeug niet prettig is om iedere 10 weken met jongen te lopen. En skinny's zijn liever de laatste dagen voor de bevalling alleen, geeft Flappie ook aan.

Als je Smurf wil koppelen, dan zal dat doorgaans niet gaan met een volwassen beer. Een jong beertje zal vermoedelijk wel lukken. Met een zeug zal hij ook heel gezellig vinden, maar ja, dan krijg je wel weer beebjes.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:38

Ik zou ze idd lekker apart houden. Je kan er niet de hele dag bij zijn. Zul je zien dat de beebs geboren worden en ze weer gedekt worden. Die paar weekjes komen ze echt wel overheen. Vooral als hij eventueel even uit logeren kan, ik weet niet hoe gevoelig cavia's zijn voor stress om meerdere malen ergens anders met andere cavia's te komen zitten?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:57

Mijati schreef:
Bij skinny's is het zeer onwenselijk als een zeug word nagedekt.

Daarom zette ik erbij dat het voor haar geen optie was.
Bij ons werd er btw bijna nooit nagedekt, maar dat kan ook aan onze beren gelegen hebben natuurlijk.
Onze zeugjes kregen doorgaans 2 nestjes per jaar/dekseizoen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:54

Dat vind ik echt een no-go de zeug mag toch wel rust hebben naar de dracht. Een beer kan net zo.goed bij een andere beer al onze dekberen zitten hier ook met z'n tweeën.
Maar ik dek ze ook maar 1 x per jaar dat is in de cavia wereld al weinig

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:30

Als ze niet bij de zeugjes zaten, zaten ze met een andere beer samen, nooit alleen.
Voor de tentoonstellingswereld is 2 nestjes niet zo raar hoor, zijn zat fokkers die nog een ronde fokken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:43

Zal best maar ik vind het te veel, ik geef ze liever de tijd. Liever 1 nestje die met rust groot kan worden en een moeder die het jaar dr op weer volledig in conditie is dan zoveel mogelijk kleintjes er uit pompen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:49

Het is voor cavia's natuurlijk ook een langere en zwaardere dracht vergeleken met bijvoorbeeld konijnen, omdat de jongen er kant en klaar uit moeten komen. Het drachtig zijn heeft fysiek dus een grotere impact. Plus dat de zeugjes na de geboorte ook zwaar aan de bak moeten om de boel bij elkaar te houden. :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:53

Precies, ik merk dat ze de tijd echt wel nodig hebben en voor de kleintjes maar ook voor het zeugje zelf.
Hier zitten zwangere dametjes ook altijd met andere dames ze voeden de kleintjes samen op en sommige gaan zelfs ook lacteren om te voeden prachtig om te zien

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:10

Dat samen moederen herken ik ook wel.
Was altijd gezellig om te zien in de bakken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:34

Ja dat hoort gewoon bij caafjes zijn echt samen moeder tantes helpen, ook onze castraat helpt heel lief om te zien

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:41

Ze gaan hier nier samen wil niet het risico lopen dat er net als we weg zijn jongen geboren worden en flappie misschien meteen weer gedekt wordt. Daarnaast moet flappie nu niets van smurf hebben kwamen we achter toen ze even bij elkaar zaten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:58

Heel goed advies hoor! Mama is de jongen nog aan het zogen en ondertussen heeft ze ook weer baby's in haar buik. Fijn leventje voor de zeug :-) ...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:14

Heel goed :)
Hier is er ook nog steeds niets. 1 Zeugje heeft beginnende ontsluiting blijft spannend

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:31

Laptopmuis schreef:
Heel goed advies hoor! Mama is de jongen nog aan het zogen en ondertussen heeft ze ook weer baby's in haar buik. Fijn leventje voor de zeug :-) ...

Hoe denk je dat het in de natuur gaat?
Daarbij bleek dat (bij ons dan) vrijwel niet voor te komen, dat een zeugje gelijk weer gedekt werd, wij hadden eigenlijk nooit zo snel de jongen achter elkaar, terwijl het beertje er lang bij liep.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:46

Wanneer is de gok dat ze ongeveer komen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:49

De natuur is totaal niet te vergelijken met hoe wij cavia's houden en de gedomestiseerde caafjes van nu dus die vlieger gaat niet op.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:00

Eindeloze discussie, volledig off-topic, dus daar stop ik maar mee ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:14

leuk joh spannend

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:51

Niet om iemand aan te vallen hoor, maar de discussie is eigenlijk ook niet echt aan de orde. TS heeft besloten ze uit elkaar te halen omdat het zeugje het duidelijk niet prettig vond. Zij weet hoe haar caafjes zijn en het is haar keuze, die hebben we te respecteren. Dus gewoon afwachten wanneer de lieve kleine beebs geboren worden en hopelijk allemaal gezond en wel!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:28

Ts maakt goede keus

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:35

Ze is nu 120 gr aangekomen in anderhalve week.

Flappie vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Smurf:
Afbeelding

Jaa zeker spannend franka75.

Michelle; ik verwacht ze nu eigelijk toch wel zo langzamerhand, denk in ieder geval niet dat het heel lang meer zal duren. Ook omdat ik de jongen al een poosje voel bewegen en dat pas vanaf week 6 kan. (dacht ik tenminste.)

Over de bij elkaar discussie, zou goed kunnen dat ze misschien niet na gedekt wordt maar neem het risico liever niet. Hebben idd wel vaker het mannetje erbij laten zitten en het is nooit voorgekomen. Maarja Flappie wil hem er ook liever niet bij.